Pony trekt weg voor de sprong - oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frenchie155

Pony trekt weg voor de sprong - oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 13:06

Hallo bokkers,

Mijn dochter van 9 heeft een fantastische Welsh B pony waar ze oa 70/80 cm springparcoursen mee rijdt.
Echter, ze geeft het niet kado en regelmatig als ze net iets teveel ruimte op de teugel geeft te vroeg voor de sprong, schiet ze soms langs de hindernis.

Ik wilde aan jullie vragen of jullie oefeningen hebben voor mijn dochter om tot aan de afzet contact op beide teugels te houden en het dus eigenlijk beter te gaan aanvoelen als de pony neigt weg te trekken naar 1 kant.
Het lijkt wel of ze net even te vroeg haar handen naar voren doet dus ze moet die stijl veranderen.
Het is niet of ze haar teugels te lang laat, die blijven goed op maat maar ze doet dus haar hand soms te vroeg naar voren waardoor ze net het contact verliest.

Ik dacht er al aan om hele smalle sprongetjes neer te zetten zodat ze enorm goed moet focussen om daar overheen te sturen maar hebben jullie nog andere tips/oefeningen ?

Bedankt !

mariska1408

Re: Pony trekt weg voor de sprong - oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:23

hmmmm moeilijk... vooral veel hindernis met sturen... niet alleen hindernissen in het midden zet.. ook eens van hand veranderen over een sprong, of juist een volte...
veel afwisselen, denk dat dat het beste is...

verder zou ik het ook niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:33

Ik denk dat het wen bepaalde reactie is op de afstand. Misschien voelt je dochter (onbewust) dat ze niet helemaal goed uitkomt en steekt dan haar hand weg. De pony voelt oom dat de afstand niet klopt en stopt. Dat is pittig want ze zal dan moeten leren afstanden in te gaan schatten. Ik denk dat je daar het beste aan kunt werken. Daar zijn heel veel oefeningen voor maar vooral juiste begeleiding is belangrijk.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:07

Veel lage sprongetjes laten maken.
Leer haar daarbij dat ze altijd in het midden rechtuit over de sprong gaat. Maak op een aantal galopsprongen na de sprong een poortje, zodat ze zich daarop kan focussen.
As je de aandacht op deze manier naar het rechtuit en in het midden rijden legt, dan zal ze makkelijker contact houden, omdat ze anders geen rechte lijn kan rijden.
Belangrijk is dus, dat je de sprong hierbij in eerste instantie laag houd, omdat de aandacht anders meer naar de hindernis gaat dan naar het rijden opzich.
De hindernissen smaller maken vind ik meer iets voor in een later stadium, omdat dat op dit moment de pony nog meer uitnodigd er langs te schieten.