Paard drukt tong in mondhoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Paard drukt tong in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:28

Hai bokkers,

Ik hoop dat mijn topictitel niet al te onduidelijk is, maar ik loop tegen het volgende aan:

Ik rij mijn (lease)paard Collin (13 jaar) , nu ruim een jaar met een dubbelgebroken kopertrens (argentaan).
http://www.ej.nl/products/10000138/2500 ... ELGEBROKEN
Voorheen reed ik hem altijd met een enkelgebroken RVS bitje, maar ik merk dat hij rustiger reageert op mijn huidige bit. Hij reageerde vanaf het begin al heel goed op dit bit, dus dit is naar mijn mening destijds een goede keus geweest.
Echter, de afgelopen maanden hebben we een flinke "knoop" gehad waar we doorheen moesten werken en langzaam maar zeker zijn we hier doorheen gekomen. De laatste weken merk ik dat Collin zijn tong aan de rechterkant een beetje uit z'n mond komt. Hierbij gooit hij niet zijn tong er volledig uit, maar het is net alsof hij zijn tong in zijn mondhoek drukt waarbij de zijkant van zijn tong iets tussen zijn lippen doorpiept. Hierbij zoekt hij regelmatig druk op het bit op, waarna hij weer de druk ontspant maar wel zijn tong op de plek houdt. Vervolgens knabbelt hij wat op het bit, waarna hij zijn tong weer wegdrukt.

Wat zou volgens jullie de aanleiding hiervan kunnen zijn?
Zelf heb ik uiteraard ook al een aantal mogelijke oorzaken op een rijtje gezet, maar geen van allen ben ik echt van overtuigd, namelijk:

Last van zijn gebit
Zo'n 2 maanden geleden is de tandarts nog bij hem geweest om de boel op te schonen en een boel haken weg te halen, ik neem dus aan dat hij geen last heeft van zijn gebit. Hij is namelijk niet onrustig met zijn hoofd of schichtig wanneer mijn hand doorwerkt in het bit. Dit was hij wel vlak voordat de tandarts langs kwam voor de grote "schoonmaak". Maar toen drukte hij niet zijn tong naar buiten.

Het bit is te dik/groot
Ik weet dat paarden vaak hun tong naar buiten hangen wanneer een bit te groot is. Echter, dan zou hij dit toch wel eerder hebben gedaan op het moment dat ik het bit net ging gebruiken?

Verzet
Omdat we steeds meer vooruit gaan met trainen en het niveau dus telkens wat moeilijker wordt, moet Collin ook harder aan het werk. Ik weet van hem dat hij graag aan het werk wil, maar niet alle oefeningen nog kan verwerken in zijn lijf. Hierdoor kan hij erg gefrustreerd raken en boos, maar hij zou me niet willen laten vallen (letterlijk en figuurlijk). Wellicht dat hij op deze manier verzet toont.
Echter, hij doet het ook tijdens de warming-up, soms zelfs al tijdens het instappen wat ik over het algemeen 10 minuten doe. Hierbij pak ik het contact met de mond rustig op, dus geef ik hem eerst de ruimte om op zijn eigen benen te lopen. Daarnaast wisselt hij de druk wel af met knabbelen op het bit, dus in zekere zin lijkt hij wel te ontspannen en toont hij geen vluchtgedrag.

Het bit is niet meer geschikt
Het zou kunnen wezen dat het bit niet meer geschikt is voor Collin. Ik weet niet in hoeverre de "voorkeur voor een bit" bij een paard kan veranderen. Oké, een paard kan gaandeweg gevoeliger, of minder gevoelig worden in de mond. Maar voor zover ik weet is een dubbelgebroken koperbit één van de zachtste bitten die je kan gebruiken. Of ik moet mij hier volledig in vergissen.
Collin is behoorlijk stug in de mond, dus een nog-zachter bit zou naar mijn idee geen goed idee zijn omdat ik dan helemaal niet meer doorkom.

Ik heb nog niet echt gemerkt dat het storend is tijdens het rijden, maar ik zou graag willen weten of het komt door iets wat Collin niet goed zit.
Wat zijn jullie bevindingen hierover? Bovenstaande suggesties en gedachtegangen zijn puur punten die in m'n hoofd voorbij zijn gekomen. Maar wellicht dat jullie nog ideeën of suggesties hierover hebben.

Ik hoor graag van jullie. Thanks anyway :)

midgie

Re: Paard drukt tong in mondhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:00

Een paard legt niet zomaar zijn tong eruit, heb j ehem lichamelijk na laten kijken?
Past het zadel?
Anders is het echt een rijtechnische fout, jezegt dat je door aan het vtrainen ben, miss laat het paard zo merken dat je te snel gaat, ga eens terug naar de basis, kijk wat er dan gebeurt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 08:22

Er is gisteren nog een zadelmaker bij geweest en die vond het zadel goed passen.
Het is niet mijn eigen paard (huurpaard) dus ik kan hem niet zomaar laten checken. Ik heb al wel gevoeld of hij gevoelige plekken heeft in zijn rug, maar dat is uiteraard oppervlakkig gebeurd. Hierbij kon ik zelf niets ontdekken.
Ik heb zelf ook het idee dat het een rijtechnische fout is en dat hij het bij het instappen wellicht ook al doet uit gewoonte, omdat hij weet wat er komen gaat?

Even wat korte informatie over het paard:
Collin is 13 jaar, is nu zo'n 6 jaar eigendom van de manege waar hij gemiddeld 2 uur per dag loopt. Voorheen stond hij op deze manege als pensionpaard.
Het is een sensibel en slim beestje met veel kwaliteiten. In de basis is hij aardslui en doet hij liever iets te weinig dan teveel maar als het werk wat uitdagender wordt wil hij echt wel aan de slag. Voor mij gaat hij door het vuur.
Ik rij hem 3 uur in de week (2x les, 1x vrij). De andere 4 dagen wordt hij gewoon ingezet voor de manegelessen, hier hoeft hij weinig tot niets te doen. Bij mij moet hij dus wel aan de slag. In het begin had hij hier wel moeite mee, hij had meer tijd nodig om zijn lijf los te krijgen. Nu gaat dit steeds makkelijker. Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor een ruiter er de vorige dag op heeft gezeten, dit kan ik goed aan hem merken.
Als hij de dag ervoor niet veel heeft hoeven doen, dan is hij bij mij stijf en niet fijn voorwaarts te rijden.
Maar hij heeft nooit eerder verzet vertoond, alleen als hij moeite heeft met zijn spieren, dan wil hij nog weleens tegen het been in komen.
Zijn tong uitdrukken is dus volledig nieuw voor mij.

Ik weet dat hij bij andere ruiters erg veel (en vaak gevaarlijk) bokt uit verzet omdat hij geen zin heeft om aan het werk te gaan. Het is wel een paard wiens respect je moet verdienen, hij laat je het niet afdwingen. Dit accepteert hij niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 08:53

Ja dat is het probleem al, een manege paard die als aards lui word bestempled, al aan gedacht dat hij dit gedrag kan vertonen om enkel en alleen te overleven, ter bescherming van de pijn legt hij zijn tong op de lagen, hij zal het in normaal gedrag niet doen tenzij zijn tong al te veel leed heeft mee gemaakt.
Dat als hij een dag in stal heeft gestaan en dan stijf is en dan in gezet gaat worden in de lessen, is diep triest, hij komt waarschijnlijk ook niet lekker buietn om zijn benen eens te strekken?

Hij si niet lui maar kan gewoon niet anders, hij word gebruikt als machine en moet zijn geld verdienen voor de manege eigenaar anders hadden ze daar echt wel geld aan een fysio of masseur voor uit gegeven, heeft hij zijn eigen zadel??
HIj bokt ook niet om dat hij geen zin heeft hoor, ik weet niet wat jij leert op die manege??
Elk paard verdient respect ook manege paarden maar helaas gaat die vlieger niet altijd op.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 09:23

Oei wat een negatieve reactie. Je kijkt duidelijk niet verder dan je neus lang is.
Nergens in mijn bericht spreek ik negatief over het paard, ik keur hem niet af op het luie gedrag. Maar het is nu eenmaal zo dat hij de laatste jaren niet aan het werk is gezet.
Ik zeg nergens dat het drukken met de tong door zijn luie gedrag komt.

midgie schreef:
Dat als hij een dag in stal heeft gestaan en dan stijf is en dan in gezet gaat worden in de lessen, is diep triest, hij komt waarschijnlijk ook niet lekker buietn om zijn benen eens te strekken?

De paarden worden dagelijks buiten gezet. Daarnaast staat Collin nooit een dag stil op stal dus ik weet niet zo goed waar je deze "wijsheid" vandaan hebt.

Citaat:
heeft hij zijn eigen zadel??

Hij heeft zijn eigen manegezadel en ik heb mijn dressuurzadel speciaal voor hem aangeschaft. Beide zadels zijn vandeweek nagekeken door een gediplomeerd zadelmaker. Je mag er dus van uitgaan dat deze allebei goed passen.

Citaat:
Elk paard verdient respect ook manege paarden maar helaas gaat die vlieger niet altijd op.

Op welk stuk in mijn verhaal baseer jij dat ik geen respect heb voor het paard?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:48

Lees je eigen verhaal even door alsof je hem zelf niet hebt geschreven miss kun je dan begrijpen waarom ik zo antwoord, dat is het probleem van via de pc, je kan beter een goeie instructrice zoeken,

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 09:58

Dat snap ik, maar ik kan moeilijk de hele weekplanning van Collin opschrijven en alles wat er precies wordt gedaan op de manege.
Wat ik aangeef is het volgende: ik rij hem 3 dagen, de andere 4 dagen wordt hij door anderen gereden. Ik begrijp dat hij dus niet gewend is om altijd zo hard te werken en ik vraag me af of het wegdrukken van de tong komt omdat iets hem pijn doet of omdat hij moeite heeft met de oefeningen.

Voor wat betreft het zoeken van een betere instructie. Ik heb volgens mij niets verteld over mijn instructeurs dus waarom denk je dat het aan mijn instructie ligt?
Ik heb twee instructeurs die volgens mij capabel genoeg zijn om les te geven. De ene instructeur heeft immers een internationale springstal dus je mag dan verwachten dat hij wel weet waar hij mee bezig is. Of ben ik nou zo naïef?

Het is ook zo dat het wegdrukken van de tong iets is van de laatste tijd. Ik probeer ook te achterhalen wat er in de afgelopen periode is veranderd in zijn schema maar ik kan dit niet ontdekken. Behalve dan dat we juist door de "knoop" heen aan het komen zijn, je zou dan toch juist zeggen dat hij tijdens de knoop verzet zou tonen? Hij heeft veel plezier in het hard werk, juist omdat hij dan uit die sleur komt. Je zou ook kunnen zeggen dat hij lui gedrag vertoont omdat hij in een sleur zit. Maar dan nog begrijp ik de link tussen dit en zijn tong niet precies.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:32

Opzoek gaan naar een bit die niet extra op de lagen drukt, of juist op de tong extra druk geven.
Kijk op paulversluis.nl die heeft een bitten bank en kan je daar heel goed mee helpen.

Kijk ook eens met het bit in de mond van het paard, of hij.zij voor tanden op elkaar kan krijgen, zo niet dan is het bit te dik.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:42

HBZ schreef:
Opzoek gaan naar een bit die niet extra op de lagen drukt, of juist op de tong extra druk geven.
Kijk op paulversluis.nl die heeft een bitten bank en kan je daar heel goed mee helpen.

Kan je een voorbeeld geven van zo'n bit? Moet ik dan denken aan een ander model of een andere dikte?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 10:55

HBZ schreef:

Als ik naar paulversluis.nl ga, kom ik op een fotografie-site terecht :=

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 11:03

vaak heeft zo'n probleem niks te maken met het bit of met gebitsproblemen, maar is het "gewoon" een aanleuningsfout. En waardoor ontstaat die aanleuningsfout? Dat kan een ruiterfout zijn , maar het kan ook heel goed zijn dat het paard net niet helemaal fysiek 100% is. En dat hoeft niets dramatisch te zijn, maar kan echt overal uit zijn lijf komen. Meest voor de hand liggende oorzaak is dat ie last van zijn spieren heeft. En dat kan ook meerdere oorzaken hebben. Of er is een ander fysiek ongemak {sluimerend been probleem bijv.}, waardoor ie zich wat vast blijft houden in zijn lijf waardoor ie dan dus weer last van zijn spieren krijgt wat ie dan dus uit door niet goed in aanleuning te gaan lopen. Ik denk dat je "de goude tip" hier niet gaat vinden, omdat de oorzaak gewoon heel divers kan zijn. Daarbij is het niet jouw paard en heb je weinig mogelijkheden om dingen echt uit te zoeken. Lastig.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 11:52

@ sliert: bedankt voor je reactie:)
Ik verwacht ook niet de gouden tip te vinden, maar meer punten die ik wellicht over het hoofd zou kunnenzien.
Ik ontken niet dat het ook aan mijn rijden kan liggen. Daar heb ik ook les voor, om mijn rijvaardigheid beter te maken, naar mijn mening ben je nooit uitgeleerd. Maar een "materiële" fout is makkelijker op te lossen. Een nieuw bit kopen doe je in theorie makkelijker dan je rijden aanpassen.

Wellicht goed om te benoemen: komende augustus zal ik Collin waarschijnlijk kopen van de manege zodat hij dan bij mij aan huis kan staan. Ik ga deze zomer namelijk verhuizen naar een boerderij. Hij krijgt hier uiteraard gezelfschap en de kans is zeer aannemelijk dat hij lichamelijk ook vooruit gaat omdat hij dan sowieso geen manegelessen meer volgt. Daarbij blijf ik uiteraard wel gewoon lessen volgen daar in de buurt, maar we kunnen daar ook eindeloos door het bos rijden. Daar zal hij vast ook wel van opknappen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 12:41

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 12:58

Kan het ook zijn dat een paard zo'n voorkeur verandert?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 14:44

Dat durf ik niet zo met zekerheid te zeggen, wel zou ik denken dat het inderdaad kan. Maar dat komt dan wel voort uit de rijvaardigheid.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 14:46

Ja dat denk ik dan ook. Het zou natuurlijk best kunnen.
Ik zou altijd eens kunnen proberen om een ander bit te gebruiken, maar waar begin je dan he? Ik kan moeilijk een partij bitten kopen en deze uitproberen;)
Ik zal mijn instructrice vanavond nog eens vragen.