wat voor bit??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jill93

wat voor bit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:46

Hoi bokkers
mischien dat jullie me kunnen helpen,ik heb een paard en meestal rij ik buiten er zit alleen niet egt een rem op.
in de wei maakt me dat opzich nog niet gek veel uit alleen op straat vind ik het een ander verhaal worden.
heb nu een dubbelgebroken bit heb al hier en daar gevraagt en dan adviseren ze me een passoa bit of een soort normaal bit alleen als je dan trekt zegmaar word het een stang? nou vraag ik me af wat jullie ervan denken want ze is nog maar net 6 en wil ook niet dan ze zn harde bek krijg..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:51

Als het in de wei ook gebeurt dat je het paard niet kunt houden lijkt me het eerder noodzaak daar aan te gaan werken dan een ander bit in hangen. Dat gaat je niet helpen en als je er niet goed mee omgaat krijg je alleen nog maar meer problemen en dat ze helemaal sterk wordt. Dus ik denk echt dat je je probleem rijtechnisch moet gaan oplossen en als het nog niet veilig is de weg op te gaan dan dat voorlopig maar even niet doen en eens in de wei aan de slag gaan dat je wel de controle kunt behouden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:51

Als je paard geen rem heeft, niet naar buiten gaan. Dit is een basisprobleem. Je begint namelijk met tempocontrole als je een paard inrijdt.

Dus geen ander bit, maar les.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:09

Jill93 schreef:
Hoi bokkers
mischien dat jullie me kunnen helpen,ik heb een paard en meestal rij ik buiten er zit alleen niet egt een rem op.
in de wei maakt me dat opzich nog niet gek veel uit alleen op straat vind ik het een ander verhaal worden.
heb nu een dubbelgebroken bit heb al hier en daar gevraagt en dan adviseren ze me een passoa bit of een soort normaal bit alleen als je dan trekt zegmaar word het een stang? nou vraag ik me af wat jullie ervan denken want ze is nog maar net 6 en wil ook niet dan ze zn harde bek krijg..

Hoe is ze op de grond als je met haar werkt? Komt ze veel in je ruimte, haalt ze je vaak in , luistert ze naar commando's?

Lichamelijk is ze in orde, zowel zadel, rug, tanden etc?
Heb je les?

Een ander bit erin gooien is vaak symptoom bestrijden ipv het echte probleem oplossen ;).

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 16:19

hoi maysie

ja ze luistert verder prima het is ook niet dat ze er vandoor gaat zegmaar
alleen als ik in galop zit en wil weer naar stap zegmaar dan ben ik bijna weer een rondje verder om het zo maar te zeggen, verder is ze lichaamelijk in orden alleen is ze een paar maanden geleden geopereerd omdat haar ouwe baas ze had laten lopen met een onstoken kies wat helemaal daar was geslagen naar haar voorhoofd.
ze gaat ook best veel hangen op de teugels
mischien heeft het wel met die kies te maken??

Maysie

Re: wat voor bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:52

En die kies dat is helemaal weer goed nu ?
Ze hangt veel op de teugels , dan zit ze ervan achter niet genoeg onder, wat ook een reden kan zijn dat ze doorloopt in de galop omdat ze niet mooi op het achterbeen is.

Ga veel overgangen rijden, oefen veel op stem en zit. Ik rij ze soms bijna op het schot waarbij ik mezelf heel zwaar maak. Ze komen zelf wat terug op de achterhand ivm schot en ondertussen geef ik de zwaartehulp ;). Hierbij heb je ook niet dat je ze in de mond gaat zitten .

Leg een balk neer en op 10 meter nog 1 oefen je galopsprongen ertussen en je overgangen zodat je echt een punt hebt waar hij stil moet staan en dan ook echt stil moet staan. Ho is ho en niet 4 meter verder :').

Op het juiste moment belonen is essentieel zodat ze duidelijk word wat er gevraagd word. Stel je grenzen en blijf daar bij.

Heb je verder wel les?

Ik vind dat ze het gewoon op een simpel bitje moeten kunnen doen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze domweg allemaal op een bus of watertrens moeten lopen, maar het ene paard loopt fijn op een stangetje en de andere op een dubbelgebroken bitje. Die van mij heeft een dun bitje in, en veel mensen denken dat het maar scherp is etc etc, maar die van mij heeft maar een klein mondje waar echt niet veel inhoeft :).

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:06

ja de kies is er imedels uit en alles hebben ze nageken en volgens de dierenarts is het gat weer dichtgegroeit

nee heb nog geen les omdat ik ze afgelopen zomer pas heb en daarna al veel onderzoeken moest doen en ook veel bij de dierenkliniek heeft gestaan en nou ben ik weer een maadje of 2 langzaam aan de gang.

wil binnenkort wel graag 1x in de week les

bedankt voor je tips ga ik zekker wat mee doen!

jensvl

Re: wat voor bit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:18

Het is heel gemakkelijk. Het ontbreken van een rem gaat niet helpen met een scherper bit. Als dit al werkt is dit enkel tijdelijk. Het teken dat je paard niet wil afremmen is het teken dat er iets mis is met je technieken van rijden.

Probeer het volgende eens als je paard niet wil remmen:
Zorg ervoor dat de teugels niet strak staan. Laat het paard een 20 seconden zo lopen moesten ze wel contact maken met de mond. Dan doe je het volgende. Je geeft een hulp om te vertragen met je zit. Je wacht 5 seconden. Je maakt contact met de mond. Je wacht 5 seconden. Je maakt een lichte druk van ongeveer 10g. Je wacht vanaf nu elke keer 8-10 seconden. Zo bouw je de druk op tot een max van 100g met intervallen van 10g en tussen elk interval 8-10 seconden wachttijd.
Als het paard ergens in heel dit proces goed reageert (in het begin is dit al het dichterbij brengen van de neus voor een halve centimeter, want dat is het prilste begin van een vertraging), dan laat je onmiddelijk elk teugelcontact vallen, en gelijktijdig neutraliseer je je zit ook. Nu wacht je 20 seconden voor je opnieuw begint aan de cyclus. Let op het paard, en merk dat de tijd die hij erover doet om zijn neus iets dichter te brengen elke keer verkort. Als hij uiteindelijk zijn neus sneller geeft, over een afstand van minstens 2 centimeter, dan houd je bij de volgende cyclus na het geven van de neus de druk nog iets langer vast, tot je merkt dat hij vertraagt. Ook al is dit maar een heel klein beetje. Eventueel moet je de druk opbouwen.

Let er bij deze oefening op dat je bij de minste goede respons altijd alle druk laat vallen en je zit neutraliseert, en dat je elke keer bij een nieuwe cyclus terug van 0 begint.

Je paard zal vrij snel veel lichter remmen.