Knikken met hoofd linksom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaikiej92

Knikken met hoofd linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 17:45

Hai,
mijn paardje van 13 jaar oud knikt de laatste weken met zijn hoofd in de draf alleen linksom.
Het lijkt op 'ja' knikken wat een paard zou doen als hij kreupel zou zijn.
Nu is alleen het probleem: dat is die niet, niet op de harde ondergrond, niet op de zachte ondergrond.
Hij is 1 dag onregelmatig geweest links voor en toen meteen de DA erbij gehad, zij kon niks zien.
Heeft buigproef gedaan, kwam niks uit.
Weekje rustig aangedaan (weide gang en stappen) en na een paar dagen weer geprobeert.
Aan de longe laat die ook linksom niks zien en tijdens het rijden is het alleen als ik hem aan de teugel laat lopen.
Als hij over de rug loopt of met zijn hoofd in de lucht loopt is er niks aan de hand.
Ook tijdens buitenrijden doet hij niks.
Stap en galop doet hij verder normaal.

Iemand een idee wat dit is? En hoe ik dit kan oplossen???

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:13

Als ik je verhaal zo lees, kan ik zo niks anders bedenken dan dat het aan jou ligt ;)
Hij loopt onder alle omstandigheden normaal, zeg je: aan de longe, buiten, op het harde, op het zachte, als hij netjes 'over de rug' loopt en ook als je niks doet en hem maar wat met zijn hoofd laat doen wat hij wil.
Het probleem steekt pas de kop op als jij hem 'aan de teugel' wilt laten lopen. Wat ik geleerd heb, is dat 'aan de teugel' hetzelfde zou (moeten) zijn als 'over de rug' of 'nageeflijk'. Dát lukt dus wel en dat is de bedoeling. Ik heb daarom het idee dat het aan jou manier van gebruik van de teugels ligt.

Het je les en zo ja, wat zegt je instructeur ervan?

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 18:26

Als het aan mij zou liggen, moet hij dan ook niet rechtsom raar doen?

Ik heb les en mijn instructrice weet ook niet wat het kan zijn..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:46

Maaikiej92 schreef:
Als het aan mij zou liggen, moet hij dan ook niet rechtsom raar doen?

Niet per se. Meestal ben je zelf (net als vrijwel alle paarden) aan één kant iets sterker of een beetje scheef naar één kant. Het heeft vaak al een groot effect als je iets meer gewicht op één zitbeenknobbel hebt, je ene been iets langer is of je je ene schouder van nature iets meer optrekt of laat hangen. Om maar een paar voorbeelden te noemen ;)

ineminne96

Re: Knikken met hoofd linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:24

Misschien doe je onbewust iets met je hand waardoor hij last krijgt van iets...
eerst dacht ik aan tandarts, maar als hij het enkel op zijn linkerkant heeft... Maar kan nooit kwaad om deze eens te laten komen natuurlijk.

Maaikiej92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 15:48

Zou allemaal kunnen, ga er eens op letten dankjulliewel!

Tandarts is die afgelopen november nog geweest, niks aan de hand

FCSA

Re: Knikken met hoofd linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:10