steiger naar galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

steiger naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 14:48

hallo allemaal... Bij mij op stal staat een aardig meisje met een paard. Redelijk jong, het paard is een jaar of 6. Dit paard is vroeger gereden op L niveau. Het betreffende meisje kan hem niet goed aan. Paard rent weg richting uitgang, loopt te sterrenkijken, gaat plots de andere kant op...dat soort dingen. Het is ook op de grond niet zo'n erg opgevoed paard.

Op haar verzoek help ik haar een beetje. De opvoeding is ter hand genomen en ik heb het paardje zelf een paar keer gereden om te kijken of ik haar wat soepeler kan krijgen.

Dat laatste gaat redelijk... tot gister.
Het volgende gebeurt: het paard geeft na in stap en draf en is fijn voorwaarts, en is na enig aandringen van mijn kant ook weer goed aan het been. Het omdraaien, en de volgende actie: over de schouder weglopen laat hij achterwege inmiddels.

Alles gaat dus heel aardig tot ik probeer aan te galopperen. Hij begint te rennen om dan van het ene op het andere moment stil te staan en er een fijn steigertje achteraan te gooien. Na de steigergrapjes wilde het paard wel gallopperen maar zet de hele rug vast en voelt redelijk onbestuurbaar. Op de linkerhand heb ik helemaal geen stuur, op de rechterhand is een redelijk grote volte te rijden. Daarbij moet je hem dan wel erg rechthouden en erg ondersteunen met je binnenbeen, anders valt ie bijna om naar binnen.

Graag advies... is dit een situatie van rap de veearts erbij halen want de rug is helemaal niet in orde, of is dit stijfheid van een hele tijd niets doen en is longeren de oplossing?

Ik heb zelf niet de indruk dat er duidelijk sprake is van een rugprobleem, bij borstelen of rossen zakt hij niet door de rug en geeft tegendruk op de borstels....


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:00

ik denk eerder dat het je uittesten is dat hij doet, natuurlijk kan nakijken geen kwaad, maar je zegt zelf at hij na de galop stijgert, dus wat denkt hij''oh ik gahier es stijgeren en dan wat met de voeten van men ruiter spelen me een beetje vastzetten, gaan waar ik wil, moet ik gaan waar de ruiter wil? dan maak ik het de ruiter moeilijk door te traag te reageren, en dan naar binnen vallen, enz,...'' misschien eens nakijken, maar ik denk dat er niet veel resultaat uit de testen zal komen, denk rijtechnisch probleem
doet hij dat met het meisje ook als ze galopeert?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 21:08

dutske schreef:
ik denk eerder dat het je uittesten is dat hij doet, natuurlijk kan nakijken geen kwaad, maar je zegt zelf at hij na de galop stijgert, dus wat denkt hij''oh ik gahier es stijgeren en dan wat met de voeten van men ruiter spelen me een beetje vastzetten, gaan waar ik wil, moet ik gaan waar de ruiter wil? dan maak ik het de ruiter moeilijk door te traag te reageren, en dan naar binnen vallen, enz,...'' misschien eens nakijken, maar ik denk dat er niet veel resultaat uit de testen zal komen, denk rijtechnisch probleem
doet hij dat met het meisje ook als ze galopeert?


Dutske hij steigert niet na de galop maar voor de galop. Dus ik geef galopshulp, hij probeert weg te rennen en gaat dan op de rem om te steigeren. Hij doet het niet bij dat meisje, die galoppeert niet met hem, want dat durft ze niet meer. Bij haar gaat ie gewoon de kant op die hij zelf wil... Ze mag meeliften als ze blijft zitten Knipoog

Ik merk wel dat hij vreselijk zijn best doet om je de binnenteugel te laten pakken. Dan is voor hem al een jaar het sein om te kunnen wegtanken kennelijk ...

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:10

Het lijkt mij eerder gewoon een poging om van onder 't werk uit te komen. Misschien dat hij nare ervaringen heeft gehad in/bij 't aanspringen van de gelop. Dit blijkt niet uit je verhaal, dus ik ga er vanuit dat hij je uitprobeert. Gewoon doorzetten, maar als jij denkt dat er echt iets met z'n rug aan de hand, dan kan het geen kwaad om er een dierenarts naar te laten kijken. Gewoon doorzetten door 'm bij voorbaat zo weinig mogelijk kans te geven om dit te doen. Op 't moment dat hij wilt gaan steigeren, flink voorwaarts drijven. Zodat hij al bijna tot geen kans krijgt omdat te doen.

- Offline -

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 23:48

Zorg dat ie echt goed aan je been wordt en dan bedoel ik ook echt goed dat als je je been eraanlegt dat ie wegschiet. Zo kun je proberen hem eruit te rijden door hem altijd voorwaarts te kunnen houden. Ik neem aan dat ie wat op de plaats huppelt ipv stijl omhoog staat, als hij aan je been staat kun je hem eruit rijden. Voor de rest proberen hem als jong paard te rijden, eerst aan je been en dan verder kijken. Bochtjes ook rijden als 'n jong paard.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 07:52

herkenbaar Lachen

ik zou hem 2x per week bijgezet(touwtjes) longeren, Quentin heeft ook een flinke trucendoos en vooral steigeren is favoriet bij hem, of gewoon onbestuurbaar rondrennen, bak uit als die open is, voorbenen over bakrand als bak dicht is enz enz

probeer als je aangalloppeert hem niet tegen te houden, ook al gaat hij rennen, als jij probeert hem bij je te houden, en toch aan te galloperen, voelt hij druk in zn mond, en zal hij op de rem gaan en steigeren

laat hem maar rennen, maar zorg dat hij alsnog in galop gaat, hoe dan ook naar voren is belangrijker bij een steiger-paard dan netjes in de krul onder je blijven

want aan netjes lopen en daarna staigeren heb je ook niets he

in stap&draf wel gewoon netjes na laten geven, als dat lukt, maar niet te veel met je hand doen, laten ontspannen, achterhand eronder en rug laten gebruiken, dat is belangrijker dan netjes aan de teugel, dat komt vanzelf als hij zn achterhand gebruikt en zn rug los laat.

daar kan je hem bij helpen door hem bijgezet te longeren, waardoor hij zijn rug en alle spieren beter gaat gebruiken, en ook onder het zadel makkelijker netjes kan gaan lopen

maar net wat steef zegt: rijd hem als een echt jong paard, voorwaarts gaan voor je been is het belangrijkste!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 08:15

Dank jullie wel... het bevestigd wel een beetje wat ik al dacht...
Steef...hij hupst niet op de plek hoor...Het is echt een hoge steiger...

Heeft iemand ervaring met het moment dat je de eigenaar (dat meisje) weer laat rijden? Trekt hij dan zijn komplete steigertruc weer open?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 12:45

Anya schreef:
Dank jullie wel... het bevestigd wel een beetje wat ik al dacht...
Steef...hij hupst niet op de plek hoor...Het is echt een hoge steiger...

Heeft iemand ervaring met het moment dat je de eigenaar (dat meisje) weer laat rijden? Trekt hij dan zijn komplete steigertruc weer open?


*LOL*

ja dus! jammer genoeg.

wat wel helpt is om dan zelf met een longeerzweep in de bak te gaan staan, zodat ie voorwaarts blijft

Quentin is braaf zolang er iemand in de buurt is, dan gaat t een hele tijd zo goed dat je denkt, o dat kan ik makkelijk weer alleen, gaat dan 2,3x goed, tot ie weer flink gaat staken

ik heb er alleen nooit iemand anders op laten rijden, ja 1x de DA die hem wilde aanvoelen, maar toen hij bij hem wilde stalen gaf ie flink been en t was over

en 1x mn instructeur toen mn verstandkies er net uit was gehaald, en precies t zelfde: 1x flink been en t staken was over

geef ik been dan wordt ie pissig en gaat erger staken

is altijd al een paard geweest met gebrek aan respect voor vrouwen, en heilig respect voor mannen

maargoed, inmiddels kan ik aardig met hem overweg Lachen

maar ik zou hem gaan longeren, en dan afwisselen met rijden, ene dag longeren dan een dagje rijden, dan een dagje longeren

wat ook wel wil helpen is voor t rijden even bijgezet longeren, zijn zn spieren vast soepel voor je erop gaat, dan kan ook wel wat gesteiger schelen.

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 15:48

Voor het echte steigeren geldt hetzelfde maar dan moet helemaal 1 ding voorop staan en dat is dat ie altijd voorwaarts blijft. Hoe hard ie gaat maakt niet uit als ie maar aan je been blijft, dan pas kun je hem uit het steigeren rijden.

Heb je wel eens gedacht aan 'n probleem in zijn lijf? Of is het gewoon 'n verwend dier van 'n te lief meisje? Als zijn hele lijf en alles eromheen correct is laat hem dan maar merken dat steigeren ongewenste geintjes zijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, ComscoreBot en 76 bezoekers