pony's gedrag veranderd nadat kinderen haar hebben bekogeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

pony's gedrag veranderd nadat kinderen haar hebben bekogeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 16:14

Even kort gezegd: ik heb een haflinger van 4 jaar. Rijd altijd buiten met haar (2x per week) het was een koele kikker,nergens bang voor. Nu zijn er een tijd geleden kinderen (pubers) in haar wei geweest en hebben haar en de andere 2 ponys bekogeld met stenen en hout. Sindsdien is mijn pony qua rijden zo veranderd.. ze is er 1x vandoor gegaan.. schrikt van alles en is 1 bonk stress. In de wei rijden is geen probleem, wandelen ook niet en grondwerk ook niet ik weet niet of de kinderen meer met haar hebben gedaan dan stenen gooien. Wat kan dit zijn?

noahlady

Re: pony's gedrag veranderd nadat kinderen haar hebben bekogeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:15

oeh, dat is moeilijk! Het lijkt of ze weer helemaal opnieuw dr vertrouwen moet terug krijgen. Lastig dat je niet weet, wat er eventueel nog meer met haar is gebeurd.
En als je ernaast loopt, naar buiten? Mischien dat ze dan wat rustiger is en niet zo gestresst?Wel vreemd dat als je in de wei rijd, ze niks geen problemen geeft. Dat is tenslotte de plek waar alles is gebeurd?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:37

ja klopt en ernaast inderdaad geen problemen echt alleen buiten als je erop zit dat ze heel erg onzeker is geworden terwijl ze altijd een erg groot ego had.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:13

dan zou ik het lekker van ernaast wandelen, steeds verder gaan uitbreiden weer, met zo iedere keer er een stukje op en dan telkens wat langer! Weer even van voren af aan beginnen.. jammer genoeg, maar ze moet er weer even doorheen, dat kost weer even wat tijd, moeite en energie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:38

En jij vindt het vreemd, dat haar gedrag zo verandert nadat ze zo gepest werd? :?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 07:17

ik vind het vreemd dat haar gedrag buiten veranderd is en alleen met rijden en haar omgang niet veranderd is, terwijl ze in de wei zelf is bekogeld.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:26

Ik vind het niet vreemd :)
waarsch. stonden de pesters aan de rand van de weide.
Op buitenrit heb je 'continue' een rand (denk aan bosjes, bermen, bomen etc.), en in het land ziet ze ze beter dan op buitenrit.

Hoe lang is het geleden? En hoe reageer jij hier op?
(hoe stap je op? met welke gedachten?)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:29

Agos dat arme paard , ik denk ook dat ze groene rand associeert met onveilig/eng .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:54

Ik vind het ook niet erg vreemd, miss idd eerst aan de hand buiten gaan wandelen, desnoods het zadel op en al;s je merkt dat ze rustig is erop en merk je weer spanning er weer af stappen, stukje bij beetje weer proberen met rust en geduld het vertrouwen opbouwen,

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:17

Ja inderdaad vertrouwen terug winnen, en ruim de tijd nemen. Belonen als het goed gaat. Misschien maar even een jaar niet buiten rijden. En dan weer eens proberen. Soms is het vertrouwen dan weer gegroeit en lukt het opeens wel.

Ik had het namelijk met mijn paard die een hekel heeft aan koeien, nu heb ik vorige zomer een paar keer buiten gereden en dat ging niet goed als mijn vader niet mee fietste. Nu een half jaar later gaat het wel goed en kan ik er wel langs rijden. in dit half jaar is het vertrouwen gegroeid.

DUs je kunt inderdaad proberen om iemand die je helpt met de verzorging ( zoals mijn vader voert de paarden morgens en avonds) dat die mee gaat op de fiets en om moeilijke stukken helpt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:31

Miss jij erop en iemand ernaast die haar aan de hand heeft buiten?

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:46

HBZ schreef:
Ja inderdaad vertrouwen terug winnen, en ruim de tijd nemen. Belonen als het goed gaat. Misschien maar even een jaar niet buiten rijden. En dan weer eens proberen. Soms is het vertrouwen dan weer gegroeit en lukt het opeens wel.

Ik had het namelijk met mijn paard die een hekel heeft aan koeien, nu heb ik vorige zomer een paar keer buiten gereden en dat ging niet goed als mijn vader niet mee fietste. Nu een half jaar later gaat het wel goed en kan ik er wel langs rijden. in dit half jaar is het vertrouwen gegroeid.

DUs je kunt inderdaad proberen om iemand die je helpt met de verzorging ( zoals mijn vader voert de paarden morgens en avonds) dat die mee gaat op de fiets en om moeilijke stukken helpt.

Inderdaad vertrouwen weer rustig opbouwen...

Heb je haar ook wel helemaal nagekeken?
Met 'stenen' gooien kan het natuurlijk ook het geval zijn dat er iets niet lekker zit bij haar.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 14:24

de kinderen zijn de wei in geweest en hebben haar dus in de wei zelf bekogeld, niet aan de rand. Als ik met haar wandel is het de rust zelve. Als ik er op zit en ze zit vast aan een touw is ze ook de rust zelve. Als ze echter weet dat ze 'los' is is ze in paniek. Eerst heb ik hier niet op gereageerd als ze schrok hier geen aandacht aan besteden en haar gewoon aan los teugel rijden zoveel mogelijk. Echter ben ik nu zelf ook een stuk banger geworden, ik ga zelf al onbewust voorover krampachtig zitten. Het is ook erg wisselend, maandag kon ik dr aan een los teugeltje rijden terwijl ik vandaag dezelfde route reed en ze continu op haar achterbenen heeft gelopen, probeerde er vandoor te gaan en 1 bonk stress was. Ik ben echt een beetje het einde zoek, het ligt deels aan mijn houding natuurlijk dat ik zo onzeker ben dat voelt ze maar in het begin de rust zelve blijven heeft ook weinig effect gehad.