De 'moeilijke' kant van ruiter en pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

De 'moeilijke' kant van ruiter en pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:55

Mijn pony en ik vinden rechtsom allebei de 'moeilijke' kant. Als we aan het rijden zijn, gaat linksom alles goed, gaan we rechtsom hebben we beide moeite met bewegen en ik rijd dan ook liever niet rechts. Maar ook deze kant moet getraind worden, voor ons beide. Maar hoe moet ik nou goed blijven rijden op mijn moeilijke kant, waar mijn pony ook al moeite mee heeft? Ik wil haar ook niet in de weg zitten. We kunnen toch niet eeuwig linksom rijden? Is er iets aan te doen dat ik mezelf wat soepeler krijg? En zijn er meer mensen zie hiermee zitten? :P
Het rijden gaat trouwens niet barslecht, maar we gaan gewoon beide niet zo lekker op rechts.

Marije_jiplover

Re: De 'moeilijke' kant van ruiter en pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:56

Heb je ook les? Wat zegt je evt. instructeur ervan?
Heb je geen les, zoek een instructeur die werkt aan rechtrichten, zowel jij als je pony zijn waarschijnlijk scheef en niet in balans.
Maar het hoe en waarom is niet gemakkelijk uit te leggen van achter een computerscherm.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:04

RUI-->RT-P

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 20:09

Bijna elk paard en elke ruiter heeft een 'moeilijke' kant. Links of rechtsgebogen. De ene kant zal dan altijd makkelijker gaan dan de andere kant. Wat echter het gevaar is, is dat je paard echt scheef wordt als hij meer op zn makkelijke kant mag lopen, en op de moeilijke kant weinig gymnastiserende oefeningen worden gedaan. Door middel van rechtrichtoefeningen zorg je ervoor dat je paard ook op zn lastige kant het inbuigen makkelijker zal gaan vinden. Voor jezelf is het ook heel belangrijk dat je goed in balans blijft zitten en je paard niet tegenwerkt. Een goede instructeur kan je hier doorgaans uitstekend bij helpen :j Het is eigenlijk het basisprobleem van menig ruiter en paard, rechtrichten hoort dan ook eigenlijk een standaard onderdeel van je training te zijn.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 13:38

Eliine schreef:
Bijna elk paard en elke ruiter heeft een 'moeilijke' kant. Links of rechtsgebogen. De ene kant zal dan altijd makkelijker gaan dan de andere kant. Wat echter het gevaar is, is dat je paard echt scheef wordt als hij meer op zn makkelijke kant mag lopen, en op de moeilijke kant weinig gymnastiserende oefeningen worden gedaan. Door middel van rechtrichtoefeningen zorg je ervoor dat je paard ook op zn lastige kant het inbuigen makkelijker zal gaan vinden. Voor jezelf is het ook heel belangrijk dat je goed in balans blijft zitten en je paard niet tegenwerkt. Een goede instructeur kan je hier doorgaans uitstekend bij helpen :j Het is eigenlijk het basisprobleem van menig ruiter en paard, rechtrichten hoort dan ook eigenlijk een standaard onderdeel van je training te zijn.

Helemaal mee eens. En dit is echt geen probleem dat je alleen hebt.
Ik ben rechts ook stijver dan links, dus rechts zijn de oefeningen moeilijker, maar ik probeer mijn rechter kant net ze te trainen.
Wat je aan jezelf kunt doen is bijvoorbeeld yoga. Yoga is de ideale manier om je spieren sterk maar soepel te krijgen.
Veel succes.

Groetjes

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:07

Ik zou les nemen, priveles als ik jou was
de instructeur/trice kan je er vast wel mee helpen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:40

Neem les van een goede instructeur die je kan helpen met rechtrichten.
Zoals hierboven is gezegt heeft elk paard een moeilijke en makkelijke kant, een paard wordt immers scheef geboren.

Rechtrichten is niet iets wat je even in een weekje doet.
Er was een website waar het principe van scheefheid en rechtrichten vrij simpel uitlegt werd met plaatjes en filmpjes, misschien dat iemand die website kan herinneren en aan de ts kan linken?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:53

Als eerste, neem les, maar dat is al gezecht.
Verder denk ik niet dat et aan je pony ligt, jij geeft aan dat rechtsom jou moeilijke kant is, en jou pony past daar zich in de loop van de tijd op aan.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:25

De site die Appeltaartje volgens mij bedoelt is 'paardenbegrijpen.nl' en dan onder rechtrichten. Een erg goede site inderdaad.
Enkele oefeningen die je al opweg kunnen helpen voor je pony z'n moeilijke kant wat soepeler te krijgen: veel kleine voltes rijden en achtjes en hierbij vooral letten op lengtebuiging. Zeker niet forceren tot binnenstelling, dan gaan ze vaak over de schouder weglopen en kantelen. Ook op de lange zijde enkele passen binnenstelling en dan weer enkele passen buitenstelling. Verder is ook schouderbinnenwaarts een erg fijne oefening. (Dit zijn ze zeker niet allemaal, maar enkele voorbeeldjes die mijn eigen instructrice mij vaak laat doen).

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:36

Les nemen is een goede oplossing. ook zou je kunnen proberen erg veel op de rechterhand te gaan rijden, of je kijkt of jijzelf op een andere pony kan proberen jezelf te trainen, en als dat lukt je pony te trainen
En natuurlijk veel blijven oefenen!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 17:43

Misschien ook een idee om les in lange lijnen te krijgen, dan
kan je je paard al rechtrichten zonder dat jij erop zit.