Rugpijn in galop door scheef galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne461

Rugpijn in galop door scheef galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:24

Halloo ik heb een vraag: kan het zijn dat mn pony scheef gallopeerd en ik daardoor rugpijn krijg?
Ik ging pas buitenrijden (heb geen bak) en galloperen maar na een tijdje kreeg ik last van mn rug en been aan de rechterkant,
ik dacht eerst dat ik mn been optrok maar toen mn bijrijdster erop ging en ook ging galopperen kreeg zij precies dezelfde gevoel. Niet dat het zo'n pijn doet dat ik niet meer kan galopperen maar het is vervelend omdat ik het anders niet had. Hebben jullie ervaring of tips voor me?
-mn hakken uitdrukken deed ik maar het had niet veel effect.
Groetjes suzanne

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 10:42

Het is idd mogelijk dat je dan 'gedraaid' neergezet wordt door de galopperende pony. Omdat je pony niet recht gericht is, kun je dit voelen. Veel mensen voelen het niet, of zijn het zo gewend dat het niet opvalt. Als dit de oorzaak is dan is de oplossing niet te zoeken in jouw houding, maar in het recht richten van de pony. Dit gaat tijd en geduld kosten. Weinig galopwerk doen, eerst in stap en draf werken. Veel schouder voor en overgangen rijden om die achterhand sterk te maken. Het niet recht zijn is een gevolg van onbalans.
Succes.

suzanne461

Re: Rugpijn in galop door scheef galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 15:03

Oke! Bedankt voor je tips, ik denk dat ik er wel veel mee kan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:12

Idd wat hierboven word gezegt, zelf heb ik dit probleem ook met mijn paard waar ik pas mee begonnen ben te trainen, ik galoppeer dus geen rechte lijnen in het bos omdat ze te scheef loopt en ik daar ook enorme last van krijg in mijn lijf en het voor haar ook niet echt goed is, in de bak kan ik haar op de volte netjes in galop rijden maar rechtuit is nog te veel, ben ook bezig met SB en travers aan te leren aan de hand en heel voorzichtig vanuit het zadel en hoop in de komende maanden verbetering te gaan voelen in het bos.
Dus voor jou miss ok een optie om buiten het gewoon bij stap en draf te houden en in de bak de rechtricht/gym oefeningen te gaan leren

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 18:47

midgie schreef:
Idd wat hierboven word gezegt, zelf heb ik dit probleem ook met mijn paard waar ik pas mee begonnen ben te trainen, ik galoppeer dus geen rechte lijnen in het bos omdat ze te scheef loopt en ik daar ook enorme last van krijg in mijn lijf en het voor haar ook niet echt goed is, in de bak kan ik haar op de volte netjes in galop rijden maar rechtuit is nog te veel, ben ook bezig met SB en travers aan te leren aan de hand en heel voorzichtig vanuit het zadel en hoop in de komende maanden verbetering te gaan voelen in het bos.
Dus voor jou miss ok een optie om buiten het gewoon bij stap en draf te houden en in de bak de rechtricht/gym oefeningen te gaan leren

Oke misschien is dat ook wel handig gewoon rustig aandoen.. Maar ik heb geen bak, dus kan ik daar ook niet oefeningen in doen...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 19:58

Ik volg hier even. Mijn paard heeft dit bij rechts galopperen. Ze kijkt tijdens het rijden op deze hand ook naar buiten. Ik ben nu volop bezig met rechtrichten dus deze topic kan mij misschien ook helpen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:16

Dit topic is een eye opener. Dat is het dus, ik ben niet gek en het ligt niet aan mij. Ik ben al en poosje nu gericht bezig met oefeningen om recht te richten. Ik galopeer nog wel op rechte lijnen, maar dat doe ik helemaal in verlichte zit (train ik mijn rugspieren ook eens) Mooie bevestiging voor me om door te gaan op de ingeslagen weg.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:35

debravanesch schreef:
Ik volg hier even. Mijn paard heeft dit bij rechts galopperen. Ze kijkt tijdens het rijden op deze hand ook naar buiten. Ik ben nu volop bezig met rechtrichten dus deze topic kan mij misschien ook helpen

Rijd ze al aan de teugel? Dan kan ze namelijk ook niet een andere kant opkijken.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 15:36

mrie schreef:
Dit topic is een eye opener. Dat is het dus, ik ben niet gek en het ligt niet aan mij. Ik ben al en poosje nu gericht bezig met oefeningen om recht te richten. Ik galopeer nog wel op rechte lijnen, maar dat doe ik helemaal in verlichte zit (train ik mijn rugspieren ook eens) Mooie bevestiging voor me om door te gaan op de ingeslagen weg.

Dat dacht ik dus eerst ook dat het aan mij lag maar je moet maar iemand anders erop laten rijden diegene merkt dan waarschijnlijk hetzelfde. Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat je scheef zit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:37

Wanneer mijn paard niet soepel loopt voel ik het, voel ik mijn rug dan is het zijn rug. Voel ik mijn boven benen dan is het zijn voorhand. Dus wat jij voelt komt bij je paard vandaan.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 15:44

suzanne461 schreef:
debravanesch schreef:

Rijd ze al aan de teugel? Dan kan ze namelijk ook niet een andere kant opkijken.

Nee, nog niet echt. Ik ben aan de stelling aan het werken, in stap lukt dit al, vervolgens dacht ik haar stilaan te leren om mooi onderin te rijden (ook eerst in stap) Ik heb hier ook hulp voor.
Ik hoop dat dit de juiste manier is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:04

suzanne461 schreef:
debravanesch schreef:

Dat is niet aan de teugel rijden .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:06

suzanne461 schreef:
midgie schreef:

Oke misschien is dat ook wel handig gewoon rustig aandoen.. Maar ik heb geen bak, dus kan ik daar ook niet oefeningen in doen...

Ook zonder bak kun je rechtricht/gym oefeningen doen, dus ook in het bos of buiten rit kun je dat doen, ook buiten moet je paard je dragen tenslotte.

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:15

ik heb ook wel eens last van een zere rug, nu heb ik dit toch al gauw, hoe het komt weet ik niet maar als ik een half uur moet staan hou ik het gewoon niet meer. Mijn pony is ook niet helemaal recht maar het is al wel veel minder door mn instructrice! :D we hebben heel veel op de binnen hoefslag gereden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:44

Ik heb zelf ook rugklachten al 5 jaar, bij mij komt het niet door een scheef paard. Die van mij is geheel recht gericht en heeft een perfecte balans ( 6 jaar oud)

Hiermee wil ik dus zeggen dat niet alle rugpijn vanaf het paard afkomstig is.

Dit was meer even offtopic.

Nu even op het verhaal ingaan van de TS
Ga met je pony aan de gang zorg dat de pony recht wordt, en neem les daarin.
Dit is voor het behoudt van je pony heel belangrijk, en ook voor je eigen rug.
Les nemen kost nu een bedrag, maar worden de scheefheid niet aangepast dan zullen de kosten nog hoger op gaan lopen, doordat de pony ook rugklachten krijgt en nog erger jijzelf.

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 13:27

HBZ schreef:
Ik heb zelf ook rugklachten al 5 jaar, bij mij komt het niet door een scheef paard. Die van mij is geheel recht gericht en heeft een perfecte balans ( 6 jaar oud)

Hiermee wil ik dus zeggen dat niet alle rugpijn vanaf het paard afkomstig is.

Dit was meer even offtopic.

Nu even op het verhaal ingaan van de TS
Ga met je pony aan de gang zorg dat de pony recht wordt, en neem les daarin.
Dit is voor het behoudt van je pony heel belangrijk, en ook voor je eigen rug.
Les nemen kost nu een bedrag, maar worden de scheefheid niet aangepast dan zullen de kosten nog hoger op gaan lopen, doordat de pony ook rugklachten krijgt en nog erger jijzelf.

Oke! Sterkte met je rug! En ik zal wel naar iemand gaan die me les kan geven(diegene ken ik). Bedankt voor de tip!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:59

Ik weet niet waar je woont, maar ik krijg les van @Navanja hier op bokt :) Heeeeeel fijn mens en gaat middels de klassieke dressuur met je aan de gang.

Ben momenteel ook bezig met mijn paardjes om ze recht te richten. Sinds afgelopen zomer ben ik mij erin gaan verdiepen, omdat ik toen echt begon met rijden. Het is zó ongelofelijk belangrijk :)

Omdat je geen bak hebt, weet ik wel wat oefeningen voor je die je kunnen helpen met rechtrichten terwijl je op buitenrit bent :) Ik heb namelijk vernomen dat de galop echt niet weggelaten hoeft te worden. Je moet dit alleen niet te lang doen, want het kost enorm veel energie.
Nu de oefeningen.

Je kunt ten allen tijden wat slingerwerk doen. Dit is goed voor de balans en voorkomt dat het paard op 1 schouder blijft lopen. Ze zijn door het slingeren verplicht om van schouder te wisselen. Je zal merken dat je paard in het begin gaat vallen van de ene kant naar de andere. Dit is heel lastig, maar zet gewoon door, want dit helpt heel erg om het paard lekker los in het lijf te maken. In stap is dit niet heel effectief, maar om te beginnen lekker in draf, ook met tempowisselingen kun je dit volhouden en uiteindelijk ook in de galop. Je moet wel oppassen dat je niet zo scherp slingert dat je paard van galop wisselt :) Hou hier dus rekening mee.

Je kunt na het slingeren een stuk nordic walking doen. Dit is het uitermate langzaam stappen. Ook weer goed voor de balans. Het vergt een poosje eer je een paard dit hebt aangeleerd! Ga niet trekken in de mond om het paard tot een langzame stap te laten komen, maar doe dit op je zit. Maak jezelf wat zwaar en span je binnenbeenspieren aan. Hou je schouders en armen los terwijl je dit doet :)

Vermijd ten alle tijden stukken waar het paard steun kan zoeken bij een rand, greppel of berm. Als je op een fietspad rijdt en het is rustig, ga dan op het midden van het fietspad rijden. Ook hier zul je merken dat je paard naar links of rechts gaat trekken omdat ze steun willen zoeken aan de rand, greppel of berm. Houd je handen hierbij goed rechtop en zorg dat je paard die steun kan vinden aan jou.

Als je paard gevoelig is voor het been, kun je ook op brede paden wat van links naar rechts wijken. Dit is voor de soepelheid van de lendenen en de buigzaamheid van de achterhand erg goed. Wij hebben op stal een renbaan en die is hier uitermate geschikt voor. De breedte van een fietspad is ook prima, maar dat is dan weer asfalt en dat zou ik dan weer niet doen ;) Maar een breed graspad oid is ideaal, zolang de ondergrond maar gelijk is. Lekker van links naar rechts en weer terug laten wijken. Doe dit ook niet te veel achter elkaar, want dan loop je het risico om je paardje te overbelasten.

Als dit heen en weer wijken goed gaat, kun je ook de voor en achterhand van elkaar gaan scheiden. Hierdoor zou je een binnenwaards en/of een buitenwaards kunnen gaan rijden. Hierdoor breng je het binnen achterbeen onder de massa en werkt ook weer goed voor de soepelheid van het paard. Het werkt ook voor de balans, want in de zijgangen is het moeilijk om het evenwicht te bewaren :) Let op, want hier komt geen schouderbinnen of travers aan te pas.... Het is een zeer lichte variant om het paard te leren reageren op je been en om kracht te ontwikkelen. Dit doe je om te beginnen alleen maar in stap. Draf moet je nog lang niet over nadenken, want als je paardje scheef is, zijn dit behoorlijk riskante dingen om in een hogere gang te gaan doen.

Verder is voor de balans het ideaal om wat balkjes te draven. Dus kun je ook buiten improviseren met takjes oid. Ik ben zelf ook altijd op de weg en ik doe altijd gewoon mijn oefeningen tijdens een buitenritje :) Ook kun je met dubbele lijnen lekker gaan wandelen. Zo kun je ook je paard lekker heen en weer slingeren tijdens het wandelen. Alle beetjes helpen, dat mag je nooit vergeten.

Bedenk dat als je een oefening doet en je paard rent onder je vandaan, dat het dan teveel moeite kost. Ga het dan niet net zolang toch proberen tot het wel lukt. Laat het en doe een stapje terug. Rechtrichten kost enorm veel tijd en geduld. Het is niet binnen een paar maanden opgelost.

Overigens wanneer een paard redelijk rechtgericht is en redelijk in balans is (perfectie bestaat namelijk niet), zul je deze oefeningen moeten blijven herhalen. Als je het laat versloffen, zal de scheefheid weer verergeren.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:10

Jolindaa; dat zijn hele goede oefeningen idd!. Ik ga daar nog 1 aan toevoegen :-) :
Je kunt bijv een boom of paaltje als richtpunt nemen en daar recht op afrijden. Het gaat vooral om het paardenlichaam wat recht is. Het hoofd is iets onbelangrijker (komt later wel). Als je paard van de lijn afwijkt (naar binnen valt bijv.), corrigeer je dat zodat je op de recht lijn blijft. Zo kun je rechtrichten trainen zoals je ook in de bak zou doen. Op buitenrit is rechtrichten juist erg gemakkelijk, omdat voorwaarts tempo belangrijk is. Vlot stappen en draven dus. Voor sterkere achterhand zijn veel overgangen rijden ideaal op buitenrit.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:12

Vergeet ook je zadel niet! Dat kan ook scheef worden waardoor jij gedwongen wordt scheef te zitten waardoor je last kunt krijgen!

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:27

Jolindaa schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar ik krijg les van @Navanja hier op bokt :) Heeeeeel fijn mens en gaat middels de klassieke dressuur met je aan de gang.

Ben momenteel ook bezig met mijn paardjes om ze recht te richten. Sinds afgelopen zomer ben ik mij erin gaan verdiepen, omdat ik toen echt begon met rijden. Het is zó ongelofelijk belangrijk :)

Omdat je geen bak hebt, weet ik wel wat oefeningen voor je die je kunnen helpen met rechtrichten terwijl je op buitenrit bent :) Ik heb namelijk vernomen dat de galop echt niet weggelaten hoeft te worden. Je moet dit alleen niet te lang doen, want het kost enorm veel energie.
Nu de oefeningen.

Je kunt ten allen tijden wat slingerwerk doen. Dit is goed voor de balans en voorkomt dat het paard op 1 schouder blijft lopen. Ze zijn door het slingeren verplicht om van schouder te wisselen. Je zal merken dat je paard in het begin gaat vallen van de ene kant naar de andere. Dit is heel lastig, maar zet gewoon door, want dit helpt heel erg om het paard lekker los in het lijf te maken. In stap is dit niet heel effectief, maar om te beginnen lekker in draf, ook met tempowisselingen kun je dit volhouden en uiteindelijk ook in de galop. Je moet wel oppassen dat je niet zo scherp slingert dat je paard van galop wisselt :) Hou hier dus rekening mee.

Je kunt na het slingeren een stuk nordic walking doen. Dit is het uitermate langzaam stappen. Ook weer goed voor de balans. Het vergt een poosje eer je een paard dit hebt aangeleerd! Ga niet trekken in de mond om het paard tot een langzame stap te laten komen, maar doe dit op je zit. Maak jezelf wat zwaar en span je binnenbeenspieren aan. Hou je schouders en armen los terwijl je dit doet :)

Vermijd ten alle tijden stukken waar het paard steun kan zoeken bij een rand, greppel of berm. Als je op een fietspad rijdt en het is rustig, ga dan op het midden van het fietspad rijden. Ook hier zul je merken dat je paard naar links of rechts gaat trekken omdat ze steun willen zoeken aan de rand, greppel of berm. Houd je handen hierbij goed rechtop en zorg dat je paard die steun kan vinden aan jou.

Als je paard gevoelig is voor het been, kun je ook op brede paden wat van links naar rechts wijken. Dit is voor de soepelheid van de lendenen en de buigzaamheid van de achterhand erg goed. Wij hebben op stal een renbaan en die is hier uitermate geschikt voor. De breedte van een fietspad is ook prima, maar dat is dan weer asfalt en dat zou ik dan weer niet doen ;) Maar een breed graspad oid is ideaal, zolang de ondergrond maar gelijk is. Lekker van links naar rechts en weer terug laten wijken. Doe dit ook niet te veel achter elkaar, want dan loop je het risico om je paardje te overbelasten.

Als dit heen en weer wijken goed gaat, kun je ook de voor en achterhand van elkaar gaan scheiden. Hierdoor zou je een binnenwaards en/of een buitenwaards kunnen gaan rijden. Hierdoor breng je het binnen achterbeen onder de massa en werkt ook weer goed voor de soepelheid van het paard. Het werkt ook voor de balans, want in de zijgangen is het moeilijk om het evenwicht te bewaren :) Let op, want hier komt geen schouderbinnen of travers aan te pas.... Het is een zeer lichte variant om het paard te leren reageren op je been en om kracht te ontwikkelen. Dit doe je om te beginnen alleen maar in stap. Draf moet je nog lang niet over nadenken, want als je paardje scheef is, zijn dit behoorlijk riskante dingen om in een hogere gang te gaan doen.

Verder is voor de balans het ideaal om wat balkjes te draven. Dus kun je ook buiten improviseren met takjes oid. Ik ben zelf ook altijd op de weg en ik doe altijd gewoon mijn oefeningen tijdens een buitenritje :) Ook kun je met dubbele lijnen lekker gaan wandelen. Zo kun je ook je paard lekker heen en weer slingeren tijdens het wandelen. Alle beetjes helpen, dat mag je nooit vergeten.

Bedenk dat als je een oefening doet en je paard rent onder je vandaan, dat het dan teveel moeite kost. Ga het dan niet net zolang toch proberen tot het wel lukt. Laat het en doe een stapje terug. Rechtrichten kost enorm veel tijd en geduld. Het is niet binnen een paar maanden opgelost.

Overigens wanneer een paard redelijk rechtgericht is en redelijk in balans is (perfectie bestaat namelijk niet), zul je deze oefeningen moeten blijven herhalen. Als je het laat versloffen, zal de scheefheid weer verergeren.

Wow! Ten eerste bedankt voor alle informatie en tips. Ik denk dat ik erg veel heb aan jou tips met bijv slingeren in draf en daarna in galop. En die nordic-walking moet ik dat opvatten dat hij moet stappen todat hij zijn eigen balans in stappen ontdekt? En dat wijken lukt hem al aardig maar ik ga dat dus ook verder ontwikkelen:) Ook herken ik heel erg wanneer ik hem aanspoor tot draf dat hij dan gelijk steun zoekt aan de berm. Ik ben erg blij dat je hebt gereageerd omdat ik dan weet wat het precies is en dat ik er iets aan kan doen. Nog een vraagje heeft hij erg pijn tijdens het rijden of helemaal niet?

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 16:30

intel_1x schreef:
Jolindaa; dat zijn hele goede oefeningen idd!. Ik ga daar nog 1 aan toevoegen :-) :
Je kunt bijv een boom of paaltje als richtpunt nemen en daar recht op afrijden. Het gaat vooral om het paardenlichaam wat recht is. Het hoofd is iets onbelangrijker (komt later wel). Als je paard van de lijn afwijkt (naar binnen valt bijv.), corrigeer je dat zodat je op de recht lijn blijft. Zo kun je rechtrichten trainen zoals je ook in de bak zou doen. Op buitenrit is rechtrichten juist erg gemakkelijk, omdat voorwaarts tempo belangrijk is. Vlot stappen en draven dus. Voor sterkere achterhand zijn veel overgangen rijden ideaal op buitenrit.

Oke! Moet ik dan stappend of in draf of galop op een paaltje afrijden? En dan meerdere keren oefenen zeker?

@pearlie: Ik heb pas het zadel gecontroleerd! En de beugels helemaal gecontroleerd dat heeft ook al een stuk geholpen:)
Laatst bijgewerkt door suzanne461 op 14-05-12 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:32

Hij gaat vanzelf pijn ontwikkelen als je hem te ver doorrijdt in zijn scheefheid. Je gaat overbespiering op de voorhand ontwikkelen en onderbespiering op de achterhand, omdat hij zichzelf voorttrekt, in plaats van duwt. Hij zal je gaan laten hangen, in plaats van dat hij je draagt. In principe heeft hij nu nog geen pijn als hij gewoon wat scheef is. Ik kan natuurlijk niet van achter de computer zien hoe je paardje erbij loopt :)

Hij zal het wel allemaal heel erg moeilijk vinden :)

Middels deze bovenstaande oefeningen kun je al een heel eind komen! En inderdaad: wat Intel_1x schrijft: neem een mikpunt. Probeer hierbij je paard steun te geven aan jouw handen en benen. Dan heeft hij geen berm, randje of greppeltje meer nodig zonder om te vallen :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:07

Alle oefeningen kun je sowieso in stap en draf doen. In galop is eerst niet nodig en erg moeilijk, dus dat komt later wel. Je kunt met de oefeningen beginnen als je gaat rijden als warming up en om je paardje gelijk recht te richten en als afsluiter. Gewoon aantal keren, even afwisselen en misschien nog eens proberen. In mijn onderschrift staan ook wetenswaardigheden ;-)