Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Het is tamelijk breed, maar voornamelijk gericht op mensen die de breedtesport uitoefenen, dus van B tot ZZ-licht als we het over dressuur hebben.
NiKip schreef:Een echt basis probleem vind ik het niet kunnen stilstaan bij het opstappen.
Cassidy schreef:Hoe leer je dat een paard je persoonlijke ruimte respecteerd en niet over je heenwalst.
Waar je op de grond moet staan bij grondwerk zodat een paard je niet kan raken als hij met zijn voorbeen of achterbeen naar je uithaalt.
En zo kan ik er nog meer opnoemen. Pretty basic, maar behoort tot grondwerk. Wat maar al te vaak verkeerd wordt meegenomen of in het ergste geval compleet wordt overgeslagen. En dan heb ik het over ruiters van alle niveaus.
The_Stig schreef:Vooral aandacht besteden aan het leren zien en voelen van rij technische zaken. Hoe controleer je of je paard recht en op 2 teugels is. Wat doe je als het niet zo is. Hoe zie en voel je of een paard fijn door zijn lijf loopt. Etc.
Cassidy schreef:Ik zou nieteens meteen met artikelen over rijden en rijtechnische problemen beginnen. Een simpele uitleg over de historie van het paard, waarom het paard denkt zoals hij denkt en reageert zoals hij reageert en hoe wij daar als mens (roofdier) op in moeten springen. Omgang met paarden vanaf de grond, uitleggen waarom hij claustrofobisch kan reageren op kleine ruimtes (trailer) en blaffende honden, dat een paard geen mens is die je uit kunt leggen dat dingen de ene keer wel en de andere keer niet mogen. Consequent zijn. Stukje paardenmimiek, over huisvesting, problemen bij het binnen- en buitenzetten, stukje kuddehierarchie. Dan de veiligheid in omgang met het paard vanaf de grond en in het zadel (en zoals eerder aangegeven in het verkeer). Tip NH even aan maar daver daar niet te zeer in door. En idd dan de basis van het rijden. Waarom we dingen doen zoals we ze doen (dus verzamelen) ipv lekker uit elkaar te laten sloffen. Dat gas niet meteen schoppen is, dat sturen niet alleen maar rukken aan die teugel is, dat de rem niet alleen keihard aan die teugels trekken is. Verder hoef je nieteens te gaan....