Pony wil niet mee nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klaas15

Pony wil niet mee nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 06:33

Hallo,

Wij hebben sinds enkele maanden 2 om precies te zijn problemen met onze E pony.
Na het veulenen zijn wij weer langzaam begonnen met rijden, ze had vanaf Oktober stilgestaan omdat ze te breed was geworden en haar balans verloor.
Kon gewoon niet goed meer lopen.
Ze heeft een erg groot veulen op de wereld gezet,en kern gezond.
3 weken naar de geboorte zijn wij weer rustig een beetje gaan rijden.
Ze is super braaf en vindt het ook goed dat ze even gescheiden wordt van haar veulen.
Maar sindsdien geeft ze niet meer na.
Ze zet haar kaak scheeft en haar nek extreem stijf. |(
Hierop hedachten wij dat er iets was met de tanden,paardentandarts gebeld en deze heeft een klein
beetje van haar tanden gehaald, maar dit was niet noemenswaardig voor deze problemen zij hij.
De volgende dag weer gereden,maar ze blijft dit doen.
Ik heb toen de dierenarts gebeld om te komen kijken of er meschien iets met de rug was.
Ook nu weer niets te vinden.
De zadelmaker erbij gehaald en deze heeft het zadel ietsje opgevuld maar niet echt veel.
Rustig blijven trainen,en soms gaat het iets beter om op het volgende moment weer tegen de hand aan te komen.
De instukteur snapt er niets van net als wij ze liep op 2 vingers en heeft afgelopen seizoen (zomer) de sterren van de hemel gelopen. *\o/*
Op aanraden van de instrukteur hebben wij de rs dynamic dubbel gebroken gekocht.
Dit leek het te zijn 2 dagen liep ze weer als vanouds her. :D
Op concour ging het echter helemaal mis, ze was niet meer onder controle te houden.
Ze zet haar mond zo extreem scheeft dat iedereen het gewoon kon zien,hierop heb ik dus een lage neusriem gekocht.
Maar ondanks alles krijgen wij het niet voor elkaar om een nette proef neer te zetten.
Doordat ze niet kauwt op het bit heb ik maar weer een ander bitje gekocht een happy mouth bit.
Dit gaat nu redelijk maar ze maakt totaal geen speeksel aan.
Wie o wie kan ons raad geven ?
Wij zijn ervaren ruiters en juryleden.

Yuri

Re: Pony wil niet mee nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 06:49

Hoeveel tijd geleden is het nu na de bevalling?
Ik zou zelf zeggen, geef het dier een paar extra maanden om bij te laten komen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 06:58

Zo te lezen, heeft de merrie ongeveer 3 maand geleden een veulen gekregen.

Zelf zou ik de merrie nog meer tijd geven (zeker 4 maanden) om bij te komen en weer in conditie te krijgen.

Evt. kan je er een osteopaat bij halen.
Maar, ik denk dat je nu teveel verwacht van je merrie.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:08

Ze loopt dus thuis ondertussen goed, maar niet meer op concour? Is het dan niet dat ze onrustig is doordat ze haar veulen langer moet missen, en dan ook nog eens vreemde paarden om zich heen heeft, wat haar misschien in combi met het missen van het veulen onrust geeft?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 07:11

Is het niet dat ze na de bevalling last van haar bekken heeft gekregen, dus niet de rug maar verder zoeken..
Net als bij mensen kan dit bij paarden ook voorkomen heb ik me laten vertellen..
Zou haar nog eens goed door een osteopaat laten nakijken en dan ook echt haar hele lijf, vanaf oktober niet meer kunnen doen is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor haar lichaam..
Sterkte ermee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 10:19

je gaat veel te snel. Een paard dat dik zes maanden stil heeft gestaan en binnen 3 maanden oppakken en dan al gelijk op wedstrijd gaan.

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 11:40

De dierenarts heeft gezegd dat we juist moesten gaan rijden.
De pony is absoluut niet onrustig als ze bij het veulen weg is.
Beide zijn dit gewent dit hebben wij vanaf de 3de week na het veulenen gedaan.
Wat betreft haar bekken,dit zou heel goed mogelijk zijn,kan iemand mij hierover meer vertellen,zoals symptomen,behandeling enz. :)*
Bedankt voor jullie antwoorden. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:43

Mijn paard een halswervelblokkade nadat ze, tijdens een heel lastige bevalling, haar hals en nek tijdens het persen klem heeft geduwt onder de waterbak. Ik heb haar laten kraken.

Mijn paard had overigens een heftige bevalling en die moest ook haar bekken laten rechtzetten, staart stond scheef, baarmoederontsteking etc. etc. Heeft een jaar geduurt voor ze de oude was en nu nog een jaar later is ze op haar oude niveau.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 28-05-12 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:48

Ik zou een goede ostheopaat/chiropractor laten komen om te kijken of rug, bekken etc. niet scheef staat.

http://www.lodash.nl/
http://www.praktijkvoorpaardenosteopathie.nl/

Een paard dat zo zonder reden van fijn te rijden naar vastzetten gaat kan in mijn optiek bijna alleen iets lichamelijks mee zijn. Komt ook daar niks uit dan zou ik nog even wachten tot het veulen afgespeend is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:29

Er zit wel een verschil tussen een paard beweging geven en een paard beweging geven/trainen enz. Zes maanden stil staan en dan binnen drie maanden op wedstrijdniveau willen zijn, lijkt mij toch ook niet de bedoeling van de DA.