paard leren nageven....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gretoes

paard leren nageven....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:12

Hoi!

De titel is een beetje onduidelijk, maar weet echt niet hoe ik het anders moet neerzetten :-)

Ik heb sinds 2 weken een nieuw paard, een bijna 3 jarige hengst.
ik ben met hem begonnen met longeren, en dit gaat goed, hij is braaf, kent de commando's aardig goed.
zadel erop gaat allemaal goed. heb op hem gehangen gaat ook goed.

maar nu de vraag, ik heb hem aan een alastiek gelongeerd, om hem te leren nageven, nu heb ik dit tussen de voorbenen en aan de zijkant geprobeerd, allee geeft ie niet na, als het elastiek tussen zn voorbenen zit dan zakt hij wel, maar laat zn hals heel lang,
hij duwt zn neus eruit zeg maar.

Heeft iemand hier een tip voor?
Ik longeer hem hooguit 3 x in de week, maar wil toch een beetje aan zijn hals werken en dat ie zijn rug loslaat (buikspieren aanspant)

voor ik commentaar krijg..... ik beleer hem, zet er een stuur op zeg maar dan word ie gecastreerd en gaat hij nog minimaal 3 maanden t land op! om zo lekker uit te groeien en alles te kunnen verwerken

SheeNegro

Re: paard leren nageven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:16

IK zou de elastiek achterwegen laten en lekker met de dubbele longe gaan werken.
Het neusje eruit is 100x beter dan opkrullen denk ik hoor..

Succes verder ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:18

Een paard van bijna 3 jaar 3x per week longeren? Dat gaat vlot...

Een paard hoef je niet te leren nageven, dat is een logisch gevolg van al het voorwerk dat je doet (van achter naar voor, buikspieren aanspannen, rugspieren ontspannen, hand aannemen).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:19

Ik denk dat je eerst van het nageefbeeld af moet, eerst op eigen benen leren lopen en dan zakken ze vanzelf.

'gedwongen' nageven door er een elastiek aan te knopen heeft geen nut.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:25

Gewoon een bijzet er aan doen , in de vorm van iets waar hij niet doorheen kan trekken ...

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:31

claudia_lady schreef:
Gewoon een bijzet er aan doen , in de vorm van iets waar hij niet doorheen kan trekken ...

tuuuuuurlijk bindt die knol lekker vast.. 8)7

nee ik zou hem door iemand laten longeren die er wel verstand van heeft en dit met dubbele lijnen doet. zodat hij écht nageeft!

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:38

Er zit een verschil tussen 'vast knuppen' en zorgen dat er wel wat weerstand wordt geboden . Lekker in zo'n elastiek laten hangen is ook geen optie , ik longeer altijd of met dubbele lijn , of met een bijzet en dan de longeerlijn via het bit door een ringetje , zodat je ook stelling kunt vragen . Het gaat niet alleen om hoe je het paard 'vast zet 'maar ook om het gevoel dat je er zelf voor hebt . Net als met het rijden , moet je los kunnen laten en ontspannen ....

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:41

ik zou met een jonge hengst niet teveel met elastieken en touwtjes gaan longeren, laat hem lekker los lopen.
door hem verplicht naar beneden te laten lopen gaan ze er alleen maar tegen in... en dan word het rijden straks voor je nog minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:44

Los laten lopen. Als hij gaat verzamelen, zakt hij vanzelf. Mijn tweejarige rent in de wei zelfs ´nagevelijk´ (spel je dat zo?) wanneer ze gaat verzamelen van nature.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:44

Ik zou me niet zo druk maken om het nageven. Gewoon lekker kilometers maken, voorwaarts houden en dan komt de voorkant straks vanzelf wel. Hij is pas 3, je hebt alle tijd.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:47

Ffortuna schreef:
Los laten lopen. Als hij gaat verzamelen, zakt hij vanzelf. Mijn tweejarige rent in de wei zelfs ´nagevelijk´ (spel je dat zo?) wanneer ze gaat verzamelen van nature.

Volgens mij is het Nageeflijk :o

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:49

Ik denk dat je het goed bedoeld, maar door hem nu (al) te dwingen nageeflijk te lopen, ga je straks een heel strak paard overhouden met rijden. Zo'n jong paard gaat 'vanzelf' nageven zodra je erop stapt en de teugels aanpakt. Op dit moment heeft het weinig zin om hem met behulp van elastiek of bijzet in die houding te dwingen, je behaalt er werkelijk niks mee, maar de kans dat je er iets mee verpest is wel aanwezig.
Die nageeflijkheid komt wel zodra je er op zit, echt. Voor nu lekker sterker laten worden en de commando's alvast eigen maken :)
Succes!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:18

Aladinnetje schreef:
claudia_lady schreef:

tuuuuuurlijk bindt die knol lekker vast.. 8)7

nee ik zou hem door iemand laten longeren die er wel verstand van heeft en dit met dubbele lijnen doet. zodat hij écht nageeft!

ik heb er ook echt verstand van :-) alleen dubbele lijnen... nee daar van niet

Thanx voor de reacties,
maar ik wil hem ook niet dwingen om negeeflijk te lopen, maar ''helpen'' waar die heen moet zeg maar.
ikhad al expres elastiek en geen touwtje/ slof of strakke bijzet gedaan.

Ik heb hier best aardig ervaring mee, alleen snapt deze het idee nog niet :-)

doubtless: 3x per week longe..... dat valt toch wel mee? het is hooguit 20 minuten per keer..... en de rest van de dag en dagen loopt ie in het land!

maar ik zal de adviezen goed onthouden, en kijken wat ie doet als ie niet bijgzet is doet.
Laatst bijgewerkt door gretoes op 23-05-12 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:19

Als je er echt verstand van had zou je later met je paard beginnen, geen hulpteugels gebruiken en weten dat je een paard niet hoeft te leren hoe hij na moet geven.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:23

Doubtless schreef:
Als je er echt verstand van had zou je later met je paard beginnen, geen hulpteugels gebruiken en weten dat je een paard niet hoeft te leren hoe hij na moet geven.

jaaajaaa!
ik (en op mijn vorige werk) doen het al jaren zo, en gaat eigenlijk altijd goed, paard paar x bijgezet longeren, om hem te helpen.
paar keer erop beetje sturen links rechts en dan hup weer het land in en einde van de zomer er weer uit.
Ik vind hier niks mis mee, en einde van de zomer stap je er vaak zo weer op.
ik geef hem alle tijd die hij nodig heeft, en of ik er wel of geen verstand ervan heb kan jij dus al lezen uit een berichtje, wonderbaarlijk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:35

Vind ik helemaal niet zo wonderbaarlijk... Elastieken kunnen levensgevaarlijk zijn & vind ik (zal niet de enige zijn) absoluut ongeschikt om een onervaren dier mee te beleren. Mocht 'ie ooit flink in verzet gaan/in paniek raken, whatever, en dat elastiek knapt: succes.

Daarnaast lijkt het nageven me op dit punt ook helemaal niet belangrijk. Je wil zo'n jong paard toch leren om z'n lijf te gebruiken? Of gaat het alleen om z'n hoofd?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:37

Als de ontspanning komt, komt vanzelf de nageeflijk heid, en die kan je dan rustig verder opbouwen..

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:43

Doubtless schreef:
Vind ik helemaal niet zo wonderbaarlijk... Elastieken kunnen levensgevaarlijk zijn & vind ik (zal niet de enige zijn) absoluut ongeschikt om een onervaren dier mee te beleren. Mocht 'ie ooit flink in verzet gaan/in paniek raken, whatever, en dat elastiek knapt: succes.

Daarnaast lijkt het nageven me op dit punt ook helemaal niet belangrijk. Je wil zo'n jong paard toch leren om z'n lijf te gebruiken? Of gaat het alleen om z'n hoofd?

ik ga deze discussie niet aan, lijkt mij het verstandigst.
heb het beste met mijn paard voor, en neem de tips die ik hier krijg zeker serieus en ga er zeker wat mee doen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:50

Ik ga met de rest mee, gewoon los longeren en de rest komt dan wel tegen de tijd dat je echt wil gaan rijden. Ben ook van mening dat een paard dit niet zozeer moet leren maar dat het vanzelf komt als je het paard correct rijdt. En dat het dus niet nodig is om ze "vast" te zetten. Zeker bij zo'n jonkie lijkt me dat nog helemaal niet belangrijk. Laat hem eerst maar lekker lopen, straks onder het zadel, goed op eigen benen en goed aan de hulpen en dan komt het vanzelf.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:53

ik ga hem vanavond longeren, en zal er geen elastiek aan doen. kijken wat er gebeurd.
ik nsap dat jullie van mening zijn dat een paard niet hoeft te leren nageven... dat vind ik ook.
Maar, hij loopt zo ongelukkig met zn hoofd in de lucht :-) dat ik dacht met een elastiekje (niet strak) kan je hem misschien leren dat t daar beneden eigenlijk veel fijner is.

Maar goed, ik ga vanavond aan de gang met hem! komt best goed! hij doet in ieder geval erg zn best!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:57

Als hij genoeg actief is en je hem de tijd geeft komt het allemaal vanzelf ;) Geef hem de tijd ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:58

Ik denk dat je hem meer de kans moet geven hem dit zelf te laten onder vinden. Ik merk bv heel makkelijk dat als een paard tijdens het longeren echt ontspannen wordt ze gaan dan ook lekker hoofdje naar beneden end. Heeft tijd nodig maar doorgaans komt dit vanzelf als ze het longeren onder de knie hebben.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:59

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:00

Je paard moet het niet "leren" een ontspannen paard gaat uit zichzelf nageeflijk lopen.
Verder vind ik het erg vroeg om al te beginnen met een paard van nog geen 3 jaar. Ik zou persoonlijk lekker 10 minuutjes aan de longe een beetje stappen zodat hij went aan het zadel en een bitje maar dit zou voor mij ook echt alles zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:10

Kan je je paard al aan de dubbele longe lopen? Anders is dat ook een leuke en goed afwisseling voor je paard.