Hoe evolueert jouw 3-jarig/net zadelmak paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Hoe evolueert jouw 3-jarig/net zadelmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:36

Ik open dit topic omdat het me leuk lijkt ervaringen te delen met mensen die net als ik bezig zijn met het inrijden van hun paard.
Ik heb een 3jarige ruin die ik kocht als veulen. Hij heeft 3 jaar in de opfok gestaan, en toen zijn we zelf met alle voorbereidingen begonnen. Longeren, de eerste keer het zadel erop, de eerste keer een bitje erin. Ook de eerste keer hangen en zitten heb ik zelf gedaan. Daarna heb ik de teugels uit handen gegeven aan een kennis die veel ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden. Hij heeft er een keer of 10 opgezeten, heeft hem de absolute basis bijgebracht: gas, rem, stuur.
Sinds vorige week heb ik het weer overgenomen, om verder in te rijden.

Het plan is om 2 keer per week te rijden (heb er nu 3 keer zelf mee gereden), en telkens maar 20 minuutjes. We doen eigenlijk nog niet veel: stap, draf, galop, een beetje stuuroefeningen, enigszins proberen om de juiste stelling en buiging aan te nemen.

Wie is hier net zoals wij bezig met een jong paard of met een net zadelmak paard? Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden van de evoluties met onze paarden, en elkaar helpen of adviseren!

Dribbel

Re: Hoe evolueert jouw 3-jarig/net zadelmak paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:23

Er is al een topic over ervaringen uitwisselen bij het inrijden, denk dat je daar veel mensen kunt vinden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 06:20

Ik dacht al dat er zo'n topic was maar ik kon het nergens terugvinden! Doe hier dan maar een slotje :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:33

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:37

K rijd zelf een elke week (1 x) een paardje van 7. Wel al zadelmak enzo, maar moet nog worden doorgereden. Het is helaas een manegepaardje, wat ik persoonlijk erg zonde vind. Ze is spring gefokt, en als veulen in een sloot gevallen, precies in een verdwaald stuk hek met prikkeldraad.... (ze stond toen in de opfok) Haar leventje was toen niet zeker, en al zou ze het halen, was het niet duidelijk of ze onder het zadel kon. Nu 7 jaar later, rijd ik op haar! Ik zie nogsteeds dat kleine veulentje voor me met die grote wond op haar schouder. Maar het is een wonder talentje. En miss zullen mensen denken, waarom is ze zo laat onder het zadel? Nou, ze was al eerder onder het zadel geweest, maar wegens een ontsteking in ene van haar pezen, moest ze er een jaar uit. Net nadat ze beleerd was, dus is ze nu alles aan het leren. Ze pakt alles heel snel op en is heel leergierig. Ze loopt elke dag een uurtje, en is 2 dagen per week vrij. Het leukste vind ik, dat ze me echt herkent nu. Ze loopt nu netjes nageeflijk, en het tempo is ook flink gezakt, ze racete altijd door de bak. Alles is nu onder controle, en de achterhand zit er goed onder. Wijken zit er inmiddels ook a goed in, en ze gaat gewoon de goede kant op!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:34

Hier een slotje :)