Weer bij af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

Weer bij af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 19:51

Hallo iedereen,

tijdje terug heb ik besloten om mijn dravertje fatsoenlijk op te leren onder het zadel. Hij kent het zadel en we rijden altijd buiten maar het gekriebel om wat figuurtjes te rijden begon toch wel stiekem :)

Nu werd alles eerst gecontroleerd, tandjes, zadel,... alles was goed dus konden we aan de slag.

Stappen in alle bochten en vreemde hoeken en in de vreemdste plooien om die plank wat losser te maken. Longeren lekker stappen en soms wat draven.
Hij heeft altijd koers gelopen en staat erg vast op 1 kant, namelijk de kant waarop hij moest racen, veel weet ik niet van zijn verleden. Hij was bijzonder stijf en zeer uit balans en ook enorm scheef getrokken.

Nu voelde het zo goed dat we na dat stappen (paar weekjes) toch we een drafje aandurfden in de bak.
Maar nu zit de moed weer in mijn schoenen, al mijn moeite lijkt zo verloren. Zucht.

Ik draafde rustig aan en hoppa hoofd omhoog, zeer sterk maken, niet bestuurbaar, niet te stoppen, zo stijf, alles vastpakken, versnellen om daarna aan te galopperen en te racen op een cirkel van 1m omdat hij zich niet naar buiten kan richten.

Nu hoe kan dat, bij het stappen kon hij alles, cirkel vergroten, verkleinen, lekker buigen. Aan de longe draafde hij lekker laag en ontspannen.

Wat doe ik fout en hoe kan ik het aanpakken ?

Groetjes

Ik krijg uitleg en tips van een gediplomeerde amazone, zij snapte het ook niet. We hebben tuig, mond, rug, benen,... gecheckt niets te vinden. Hij doet dit alleen in draf in stap is het weer normaal.

FriesWytske

Re: Weer bij af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:55

Ga jij niet automatisch vastpakken, zodra hij zich sterk gaat maken.
De merrie waar ik nu op rijd doet dit op dit moment in de rechtergalop. Zodra ik aanspring en haar weer op de volte wil zetten, maakt zij zich sterk. Wat ik nu van mijn instructeur moet doen is het volgende. Ik mag totaal niet meegaan met haar. Maar moet haar op die kant kneden, zodat zij haar kaak loslaat. Dit lukt nu redelijk bij mij. Ben er ook nog maar 2 dagen mee bezig. Maar zie wel verbetering.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 19:58

Maar het grote probleem is dat hij totaal total loss gaat.
Hoofd in de wolken, vasthouden op 2 kanten en er is echt geen beweging in te krijgen. En dan nog dat racen en de no balance.

Uhu ik kan dan eens proberen, bedoel je met kneden dan je hand dichtknijpen en weer lossen ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:02

Dat was bij die merrie waar ik op rijd ook zo. Maar onbewust ga jij je handen omhoog doen en ook vastpakken. Deed ik ook. Inderdaad je hand dichtknijpen en weer loslaten. Laat hem maar recht uit lopen. En zodra hij loslaat moet jij je binnenhand ook loslaten. En dan ophouden met kneden. Zo hebben ze redelijk snel door dat jij daar niet meer in mee gaat. En is hun doel niet bereikt.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 20:04

Oh mijn lesgeefster zegt net dat ik beter met he altijd figuurtjes rijd omdat hij zo druk in zijn hoofd is.
Werkt het dan ook op voltes ?

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:29

Hallo even een update :)

We hebben dus alleen grote figuren gereden (voltes, 8-ten, slangevolte 3x,...) en hij begint echt lengte buiging te krijgen.
Als ik achter me kijk als we op een volte zitten zie ik zijn lichaam echt buigen, zijn hoofd draagt hij nog naar buiten maar dit zal wel komen :)
Ook laat hij op rechte stukken zijn hoofd al zakken en word hij heerlijk licht in mijn handen.

Dit is hij beginnen doen nadat we een aantal sprongetjes hebben gemaakt van ongeveer 30cm :)

Als iemand nog tips heeft om hem nog beter vooruit te doen gaan, we horen het graag :)

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 15:33

Misschien dat het helpt om ook oefeningen in middenstap te doen? In principe zou hij in een snelle stap dezelfde buiging moeten laten zien als in een arbeidsstap en het zou daardoor een goede voorbereiding zijn op je draf.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:43

In de draf gaat het goed nu (vergeten te vermelden dat het om de draf ging). Maar middenstap hebben we nog niet gedaan, eens oefenen, dank je wel :)