Mijn paard pakt rechts vast???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saartje1985

Mijn paard pakt rechts vast???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 18:08

Hoi Bokkers,

Ik rij al een tijdje een vierjarige, gaat ook harstike goed! Mijn paard is lang gelijnd en heeft een hele zware hals er op zitten, wat heel mooi is maar wat hij vaak tegen me gebruik :-( Met name rechtsom hangt hij overdreven op links. Links om is hij hij wat makkelijker, soms hangt hij op de buiten teugel. Maar dat is op te lossen met mijn buiten been. Wat rechts om niet het geval is. 3 maanden geleden liep hij in een na maak houding met een op gekrulde hals, met veel op pakken en weer lengte geven is het probleem eindel op gelost. Hij loopt nu heel fijn lang en laag. Merk nu dat hij met het oppakken van de teugels problemen geeft gaat hangen op de teugels met name de (buiten) Trekt me vaak uit het zadel, loopt niet constant, als hij een bocht moeilijk vind loopt hij onder mij uit. Weet dat een jong paard niet constant is, maar die van mij steekt zijn neus naar voren waardoor hij mij uit even wicht trekt en ik maak dan een kleine ophouding maar daaar reageerd hij zo slecht op. Ben nu bezig met een verzamelde draf door de baan, de moet draven op mijn tempo. Rij ook veel schakel werk. Nou wie oohh wie zit ook met dit probleem? :D

Let my now, paard rijden blijft leren van elkaar.

Miss_Caroo

Re: Mijn paard pakt rechts vast???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 21:11

Elke ruiter heeft dit probleem gehad, of heeft het niet op kunnen lossen.
Elk paard is scheef. Elk mens is scheef.
Jouw paard pakt vast op rechts, loopt overdreven links met zijn hoofd. Jouw paard is dus linksgebogen.
Door je paard recht te richten, wordt zijn scheefheid minder.

Kijk eens op rechtpaard.nl daar vindt je bveel info over het rechtrichten

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:21

een vierjarige in verzamelde draf????? Lijkt me sterk dat je je paard op de juiste manier verzameld. Vanaf het M2 komt verzamelde draf een beetje aan de orden, vanaf het Z rij je o.a. verzamelde draf.
Goed dat je paard nu voorwaarts neerwaarts kan. Nu ie het bit aan neemt voel je ook dat ie scheef is in zijn lijf. De ongelijke druk die jij voelt op je teugels, komt vanuit zijn lijf. Rij gewoon lekker voorwaarts, rechtdoor en leer hem links en rechts stelling aan te nemen {niet de hals buigen, maar alleen stelling, dus een piepklein beetje de nek buigen}. Als dat goed gaat rij je grote voltes en probeer je hem op de grote volte ook heel licht wat stelling te laten nemen {juist ook stelling naar buiten, zodat ie leert daar niet op te hangen}. Stelling naar buiten, dan buitenbeen gebruiken en binnenbeen voorkomt dat de volte steeds kleiner wordt. Laat hem daarbij niet te lang en laag lopen. Maar het belangrijkste is gewoon {lekker cliche...} goed les nemen! Te langzaam draven moet je mee oppassen. Je paard moet wel echt zijn lijf blijven gebruiken en daarvoor heb je genoeg impuls nodig.

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:36

dit moet je oplossen met rijden eruit te krijgen door idd veel te lessen.
mijn paard deed dit in het begin ook wat ik ook heb gemerkt is dat ik juist een heel zacht bitje moet nemen anders dramd ze nog veel erger in de bochten etc. ik heb een gewoon simpel watertrensje dubbelgebroken. het hoeft niet te helpen maar bij mijn paard heeft het al een stuk geholpen.
succes ermee! en veel lessen helpt echt :D

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 19:17

Verzamelen bedoel ik tempo wisselingen! Hij loopt soms voor het been weg. Voor met voltes, zodra ik uit een wending kom, neemt hij de tempo weer in eigen hef. Klopt verzamelen doe doe je pas in M, dan zijn ze genoeg ontwikkeld om te leren zitten. Fijn die tips, ben gelukkig niet de enigste :D