Ik rij op mijn manege (lees : moet) altijd op een al wat oudere ex renpaard genaamd Ginny. Ginny is een mooie vos die jammer genoeg heel ondeugend is. Ik mag nooit alleen naar zijn stal gaan om hem op te zadelen , want hij zou durven bijten of slaan. Om op te stappen is er altijd iemand nodig om te helpen want zij begint altijd rondjes te draaien achteruit te stappen en zo voort. Nu die dingen vind ik nog niet zo'n probleem. Maar nu zijn we sinds 4 à 5 weken bezig met van stap direct naar galop over te gaan dus rijdt die altijd heel netjes in zijn draaf , ook in zijn stap en in zijn gewone galop. Maar als we die oefening moeten doen is hij gewoon niet meer te houden. Ik moet wachten op het teken dat ik mag vertrekken , maar Ginny besluit dan altijd even lekker koers met mij te houden terwijl de andere persoon die voor mij was nog bezig is en de 1ste keer dat ik het had viel ik er bijna af. Nu heb ik mijn evenwicht daarin al gevonden , maar zou toch liever hebben dat ik beslis wanneer hij mag gaan en op welk tempo en niet zij. Kan iemand tips geven aub? Dankje!
Ps : Mijn instructeur zet er mij op omdat ik niet bang ben van hem zoals de meeste wel zijn.
Die zegt dat ik hem op voorhand moet laten vertragen , maar dan krijgt die het al door en doet hij het nog.
Tilmar
Geplaatst: 20-05-12 14:39
Misschien die overgang nog even niet doen? Van stap naar galop worden veel paarden heftiger van. Heel rustig steeds een stapje verder gaan.
Je zegt dat het een ex-renpaard is, heeft ze ook geraced? Want dan is het wel logisch dat er een vliegende start op zit! Het is heel belangrijk dat je zelf heel rustig blijft.
@Tilmar Ja ze heeft slechts 2 - 3 racen mee gedaan wegens ze een hele snelle start nam maar qua uithoudingsvermogen was ze niet op en top.
En als ik van stap naar galop ga is dat stap kort stukje draf en dan galop , maar dat lukt nu niet bij haar...
Jampuppy
Geplaatst: 26-05-12 13:25
Misschien zeg ik dingen die mensen vreemd vinden, hiervoor eerst mijn excuses. Als eerste vind ik het heel gevaarlijk dat jouw instructrice dit laat gebeuren. Ook al ben je de enige die niet bang is, misschien en je rijtechnisch nog niet ver genoeg. Hiermee wil ik je absoluut niet aanvallen (ik ben ook zeker geen sterren-ruiter), maar je zegt wel dat je de eerste keer bijna gevallen bent. Dit kan erop wijzen dat je nog geen voldoende onafhankelijke zit hebt, en je nog niet genoeg bewust bent van wat er onder je gebeurd.
Dat ze maar 2-3 races gedaan heeft wil niet zeggen dat ze de vliegende start niet heeft. Immers moest ze hierop getraind worden. Dus die vliegende start is wel aangeleerd.
Wat zou je eraan kunnen doen? Als eerst zou ik ook idd niet aan deze oefening deelnemen. Maar rustig aandraven en dan als ze rustig en beheerst is galopperen. Immers moet ze leren dat jij het tempo beheerst. Zij kan dit gewoon als een race aanzien, dus moet ze gewoon leren dat het manege lessen zijn, geen races. Ook kan het aanspringen op een rechte zijde beter helpen dan in een hoek. Dan het het paard meer rechtgericht en moet dus niet krachtiger onderspringen als in een hoek of op een volte (daarom worden ook paarden meestal rustiger als je een volte gaat rijden in galop, ze moeten zichzelf meer onder het zwaartepunt brengen). Van stap naar galop is zoals eerder al gezegd best intensief voor een paard. Die moet van een ontspannen tempo naar krachtig beenwerk wisselen. Maar spreek vooral met je instructrice af wat jullie hieraan willen doen, want ik denk gewoon doorgaan vraagt uiteindelijke om problemen en letsels.
@Jampuppy De eerste keer zat ik net nieuw in die tussen les. Dat is de overgangsles van beginnelingen naar half gevorderden. En die 2 - 3 races waren toen ze 3 jaar was inmiddels is ze al 16 -18 jaar ( weet het niet precies) en rijdt al 11 jaar mee op onze manege.. voor heen reed ze heel soms in beginners en meestal bij gevorderden. Dus dacht dat ze die vliegende start wel al was afgeleerd ( in beginnersles alleen maar voor nieuwe oudere kinderen die net beginnen met rijden om het sturen en draven onder de knie te krijgen)
@laralangwals Heb nu de laatste keer een ander paard gevraagt en het mocht maar kwam omdat mij 2 vriendinnen er niet waren.. want meestal rijden zij op 2 paarden , dan zijn er nog 3 mensen die manege paard huren tijdens mijn les en dan zijn bijna alle middelmatige paarden op want heb ooit eens op een groot paard moeten zitten ik vloog zo hoog in galop dat mijn instructeur vanzelf zei dat ik er niet meer op moest ( ben immer maar 1.58 en zat op een paard van 1.84 ... Dus is niet altijd gemakkelijk , maar ja ga het volgende keer vroeger vragen zo'n dag of 2 op voorhand of ik op een ander paard mag dan lukt het wel. Maar vind ginny wel aardig enzo in draven , stap en gewone galop is alles nog oké maar in die overgang stap - galop ... niet echt.
zoals @Jampuppy al zei, zou ik gewoon eerst rustig aan doen, ik zou gewoon even niet 'meedoen' met de les, en eerst zelf je paard onder controle krijgen. je zou ook kunnen proberen om achter een ander paard aan te galopperen zeg maar. dat die van stap naar galop springt en dat jij daar achter rijd, jou paard kan dan niet erg hard omdat er een paard voorrijd, dan kan je het eerst rustig proberen. Succes!