SUPER slecht aan been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

SUPER slecht aan been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 11:37

Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuw paardje.
En toen ik haar ging rijden bij haar vorige eigenaar was zde ook al iets traag, maar niet zo slecht aan het been als nu.
De bak is ook een beetje zwaar. Maar die word binenkort gesleept omdat hij een beetje ongelijk verdeeld is nu. Maar ze reageert gewoon totaal niet op me been. Ik heb les. En zij zegt ook, geen reactie na 2x been? Tikkie met de zweep.. Maar dat lijkt ook niet tot bijna niet te helpen.
Ze mankeert niets want heb er al helemaal een keer na laten kijken.
Ze krijgt 2 kilo biks per dag, en loopt de hele dag op het land. Dus daar kan het ook niet aan liggen.

Iemand tips? Want de moet zakt me inmiddels wel in de schoenen. Meestal gaat het trouwens op het einde wel beter.
Dan reageert ze wel redelijk en beloon ik haar ook SUPER goed.

Graaaaaag alle tips welkom.
Ik weet dat hier al 100 en 1 topics over zijn. Maar krijg er toch neit echt antwoord op wat mijn vraag is.

AngelTidore

Re: SUPER slecht aan been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:40

Ik lees even mee, heb hetzelfde probleem. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:41

Is het zadel goed passend en heb je les?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:44

Als je lichamelijk alles hebt uitgesloten en ze is in het land wel gewoon actief? Zo niet, dan echt een schep goede muesli of haver erbij, bv havens.

En verder is het toch echt een kwestie van consequent zijn, één keer been, tweede keer meteen een tik met de zweep erachter. Heel kortaf en direkt reageren. Gaat ze niet voorwaarts op die tik dan pak je een springzweepje met een slagje en krijgt ze even een goede lel, respect voor de zweep hoort er gewoon te zijn en ze moet even snappen wat je bedoeling is.
Natuurlijk wel altijd zorgen dat je een stille beenligging hebt en duidelijke hulpen geeft, als je continu je been beweegt kan zij niet weten wanneer je nu voorwaarts wilt en wanneer niet dus let daar goed op.

Heeft je instructrice er al eens op gezeten?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:52

Naar buiten! Had zelfde probleem met jonge friese merrie. We zijn eerst een heel seizoen alleen maar naar buiten geweest, daarna was het echt stukken beter. Eerst reageerde ze nauwelijk op het been maar nu bijna een jaar later reageert ze prima, buiten en binnen....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:58

Ik zou i.p.v. meer te gaan voeren, zoals eerder wordt geadviseerd. Eerst eens het krachtvoer af gaan bouwen. En daarna langszaam weer op gaan bouwen totdat je weer op het punt komt van traagheid. Veel paarden worden namelijk overvoerd met krachtvoer. Zou ook even een algehele controle laten doen, zoals het bloed laten en zadel laten controleren. Succes.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:05

Ze heeft al een tijdje van het krachtvoer afgestaan. Hadden we toen afgebouwd. Dat werd er ook niet beter op. Bij buitenritten gaat ze gewoon wel. Alleen in me eentje dan weer niet. Alas ze achter iemand aanloopt gaat ze als een speer. Maar alleen dan weer niet vooruit te branden. Zadel ligt goed. En ja ik heb les.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:09

Zet dr goed aan het werk, zorg voor afwisseling en niet ellelang rondjes over de hoefslag laten lopen. Veel overgangen en schijnovergangen maken. Inderdaad toch consequent doorzetten, geen reactie op je been, tik erbij.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:12

Oke met longeren is ze namelijk wel heel actief. En laatst stond me instructrice met een zweepje in de bak, en had ze hem een inimini tikje gegeven, en ze liep de hele les al een jekker!! Haha. En ik rij op het moment ook inderdaad heel veel overgangen. En ook veel figuren. Is het misschien een idee om dan gewoon me instructrice met een longeerzweep in het midden te laten staan? Of gaat ze me dan nogsteeds in de maling nemen als ik alleen rij? Dan hoef ik namelijk niet steeds been te geven alleen wanneer het nodig is. Ze kan namelijk heel leuk lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:20

Als ik dit zo lees heeft je paard echt een beetje schijt aan je :P Die vind het niet zo nodig om voor je werken. Je kan wel een instructrice met longeerzweep laten staan, maar wat doe je als je geen les hebt? Dan zou ik dr toch een keer goed duidelijk maken dat ze door moet lopen hoor.. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:21

Niet vervelend bedoeld, maar als ze wel actief is op de zweep van je juf en ook bij het longeren, dan denk ik toch dat je niet streng en consequent genoeg bent als jij erop zit. Blijkbaar heeft ze heel goed door dat het bij jou niet hoeft..
Ik heb altijd gedaan, lichte beenhulp, geen reactie vervolgens een duidelijke beenhulp en als daar geen reactie op volgt meteen een gigantische lel met de zweep. Gaat ze er dan ff vandoor, laten gaan, rustig terugnemen naar waar je mee bezig was en gewoon verder rijden. Dit herhaal je iedere keer als ze niet op je been reageert en op een gegeven moment reageren ze gewoon op die 1e kleine beenhulp :j

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:24

ja maar bij een flinke lel reageert ze ook niet tot nauwelijks. Ik krijg ook een beetje het idee dat ze schijt aan me heeft, maar wil ook niet d ehele tijd aan het tikken uitdleen zijn terwijl ik rij? Waar geven jullie meestal een tik??

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:28

sophie1818 schreef:
ja maar bij een flinke lel reageert ze ook niet tot nauwelijks. Ik krijg ook een beetje het idee dat ze schijt aan me heeft, maar wil ook niet d ehele tijd aan het tikken uitdleen zijn terwijl ik rij? Waar geven jullie meestal een tik??

Op de kont, teugels in één hand, en echt hard.
Beter 1 keer een hele harde tik dan elk rondje een 'tikkie'.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:30

hihi k ga me best doen!! Ben ook niet helemaal streng genoeg altijd. Dus moet daar zelf inderdaad misschien ook wel even aan werken en consequent blijven.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:41

Het klinkt inderdaad alsof je paard "schijt" aan je heeft. Dit begint vaak al aan de hand en in de omgang.

Je zegt dat je niet altijd streng genoeg bent. Het gaat vaak niet om het streng zijn, maar om het consequent zijn. Loopt ze aan de hand netjes met je mee, of jakkert ze maar gewoon overal heen zonder rekening te houden met jou? Stopt ze netjes als jij stil gaat staan, of blijft ze doordrammen? Als je longeert, is ze dan bezig met wat jij van haar vraagt of met de rest van de wereld? Loopt ze lekker actief of sjokt ze maar wat of vliegt ze juist de hele bak/cirkel door en bokt daarbij naar jou? Deze dingen moet je jezelf afvragen om na te gaan waar je staat. Zoals mijn paarden-masseuze eens tegen me zei: "Je moet eerst zorgen dat je met je paard kunt praten voor je aan het werk kunt." Oftewel als je bijvoorbeeld gaat longeren zal ze eerst met haar volle aandacht bij jou moeten zijn en moeten luisteren naar wat jij van haar vraagt :)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 12:46

Claudienee schreef:
Het klinkt inderdaad alsof je paard "schijt" aan je heeft. Dit begint vaak al aan de hand en in de omgang.

Je zegt dat je niet altijd streng genoeg bent. Het gaat vaak niet om het streng zijn, maar om het consequent zijn. Loopt ze aan de hand netjes met je mee, of jakkert ze maar gewoon overal heen zonder rekening te houden met jou? Stopt ze netjes als jij stil gaat staan, of blijft ze doordrammen? Als je longeert, is ze dan bezig met wat jij van haar vraagt of met de rest van de wereld? Loopt ze lekker actief of sjokt ze maar wat of vliegt ze juist de hele bak/cirkel door en bokt daarbij naar jou? Deze dingen moet je jezelf afvragen om na te gaan waar je staat. Zoals mijn paarden-masseuze eens tegen me zei: "Je moet eerst zorgen dat je met je paard kunt praten voor je aan het werk kunt." Oftewel als je bijvoorbeeld gaat longeren zal ze eerst met haar volle aandacht bij jou moeten zijn en moeten luisteren naar wat jij van haar vraagt :)

Ik krijg volgende week voor me verjaardag een boek Grondwerk en VHD. Helpt dit ook erbij?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:50

sophie1818 schreef:
Ze heeft al een tijdje van het krachtvoer afgestaan. Hadden we toen afgebouwd. Dat werd er ook niet beter op. Bij buitenritten gaat ze gewoon wel. Alleen in me eentje dan weer niet. Alas ze achter iemand aanloopt gaat ze als een speer. Maar alleen dan weer niet vooruit te branden. Zadel ligt goed. En ja ik heb les.

Als ze buiten wel achter een ander aan loopt en gewoon goed doorloopt ligt het aan jou techniek in de bak , dus je zal meer in de techniek moeten duiken met je instructrice dus echt gaan rechtrichten/gymmen, ook het los en grond werk is heel goed om je band met het paard te vergroten.
Heel veel paarden zijn traag in de bak omdat de ruiter vaak niet de jusite hulpen kan geven, het ene paard gaat er bokkend vandoor en het andere word heel traag of gaat zelfs staken, dus het probleem ligt in dit geval bij jezelf.

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:03

Ik had het meer over de omgang met je paard. Zorg dat ze niet over je heen loopt en gaat en staat waar ze zelf wil. Al zou grondwerk zou je inderdaad kunnen helpen hierbij, zoals midgie zegt. Vergroot de band met je paard, ga spelenderwijs aan de gang maar zorg dat jij ten alle tijde "de baas" blijft zodat ze het respect niet voor je verliest.

Ook zul je inderdaad moeten werken aan de rijtechnische aspecten. Geef jij de juiste hulpen aan je paard? Snapt je paard wat je van haar vraagt? Ga met je instructrice dieper in op de theorie en de hulpen. Vraag je af wat je moet doen en waarom je dit moet doen, wat is de logische reactie van je paard op een bepaalde hulp? Een goede instructrice zal ze je dit vast kunnen uitleggen en zo kun je als je alleen rijdt ook voor jezelf nagaan of je de juiste hulpen geeft. Als je het waarom begrijpt, zul je jezelf ook makkelijker kunnen corrigeren ;)

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:05

Bedankt voor de reactie, geloof inderdaad dat spelenderwijs wel heel belangrijk is. En uiteraard inderdaad misschien eerst naar jezelf kijken :o

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:08

Dat :o poppetje is nergens voor nodig hoor ;) Je hebt nou eenmaal niet de makkelijkste sport gekozen :D Het is ongelofelijk moeilijk om al die verschillende hulpen tegelijk te geven, maar toch los van elkaar te coördineren en dan ook nog eens te doseren.. Dat is een kwestie van oefenen oefenen oefenen en weten waar je mee bezig bent :) Succes!

Flora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:36

Ik heb zelf écht enorrrrrm veel gehad aan grondwerk, toen mijn paard en ik destijds,jaren terug wat uh, attitude-problemen hadden... ( die van mij had ook géen vertrouwen in mij,ik daardoor niet in hem, enz en ging zelf maar de leiding nemen, net als die van jouw, maar dan de kamikaze variant..) Ik ben wekelijk echt les ( begeleiding, echt belangrijk bij zo'n nieuwe visie, uit je eigen denkkader moet je namelijk) gaan nemen daar in, en ben er pas weer óp gekropen, toen we echt sámen konden werken, ik de eerlijke en consequente leiding kon geven, en hém vertrouwen kon geven. aan de hand kun je zelf al zo veel oefenen: zorgen dat hij achter je loopt, een los touwtje en als jij stilstaat hij ook, enz, en dan consequent zijn! succes!
en: het is ECHT leuk om te grondwrken/NHén?Voesten?parelli enzz

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:49

Sophie het klinkt alsof je een heeeeeel flegmatiek paard hebt net als wij. En om je gelijk uit de droom te helpen dat is aanleg en dat zal in essentie nooit veranderen. Daar moet je mee om kunnen gaan.
Ga maar vaak met hem naar buiten zodat hij conditie en longinhoud opbouwt. Dan maar achter iemand aan maar lopen zal en moet hij en een keer in de week met jou alleen naar buiten.
slaan, scherpe sporen maken hem alleen maar doffer. Moet je alleen aandoen als het er op aan komt. Wij hadden vroeger hele scherpe sporen en normale. Met de normale reden we, behalve als we show hadden dan pakten we de super scherpe. Dat lieten we hem even voelen door langs zijn buik te aaien met spoortje en dan liep hij als een tierelier de show. Daarna gingen ze weer voor maanden de kast in want anders wordt hij doffer en doffer.
Als je met hem werkt in de bak werk dan kort maar krachtig. Dit soort paarden houdt niet van alsmaar dressuren en oefenen. Ons paard hebben we naar de M2 kunnen rijden en achteraf heb ik daar zoveel spijt van. We werden er allemaal ongelukkig van. Dus niet doen. Ben dominant, zorg dat hij respect voor je heeft en doe veel afwisselende dingen met hem.
Deze paarden spelen graag met een bal, of doen graag tikkertje en houden van heel veel variatie. Een sprongetje doet het ook vaak erg goed. Als je met hem dressuurt doe dan eens onverwacht iets heel moeilijk. B.v in galop aan springen, vier sprongen, kort stukje stap en andere kant op in galop. Daar krijgen ze een kik van want dan moeten ze hun best doen.
Let goed op dat je het tempo rijdt dat bij hem past. Wij hebben ons paard te vaak in een te hoog tempo gereden en dat kon zijn lijf helemaal niet aan.
Mijn advies is vooral, accepteer je paard en geniet van de dingen die hij wel goed kan want meestal zijn het super betrouwbare paarden. Als ik wil dressuren (ben verwend) dan pak ik mijn hittepetit en als ik buiten ga rijden mijn dieseltje.
Aantal tips, al je voorwaartse hulp geeft en paard gaat voorwaarts gelijk been eraf. Altijd. Dat is zijn beloning. Heet paard meer aansporen koud paard alleen druk geven totdat hij gaat en dan druk eraf. Ik ging in het begin net zolang door met samenknijpen van mijn benen tot hij voorwaarts ging en dan gelijk druk eraf. Toen hij dat door kreeg liep hij al veel fijner. Vaak zijn deze paarden ook wat doffer. En een beetje mag maar er moet wel reactie in zitten. B.v merrie denk ik in draf en we gaan gelijk. Ruin geef ik duidelijke hulp een fractie van een seconde moet ik wachten en dan gaat hij. Zo zijn die paarden gewoon, dus denk niet dat je er een heet paard van kunt maken.
Fijn voor deze paarden is fytogold van Garvo. Sinds ik dat voer gaat hij een stuk voorwaartser.
Enfin ik laat het hierbij. Ga vooral genieten van het fijnen van hem, maar ook alleen moet hij gewoon mee naar het bos en laat hem maar galopperen als jullie richting stal gaan (vaak hebben deze paarden in een ingebouwde tom-tom en weten ze perfect wanneer de hoefjes weer naar de voerbak klikken). Maar daar gebruik van.
O ja, nog een ding. Belangrijk is dat jij dominant bent en duidelijk. Maar laat je niet wijs maken dat het aan jou ligt. Het is zijn aard en daar moet je leren mee om te gaan.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:21

Helemaal eens met comment van pien_2010. Herkenbaar zeg! Heb er precies zo een. Houdt van erg veel afwisseling en spelen. Tijdens dressuur veel overgangen en verrassende dingen doen, worden dit soort paarden heerlijk wakker van! Sprongetjes vind ze ook erg leuk. Ik moest er erg aan wennen maar begin nu te houden van haar relaxte, speelse aard. Groot voordeel als je veel buiten wilt rijden.
En inderdaad veel sporen en zwepen werken averechts...worden dit soort types dwars en naar binnen gekeerd van.
Enne ik blijf bij buiten rijden, werkt voor mijn paard erg goed.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:24

wat voor biks geef je je pony. wij geven pavo allsports en daar worden ze ook wel vlotter van

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:29

Ga eens een tijdje met een los teugeltje en dan alleen maar been, geen reactie zwaarder been, nog niet schopje, nog geen reactie dan mep met de zweep!
Consequent zijn is wel het aller belangrijkste, plus belonen als het paard doet wat je wil!