krom in elkaar gedoken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveFloor_

krom in elkaar gedoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 19:54

Hoi!
IK heb vaak de neiging om een beetje krom of in elkaar gedoken op mijn paard te gaan zitten. Weet iemand iets om te leren recht te zitten?
Groetjes :D

Thirza

Re: krom in elkaar gedoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:43

Ik kreeg vroeger een stok achter m'n rug onder m'n oksels. Dan lukt het je niet om krom te zitten ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:44

Achter je rug, onder je oksels?? Hoe kreeg je dat voor elkaar?

Heb je een foto TS?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:50

Bij mij hebben ze het eens met de zweep zo gedaan. maar niet bij me oksels volgens mij ik was nog jong jaar of 9. was meer bij em boven armen een paar lessen ik heb nog geen rechte houding ook niet met lopen in dagelijks leven. beetje schouders die gezakt zijn zeg maar geen borst vooruit.

Of het veilig is vraag ik me af maar zal het je vertellen hoe het volgens mij bij mij was gegaan
Je moet je armen zeg maar ff laten hangen naast je lichaam en dan een zweep of bv een stok
achter je rug en voor je armen langs doen. Dan kan je eigenlijk alleen rechtop staan/zitten.
maar je kan dus niet meer vrij bewegen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 06:54

Ballet en pilates. :)

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:16

Och oksels :o ik bedoel ellebogen/boven arm idd.
Het heeft mij toen wel geholpen maar nu zit ik niet zo netjes meer, ik praat dan wel over 15 jaar terug dat ik dat kreeg.
Veilig was het idd niet zo, heb de stok 1x laten vallen ertussen vandaan dat vond m'n pony niet zo leuk toen #)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:19

de stok werd al geopperd maar inderdaad veiligheid.
Wat ook wel gedaan wordt is zonder beugels rijden, dan ga je vanzelf rechtop zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:20

De hele tijd Marijke helwegen herhalen; borstjes vooruit en lipjes getuit! :)
Denken je rug recht houden is vaak lastiger dan gewoon denken; borsten vooruit! Dan gaat je rug ook rechter staan :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:02

Ga rechtop (maar ontspannen) staan, en laat iemand een stuk pleistertape over je rug plakken van boven naar beneden, en over je schouders van links naar rechts. Iedere keer als je je schouders gaat laten hangen, of je rug gaat bollen, dan zal je de spanning op de pleiser voelen. Erg lastig om daarmee op je paard te klimmen, maar je voelt daarna wel heel goed wat je doet (zelf ook een keer gehad, en echt, je voelt het iedere keer dat je in elkaar wilt duiken :j )

Quibjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:00

iemand vragen om constant als je weer inzakt te zeggen RECHTOP ZITTEN, als je dat vaak genoeg herhaald wordt het een automatisme :)

smiley91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:06

Die stok achter mijn rug dat moest ik vroeger ook doen :D Jee wat voelde ik mij er ongelukkig mee, maar het werkte wel... Iets minder dratisch werken zitlessen aan een longe overigens ook, is gewoon een kwestie van bewustwording creeëren en gevoel ontwikkelen.

Eithne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:39

Haha die stok ja! Dat is wel een mooie manier. Wel stom, maar het werkt.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:47

een paar goede zitlessen nemen :)

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 21:45

Heb je dit zonder paardrijden ook? Ik namelijk wel, en dat los je niet zomaar op tijdens het paardrijden, dan kan je beter naar de fysiotherapeut gaan, vaak zit je nek/rugspier dan vast. Maar vaak komt dit weer door wat anders. Ik heb dit doordat ik nooit weet welke houding aan te nemen, onzekerheid en perfectionisme, dan kan je er niet zomaar wat aan doen :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:14

Je instructeur vragen of ie het wil blijven herhalen, hoe vermoeiend het ook is :')
Jaren geleden zat ik ook zo, maar iedere keer als ik weer voorover ga zitten hoor ik nog steeds de stem van die instructrice: achterover!!

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:13

Zit/sta j normaal ook zo?
Want je moet eigenlijk proberen altijd zo t staan.
Rug recht en dat kan je bijv ook oefenen op de fiets ofzo.

_Larissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:27

Angela schreef:
Ga rechtop (maar ontspannen) staan, en laat iemand een stuk pleistertape over je rug plakken van boven naar beneden, en over je schouders van links naar rechts. Iedere keer als je je schouders gaat laten hangen, of je rug gaat bollen, dan zal je de spanning op de pleiser voelen. Erg lastig om daarmee op je paard te klimmen, maar je voelt daarna wel heel goed wat je doet (zelf ook een keer gehad, en echt, je voelt het iedere keer dat je in elkaar wilt duiken :j )

Inderdaad ook een handige manier, zeker als je meestal alleen bent met rijden. Anders is het ook effectief als er iemand het iedere keer zegt als je scheef zit.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:30

Bij ons vroeger op les zeiden ze altijd, laat maar zien wat je hebt.....
Ahum, en ik had nog helemaal niks.. _/-\o_

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:40

ik heb juist een ietwat holle rug en kreeg vaak het commentaar je moet wat meer ontspannen want je zit zo recht/stijf, maar mijn advies kijk goed vooruit maak je benen lang ga goed op het achterste van je bips zitten en rol je schouders in ontspanning naar achter dan ben je al een heel eind!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:59

RUI-->RT-P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:22

Tjaaa ook ik heb vroeger met zo'n stok achter mijn rug moeten rijden, is niet echt leuk, is ook zeker niet zonder gevaar, maar het helpt zeker wel.
Ook maakt het jezelf ineens heel sterk bewust van tjaaaa nu zit ik idd heel recht, dat voelt heel anders, het zet je dus zeker aan het denken, en leert hoe het voelt om rechter te zitten.
vind het eigenlijk nog steeds een manier om het de mensen (leerling ruiters) duidelijk te maken , het werkt zeker wel.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:26

Thaha, er zijn er duidelijk veel die de stok achter de rug gekregen hebben. Ik dus ook 1 maal, al moet ik zeggen dat ik uit mezelf redelijk rap recht zat...
Ook een hele les "borst vooruit" horen helpt wel om mooi rechtop te gaan zitten.. Maar dan heb je natuurlijk iemand nodig die het ziet zitten om dit een uur te herhalen, tenzij je dit kan opnemen op je mp3...