Swung.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Swung.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 15:36

Sinds een paar weken begint de 6 jarige Beau steeds meer met swung te lopen.
Eerst was dit voor mij heel erg wennen omdat Beau nogal compact is en wanneer hij dan overdreven ging 'dansen' kon ik nog niet
goed meezitten en vooral nog niet omdat het toen nog niet echt constant was en hij het moeilijk vind om het vol te houden.

Nu het steeds beter gaat en ik het beter kan uitzitten, ging ik er eens bij stil staan wat ik nu eigenlijks deed om hem met swung te
laten lopen en dit ook door te zetten. Ik ben er nog steeds niet achter maar wat mij wel opviel was dat hij het beter op zand doet dan in het
gras. Ik had vandaag wedstrijd in het gras maar hij heeft het maar amper in de proef laten zien.

En nu komt mijn 1e vraag; Hoe stimuleer je eigenlijks die swung? Wat zijn de 'hulpen' om het paard zo te laten lopen? Want ik doe eigenlijks
maar 'wat' uit gevoel en ben er nog niet echt achter wat ik nu precies doe.

Ook heb ik gemerkt, dat hij behoorlijk krachtig (kan) worden van voren wanneer ik hem een tijdje met swung laat lopen. Hij word dan veel activer en voorwaartser.
Is dit, omdat hij van achteren opeens zo veel meer moet ondertreden dat die extra kracht van achteren dus naar voren gaat en ik dit nog niet goed
weet op te vangen? Of hebben de meeste jonge paarden hier in het begin wat last van, of nou ja eerder de ruiter :') ?

Ik ga het er sowieso volgende week met mijn instructrice over hebben, maar was toch wel benieuwd naar jullie ervaringen en meningen. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:38

Leuke vragen!

Naar mijn mening ontstaat schwung vanuit losgelatenheid. In plaats van alleen in de benen, gaat het hele lijf meedoen met bewegen...De rug gaat meer deinen omdat die meer losgelaten wordt, door de aangespannen buikspier krijgt het achterbeen meer ruimte en kracht wat weer doorwerkt naar voren en te zien is aan een ruimer voorbeen. De energie vloeit zonder blokkades door van achter naar voor.
Tjee wat is dit moeilijk te omschrijven eigenlijk :)

Wat je dus 'doet' om dit te verkrijgen is eigenlijk vooral correct trainen, je paard goed loswerken en zorgen dat er geen blokkades zijn in zijn en in jouw lijf. Het is, vind ik, niet een hulp, maar een gevolg van een fijn losgewerkt, actief, energiek en soepel paard.

Met krachtig van voren neem ik aan dat je bedoeld dat hij wat meer druk pakt op het bit? Dat is vrij normaal. Wel opletten dat je hem niet vast gaat houden of teveel gaat ondersteunen, hij moet het toch zelf leren. Maar inderdaad, door de sterkere beweging verandert de balans (meer beweging omhoog, ruimere passen) en dat kost even wat tijd om eraan te wennen en om in balans zichzelf te blijven dragen. Komt wel goed.

Kadankovitch

Re: Swung.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:49

Bitje,hetgeen ik nu ga schrijven kan u aanvankelijk plezier grondig bederven. Ik besef dat maar al te goed. Toch hoop ik dat ik duidelijk kan maken dat ik dit schrijf met de beste intenties.
Paarden beginnen wel eens met schung te lopen uit eigen initiatief. Soms heel duidelijk omdat de ruiters iets vraagt wat het paard op dat moment nog niet aankan. Dat is zeker niet bij u het geval, immers u geeft zelf aan niet precies te weten wat deze schwung oproept;"Want ik doe eigenlijk maar wat uit gevoel".
Maar het resultaat kan hetzelfde zijn: Het dier ontrekt aan bewuste (of onbewuste, zoals ik vermoedt dat het bij u gebeurt)hulpen, door het uitvoeren van een zweefdraf; de rug wordt vastgehouden, de ruiter kan moeilijk zitten, de achterhand treedt achter-uit en het paard zet ook vast ik kaak-en-nek-gewricht.
Omdat die kans bestaat zou ik het niet meer oproepen totdat uw instructrice het kan beoordelen.
Ik hoop dat mijn inschatting onjuist is, maar een paar dagen wachten kunt u zeker opbrengen. Vindt uw instructrice het correct, dan kunt u mijn verhaal vergeten en zal zij u dejuiste hulpen bijbrengen. Mocht ik onverhoopt toch gelijk hebben, dan hebt u niets aangeleerd wat later veel problemen opleverd.
Ik weet dat dit niet erg enthousiast klinkt, maar het is wel veilig.

Veel succes gewenst.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:11

Schwung
Een paard dat met schwung de oefeningen laat zien heeft geen spanning in zijn lijf. Hij loopt als het ware soepel en ontspannen met aangespannen spieren, maar niet met gespannen spieren.
Een paard met schwung draagt met zijn achterhand en stuwt niet.

Met een beetje impuls en oprichting erbij, komen we al een stuk verder in de africhting van het dressuurpaard. In deze fase wordt de voorhand van het paard steeds meer ontlast en zal zelfs rijzen. Om dit te bereiken zal een ruiter het achterbeen van het dressuurpaard moeten motiveren en sterker maken. Voor dat sterker worden, is voorwaartse drang en impuls een noodzaak.

Schwung

Eerst even de theorie uit de leerboeken. Schwung is het doorgaan van de energieke impuls van de achterhand naar de totale voorwaartse beweging van het paard. Een paard beweegt schwungvol wanneer hij zijn benen energiek optilt en in het zweefmoment met zijn ledematen goed naar voren doorswingt.
Dat zijn nogal wat termen die daar worden genoemd! Nog een keer rustig lezen dus. Het moet allemaal beginnen bij de achterhand, daar komt ‘de energieke impuls’ vandaan die blijkbaar door het hele lichaam van het paard doorswingt in ‘de voorwaartse beweging’ Het schwungvol bewegen blijkt dan in het zweefmoment waar het paard ‘met zijn ledematen goed naar voren doorswingt’. Uit het noemen van de begrippen impuls, Schwung en zweefmoment in deze definitie, blijkt al dat van de drie gangen van het paard stap, draf en galop de gang stap helemaal geen beweging met Schwung kan zijn. De stap heeft namelijk geen zweefmoment! De stap hoort natuurlijk we actief te zijn. Maar stap is en blijft een schrijdende voorwaartse beweging zonder zweefmoment. Draf en galop hebben wel een zweefmoment. Juist in het zweefmoment van de draf en de galop ontwikkelt een paard kennelijk het swingen. Daar is een ontspannen paard voor nodig, met een verende rug, licht in de hand, met een prettige aanleuning en fijne taktmatige bewegingen. Dan kan een paard dus gaan doorswingen in de draf en in de galop. Dan gaat hij Schwung tonen.

Impuls

Is Schwung dan hetzelfde als impuls? Niet helemaal. Impuls, de voorwaartse drang van het paard, is wel nodig en zelfs essentieel om Schwung te kunnen krijgen. Eerst dan maar een definitie van impuls. Ímpuls is een ijverige en energieke, goed gecontroleerde, stuwende activiteit , opgewekt vanuit de achterhand, die het atletisch vermogen van het paard benadrukt.’ Weer een hele volle zin, die nogal op die van Schwung lijkt. Als je dit leest, valt op dat ook impuls weer begint bij de achterhand:’een energieke activiteit, opgewekt vanuit de achterhand, die het atletisch vermogen van het paard benadrukt.’Weer een hele volle zin, die nogal op die van Schwung lijkt. Als je dit leest, valt op dat ook impuls weer begint bij de achterhand:’één energieke activiteit, opgewekt vanuit de achterhand’. Dat opwekken van die activiteit, is onmiskenbaar de taak van de ruiter. Uiteraard niet door een eindeloos herhalen van een voorwaarts drijvende hulp, maar door een korte voorwaarts drijvende hulp, die pas wordt herhaald als de activiteit weer iets afneemt. Impuls wordt door de ruiter opgewekt en beheerst. Schwung zorgt ervoor dat het zweefmoment in het gaan van het paard uiteindelijk iets expressiever wordt. Niet omdat de ruiter het paard met al die opgewekte impuls toestaat harder te gaan, maar omdat de ruiter die impuls als het ware met een vriendelijk contact ‘in het paard’ weet te houden, waardoor het paard de voorwaartse beweging door zijn hele lijf laat swingen. Het optimale beeld komt dan tot uiting in een soepel en verend ruggebruik van het paard, kortom een paard dat gaat swingen. Het temp versnellen heeft overigens erg weinig te maken met impulsief rijden. Het resultaat van versnellen is juist dat bewegingen niet expressiever worden, maar dat ze afvlakken.

Aangeboren?

Sommige ruiters denken dat Schwung iets is wat is aangeboren bij het paard. Die swingende beweging van het paard, dat heeft je paard, of dat heeft het niet. Daar kan een ruiter niets aan toe voegen, of veranderen. Maar gelukkig voor ons ruiters met iets eenvoudiger paarden dan die van de wereldtop, is dat niet waar! Bij een goede basisopleiding van een paard, kun je wel degelijk het swingen ontwikkelen. Voor het swingen maakt het niets uit of je paard of pony wit of zwart is. Of hij groot is, of klein. Of hij stoer en zwaar is, of juist een bloedpaardje. Dat leren de voorbeelden van het verleden ons wel. Krachtpatser Granat van de kleine frèle Zwitserse Christine Stückelberger had verschrikkelijk veel looplust, wat omgezet kon worden in impuls en Schwung. Zo’n kleine amazone zou zo’n machtig paardenlichaam nooit kunnen beheersen als Granat niet erg veel looplust van zichzelf zou hebben gehad. Maar ze had ook niets aan die looplust gehad, als ze het niet voor zich had kunnen laten werken. Ook de Holsteiner Corlandus was een paard dat uitblonk in zijn impuls. Alle springruiters kwamen naar krachtpatser Corlandus kijken als hij aan het werk was met zijn eveneens kleine Franse amazone Margit Otto Crépin. De Spaanse Beatriz Ferer-Salat won op de Olympische Spelen van Athene teamzilver en individueel brons met Beauvalais, een veel lichter paard dan bovengenoemde krachtpatsers. Beauvalais blonk uit in zijn lichtvoetige swingen. Beatriz heeft altijd benadrukt dat juist de speciale band die zij met haar paard had, die ze van de Duitse amazone Heike Kemmer overnam, heeft gezorgd voor het gezamenlijke vertrouwen waarmee het echte swingen kon beginnen. Bij de springpaarden was Wereldkampioen Weihaiwej van Franke Sloothaak een hele bijzondere. Niet alleen door zijn ene blauwe oog, ook omdat hij het volledige Grand Prix-dressuurwerk met hem beheerste. Franke Sloothaak had er plezier in om dat ook zo af en toe met hem te rijden, uitblinkend in aan de ene kant gehoorzaamheid en ontspanning en aan de andere kant kracht, impuls en Schwung. Sloothaak vond Weihaiwej zo itelligent, dat hij de oefeningen van het Grand Prix-dressuurwerk gewoon nodig had, omdat hij zich anders maar verveelde. Wat een luxe zo’n paard, en wat een vakmanschap.

Basis

Het zal niemand verbazen dat het echte swingen, het imponeren met losse, soepele bewegingen, niet op zichzelf staat. Het hangt heel nauw samen met alle goede basiskenmerken van het rijden. Met een fijne takt en aanleuning, en met de losheid en ontspanning van een paard. Het èèn versterkt weer het ander. En dan zie je bij ‘het overbrengen van de optimale impuls van de achterhand op de totale beweging van het paard’ dus Schwung ontstaan

hier een stukje theori waar je misschien wat aan hebt. verder sluit ik me geheel aan bij Kadankovitch vraag je instrueur om hulp en uitleg

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:50

@ Uniong. Bedankt voor het duidelijke stukje hierboven. Ik heb de desbetreffende paarden en ruiters op youtube bekeken. De schwung bij desbetreffende paardjes is inderdaad prachtig om te zien. <3 Sommige filmpjes zijn al wat ouder, ga je al een poosje mee in het paardenwereldje? ;)

Hoe zie jij de schwung mbt het opleidingsniveau van de paarden? Wanneer komt het aan de orde? Is dat als je Z rijdt? Of moet je het meer zien als glijdende schaal van een beetje ontspanning en nageeflijkheid tot schwung.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:52

ik rijd nu óngeveer 26 jaar paard en ben daarvan al 10 jaar instrutrice.

begin post.
(Ook heb ik gemerkt, dat hij behoorlijk krachtig (kan) worden van voren wanneer ik hem een tijdje met swung laat lopen. Hij word dan veel activer en voorwaartser. Is dit, omdat hij van achteren opeens zo veel meer moet ondertreden dat die extra kracht van achteren dus naar voren gaat en ik dit nog niet goed weet op te vangen? Of hebben de meeste jonge paarden hier in het begin wat last van, of nou ja eerder de ruiter.)

ik zo hem zeker nog even niet met schung rijden maar hem er tegen aan laten lopen daar word hij sterker van. als je hem er tegen aan rijd zal hij ook van voren sterk in je hand kunnen worden. daar moet je net onder blijven rijden hij mag niet sterk worden in jou hand. hierdoor word zijn achterhand sterker en zal het straks ook makkelijker gaan. dit moet je wel even opbouwen eerst 5 minuten dan even ontspannen en dan weer 5 minuten als dat goed gaat kun je die 5 munuten uitbouwen naar 10 en dan 15 mintuen maar dat voelje vanzelfwel

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:10

Hele goede vraag! Ik zat er zelf ook mee namelijk, maar 'durf' hem dan zelf niet te stellen..

Ik ben nu een half jaartje serieus aan het lessen (Priveles om de week), en probeer zelf zo veel mogelijk op gevoel te rijden. Nu was ik een keer veel aan het schakelen, paard was al lekker los gereden, en hij begon steeds meer te dansen! Ik vroeg verzameling, en hij trad zo mooi onder met zijn achterhand, ik voelde hem gewoon dansen onder me! Ik had maar licht teugel contact, en kon alles met mijn zit doen: heerlijk!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:02

Mijn mentor Ernest van Loon zei altijd: "Als het goed aanvoeld, is het goed." Natuurlijk wist hij dat zo'n uitspraak ook niet altijd juist is , maar je kunt je er door laten leiden. Marocje, je schrijft dat je alles met je zit kon doen, dus je kon lekker zitten; je schrijft dat je licht teugelcontact had. Dan lijk mij alles in orde. Dat zijn namelijk de factoren die bij de TS jammergenoeg ontbraken.
Mijn lijkt dat je hier heel tevrede over kunt/moet zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 17:16

Dankjulliewel voor de reacties ! :)

Kadankovitich: Ik kan nu wel heerlijk zitten, alleen in het begin was het gewoon heel erg wennen ja, maar dat is nu niet meer het geval. Qua krachtig worden zo nu en dan wel. :) Het voelt zeker niet verkeerd over het algemeen. :)

Uniong: oke dankjewel, bedankt voor de tip :)

_Esther_87_ : oke dus dat is wel vrij normaal? Dankjewel voor je reactie :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:26

Bitje, dat is fijn om te lezen!
Dan geldt de regel : Eind goed, al goed.

Veel succes gewenst

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:40

Fijn om te horen Kadankovitch! Ik ben ook zeer blij met mijn instructeur. Na jaren 'gezocht' te hebben, diverse lesgevers gehad, maar telkens liep het vast wanneer ik begon over wat ik voelde (het voelde niet goed, maar de lesgever begon dan dat het er wel goed uit ziet: daar gaat het m.i. niet om..)

Die Swung heb ik mogen ervaren terwijl ik geen les had, maar ik kreeg wel een goedkeurende blik. Tijdens mijn ena laatste les heb ik het ook geprobeerd, maar toen lukte het niet: paard was ook (ik zeg ook, omdat het natuurlijk niet alleen aan het paard ligt) heel kijkerig omdat de buitendeuren openstonden. Ik kan dan wel blijven proberen, maar dat zou toch niet werken. Hij mocht lekker even met vrij losse teugel, een middengalop maken: even de energie eruit. Ik geniet dan van het orenspel!

Sjoerdtje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:05

Kijk, dit is het toppic wat ik zocht.
Mijn paard begint nl ook meer met swung te lopen. Opzich heel fijn alleen ik heb vrij veel problemen met het uitzitten van hem.
Doorzitten wil vrij moeilijk omdat hij nog al hoog op gooit. Als hij helemaal ontspannen is loopt hij fijn en is het beter te doen, alleen hij is dan vrij vlak. Als ik dan wat rechter op ga zitten (ik buig soms wat te veel naar voren), gaat hij ook meer op de achterhand lopen en gaat hij heerlijk swingen. het probleem is dat hij dan nog hoger op gooit en doorzitten bijna niet meer wil.

Zijn galop is 1 van de fijnste dingen wat er is, alleen wel wanneer die vlak en ontspannen is.
Hij moet meer bergopwaarts en dat gaat door training van de achterhand (sterker maken). Daar ben ik nu druk mee bezig en hier werkt ook weer het rechter op zitten. Wanneer hij dan wat meer op de achterhand in galop komt, komt zijn voorhand ook iets omhoog. Het probleem is, ik kan dan niet goed op mn kont blijven zitten en mijn onderbenen stil houden :O

Heeft iemand oplossingen? Misschien dat ik zelf bepaalde spieren van mn lichaam moet trainen om goed in balans te blijven zitten of op een bepaalde manier zitten in het zadel?

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:24

interessant dat onderscheid tussen schwung en impuls, aangezien het engels uitsluitend impulsion kent en duitsch uitsluitend schwung, en die dat met elkaar vertalen:

Maakt verder niet uit... afgezien van dat je moet bedenken dat dit woorden zijn die een model beschrijven. ze zijn een hulpmiddel om erover te bebbelen en het te analyseren. let erop dat mensen regelmatig een beetje andere definities eropna houden.

bijvoorbeeld: 'schwingende rug' moeten we een grote beweging in de rug zien om van swingen te mogen spreken? als de harmonische golven door de paardenrug in een juiste houding en mate van ontspanning worden doorgegeven, kan dat ook met een relatife kleine amplitude?

als een paard hoog opgeeft (in vergelijking met zijn opgeven in diezelfde gang in een ander moment) is ie dan in de juiste houding? als je het niet meer zitten kan, waarom moet je dan nog schwung vergroten? is het dan nog gezond?

Ik denk wel degelijk dat impulsie en schwung belangrijk zijn, maar is er een manier om die te 'chanellen' zodat het eerder beter te zitten valt? moet je wellicht (in tegenspraak tot de scala) eerst een mate van verzameling (houding) hebben om de schwung doorheen te laten vloeien?

is een grotere pas ook een schwungvolle pas?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:20

Sjoerdtje8 schreef:
Kijk, dit is het toppic wat ik zocht.
Mijn paard begint nl ook meer met swung te lopen. Opzich heel fijn alleen ik heb vrij veel problemen met het uitzitten van hem.
Doorzitten wil vrij moeilijk omdat hij nog al hoog op gooit. Als hij helemaal ontspannen is loopt hij fijn en is het beter te doen, alleen hij is dan vrij vlak. Als ik dan wat rechter op ga zitten (ik buig soms wat te veel naar voren), gaat hij ook meer op de achterhand lopen en gaat hij heerlijk swingen. het probleem is dat hij dan nog hoger op gooit en doorzitten bijna niet meer wil.

Zijn galop is 1 van de fijnste dingen wat er is, alleen wel wanneer die vlak en ontspannen is.
Hij moet meer bergopwaarts en dat gaat door training van de achterhand (sterker maken). Daar ben ik nu druk mee bezig en hier werkt ook weer het rechter op zitten. Wanneer hij dan wat meer op de achterhand in galop komt, komt zijn voorhand ook iets omhoog. Het probleem is, ik kan dan niet goed op mn kont blijven zitten en mijn onderbenen stil houden :O

Heeft iemand oplossingen? Misschien dat ik zelf bepaalde spieren van mn lichaam moet trainen om goed in balans te blijven zitten of op een bepaalde manier zitten in het zadel?

Het meer bergopwaarst laten gaan van je paard kost tijd en training.Wat een goede oefening is zijn tempowisselingen. Dus een paar passen verruimen en dan weer terug. Blijf dan wel zelf goed rechtop zitten natuurlijk. Ik vind dat veel te weinig mensen tempocontrole toepassen. Op elk moment moet je je paard kunnen laten schakelen. Al is het maar één pasje. Wanneer een paard goed kan verruimen en terugkomen zonder zich daarbij sterk te maken zal je merken dat je vanzelf makkelijke kunt gaan zitten. Niet jij bent beter gaan zitten maar het paard laat je makkelijk gaan zitten.
Veel succes met je paard.