Moeilijk door de hoeken willen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

matyee95

Moeilijk door de hoeken willen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:34

Hallo!

Ik rij een tuiger van 6 jaar. Ik rij haar nu bijna 2 jaar en ik ben super goed op weg met haar.
Haar moeder staat ook bij ons op stal en deze tuigermerrie krijg je heel moeilijk door de hoeken heen. Dus dochters vertoont deze trekjes ook.
Mijn tuiger loopt voor de kar dus daar worden de hoeken anders gereden dan onder het zadel.
Maar onder het zadel moet dit te doen zijn dacht ik zo. De hoeken snijdt ze vooral in de galop af. Ik geef haar dan binnenbeen, en zet mijn binnenhand naar buiten en buitenhand hou ik er aan. Ik heb ook al pionnen geprobeerd. Deze zet ik een stuk van de bakrand af en dan moet ik door de pion en bakrand heen rijden. Maar dit mocht ook niks baten.

Iemand tips?

alvast bedankt! *\o/*

Sammie

Re: Moeilijk door de hoeken willen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:48

Wat doet ze met de pionnen dan? Banjert ze er overheen? Of snijdt ze er voor af? Valt ze naar binnen?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:03

Begrijpt ze je zijwaartse beenhulp wel? Misschien eens halthouden en dan met je linkerbeen druk geven terwijl je haar van voren begrenst. Belonen als ze opzij stapt. Rechts ook doen. En misschien voor de hoek met je binnenteugel wat stelling vragen, ipv je binnenhand naar buiten doen?

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:08

Is je paard los genoeg om fysiek de hoek wel door te kunnen? Met name in galop heb je het probleem zeg je, mar dan moet je paard al best veel balans hebben om goed de hoeken door te kunnen. Ook heeft het weinig zin om je binnenhand naar buiten te doen, je begrensd dan wel iets de schouder, maar je brengt met name jezelf en je paard uit balans. Ga eerst eens veel voltes rijden, en dan niet alleen 20 meter voltes, maar ga ze maar eens sluiten en dan goed aan je binnenbeen rijden. Zo wordt je paard lossen en meer in balans. Als dat allemaal goed gaat ga je eigenlijk een soort voltes in de hoek rijden, waarbij je je paard met je binnenbeen netjes op een wat kleine volte houdt. hoe beter dit gaat, hoe kleiner je je volte kan maken en hoe verder je paard de hoek in kan. Niet boos worden als het niet zo snel gaat, souplesse en balans ontwikkelen duurt lang.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:18

gaat ze wel door de hoeken in stap en draf?

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:15

laralangwals schreef:
gaat ze wel door de hoeken in stap en draf?

In stap wel. In draf ook niet echt maar in galop doet ze het het meest..

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:15

Sammie schreef:
Wat doet ze met de pionnen dan? Banjert ze er overheen? Of snijdt ze er voor af? Valt ze naar binnen?

Ze banjert er overheen, en ze doet net of ze er niet staan. Soms gaat ze er gewoon binnenlangs..

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 19:16

Agnes75 schreef:
Begrijpt ze je zijwaartse beenhulp wel? Misschien eens halthouden en dan met je linkerbeen druk geven terwijl je haar van voren begrenst. Belonen als ze opzij stapt. Rechts ook doen. En misschien voor de hoek met je binnenteugel wat stelling vragen, ipv je binnenhand naar buiten doen?

Ja ze begrijpt de zijwaartse hulp zeker! Ze kan wijken maar ze negeert mijn beenhulp als het om hoeken gaat.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:36

dit volg ik even. Heb hetzelfde met die van mij (nog maar 2 jaar onder het zadel, dus nog veel te leren)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:46

Genetisch bepaald, het niet door hoeken willen rijden, heb ik nog niet van gehoord ;) ,
dat moeders het ook doet, zal meer liggen aan hoe er daar met de paarden wordt omgegaan.
En niet alleen daar, let maar eens op, hoe weining paarden er echt netjes de hoek in gaan.
Zijn er echt niet veel.

Met mennen moet je ook wel degelijk de hoeken door rijden, dan snijd je ze ook niet af.
Rijdt ze wel niet zo in als zonder kar, want dan zit kar in de bakrand, maar kan wel degelijk met wagen
aardig de hoek in.

Kan je met je paard voltes openen en sluiten?
Kan je met je paard op zo'n volte achter extra naar buiten duwen, dus dat binnen achterbeen onder de massa gezet wordt?
Kan je dat in stap en draf?
Probeer dat ook eens in de hoek.
Probeer tevens je paard niet te overdreven met stelling en buiging door de hoek te krijgen, hou hem desnoods wat rechter.
Paard moet wel naar je binnenbeen luisteren en je moet een beetje in staat zijn om de schouder te kunnen plaatsen.

Galop maakt het natuurlijk allemaal net wat lastiger, want ze zal niet vol gas door de bak moeten denderen als je beetje
netjes door de hoeken wil, dus moet het paard in staat zijn een beetje te verzamelen, maar wel 3 tact te blijven lopen.
Anders is het handiger iets minder de hoek in te willen, maar wel de 3 tact te bewaren, dan de hoek in, maar in 4 tact te zitten.

En tja... lessen?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 10:09

Oefenen oefenen oefenen. Je paard heel goed rechtrichten, losrijden en goed aan de hulpen zetten. Hoeken kunnen een heel goed punt ter controle zijn, om te contoleren of je paard goed aan de hulpen staan.

Ik vind zelf een hoek ook wel eens handig om net dat laatste beetje controle terug te krijgen. Zodra ik m'n paard echt zo goed mogelijk de hoek in rij, gaat hij extra goed opletten (ik geef aan dat ik iets vraag van 'm in die hoek), en dat maakt het rijden ook meteen makkelijker :)

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 19:56

Sjolvir schreef:
Genetisch bepaald, het niet door hoeken willen rijden, heb ik nog niet van gehoord ;) ,
dat moeders het ook doet, zal meer liggen aan hoe er daar met de paarden wordt omgegaan.
En niet alleen daar, let maar eens op, hoe weining paarden er echt netjes de hoek in gaan.
Zijn er echt niet veel.

Met mennen moet je ook wel degelijk de hoeken door rijden, dan snijd je ze ook niet af.
Rijdt ze wel niet zo in als zonder kar, want dan zit kar in de bakrand, maar kan wel degelijk met wagen
aardig de hoek in.

Kan je met je paard voltes openen en sluiten?
Kan je met je paard op zo'n volte achter extra naar buiten duwen, dus dat binnen achterbeen onder de massa gezet wordt?
Kan je dat in stap en draf?
Probeer dat ook eens in de hoek.
Probeer tevens je paard niet te overdreven met stelling en buiging door de hoek te krijgen, hou hem desnoods wat rechter.
Paard moet wel naar je binnenbeen luisteren en je moet een beetje in staat zijn om de schouder te kunnen plaatsen.

Galop maakt het natuurlijk allemaal net wat lastiger, want ze zal niet vol gas door de bak moeten denderen als je beetje
netjes door de hoeken wil, dus moet het paard in staat zijn een beetje te verzamelen, maar wel 3 tact te blijven lopen.
Anders is het handiger iets minder de hoek in te willen, maar wel de 3 tact te bewaren, dan de hoek in, maar in 4 tact te zitten.

En tja... lessen?

hmm.. ik heb les. al 2 jaar op dit paard van dezelfde gecertificeerde instructrice. Privé les 1x in de week..
Ook met deze instructrice ga ik veel naar buiten en leer ik veel van. Ook zij vind dit een lastig probleem. Ze geeft me zeker tips die ik al heb benoemd maar het paard trekt zich er nog niet zo gek veel van aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:50

Oke, en als je rechtdoor rijdt, dus geen bocht?
Dus vooral niet te veel stelling en buiging vragen.
En dan de voorhand plaatst en zijn achterhand duwtje mee naar buiten geeft met je binnenbeen of
aan de kant duwt met je zweep, zodat het binnenachterbeen onder de massa wordt geduwd?

(oke, dit is even wat kort door de bocht, maar zoiets en dan beginnend in stap, dan langzaam dravend,
normaal dravend, en dan in galop etc. )

Gaat ze eigenlijk links of juist rechts om slechter de hoeken in?

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:22

Probleem heb ik ook heel erg gehad toen mijn eigen pony net nieuw was.
Je kan het beste recht en met een goed tempo de hoek in rijden, en terwijl je dat doet til je je buitenhand langzaam omhoog. Je brengt je buitenhand wat meer naar buiten, en je binnenhand naar de hals. (Kijk uit dat je niet je binnenhand over de hals brengt!) In de hoek goed drijven met je binnenbeen, en als ze harder gaat tegenhouden met je binnenhand. Hoop dat het lukt!

msdh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:34

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zorg voor een goede wisselwerking tussen buitenhand en binnenbeen. Zeker als ze het tempo omhoog gooien. Dit is puur om het binnenachterbeen te ontzien. Succes!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:39

waarschijnlijk vallen ze op de schouder, dit kan je voorkomen door eerst rechtstellen voor de hoek en dan pas afdraaien :)

succes

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:50

Misschien helpt het om op de binnenhoefslag te rijden? Dus ook de lange zijdes, en dan rijd je zelf de hoek maar op de binnenhoefslag. Op die manier kan je ook controleren of je paard echt loopt waar jij wil, ipv 'op de hoefslag'. Jij zult ook veel duidelijke hulpen geven naar je paard.

Zelf reed ik namelijk niet als ik op de hoefslag reed. Ik dacht dat het paard die zelf wel volgde :j . aar nu ik eindelijk goed les heb, en me ook heel veel verteld wordt, is me ook duidelijk waarom veel paarden dus niet netjes de hoeken doorlopen, omdat die dus niet gereden worden. Paard ziet de omheining op zich af komen, en moet zelf maar bedenken dat ie dus de hoefslag moet volgen? Tja, zo dacht ik idd -O-

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:07

kleine voltes rijden en dan uitbreien zodat je ''opeens'' in de hoeken bent.

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:29

eerst in stap door de hoek.
Binnen teugel tegen de hals, lichtjes knijpen. Buiten teugel strak houden.
Binnenbeen hele tijd (in de hoek en er 2 m voor) porren... Druk hem zegmaar zo de hoek in.
Als hij het ècht niet doet, ga dan een x met je paard aan het halster, loop voor hem, en druk hem de hoek in, om te laten 'wennen'. Als hij inhaalt met je arm voor z'n hoofd.