Vandaag ga ik het doen. Last minute tips ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Vandaag ga ik het doen. Last minute tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:58

In 2009 heb ik met mijn (toen 12 jarige) KWPN ruin op de renbaan gestaan.
Rennen dat 'ie kon!! *\o/*
Helaas heb ik hem daarna nooit meer onder volledige controle gekregen.
In de bak gaat het heel goed sinds een jaar, we kunnen lekker een arbeids galopje.
Een jaar lang... Alleen maar stappen en draven buiten... En dat terwijl we zulke cros monsters zijn en graag van de natuur willen genieten en SGW willen starten.
Maar hoe gaan we dat ooit doen zonder controle buiten?!

Ik kon lessen wat ik wil, door iedereen geprobeerd. Binnenkort komt Eva van Nalanta bij mij, ik zal haar het ook gelijk voor leggen. Je weet maar nooit...

Maar voor een jaar lang draven... Dat is zuur.
Dus vorige week heb ik gepland met een vriendin van mij dat we vanavond op pad gaan... Ons vertrouwde bos in met een recht stuk zandbaan.
Zij heeft een Fries die lekker nuchter is en rustig gallopeerd.

Vorig jaar is onze laatste gallop in het bos geëindigt met een klein meisje van de fiets af gereden, omdat ik er niets meer mee kon. Ik kon niet sturen, niet remmen.. Alleen maar gas.

We zijn toen 3 maand niet meer naar buiten geweest, af en toe in het bosje wat uitstappen en heeeeeeel soms een drafje.
Sinds een maand of 9 kunnen we rustig draven en stappen buiten zonder stress. Ik heb hem wel eens laten galloperen, maar dat ging voor mijn gevoel veel te snel, maar ik krijg hem dan wel weer terug.
Dat is voor mij de reden dat ik het vandaag weer voor het eerst ga proberen, omdat er een rem op zit!

Heeft iemand nog last minutes tips?

Soprano

Re: Vandaag ga ik het doen. Last minute tips ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:01

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:02

Spannend! Succes! Tips heb ik niet, maar probeer maar gewoon je galop ontspannen en rustig in te zetten en zodra je enigszins denkt "hij gaat harder en dat wil ik niet" ingrijpen en terug naar draf. Desnoods begin je achter de vries zodat je die "but" als rem hebt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:06

Misschien veel te laat, maar probeer niet in een kringetje te blijven hangen. Als jij verwacht dat je alle controle kwijt bent dan ben je die kwijt. Als jij verwacht dat hij in volle galop blijft racen dan doet hij dat, want dan voldoet hij aan je verwachting (die je hem echt wel duidelijk maakt. Dat de hulpen die je geeft niet daarbij horen is een ander verhaal, maar jij verwacht dus hij doet).

Geniet, ontspan. Vooral dat laatste. Dan lukt dat eerste vanzelf.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:09

zelfverzekerd zijn, succes, je kan het!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 19:31

ik zou eerlijk gezegd eens buiten galopperen op een plaats die niet direct stopt (of waar je de mogelijkheid hebt om bv een blokje om te galopperen.
zodat je weet dat je, als hij niet meer wil stoppen, hem kunt laten gaan, vroeg of laat komt hij wel eens moe en stopt hij hoor!
maar als je bv begint aan een galopje, waar je weet dat hij binnen 100 meter zeker terug gestopt moet zijn, zit je al gespannen op voorhand en gaat hij zeker aan de kletter gaan.
als je begint met het gedacht dat hij gewoon door kan lopen zonder problemen, begin je al veel ontspannender ...
maargoed, succes, en ik ben benieuwd hoe het ging!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:37

Persoonlijk denk ik dat je beter enkel de aanzet naar de galop oefent en dan 1 tot 5 galopsprongen en weer terugnemen naar draf, heel veel dressuurmatige oefeningen inbouwen (schoudervoor links, dan weer schoudervoor rechts, beetje traver links dan weer rechtsbeetje wijken voor het been, dan weer aanspringen en zelfde verhaal als vervolg, zo kan je als alles goed verloopt het aantal galopsprongen gaan opdrijven, maar doe dit enkel als voorgaande perfect lukt en heel rustig verloopt, een vliegende start is niet onder controle dus meer werken aan die controle dan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:48

Stang erin hangen. Of eens met mij meegaan :Y)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:50

Gebruik een slof bij je paard, zo heb je meer te vertellen.
aeolusnr1: daar ben ik het mee eens. Zo moet je dat met dit paard denk ik proberen. Laat het in iedergeval niet hard galopperen. En ga ook niet alvast denken dat het fout gaat, probeer blanko te gaan rijden.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 07:56

Enneee ts is alles goed gegaan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 09:18

Misschien juist op een stuk rijden waar hij niet hard kan galopperen? Zitten er in het bos ook smallere ruiterpaden met wat bochten o.i.d.? Dan kan hij minder vaart zetten waardoor jij makkelijker weer de controle krijgt. :) Als hij een beetje stevig op zijn poten staat en niet bij het minste of geringste omvalt is dat misschien een optie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:21

aeolusnr1 schreef:
Persoonlijk denk ik dat je beter enkel de aanzet naar de galop oefent en dan 1 tot 5 galopsprongen en weer terugnemen naar draf, heel veel dressuurmatige oefeningen inbouwen (schoudervoor links, dan weer schoudervoor rechts, beetje traver links dan weer rechtsbeetje wijken voor het been, dan weer aanspringen en zelfde verhaal als vervolg, zo kan je als alles goed verloopt het aantal galopsprongen gaan opdrijven, maar doe dit enkel als voorgaande perfect lukt en heel rustig verloopt, een vliegende start is niet onder controle dus meer werken aan die controle dan.

en als je een heethoofd, zoals de mijne, onder je kont hebt die zich net in die dingen opwind en dan wat stoom wil aflaten, heb je de poppen aan het dansen.
kies voor een stuk waar je lang kunt galopperen, waar je geen ongelukken kunt krijgen, spring gewoon aan, en ga gewoon rustig en los gaan zitten.laat hem effe doen tot hij zelf de rust in zijn koppie terugkrijgt, en terug bereid is om te luisteren, en rij dan nog een stukkie door.

Maraa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 10:48

ontspannen blijven zitten en niet laten merken dat je het eng vind!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:17

Donaghy schreef:
ontspannen blijven zitten en niet laten merken dat je het eng vind!

Dat word verdomde lastig als je de autoweg of een fietsend kind aan ziet komen... ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 16:14

Bedankt voor de reactie's allemaal.
Olivier is inderdaad een heethoofd. Die krijg je als hij t eenmaal in z'n koppie heeft niet meer kalm...

Gister ging precies zoals verwacht, dramatisch
Hij was erg rustig in het begin en daar was ik blij mee, normaal wilt hij de fries altijd op kop lopen zelfs met stap en draf. Dit keer blijf hij elke keer achter, ik meende dat hij misschien wat last had van de inenting 3 dagen geleden.
Ik maakte van de situatie gebruik en toen ik hem in een rustige draf had, volgde mijn stemcommando met " Olivier; Let op! Ggggaaaalllop! "
Heel rustig sprong hij aan, de fries bleef achter mij wat we hadden afgesproken. (Als die aan kop gaat, doet Ol er alles aan om hem voor te blijven) Dus ol bleef redelijk relaxed.
Aan het eind van het zandpad kreeg ik hem (met minimale moeite) weer terug in draf.

Ik heb hem de hele rit naar huis niet meer rustig gekregen en het was levensgevaarlijk.
Hij steigerde op de weg, was ineens bang voor auto's, fietsers, trekkers, kinderen, vlaggetjes, aanhangers..
Ook kreunde hij helemaal en het schuim liep uit z'n mond. Kim (vriendin op de fries) zei al tegen me: "Ol is zich gewoon helemaal aan het druk maken en vreet zich op van binnen! "

Het enige wat hij wilt is hard gaan...
Ik heb hem halverwege de buitenrit bij kennissen in de stal moeten doen en moest even afstappen, m'n knieën trilden helemaal van de spanning die ik in m'n spieren had en mijn schouders deden verschrikkelijk pijn.
Even wat gedronken daarna en hem weer opgezadeld, heb de rit naar huis (15 min) wel doorstaan, maar het was levensgevaarlijk.
De weg waar ik normaal met een losse teugel overheen loop (de heenweg zelfs nog) was ineens doodeng en ik moest al m'n kracht er in zetten om hem bij me te houden en elke keer tegen een boom parkeren. Voor auto's moest ik in de berm gaan of een oprit op en toen er een trekker aan kwam was ik gedwongen af te stappen want ik had totaal geen controle over hem.

Eenmaal thuis gelijk naar de bak gelopen en meneer even flink aan het werk gezet met onderandere veel arbeidsgalop.
Dat ging redelijk, daarna uitgestapt...

Maar het was dus.. Opnieuw, drama.
En niet zozeer het galloperen zelf, maar vanaf dat ik hem terug nam in draf...

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:11

Dat is dus inderdaad een moeilijk probleem.

Zelf zou ik mij afvragen wat het paard daarmee wil zeggen, dat hij kreunde en het schuim op zijn mond heeft staan. Is dit paard niet gewoon heel erg bang, en vlucht hij weg? Wat ze van nature doen?

Inderdaad is het gevaarlijk en ik zou als ik jou was het voorlopig lekker laten zitten.

Wat is ook opmerk is dat jezelf bang werd, en dus spieren ging aanspannen, daarin bevestig je het paard alleen maar meer om bang te zijn. Dan denkt het paard namelijk het is echt eng want mijn baas staat ook strak van de spanning.
( nu is dat in dat geval wel logisch, maar ik denk dat je elkaar daarin versterkt.)

Wat gebruik je aan materiaal tijdens een buitenrit?
Wat voor bit en hulpteugels???

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:23

Moeilijk probleem, want dit zit er denk ik diep in.

Is het een idee om tijdens het moment van stress/drukte af te stappen en een tijdje aan de hand te gaan stappen? Ik weet natuurlijk niet hoe hij aan de hand is, maar aangezien je zegt zelf afgestapt te zijn bij die trekker ivm gevaarlijke situaties lijkt me dat hij hierdoor rustiger wordt? Wellicht ontspant hij wel weer (al moet je er een uur naast lopen) en kan je weer proberen op te stappen. Dit zou je dan na een tijdje kunnen afbouwen. Jouw paard is waarschijnlijk van vroeger uit gewend om hard te gaan en niet zomaar op te geven, hij wacht dus als het ware het moment af dat hij weer mag en wordt daar dus erg opgefokt van omdat hij zijn energie niet kwijt kan. Of denk dat je dat echt angst is?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:11

HBZ schreef:

Zelf zou ik mij afvragen wat het paard daarmee wil zeggen, dat hij kreunde en het schuim op zijn mond heeft staan. Is dit paard niet gewoon heel erg bang, en vlucht hij weg? Wat ze van nature doen?

Inderdaad is het gevaarlijk en ik zou als ik jou was het voorlopig lekker laten zitten.

Wat is ook opmerk is dat jezelf bang werd, en dus spieren ging aanspannen, daarin bevestig je het paard alleen maar meer om bang te zijn. Dan denkt het paard namelijk het is echt eng want mijn baas staat ook strak van de spanning.
( nu is dat in dat geval wel logisch, maar ik denk dat je elkaar daarin versterkt.)

Ik zou ook wat gespannen/bang worden.. Ik neem aan dat jij niet super relaxed op een paard zit, dat totaal tript. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, niet bang zijn, maar het gaat vanzelf!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:17

HBZ schreef:

Bedankt, ik gebruik niets qua hulpteugels. en een dubbelgebroken trensje...
Ik ben ook echt niet van plan er een slof aan te hangen of een scherper bit.
Ik ben vergeten te vertellen dat dit paard waar het om gaat extreem gevoelig is. Ik hoef maar te ademen en hij weet wat ik bedoel, een beenhulp kan al snel te veel bij hem zijn. Daarom werk ik vooral op stem.

Heb wel eens een martingaal omgehad, maar ik vind hem daar gewoon tegevoelig voor...

Soleado schreef:
Moeilijk probleem, want dit zit er denk ik diep in.

Is het een idee om tijdens het moment van stress/drukte af te stappen en een tijdje aan de hand te gaan stappen? Ik weet natuurlijk niet hoe hij aan de hand is, maar aangezien je zegt zelf afgestapt te zijn bij die trekker ivm gevaarlijke situaties lijkt me dat hij hierdoor rustiger wordt? Wellicht ontspant hij wel weer (al moet je er een uur naast lopen) en kan je weer proberen op te stappen. Dit zou je dan na een tijdje kunnen afbouwen. Jouw paard is waarschijnlijk van vroeger uit gewend om hard te gaan en niet zomaar op te geven, hij wacht dus als het ware het moment af dat hij weer mag en wordt daar dus erg opgefokt van omdat hij zijn energie niet kwijt kan. Of denk dat je dat echt angst is?

Het probleem is, dat ik niet denk dat hij echt bang is.
Als ik aan de hand met hem gallopeer, is er ook niets aan de hand. Als ik zonder zadel het bos in ga, is er ook niets aan de hand. (Als ik maar niet gallopeer)
Zodra ik een galopje heb gehad, heb ik de poppen aan het dansen.
Je krijgt hem trouwens ook niet moe.... Hoeveel uur je achter elkaar ook gallopeerd... Als hij het er eenmaal in heeft zitten...

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 18:18

jammer dat het zo gelopen is. Waar ik wel aan denk is dat hij uiteindelijk toch in de bak mocht galopperen, dus toch zijn zin kreeg. Weet wel dat als ik dat bij die van mij doe het de volgende keer alleen maar erger is. Is het een idee volgende keer dicht bij huis te galopperen en daarna in de bak rustig uit te stappen, zodat hij leert dat na de galop de rust er weer in moet komen? In de bak hoef jij misschien ook niet gespannen te zijn als hij eens gek doet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 18:21

maaike2800 schreef:
jammer dat het zo gelopen is. Waar ik wel aan denk is dat hij uiteindelijk toch in de bak mocht galopperen, dus toch zijn zin kreeg. Weet wel dat als ik dat bij die van mij doe het de volgende keer alleen maar erger is. Is het een idee volgende keer dicht bij huis te galopperen en daarna in de bak rustig uit te stappen, zodat hij leert dat na de galop de rust er weer in moet komen? In de bak hoef jij misschien ook niet gespannen te zijn als hij eens gek doet.

Je moet begrijpen dat het met de buitenrit echt oorlog tussen ons tweeen was, het enige wat ik wilde is dat hij rustig was.
Hij was knettergek in z'n koppie en daarom heb ik hem in de bak nog even laten galloperen. (Arbeids zoals ik al zeg.) Dat is het enige wat ik wil... Rustig galoperen, na wat dressuur oefeningen heb ik uitgestapt. :)
Ik vind het naar om negatief af te sluiten. Elke rit moet een postieve afsluiting zijn voor hem en voor mij. Kan dat niet buiten, dan moet ik nog even door naar de bak. Daarom vind ik het ook vervelend als ik elke keer moet afstappen als hem iets niet bevalt. (Trekkers) Want op de heenweg is dat helemaal geen probleem, maar zodra hij ge gallopeerd heeft, is dat ineens eng.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:04

dat het oorlog tussen jullie was klinkt niet echt fijn, laat jij je misschien meevoeren doordat hij druk doet, jij boos wordt en zo in een negatief kringetje komt?
Zeker met zo'n gevoelig paard is boos worden niet echt handig, daar krijg je hem niet rustig mee. Dat je daarna nog even doorgaat in de bak is prima, goed afsluiten ook. Maar dat tempo naar mijn idee niet, zou helemaal niet aan galop denken maar verzin wat rustige oefeningen in de stap en zorg ook voor de rust in jouw koppie.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 19:06

maaike2800 schreef:
dat het oorlog tussen jullie was klinkt niet echt fijn, laat jij je misschien meevoeren doordat hij druk doet, jij boos wordt en zo in een negatief kringetje komt?
Zeker met zo'n gevoelig paard is boos worden niet echt handig, daar krijg je hem niet rustig mee. Dat je daarna nog even doorgaat in de bak is prima, goed afsluiten ook. Maar dat tempo naar mijn idee niet, zou helemaal niet aan galop denken maar verzin wat rustige oefeningen in de stap en zorg ook voor de rust in jouw koppie.

Klopt allemaal, en dat laatste ook.
Maar ik zit daar dan met een gevoel van: "Zo, die dingen op je hoofd heb je niet voor niets gekregen, dus je gaat maar eens doen wat ik je gevraagt heb, en dat is rustig galoperen! "

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:15

Goed dat je dat inziet, ik denk dat het je wel gaat lukken door dit probleem heen te komen. Probeer de volgende keer haar spanning en drukte via jou te laten afvloeien ipv haar te versterken met je boosheid en bedenk dat het allemaal niet in een keer perfect hoeft te zijn, als er maar een positieve lijn in zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:39

hoe zou hij reageren als je net na de galop, direct gaat stappen ,en bv een pauze inlast, dus eigenlijk echt stoppen bij een stukje gras, afstappen, en een kwartiertje laten grazen en doen, en daarna terug opstappen?
de mijne is ook zo een heethoofdje, die de hele weg kan dribbelen (gelukkig is ze niet zo heftig als de jouwe)
bij haar werkt het goed om gewoon op dergelijke momenten halt te houden, wachten tot ze ontspant, en terug weg te stappen, dribbelt ze opnieuw, terug halthouden, etc, tot ze normaal kan stappen.