Ik denk het enige wat je kunt doen is zoals je nu doet. Oefenen, oefenen, oefenen. Met kleine stapjes tegelijk. Niet wachten tot als ze gek begint te doen, maar net voor dat punt stoppen, belonen en terug op wei zetten. Dit dagelijks doen, en wanneer ze er klaar voor is een beetje verder (een meter of twee meter, niet te veel ineens). Is ze rustig? Dan belonen en weer op wei zetten. Het moet voor haar een gewoonte worden dat ze weg is van BJ en een gewoonte kweek je enkel door het veel te doen.
1 opmerking van kritiek:
terpentijn schreef:Af en toe stopte ik even om haar tot zichzelf te laten komen, even schoft kriebelen, en zodra staart weer omlaag was, het gesnurk opgehouden en de hals zakte, weer verder te gaan.
Dit doe je verkeerd, want het moet net andersom. Het beste is natuurlijk dat het niet zover komt dat ze gek gaat doen (dus wat ik hierboven al zei, net voor dat punt belonen en terug op wei). Moest ze toch gek beginnen doen, dan negeer/corrigeer je haar. Welke van de twee (negeren of corrigeren) het beste werkt hangt af van paard tot paard en moet je dus zelf een beetje kunnen aanvoelen. Pas wanneer ze rustig is beloon je haar, geef je haar even een rustpunt en zet je haar terug in de wei.
Wat jij nu doet is:
Gek doen = stoppen (rusten)+kriebeltje in de schoft = beloning
Braaf zijn, relaxen = verdergaan met het "enge" = in haar ogen straf