Paard schrikt op 1 punt en gaat er vandoor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard schrikt op 1 punt en gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:40

En op die manier viel ik 8 weken geleden van mijn paard en brak ik mijn rug...

Sinds die dag schrikt mijn paard op regelmatige basis op dat bepaalde punt en ze blijft er héél zenuwachtig onder.

Ik sta op een weiland met een buitenpiste, de oprijlaan naar de wei komt uit op een hoek van de buitenpiste.
Als er dus een auto komt afgereden, die hoor je wel aankomen, maar die zie je pas als die aan die hoek staat.

Mijn paard is geschrokken van een tractor op de oprijlaan die ze wel hoorde maar dus nog niet gezien had.
Sinds die dag is ze héél gefocussed op dat punt, zo gefocussed dat ik met haar niets kan over een halve piste.

Uiteraard rij ik momenteel niet en niemand anders rijdt met mijn paard (heb tot op heden niemand gevonden die haar regelmatig kan rijden).
Ik doe wel 2x per week longeren en 3x per week grondwerk in de piste.

Als ik in de eerste helft van de bak blijf heb ik haar volle aandacht, als ik op een punt komt dat ze die enge hoek kan in de gaten houden,
dan is het om zeep... Ze blijft gefocussed op dat punt en als ik haar aandacht heb is dit van zéér korte duur.

Dan schrikt ze héél snel en gaat er dan vandoor.

Uiteraard heb ik wekelijks (grondwerk)les en mijn lesgeefster helpt me hier wel bij, we hebben nu 1x haar laten wennen aan 'enge' dingen,
en afgelopen les hebben we haar toch een kwartier kunnen laten focussen op ons dmv vrijheidsdressuur (she likes food :D )

Ze gaat me nu ook leren hoe ik mijn paard kan leren om eerst na te denken alvorens weg te rennen,
maar tips heb je nooit genoeg, dus vraag ik het hier even :j

Ik ben al eens met haar tot aan de enge hoek gestapt met succes, eerst was ze zeer onwennig maar toen ze merkte dat er ook grasjes te rapen viel,
vond ze het lang zo eng niet meer!!

Iemand tips over hoe dit aan te pakken?
Want onder het zadel draait ze zich gewoon 180° om en schiet er vandoor, dan heb je er niks meer over te zeggen...

Sammie

Re: Paard schrikt op 1 punt en gaat er vandoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:49

Zeer waarschijnlijk ligt dit niet (meer) aan je paard en het eng vinden (grotendeels dan), maar aan het feit dat jij vlak op of voor dat punt anders zit, anders doet, anders denkt waardoor zij de kans krijgt om haar aandacht op dat punt te focussen en ook te 'voelen' dat daar iets heel engs zal zijn. Laat haar eens door iemand anders rijden, iemand die van wanten weet en het er uit kan rijden. Stap erzelf op en ontspan.. ontspan. Geef de moed niet op na een keer, want in jou hoofd zit dat gedrag en je moet jezelf dus constant vertellen niks aan de hand, rijd er langs, gewoon rijden zoals aan de andere kant van de bak. Laat iemand 'm aan de hand meenemen, hang er desnoods een hulpteugel aan en geef het tijd.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:56

Ik heb sinds het ongeval nog niet gereden, mag pas over 4 weken terug rijden :-)

Ik heb er ook geen schrik van dat ze verschiet en ervandoor gaat, maar voor haar is het volgens mij niet echt fijn om steeds zo gespannen als wat te zijn.

Ik blijf zelf telkens heel kalm onder de situatie en ik heb haar ondertussen zover dat ze een huppel opzij maakt maar dan ook blijft staan. Maar al bij al blijft ze zichzelf focussen op dat punt.

Ze verschiet ook niet continu, ze kan 10min op de voorste helft getraind worden zonder probleem en dan is het opeens 'klik' en lukt het niet meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:06

Naar begreep schrok ze daarvoor ook op dat punt en ben je er daardoor een keer afgevallen? maar dat klopt dus niet?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 13:20

Ik heb altijd zonder problemen met mijn paard in die piste rondgereden.

8 weken geleden schrok ze van een tractor die met veel lawaai en gekletter de oprit kwam opgereden.
(voordien is ze dus nog NOOIT geschrokken in de piste)
Ik was net aan het uitstappen met een losse teugel (mijn fout!) en ik luisterde naar iemand die buiten de piste stond dus ik zat naar links gedraaid terwijl op dat moment mijn paard er naar rechts vandoor stoof.
Ik ben nog niet zo heel lang terug aan het rijden (mag maar 15min per dag rijden wegens rug eerder gebroken) en verloor dus mijn evenwicht waardoor ik dus terug op mijn rug terecht kwam.

Ik heb ondertussen de zadelmaker laten komen en het zadel lag niet 100% goed, dat is nu aangepast.
Volgende maand komt de ostheopaat even kijken of er lichamelijk misschien niets verkeerd zit :-)

Ik heb er persoonlijk geen schrik van opgelopen, ik wou direct terug opstappen en verder rijden, maar mijn rug wou niet meer mee.

Ze krijgt van mij alle tijd van de wereld om terug op rust te komen, ik ben geen fanatieke ruiter meer en ik heb nog zo lang om met haar rond te hobbelen :-)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:27

Een oefening die je misschien kan helpen:

Rij je paard zoals je altijd doet lekker in de rondte. Als ze ontspannen is begeef je je richting 'enge hoek'.
Voordat je paard zich gaan spannen, zorg je ervoor dat je van richting veranderd. Oftewel: je stuurt weg, VOORdat ze kijkerig wordt. Je herhaalt dit een aantal keer.
Vervolgens ga je steeds een half stapje dichterbij. Weer afwenden, voordat ze gaat 'kijken' .
Uiteindelijk zul je merken dat je steeds dichterbij kunt komen. Totdat de 'enge hoek' niet meer eng is.
Dit kan best een poosje duren trouwens :)

Er leiden meerdere wegen naar Rome hoor! Maar dit is een oefening die je misschien helpt.

laralangwals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:08

Ik zou nog een paar keer naar die hoek toe gaan zonder dat je op je paard zit. Daarna in die hoek opstappen, misschien kan er iemand bij staan.