Paard is bang voor andere paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Paard is bang voor andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 12:03

Als ik met mijn paard aan het rijden ben, op de club of op wedstrijd, is ze vreselijk bang voor paarden die op haar af komen!

Op de club, gaat het nu aardig goed, maar dat komt ook, omdat we maar met 4 paarden in de les zitten. En ze die paarden nu ook kent.

Het echte probleem is op wedstrijd. Dan is het met losrijden altijd erg druk.
Ik rij al met de grote stroom mee, maar er zijn altijd wel ruiters die je tegemoed komen..
Dan raakt ze volledig in paniek! Ze wil zich omdraaien en weg rennen,Maar ik probeer haar dan tegen te houden.
Ze begint dan te bibberen als een rietje en springt dan op het laatste moment, met een sprong langs dat paard om weg te kunnen komen!
Zaterdag was er een ander paard dat achterwaarst oefende, ze springt dan gewoon opzij...

Ik vind dit vooral heel erg vervelend voor mijn paard! Het is nog een jonkie van 4 jaar en pas 2x mee geweest op wedstrijd.
Op deze manier is het gewoon niet leuk!

Hoe kan ik dit voor haar oplossen en de angst weg nemen?

Romanoff

Re: Paard is bang voor andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:06

Ik lees even mee. Die van mij heeft hier ook last van (ook jonkie van 4 jaar..)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:07

Je zou eens kunnen kijken of je paard hieraan kunt laten wennen door er naast te lopen. Eerst op bekend terrein en daarna op wedstrijd terrein. Sla je een wedstrijd over en besteed je daar je tijd aan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:10

Ok en mocht dat nu goed gaan , dan begin je daar weer mee de keer erna en als dat met jou goed gaat, dan pak je nonchalant de longeerlijn en ga je daar op je gemak longeren. Zelf niet te veel aandacht aan de schapen besteden hoor, laat haar maar kijken en dan kijk jij gewoon de andere kant op. Is niet interessant namelijk.
Gaat dat longeren goed, dan ga je de keer erna longeren bij de schapen en als dat goed gaat, klik je lijn eraf op de plek bij de schapen en klim je er op. Nog steeds kijk jij helemaal niet naar de schapen. Is namelijk voor jou helemaal niet interessant.
Ik heb zelfs bij mijn angsthaas de gewoonte aangenomen, dat als zij ergens naar kijkt ik heel bewust de andere kant op kijk en ik besteed dus daar geen enkele aandacht aan.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 17:23

Schapen? Paarden bedoel je ;)

Longeren is geen probleem, dat doe ik altijd in een rustige hoek. Ze is dan heel rustig.
Oke, de eerste 3 rondjes zijn de andere paarden interessant, maar dat geeft ook niet. Daarna is ze helemaal bij mij...
Met de groep mee rijden doet ze ook braaf! Maar als er een paard op haar af komt gaat het mis!
In een straal van 4 á 5 meter, moet er geen paard op haar afkomen...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 06:18

Dat is voor jonge paarden echt heel normaal. De 1 heeft het wat extremer dan de ander. Maar ze hebben allemaal angst voor het op zich afkomen van andere paarden.
Het beste kan je dit met andere paarden oefenen. Laat ze tegemoet komen met rijden. Eerst in stap. En dan met een afstandje. Dus niet meteen rakelings langs gaan. Dat uitbreiden naar de draf en op een kortere afstand. Vervolgens zal de galop het moeilijkste worden. Het paard tegemoet in galop is voor veel jonge paarden een reden om heel snel te keren en te maken dat ze weg komen. Dat oefen je eerst met 1 paard. En breid je uit naar 2-3-4 en meer paarden.
Je paard heeft waarschijnlijk wat meer steun van jou nodig om te begrijpen dat ze bij jou moet blijven en niet de kudde moet volgen. Dat heeft bij de 1 een week nodig. Bij de ander veel langer.
Veel succes met oefenen.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 06:35

Dan moet ik paarden gaan zoeken, want haar stalgenootjes gaat goed en de les gaat ook steeds beter...
Het is zo lastig... Ik kan helaas ook niet overal heen met haar, want zit zelf met vervoer.
Heb wel de auto en de trailer, maar het rijbewijs ontbreekt nog :+ Vriendlief wil natuurlijk niet 6x per week mee ;)

Ik vind je tip heel logies hoor ;) Moet even naar de uitvoering kijken..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:41

Dat is vaak het probleem he. Maar juist door de situatie op te zoeken kan je er verandering in maken.
Je moet haar vertrouwen geven.

Heeft ze niet meer dingen waar ze wat angstig op is? Want daar zou je haar meer vertrouwen op kunnen geven. Ze moet leren dat ze jou als ruiter kan vertrouwen dat jij haar niet de afgrond in jaagt.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 08:14

Het stomme is juist, dat ze niet van me wil wijken als iets eng is...
Ze springt dan bijna in mn nek en loopt mn hielen kapot... Vaak staat ze prescies achter me:
"Maar vrouwtje, dat is toch eng?".. Ze is wel makkelijk te overtuigen.

Ze is opzich wel heel scherp.. Als ik longeer in de longeerbak, vind ze veel dingen in het begin wel spannen en raced dan weg....
Als ik haar dan duidelijk beloon, is er na een paar rondjes niks meer aan de hand..

Misschien nog meer "overdrijven" met belonen tijdens het losrijden... Maar voor mn gevoel prijs ik haar al de hemel in..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:21

Maar dan sta je er naast. Je moet haar vertrouwen geven als je er op zit. Dat is anders als dat je er naast loopt.

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:29

ik herken dit gedrag ook wel een beetje niet zo extreem maar ik ben geregeld het hele wedstrijdterein over geraced :P

Ik probeer voor mezelf (en buiten lukt dit bijna altijd) een rustig plekje te vinden om los te rijden gewoon ergens achteraan op het terrein, als ik merk dat ze daar ontspant en met mij bezig is en niet met alles er omheen ga ik richting de paarden, de spanning komt daar dan wel weer iets op maar doordat ze al wat losser is en dr ei al kwijt is is deze spanning ook weer af te vloeien.

gelukkig heeft die van mij er niet altijd last van, maar dit helpt me wel.

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 08:43

Ik lees ook even mee :) die van mij heeft er ook heel erg last van ik heb haar inmiddels 2 jaar en het is wel iets beter geworden maar op het wedstrijd terrein blijft het een drama.
Vorige week met de wedstrijd werd ze met losrijden zo bang en schrikkerig dat ze zelfs in de proef wegrenden voor een paard dat in de ring naast me aan het dressuren was en tegemoet kwam.
Ze is voor de rest een super lief paard, nergens bang voor maar voor haar eigen soortgenoten.....
Ik probeer op het wedstrijdterrein altijd een plekje te zoeken waar het lekker rustig is alleen gaat dat soms niet, bij die van mij is het wel minder geworden maar of het helemaal over gaat...ik zou het niet weten.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 11:03

Celine: dat is ook wel een idee..
De laatste keer was dat helaas niet mogelijk, want toen reden we in een 20-60 baan.
Zaterdag rij ik los op een groot weiland, dus is het proberen waard!

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:06

Linnietje schreef:
Celine: dat is ook wel een idee..
De laatste keer was dat helaas niet mogelijk, want toen reden we in een 20-60 baan.
Zaterdag rij ik los op een groot weiland, dus is het proberen waard!

Ik had het inderdaad over grote weilanden in een binnenbak of vaak wanneer er op zand gereden wordt is het lastig je even af te zonderen. Die van mij heeft denk ik mede daarom meer stress met binnenwedstrijden. Nu heeft die van mij vooral wedstrijd stress, en is daardoor vooral bang van anderen en verschilt dit dus ook per wedstrijd.
2 weken terug had ze opeens bedacht dat je heel gemakkelijk het wedstrijd terrein over kan wanneer je gewoon het bit vast pakt :( dus ik hoop dat dit as zaterdag niet weer het geval is. dan moet ik ook wat anders gaan verzinnen tot nu toe bleef t eigenlijk bij een kleine spurt en een paar bokken met nog een soort van stuur erop.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:32

Dit probleem had ik met koeien bij mijn paard, inderdaad wou hij er ook snel langs rennen of hij ging stil staan en draaide zich om. Wanneer ik hem tegenhield begon hij ook te beven en hem aanpakken hielp al helemaal niet.

Ik heb hem nu een jaar en merk doordat de vertrouwen band beter wordt hij ook steeds makkelijk bij de koeien langs wil, ik laat hem dan ook altijd zijn eigen tempo aannemen langs de koeien. Vaak in een redelijke snelle draf ( paard is toch een vluchtdier) en blijf zelf heel rustig en kalm. Ik maak me er ook absoluut niet druk om. Doe je dat wel gaat het paard de link leggen dat het echt eng is.

Stel het paard op zijn gemak en blijf zelf heel rustig en kalm.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:54

Mijn 6 jarige doet dit ook...
Ze loopt nu bijna een jaar op wedstrijd,maar is nog altijd hetzelfde :)
thuis doet ze het ook...

Ze is meer op zich zelf dan met anderen.
Op het land ook, ze is gek met haar moeder..maar een ander paard vind ze niks..