Paard word extreem gespannen zodra ander paard bak verlaat..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Paard word extreem gespannen zodra ander paard bak verlaat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 17:53

... En hij alleen achterblijft. Dit is alleen op het moment dat we de bak ingaan als er een ander paard is, en dit andere paard weggaat waardoor hij alleen achterblijft. Ook gebeurd dit alleen als ik zelfstandig op hem rij, als mijn lesgeefster erbij is, is er niks aan de hand. Hij gaat constant hinniken, word dribbelig en zenuwachtig.
We staan sinds een paar weken op een nieuwe stal, op mijn vorige stal heb ik een ongeluk gehad nadat hij zo reageerde (al was het niet omdat er een paard wegging) waarbij ik er hard ben afgevallen nadat hij bokkend aan de kletter ging. Daardoor ben ik nu angstig geworden voor dit zenuwachtige gedrag. Daardoor word hij ook weer zenuwachtiger. Vandaag ben ik dus na 5 minuten afgestapt en naar de andere grotere bak gegaan waar er altijd wel mensen rijden zodat hij niet alleen in de bak is, maar ik zou liever gewoon door willen rijden in de ene bak, daar had ik ook alle ruimte...

Hij doet het dus niet als mijn lesgeefster erbij is, dat komt denk ik omdat er dan alsnog iemand bij is, hij heeft een soort steunpunt nodig, hij vind het vreselijk om alleen te zijn. Alleen bij de poetsplaats is ook een big no-no, dan gaat meneer hinniken en word zenuwachtig. Buitenrijden doet mijn bijrijdster en dat gaat prima. Bij mij (nog) niet zo.

Het typische is wel dat als ik alleen in de bak zou stappen zonder dat er andere bij zijn, dus geen paarden die weggaan, dan is hij wel kijkerig maar lang niet zo zenuwachtig als dit en dan kan ik ook wel blijven rijden. Het is vooral het weggaan van een ander paard wat hem van streek maakt.

herkent iemand dit en zou iemand misschien tips hebben hoe ik hier goed mee om kan gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:56

Die van mij had dit ook, ging ook dribbelen, hinniken e.d als ze het andere paard niet meer zag. Heb dit opgelost door gewoon door te rijden, lekker aan het werk te zetten en goed belonen als ze dan haar oefening goed deed.... nu kijkt ze er niet meer zo van op, omdat ik dat ook niet doe... eerder wilde ik haar nog weleens straffen met mijn stem als ze dan raar ging doen, maar dat helpt echt niet.

edit: wat ook goed werkt als je paard naar de uitgang trekt, is hem voor de bak uitgang goed aan het werk te zetten. kleine cirkels, en op een flink tempo. Zo leert je paard dat het bij de uitgang hard werken is..... en zal hij daar minder graag naar toe willen. werkt echt!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-12 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanLarissa

Re: Paard word extreem gespannen zodra ander paard bak verlaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:59

Ow komt me heel bekend voor, die van mij doet dat ook.
Hij begint te springen en te dribbelen en het liefste dendert hij erachteraan.
bij mij wel helaas ook als er iemand in de bak bij staat, lesgever of iets dergelijks

Ik liet hem dan de andere kant opkijken en gewoon dom doorrijden, maar kwam dan even niet bij de uitgang in de buurt. Na 10 minuutjes was het dan wel over :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:39

wat gebeurd er als je op een dergelijk moment afstapt, een rondje aan de hand stapt, en daarna weer opstapt?
dit kan hem helpen omdat hij jouw als steunpunt heeft, en dus kalmer wordt, en kan jouw helpen in je vertrouwen want hij is kalmer ...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:15

Ik ga met Duhelo mee. Als jij jezelf al druk loopt te maken dat hij misschien druk gaat doen, dan is doorrijden niet echt een veilige optie. Ik zou afstappen voordat de ruiter gaat, en weer opstappen als je paard een rondje rustig met je mee is gelopen nadat het andere paard is vertrokken.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 08:42

Doorrijden vind ik erg eng omdat hij hetzelfde soort gedrag vertoonde op mijn vorige stal waarna ik hem ook gewoon wilde doorrijden, wat het dus niet goed is afgelopen.

Het af- en opstappen is inderdaad een goed idee, gister was hij na het afstappen nog steeds wel gespannen maar dan al heel anders dan wanneer ik erop zit. Gister had hij ook veel energie wat natuurlijk ook invloed had op de situatie.

Bedankt voor de tips!

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:23

Aan het werk zetten werkt bij mij het beste! Eerst zien dat je de rust terug krijgt en dan goed aanpakken.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:57

Als ik je verhaal zo lees lijkt het voornamelijk om jouw angst te gaan?
Het klinkt heel makkelijk maar doorrijden alsof er niets aan de hand is werkt echt het beste, en hem dan lekker bezig houden. Misschien kan je je bijrijdster een paar keer in de bak laten rijden, zodat zij hem kan "leren" dat er niets aan de hand is en jij kan zien dat hij ook rustig kan blijven.
Ik denk als je af blijft stappen dat je alleen maar bevestigd dat het allemaal eng & spannend is. Natuurlijk werkt dit prima voor een paar keer maar uiteindelijk zal je er toch gewoon op moeten blijven zitten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:38

Aan het werk zetten, de gedachten weer naar jou halen. En vooral zelf er niet teveel bij stilstaan, rustig blijven. ( makkelijker gezegt dan gedaan natuurlijk als je angst hebt). Maar persoonlijk vindt ik dat je beter op een paard kunt zitten dan ernaast lopen in z'n situatie. Er naast ben je veel kwetsbaarder.