paard duikt met hoofd naar beneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

paard duikt met hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:50

Beste bokkers

Ik heb een probleem/uitdaging. Laat ik bij het begin beginnen.
Ik heb een super lieve, maar o zo lompe tuigpaard merrie van 10 jaar. Sinds augustus vorig jaar is ze van mij en loopt ze onder het zadel. Daarvoor heeft ze altijd voor de kar gelopen.

In het begin wat problemen gehad met voerbeleid waardoor ze heel erg was ingevallen.
Nu is ze weer bijna mooi op gewicht en de bespiering komt er ook goed op.

Ik heb 2 keer in de week dressuurles, 1x prive en 1x manegeles. Maar ik zit met een probleem, na ongeveer 20 minuten rijden lijkt de nek van mijn paard te verzuren en gooit ze haar hoofd zo hard naar beneden dat ze mij uit het zadel trekt en ik er bijna af val. Zodra ik haar een iets langere teugel geef trekt ze deze uit mijn handen.

Als ik haar in de bak rij dan kan ik het enigszins oplossen door het sterker maken van mijn binnenbeen en bijdrijven met mijn buitenbeen, maar dit werk voor 10 minuten en dan gaat ze weer met haar hoofd duiken.
Mijn instructrice zegt dat ze dan van haar achterhand af komt, maar ik had gedacht dat na een half jaar op een goede manier trainen dit wel over zou zijn.

Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen of wat dit kan zijn?
Medisch is uitgesloten, want ik heb de tandarts, zadelmaker en osteopaat laten behandelen.

xxanoukxx1

Re: paard duikt met hoofd naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:55

misschien heeft het paard wel pijn? misschien moet je is kijken of hij/zij dit ook doet zonder iemand erop, en zonder zadel.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:59

aan de longe en voor de kar doet ze hetzelfde

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:07

Ik rijd er ook zo een aangespannen, ook een tuiger, dat wil zeggen een Ahoy X 100% gelders. Ik ben geneigd de beweging op te vangen en meteen 'af te straffen'. Maar ik merk dat het niet helpt.
Als een paard te veel op de voorhand loopt, of zwaar op de hand is dan heeft dat vaak te maken met het onvoldoende actief zijn van de achterhand.
En ja als ik goed geconcentreerd rijd, haar bij de les houd en haar mooi gesloten laat lopen, dan doet ze het eigenlijk niet. Maar zodra ik verslap en de vogeltjes om me heen interessanter vind, dan straft zij dat af door te pullen. Het vervelende is wel dat op die momenten dat ik even rust wil geven met een lang leidseltje en zomaar even wat slenteren ik mijn leidsels wel heel goed vast moet houden en me gewoon even niet moet ergeren aan haar gepull.
Ik heb dus niet de gouden tip voor je, maar misschien levert mijn verhaal je wat op..

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:15

@mrie ik herken het 100% mijn merrie is ook een gelderse
als ik het dan op probeer te vangen wordt het alleen maar erger en als ik het laat gaan rent ze als een idioot door de bak of door het bos

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:28

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4040370/70 je zou dit eens kunnen proberen aan de longe, dan kan ze niet van de achterhand af komen. als tuigpaard neem ik aan dat ze een broek gewent is dus kwa dat zou dit geen problemen mogen geven het enige is dat ze vanuit haar broek aan de mond komt als ze gaat hangen. ze kan zich niet verwonden als je m goed op maat heb en goed instaleerd op de singel.

en bij een paard van 10 is dat soort "ondeugd" er niet in een half jaar uit geduld is de rest van het werk

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:40

@petrachanel, De pessoateugel is bedoelt om het paard te leren goed onder te treden, treed het paard niet goed onder dan geeft dat een minder comfortabel gevoel in de muil. Als het paard Pult brengt het het hoofd naar beneden en voelt het dus geen druk van deze teugel in de muil. Hoe dichter muil en achterhand bij elkaar des te minder effect. De bedoeling is natuurlijk dat het paard dit met de achterand doet, maar het hoofd omlaag brengen is een leuke ontsnapping aan de inwerking van deze hulpteugel. Ik ben dus bang dat dit niet gaat werken...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 08:55

Met een pessoa heb ik inderdaad al geprobeerd, maar als ik em op de laagste stand en dan duikt ze nog steeds erdoorheen en gaat harder rennen.

@mrie wat doe jij met rijden om het op te vangen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:04

Je geeft zelf al aan dat je denkt dat ze verzuurt...Waarom wil je dan toch doorrijden?

Als je nou eens probeert te zorgen dat ze niet zover komt dat ze verzuurt? Dus korte stukjes oppakken en tussendoor veel stappen aan een lange teugel. En zodra je voelt dat ze echt 'niet meer kan' gewoon uit gaan stappen. Je zal merken dat het na een aantal weken steeds langer duurt voordat het echt niet meer gaat. Lijkt mij de eerlijke oplossing.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:46

Ik rijd eigenlijk altijd aan de teugel, ook in het bos. Dat is een beetje raar omdat ik niet zo van de dresssuur ben, maar ze buigt makkelijk in en is goed nageeflijk. Verder probeer ik haar van achteren uit actief te houden. Maar zoals gezegd, even lanterfanten zit en dan niet in. Dus op alle lanterfant momenten ga ik met haar gedoe mee en weiger me te storen aan haar gedoe. Anders wordt het zo'n gevecht en zo wil ik niet rijden, dan heb ik er geen lol in.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 09:41

@Esther_87_ Ik heb het van het weekend geprobeerd, eerst goed instappen aan een lange teugel, dan een kwartiertje aan het werk, dan weer een kwartier stappen en dan weer een kwartier aan het werk, maar het laatste kwartier stopt ze met opletten en zijn andere dingen veel belangrijker. Als ik dus tussendoor ga stappen gaat ze alsnog lopen trekken en slaan met d'r hoofd.

@mrie, daar zijn we helaas nog niet. Ze heeft 7 jaar voor de koets gelopen en altijd mogen doen wat ze wilde, we zijn nu zover dat ze haar hoofd laat zakken en dan gaat ze dus duiken. Mijn instructeurs zeggen dat ze dan het gewicht van de achterhand af gooit en dat ze daar door heen moet. Door trainen wordt het beter zeggen ze.
Lanterfanten is er dus niet bij. In het bos merk ik wel dat het erger is als in de bak, maar dan gaat ze ook dribbelen, omdat ze graag wil denk ik dan. Daar ben ik nu eerst mee bezig, dat als ze normaal stapt ga ik meteen draven of zet ik haar aan het werk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:45

Wat je instructeurs zeggen is juist. Ik ben alleen benieuwd naar wat zij bedoelen met daar doorheen gaan.... Dan lijkt het er namelijk op dat het over zal gaan, maar aan de hand van welke ontwikkeling moet het dan over gaan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:15

brighteyes85 schreef:
@Esther_87_ Ik heb het van het weekend geprobeerd, eerst goed instappen aan een lange teugel, dan een kwartiertje aan het werk, dan weer een kwartier stappen en dan weer een kwartier aan het werk, maar het laatste kwartier stopt ze met opletten en zijn andere dingen veel belangrijker. Als ik dus tussendoor ga stappen gaat ze alsnog lopen trekken en slaan met d'r hoofd.

Dat is ook geen goede verdeling...Na een kwartier is je paard volledig afgekoeld en afgeleid. Het is meer 10 minuutjes warmrijden-paar minuten stappen - 5 minuten oppakken - 5 minuten stappen - 5 minuten oppakken - cooling down - uitstappen.

Maar een voorbeeldje is dit, in het begin kunnen vijf minuten er ook twee of drie zijn. Een kwartier werken is veel en veel te lang, zowel lichamelijk als voor de concentratie/spanningsboog.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:19

@mrie het zou over moeten gaan als haar achterhand sterker wordt en ze beter leert om te dragen. Ze moet volgens hun dus verder doorgereden worden.

@Esther_87_ Ik ga het proberen, ik was al wat onzeker over de tijd die ik bezig was

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:20

Ik heb even in je profiel gespiekt, en je zadel is zo te zien te smal. Ik zou zeggen: eerst dat aan laten passen en dan nog eens kijken. Een paard kan veel pijn in rug en hals krijgen door een te smal zadel, omdat de spieren niet normaal kunnen functioneren. Dan verzuren de spieren snel en wordt het paard ook snel moe.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 11:48

grappig dat je dat zegt, het is namelijk zo dat het zadel in januari nog is aangepast door een goede zadelmaker en die heeft het zadel aangepast zodat het goed ligt op haar rug.
waar baseer je op dat het zadel te smal is? dan kan ik er naar kijken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:50

Hij lijkt naar achter te kiepen. Is het zadel toen ook gepast met bontje en dekje? Want ook die hulpmiddelen maken de pasvorm smaller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:55

Het zadel ligt idd wat achterover :j Dat kan idd gaan drukken op de rugspieren. Waarom heb je een bontje onder het zadel? Ik neem aan dat het zadel op maat is gemaakt zonder bontje?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 12:06

Op de foto's heb ik een pad onder mijn zadel liggen, omdat het nog niet was aangepast. Het zadel is zonder dekje en bontje/pad op maat gemaakt door een zadelmaker.

Om misverstanden te voorkomen er ligt nu dus geen bontje meer onder mijn zadel. De foto's in mijn profiel zijn van de tijd dat ze net bij mij was. Ik zal even kijken of ik meer recente foto's kan maken van het zadel :o

Ik heb wel een filmpje waar je ziet wat ze met haar hoofd doet, die zal ik even opzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:06

Ok, dan ben ik benieuwd. ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:07

brighteyes85 schreef:
Om misverstanden te voorkomen er ligt nu dus geen bontje meer onder mijn zadel. De foto's in mijn profiel zijn van de tijd dat ze net bij mij was.

Dat was me niet duidelijk. Sorry :o

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 13:58

Argg ik kan het filmpje niet vinden, ik ga kijken of ik het nog een keer kan filmen.
Ik heb het gister aan mijn instructrice voorgelegd en ze vertelde mij dat ik haar dan meer rond moet maken om mijn been en moet bij drijven om haar achterhand actiever te laten worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:21

Kijk zo leer ik ook weer bij van jouw instructiemens... :D