wat te doen met een bokkend paard??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

denism17

wat te doen met een bokkend paard??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:36

hallo,
ik heb nou al bijna een jaar een springpaard.
toen ik haar net had was ze redelijk braak en bokte ze maar heel soms.
op een gegeven moment ging ze onregelmatig lopen en heb ik haar 2 maanden stilgezet
toen ik haar weer ging reden ging ze soms op onverwachte moment of omdat ik een tikje gaf of been heel hoog bokken
ik kan het niet oplossen met mijn benen want dan gaat ze steeds hoger bokken en daar door ben ik er al vaak afgevallen
iemand had tegen mij gezegd dat ik haar achterhand moest trainen. dat heb ik een tijdje gedaan en het is al minder
maar ze doet het nog steeds...
ze is voorderest heel lief en de osteopaat en fysiotherapeut zeggen ook dat er niks aan de hand is en ik heb ook al fotos laten maken en daar was niks op te zien
ik wil dit echt heel graag oplossen want ze kan super goed springen en ze is een afstamming van quidam de revel en hornet rose
heeft iemand tips of hier zelf ervaring mee?? :j
xxx

mika11

Re: wat te doen met een bokkend paard??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:40

Mijn ervaring met mijn vorige paard wat ook zo bokte: lichte artrose in de rug.
Dat paard bokte dus vanwege pijn, hoewel het nog een jong paard was, pas 5 jaar.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:41

mika11 schreef:
Mijn ervaring met mijn vorige paard wat ook zo bokte: lichte artrose in de rug.
Dat paard bokte dus vanwege pijn, hoewel het nog een jong paard was, pas 5 jaar.

Hoe ben je daar achter gekomen?? ik heb namelijk foto's laten maken en al en ze loopt ook weleens onregelmatig
maar ze blijven zeggen dat er niks aan de hand is....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:43

past het zadel goed... zo ja dan hop rijden en laten zien wie de baas is.... kan ook uitproberen zijn maar jij kent je paardje natuurlijk het beste, best moeilijk om zo te beoordelen maar als je alles hebt gedaan... aanpakken en doorzetten

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:44

StalNollie schreef:
past het zadel goed... zo ja dan hop rijden en laten zien wie de baas is.... kan ook uitproberen zijn maar jij kent je paardje natuurlijk het beste, best moeilijk om zo te beoordelen maar als je alles hebt gedaan... aanpakken en doorzetten

maar dat gaat niet want dan gaat ze steeds hoger bokken en heb ik het idee dat het alleen erger wordt, ik kan het alleen met mijn handen oplossen maarja dat is ook niet helemaal goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:45

Hoe oud is jouw paard dan?

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:46

mika11 schreef:
Hoe oud is jouw paard dan?

deze maand is ze 8 geworden dus ze is nog niet zo oud.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:46

Wat is er precies allemaal op de foto gezet?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:47

Wat ze in de western doen bij paarden die heel gevoelig op het been zijn is het volgende.

Gewoon stilstaan en dan met de benen, de kuiten het paard aanraken.
Daarnaast natuurlijk het spoortje.
Het paard moet leren accepteren dat hij op zijn lijf een druk kan krijgen.

En laat je niet gek maken met al die medische adviezen.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:48

Angela schreef:
Wat is er precies allemaal op de foto gezet?

haar rug hebben ze gefotografeerd en ze konden alleen zien dat de wervels wat verder naar elkaar toe stonden maar dat was geen probleem
en we hebben fysiotherapeut en osteopaat laten komen en die hebben haar rug en achterhand bekeken.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 20:49

Ariebren schreef:
Wat ze in de western doen bij paarden die heel gevoelig op het been zijn is het volgende.

Gewoon stilstaan en dan met de benen, de kuiten het paard aanraken.
Daarnaast natuurlijk het spoortje.
Het paard moet leren accepteren dat hij op zijn lijf een druk kan krijgen.

En laat je niet gek maken met al die medische adviezen.

en dat werkt ook goed voor paarden die bokken?? want ik weet niet zeker of het niks medisch is natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:55

ik zou het zadel laten checken en misschien haar tanden, verder misschien een medische check-up doen bij een andere arts als een soort second opinion omdat je vorige DA niks kon vinden. en anders kan je ook nog les nemen, het kan zijn dat je onbewust bepaalde hulpen geeft waar je paard niet goed op reageert of je instructrice/instructeur kan je meer tips geven om hem 'aan te pakken'
Succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:58

Mocht het het missen van kracht in de achterhand zijn, dan is dit goed te versterken voor regelmatige longeertraining in de pessoa. Mijn paard is er in enkele maanden echt veel sterker door geworden (en waar voorheen galop een probleem was door te weinig kracht van achteren, is dat nu niet meer het geval).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 20:59

Doet hij het ook als er iemand anders opzit of aan de longe? Misschien zit jij een beetje onstabiel wat voor hem geen fijn gevoel geeft? Of heb je wat te veel druk met je benen.
Ik zou toch ook even een andere DA laten komen. Niet dat jou DA slecht is, maar hij kan wat dingen over het hoofd zien waar iemand anders misschien beter op let.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:00

Leen_ schreef:
Doet hij het ook als er iemand anders opzit of aan de longe? Misschien zit jij een beetje onstabiel wat voor hem geen fijn gevoel geeft? Of heb je wat te veel druk met je benen.
Ik zou toch ook even een andere DA laten komen. Niet dat jou DA slecht is, maar hij kan wat dingen over het hoofd zien waar iemand anders misschien beter op let.

hij doet inderdaad ook bij andere net zo erg als bij mij en aan de longe is ze nog extremer.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:01

Angela schreef:
Mocht het het missen van kracht in de achterhand zijn, dan is dit goed te versterken voor regelmatige longeertraining in de pessoa. Mijn paard is er in enkele maanden echt veel sterker door geworden (en waar voorheen galop een probleem was door te weinig kracht van achteren, is dat nu niet meer het geval).

ik doe het nu met stieken maar misschien is een pessoa teugel een beter idee!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:04

Heel veel paard problemen worden veroorzaakt door de "onervarenheid" van de ruiter.
De kwaliteit van de lesgevers is ook een grote boosdoener.

Het klinkt wat kort door de bocht wat ik schrijf.

Ook een paard leert heel snel door een bokje te geven om van al die rij ellende af te komen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:05

denism17 schreef:
ik heb namelijk foto's laten maken en al en ze loopt ook weleens onregelmatig

Een paard loopt niet voor de lol onregelmatig dus ergens zit er iets.
Het kan zelfs een scheve halswervel zijn die voor de onregelmatig zorgt.... Het hoeft niet per sè in de rug/been te zitten.

Ben je in Utrecht geweest met je paard? Daar blijven ze net zolang zoeken totdat ze de werkelijke oorzaak hebben.

My_Shadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:07

Wat bij mij helpt is: je handen echt overdreven hoog te houden. Het hoort misschien wel niet zo maar dan hou je haar hoofd ook omhoog en dan wordt het bokken voor haar veel moeilijker. Hoop dat je er wat aan hebt.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:07

Dav schreef:
denism17 schreef:
ik heb namelijk foto's laten maken en al en ze loopt ook weleens onregelmatig

Een paard loopt niet voor de lol onregelmatig dus ergens zit er iets.
Het kan zelfs een scheve halswervel zijn die voor de onregelmatig zorgt.... Het hoeft niet per sè in de rug/been te zitten.

Ben je in Utrecht geweest met je paard? Daar blijven ze net zolang zoeken totdat ze de werkelijke oorzaak hebben.

worden de kosten dan niet erg hoog?? en utrecht is wel erg ver weg maar het is te proberen natuurlijk

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:07

My_Shadow schreef:
Wat bij mij helpt is: je handen echt overdreven hoog te houden. Het hoort misschien wel niet zo maar dan hou je haar hoofd ook omhoog en dan wordt het bokken voor haar veel moeilijker. Hoop dat je er wat aan hebt.

ik zal het eens proberen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:11

Met elastiek ben je alleen met de voorkant bezig (of begrijp ik je verkeerd?). Met een pessoa moet het paard ook echt de achterhand erbij gaan nemen. 2e hands zijn ze niet heel duur, en zeker de moeite waard om eens te kijken wat een maand of 2 a 3 training je gaat opleveren :j

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:14

denism17 schreef:
worden de kosten dan niet erg hoog?? en utrecht is wel erg ver weg maar het is te proberen natuurlijk

Geen idee waar je woont maar miss dat er iets te regelen is?
Qua kosten,ja ben ik heel rechtlijnig in,wil je besparen dan doe je het niet en ga je door met allerlei hulpmiddelen en loop je het risico door het paard de vernieling in te rijden. Geef 1x goed geld uit en grote kans dat je een oorzaak met oplossing te horen krijgt.
In Utrecht zit van alles,nu laat je mensen komen die naar 1a2 dingen kijken waarvoor ze hebben geleerd maar hebben en in Utrecht heb je tig mensen lopen van allerlei vakgebieden en die sluiten de oorzaken 1 voor 1 uit.

Je schrijft dat ze kreupelt en bokt,ergens lijkt mij een verband tussen te zitten.

Wat anderen neer zetten over uitproberen ben ik het gedeeltelijk mee eens,alleen dan zou die zuiver moeten lopen en dan kan je idd aan klieren/pubertijd gaan denken.
Maar dat kreupelen dat vind ik oppassen,dat doet ze niet voor niks.

Je zou niet de eerste zijn die met een kreupel paard naar een (plaatselijke) kliniek gaat en dat je te horen krijgt dat de kreupelheid heel ergens anders weg komt dan vanuit de rug/been.

denism17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 21:18

Dav schreef:
denism17 schreef:

Geen idee waar je woont maar miss dat er iets te regelen is?
Qua kosten,ja ben ik heel rechtlijnig in,wil je besparen dan doe je het niet en ga je door met allerlei hulpmiddelen en loop je het risico door het paard de vernieling in te rijden. Geef 1x goed geld uit en grote kans dat je een oorzaak met oplossing te horen krijgt.
In Utrecht zit van alles,nu laat je mensen komen die naar 1a2 dingen kijken waarvoor ze hebben geleerd maar hebben en in Utrecht heb je tig mensen lopen van allerlei vakgebieden en die sluiten de oorzaken 1 voor 1 uit.

Je schrijft dat ze kreupelt en bokt,ergens lijkt mij een verband tussen te zitten.

Wat anderen neer zetten over uitproberen ben ik het gedeeltelijk mee eens,alleen dan zou die zuiver moeten lopen en dan kan je idd aan klieren/pubertijd gaan denken.
Maar dat kreupelen dat vind ik oppassen,dat doet ze niet voor niks.

Je zou niet de eerste zijn die met een kreupel paard naar een (plaatselijke) kliniek gaat en dat je te horen krijgt dat de kreupelheid heel ergens anders weg komt dan vanuit de rug/been.

ze loopt inderdaad onregelmatig maar ze gaat niet per se slechter lopen. ik kan daar inderdaad aan gaan denken. toen ze zwanger was heeft ze vast gelegen in de stal en ik denk zelf dat het misschien daar fout is gegaan??

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:21

Denk dat dat heel goed zou kunnen, maar dan kun je naar het bekken + de lendenen kijken, daar zijn als ik het goed begrepen heb ook geen foto's van gemaakt.