Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke0301

Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 20:02

Om me even voor te stellen..

Ik ben Janneke en heb sinds 1,5 maand een paardje die nog erg groen is. Ik heb zelf ervaring met het zadelmak maken en doorrijden van paarden maar dit is een apart verhaal.

Het is een merrie van cantos waar ook belisar in zit. Ze is in de omgang vrij lief maar heeft losse beentjes zowel voor als achter. Dis is sinds ze aandacht krigt veel minder. Ze wordt beloont voor goede dingen en ook op haar fouten dingen gewezen. Zoals dat bij elk paard tot nu toe goed ging. Maar zij is anders. Als ze moe is wordt ze boos echt heel erg boos. Slaan met de voorbenen, stampen met haar achterbenen bokken totdat je eraf ligt, achteruit lopen en steigeren.

Ze is professioneel zadelmak gemaakt daarna heb ik haar aan de longe zelf stap draf en galop onder de man geleerd. Dit ging allemaal supergoed! Los onder de man kan ze op dit moment stap en draf en daarna ging ze deze streken uithalen. We zijn wel altijd positief afgesloten.

Ik vraag me dus af waar het aan kan liggen en wat er dus beter kan. Daarbij ook wie er [i]ervaring[/i] heeft met deze afstamming. En iemand die tips heeft om staken te voorkomen.

Ik rij haar nog altijd zelf en angst ken ik niet dat is dus al uitgesloten. Ik zal vanavond nog even een filmpje uploaden om te laten zien hoe ze deed met het zadelmak maken.

Hopelijk heeft iemand tips! Alvast bedankt!

mika11

Re: Staken en ervaring met een cantos of belizar afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:41

Waarom denk je dat het met de afstamming te maken heeft?
Misschien even wat rustiger aandoen, haar niet moe rijden maar stoppen voordat ze moe wordt.
Wel een typische bokt vraag: maar is ze lichamelijk helemaal gezond en is al het tuig goed passend?

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 22:47

mika11 schreef:
Waarom denk je dat het met de afstamming te maken heeft?
Misschien even wat rustiger aandoen, haar niet moe rijden maar stoppen voordat ze moe wordt.
Wel een typische bokt vraag: maar is ze lichamelijk helemaal gezond en is al het tuig goed passend?

De afstamming omdat man waarvan ze is al op leeftijd is en vaker met deze paarden heeft gewerkt aangezien hij africhter is. Belisar is schijnbaar geen makkelijke hengst en zijn karakter is ook niet de fijnste. Moe rijden is het niet echt voor deze problemen konden we ook alles met haar doen. We rijden maar 20 a 30 min. Daarvoor even 10 min longeren. Het tuig is volledig nagekeken en ook daar is niets mis mee. Alles ligt vrij op haar rug en negens drukpunten. Ook haar hoofdstel zit prima een dubbelgebroken en ook nog eens een licht bit. Alle paarden (60 stuks) zijn zo beleerd. Maar deze blijft helaas problemen vertonen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:54

Ik denk ook dat je eerst andere oorzaken moet uitsluiten voor je het gaat zoeken in de afstamming. Zo af en toe heb je een 'verkeerde', maar toch is er meestal een andere oorzaak.

Ik denk dus dat je eerst even iets moet toelichten ook omdat je vraagt om tips om je problemen op te lossen. Kun je misschien vertellen hoe oud je paard is, hoe lang ze onder het zadel is, hoe vaak ze wordt gewerkt en wat je dan doet? Dat geeft in ieder geval een iets beter beeld van de situatie.

Ik tem trouwens even, want je topic hoort ergens anders thuis.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:07

Maar als je voorheen wel alles met haar kon doen, zonder problemen.
Dan zou je denken dat je paard zich nu ergens niet lekker bij voelt.
Ergens pijn o.i.d.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 23:15

Kendra schreef:
Ik denk ook dat je eerst andere oorzaken moet uitsluiten voor je het gaat zoeken in de afstamming. Zo af en toe heb je een 'verkeerde', maar toch is er meestal een andere oorzaak.

Ik denk dus dat je eerst even iets moet toelichten ook omdat je vraagt om tips om je problemen op te lossen. Kun je misschien vertellen hoe oud je paard is, hoe lang ze onder het zadel is, hoe vaak ze wordt gewerkt en wat je dan doet? Dat geeft in ieder geval een iets beter beeld van de situatie.

Ik tem trouwens even, want je topic hoort ergens anders thuis.

Mocht het niet de afstamming zijn dan moet er iets anders aan de hand zijn. Het is een merrie van Cantos. 15-05-2008 geboren. Ze is nu 3maanden bezig met allerlei dingen. Hiermee bedoel ik aan het touw lopen het woord ''ho'' snappen en het leren omgaan met de mensen en de mens met haar. Na een maand zijn we begonnen met haar te longeren wat overigens erg goed ging en nog altijd gaat. We zijn haar gaan leren wat stap draf en galop was. Nadat ze dit goed en wel onder de knie had hebben we haar gezadeld. Eerst alleen het hoofdstel om aan het bit te wennen en na een paar x het zadel erop. Hierbij had ze in het begin al wat klachten. Zoals wegrennen. Het is bekend dat ze een beetje singelvrees heeft en nogal graag met haar achterbenen trapt als ze singel vast word gemaakt. Dit is netjes opgepakt en hiermee wordt geoefend. Ook hier zien we steeds meer resultaat. Dan longeren we haar een aantal rondes. En dan is dit ook voorbij. Nadat ze het zadel begon te accepteren werd er een pop opgezet en naar mate dat beter ging is er geoefend met een echt persoon. Eerst hangen, dan een x opstappen, er weer af etc. Nu zijn we alweer 1 maand verder en zijn we zover dat we er makkelijk op kunnen stappen en aan de longe stap draf en galop onder de man kan. Los aan de longe kan ze stap en draf tot dat we deze problemen kregen die hierboven omschreven werden. Daarbij ben ik een ding vergeten te vertellen. De eerste x dat ze zo tegenstrijdig deed was waarschijnlijk omdat er een ander zadel op lag wat teveel drukte. Hiervoor is een ander gekomen en dat past goed. Alles ligt daarbij vrij! Maar hierna ging ze nog steeds door. Daarbij is ze nogal ongeduldig. Ze gaat met haar voorbenen stampvoeten als ze 2 min stil moet staan.

Als het dan fout gaat dan gaat ze bokken ( en flink!), steigeren en met haar voorbenen slaan. Je kan dan ook echt zien dat ze kwaad is. Of het dan staken is of moe zijn. Ik kan het er niet uithalen. Dit doet ze nadat ze los gelongeerd is en even onder de man heeft gestapt en gedraafd.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 23:20

mika11 schreef:
Maar als je voorheen wel alles met haar kon doen, zonder problemen.
Dan zou je denken dat je paard zich nu ergens niet lekker bij voelt.
Ergens pijn o.i.d.

Daar ben ik ook over aan het nadenken maar haar rug is volledig gecontroleerd en daar is niets te vinden. Het is echt als ze moet gaan werken en geen zin meer heeft. (Zo ziet het er anders uit) Ik sluit pijn zeker niet uit. En er zal zeker nog een second opinion komen mocht het niet beter gaan.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 23:33

Dit is een filmpje van haar:

Zo doet ze als het zadel op haar rug gaat en daarna is alles weer goed. Ze glijdt wel een paar x weg aangezien ze op vochtig gras loopt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:36

Op het filmpje doet ze niet echt apart, behalve een paar keer bokken in het begin.
Maar van jonge paarden inrijden heb ik te weinig verstand om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. :)
Het enige wat ik kan bedenken is uitsluiten dat ze ergens pijn heeft.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 08:47

mika11 schreef:
Op het filmpje doet ze niet echt apart, behalve een paar keer bokken in het begin.
Maar van jonge paarden inrijden heb ik te weinig verstand om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. :)
Het enige wat ik kan bedenken is uitsluiten dat ze ergens pijn heeft.

Dat klopt. Dit is ook voordat ze pijn of iets dergelijks had. Pijn kan ik niet helemaal uitsluiten maar ze is nagekeken en er is niets te vinden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 09:04

Ik weet dat Belisar lastige nakomelingen geeft. Houston is er zo een en daar heb ik ook een paar bijzonder lastige van gezien. Maar het hoeft natuurlijk niet dat dat bij jouw merrie ook het geval is. Je zei dat ze bij een prof adres zadelmak is gemaakt? Misschien kun je daar advies inwinnen?

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 09:08

Babootje schreef:
Ik weet dat Belisar lastige nakomelingen geeft. Houston is er zo een en daar heb ik ook een paar bijzonder lastige van gezien. Maar het hoeft natuurlijk niet dat dat bij jouw merrie ook het geval is. Je zei dat ze bij een prof adres zadelmak is gemaakt? Misschien kun je daar advies inwinnen?

Ja klopt. Deze man zegt dat het voort komt uit staken. Even echt niet meer willen en boos zijn. Hij heeft mij ook verteld dat in haar papieren belisar voorkomt en dat ze t daar wel eens van zou kunnen hebben!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:57

Professioneel zadelmakmaken gebeurd snel: alles moet klaar binnen een bepaalde tijd. De meeste paarden lukt het wel om dit op een rijtje te krijgen, jouw paard blijkbaar niet. Ik zou een paard wat nu al zoveel problemen geeft en waar je alle lichamelijke oorzaken van hebt uitgesloten deze zomer gewoon teruggooien in de kudde, even laten resetten, en na de zomer voorzichting weer mee opnieuw beginnen. Het geen lichamelijk oorzaak hebben betwijfel ik wel: is het bv hormomaal, (is het de ene week erger dan de andere?). Je kunt nog heel veel meer lichamelijke oorzaken hebben dan rug en harnachement. Vaak weet je pas als een paard na jaren echt uit gaat vallen dat iets al heel lang heeft gespeeld, en dan is het vaak helaas te laat en de blessure te heftig om nog te genezen. Meer tijd nemen voor trainingsopbouw is dan zowiezo verstandig om overbelasting te voorkomen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:04

als ze geen last heeft van tanden, zadel, lichaam e.d. dan naar voren oplossen. mijn paard heeft ook gestaakt en daar heb ik iemand anders voor aan huis laten komen omdat ik zelf niet genoeg durfde door te pakken. zo iemand gaat erop zitten en rijdt door, wat er ook gebeurd en dat had mijn merrie destijds een paar keer nodig. daarna iedere keer er zelf op en mijn zijn hulp verder gereden. hij is drie keer aan huis geweest en daarna kon ik het zelf oplossen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:53

ED -> RT-P

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:57

Misschien verzuring van de spieren na een poosje aan het werk te zijn geweest. Misschien eens magnesium bijvoeren?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:45

Ik vraag me af wat je met deze informatie wilt bereiken?
Ook al doen meer paarden met deze afstamming dit, wat heb je daaraan?

Afstamming geeft een bepaalde voorkeur voor gedrag, maar het blijft de leermomenten en omgeving die het paard en zijn gedrag maken.
Als het paard helemaal ok was, dan zou ze dit gedrag niet uitvoeren, al was ze de afstamming van de grootste draak te wereld ;)

Als je denkt dat het met vermoeidheid te maken heeft, lijkt het me verstandig te stoppen voordat ze vermoeid raakt. Doe een stapje terug en bekijk of ze alles wat je vraagt wel daadwerkelijk begrijpt. Dit soort gedrag komt, naast lichamelijke oorzaken, voort uit stress. Meestal doordat het paard gewoon eigenlijk niet goed begrijpt wat je van haar wil.
Het klinkt alsof je paard nogal gespannen is (als ze geen paar minuten kan stil staan zonder te trappelen). Kijk of je daar eerst wat aan kan doen. Het verdere gedrag kan simpelweg een escalatie zijn van opgebouwde spanning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:52

Dat zadel wat gedrukt heeft? heeft dat op de schoft gedrukt? zoja dan zou ik dat even na laten kijken door een ostheopaat..dat kan zowiezo geen kwaad denk ik.Dan even vakantie zodat ze weer lekker in haar vel kan komen te zitten,en dan rustig weer beginnen..stapje voor stapje..stoppen voordat ze moe wordt!!!! en dus voordat ze dat gedrag gaat vertonen,ookal zit je er in het begin maar 5 minuten op.
Kennelijk heeft dit paard de associatie gelegd dat het vervelend is wat er gebeurd,dat moet je eruit zien te krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:55

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook vind dat je al best lang met hem bezig bent.

10 minuten longeren en dan nog 20 a 30 minuten rijden.
Vergeet niet dat ze op een stal waar ze paarden beleren vaak best snel gaan.

Bij mij kwam er iemand die er 2 x opging voor mij en daarna pakte ik ze zelf over.
(Ik had ze dan al 2 maand langzaam aan het zadeltje laten wennen, longeren, hangen)
Ik ging in het begin ff 10 minuten longeren.

Maar na 2 weken bouw ik dat af totdat ik ontspanning zie.
En vaak is dat een paar rondjes linksom en rechtsom. (amper 5 minuten)
Daarna rij ik ongeveer 3 a 4 x per week een kwartiertje a 20 minuten. (met rust momentjes van stap ertussen)

Ik hou het simpel, vraag eigenlijk haast niks.
Beetje sturen en overgangen.

Ik weet niet wat jij allemaal vraagt tijdens het rijden?

Overigens heb ik maar Belisar afstammeling gehad die vervelend was, maar dat kwam omdat de vorige ruiter dat beest alleen maar op zijn flikker gaf met de zweep.

Ik heb ook veel Jazz afstammelingen gereden waarvan ze altijd zeggen dat ze moeilijk zijn.
Maar ook hier eigenlijk geen moeilijke paarden.
Ze waren wat vlug, maar dat was het.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:47

dianaw33 schreef:
Professioneel zadelmakmaken gebeurd snel: alles moet klaar binnen een bepaalde tijd. De meeste paarden lukt het wel om dit op een rijtje te krijgen, jouw paard blijkbaar niet. Ik zou een paard wat nu al zoveel problemen geeft en waar je alle lichamelijke oorzaken van hebt uitgesloten deze zomer gewoon teruggooien in de kudde, even laten resetten, en na de zomer voorzichting weer mee opnieuw beginnen. Het geen lichamelijk oorzaak hebben betwijfel ik wel: is het bv hormomaal, (is het de ene week erger dan de andere?). Je kunt nog heel veel meer lichamelijke oorzaken hebben dan rug en harnachement. Vaak weet je pas als een paard na jaren echt uit gaat vallen dat iets al heel lang heeft gespeeld, en dan is het vaak helaas te laat en de blessure te heftig om nog te genezen. Meer tijd nemen voor trainingsopbouw is dan zowiezo verstandig om overbelasting te voorkomen.

Dankjewel voor de reactie! Ik zal het er eens over hebben met de eigenaar. Vandaag deed ze het al stukken beter. Maar nog altijd niet volledig. Ik denk alleen dat de eigenaar haar niet stil wilt zetten

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:52

sanne83 schreef:
Ik vraag me af wat je met deze informatie wilt bereiken?
Ook al doen meer paarden met deze afstamming dit, wat heb je daaraan?

Afstamming geeft een bepaalde voorkeur voor gedrag, maar het blijft de leermomenten en omgeving die het paard en zijn gedrag maken.
Als het paard helemaal ok was, dan zou ze dit gedrag niet uitvoeren, al was ze de afstamming van de grootste draak te wereld ;)

Als je denkt dat het met vermoeidheid te maken heeft, lijkt het me verstandig te stoppen voordat ze vermoeid raakt. Doe een stapje terug en bekijk of ze alles wat je vraagt wel daadwerkelijk begrijpt. Dit soort gedrag komt, naast lichamelijke oorzaken, voort uit stress. Meestal doordat het paard gewoon eigenlijk niet goed begrijpt wat je van haar wil.
Het klinkt alsof je paard nogal gespannen is (als ze geen paar minuten kan stil staan zonder te trappelen). Kijk of je daar eerst wat aan kan doen. Het verdere gedrag kan simpelweg een escalatie zijn van opgebouwde spanning.

Bereiken met de informatie over de afstamming om te kijken of er meerdere mensen zijn die deze afstamming op stal hebben staan en ook deze problemen hebben.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:55

Elisa2 schreef:
Dat zadel wat gedrukt heeft? heeft dat op de schoft gedrukt? zoja dan zou ik dat even na laten kijken door een ostheopaat..dat kan zowiezo geen kwaad denk ik.Dan even vakantie zodat ze weer lekker in haar vel kan komen te zitten,en dan rustig weer beginnen..stapje voor stapje..stoppen voordat ze moe wordt!!!! en dus voordat ze dat gedrag gaat vertonen,ookal zit je er in het begin maar 5 minuten op.
Kennelijk heeft dit paard de associatie gelegd dat het vervelend is wat er gebeurd,dat moet je eruit zien te krijgen.

Nogmaals ze is helemaal nagekeken en er is niets aan de hand. Ik ga haar de komende week even laten rusten en volgende week er weer op. Ik heb van een ervaren vrouw die haar gezien heeft toch de tip gekregen om wél door te gaan en dat het puur staken is waar ze doorheen moet.

Janneke0301

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 23:01

daantjuhhh schreef:
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook vind dat je al best lang met hem bezig bent.

10 minuten longeren en dan nog 20 a 30 minuten rijden.
Vergeet niet dat ze op een stal waar ze paarden beleren vaak best snel gaan.

Bij mij kwam er iemand die er 2 x opging voor mij en daarna pakte ik ze zelf over.
(Ik had ze dan al 2 maand langzaam aan het zadeltje laten wennen, longeren, hangen)
Ik ging in het begin ff 10 minuten longeren.

Maar na 2 weken bouw ik dat af totdat ik ontspanning zie.
En vaak is dat een paar rondjes linksom en rechtsom. (amper 5 minuten)
Daarna rij ik ongeveer 3 a 4 x per week een kwartiertje a 20 minuten. (met rust momentjes van stap ertussen)

Ik hou het simpel, vraag eigenlijk haast niks.
Beetje sturen en overgangen.

Ik weet niet wat jij allemaal vraagt tijdens het rijden?

Overigens heb ik maar Belisar afstammeling gehad die vervelend was, maar dat kwam omdat de vorige ruiter dat beest alleen maar op zijn flikker gaf met de zweep.

Ik heb ook veel Jazz afstammelingen gereden waarvan ze altijd zeggen dat ze moeilijk zijn.
Maar ook hier eigenlijk geen moeilijke paarden.
Ze waren wat vlug, maar dat was het.

Wat ik doe is even longeren rechtsom en linksom alle gangen. Dan zadel erop. Weer even longeren rechtsom en linksom. Dan gaan we erop aan de longe. Stap draf en galop rechts en linksom. Dan los rechtsom en linksom. En daarbij dan wel het stilstaan. Dit was het dan ook. Geen oefeningen rond of met de achterhand. Eerst moet ze vooruit leren denken. Hierboven had ik ook al geschreven dat er vandaag iemand naar haar is komen kijken. Iemand die gedrag analyseert haar conclusie was dat het echt staken is. Hoop dat je hier iets mee kunt!;p Ohja! Ze komt trouwens 3x of 4x per week uit de stal om te werken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:04

Staat ze verder overdag wel voldoende buiten?
Ik bedoel, dat ze daar 'haar ei' voldoende kwijt kan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:06

Ik heb de eer gehad persoonlijk met Cantos te werken, die heeft echt een topkarakter, als je 't op de afstamming wilt gooien dan toch zeker niet op Cantos :P

Maar je maakt een paard met hoe je ermee omgaat, zoek daar eerst de oorzaak.
En noem dan je probleem nog eens want het is me niet helemaal duidelijk.
Op het filmpje hierboven zie ik niets bijzonders, paard bokt 2x en loopt daarna braaf haar rondjes, er zijn zoveel paarden die nog maandenlang even de kont omhoog gooien aan de longe of bij het aanspringen in galop. Als je niet tegen die 2 bokken kunt moet je geen jong paard nemen.

Maar hoe vaak rijd je haar? Hoe vaak longeer je? Hoe houd je haar, hoevaak komt ze buiten? Hoe lang rijd je en wat vraag je tijdens de trainingen?
En wat bedoel je met slaan met voorbenen? Wanneer doet ze dat?