Paard gaat moeilijk naar de galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naomi001

Paard gaat moeilijk naar de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:03

Ik heb sinds 3 maanden een eigen fries gekregen. Ze is net 4 geworden en we zijn hard aan het oefenen. Ik heb de hele week les, maar nog steeds na 3 maanden, gaat ze niet naar de galop. Ze springt soms even in een hoek aan en galoppeert een paar meter (in de volte wel iets langer, ongeveer de halve bak.)ze galoppeert heel hard en ongecontrolleerd. Ik ben al lang bezig met longeren met de hoop dat ze iets meer op haar plek galoppeert, maar ook dat helpt niet.
Ik heb dus echt geen idee hoe ik de galop aan haar kan aanleren, want alles wat de instructeur zegt, werkt nauwelijks..
Weet dus iemand hoe ik haar de galop juist kan aanleren?

Amaryllis

Re: Paard gaat moeilijk naar de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:12

Eerst balans krijgen in stap en draf, als dat helemaal bevestigd is pas gaan galopperen. Heb precies hetzelfde probleem gehad met een Fries die ik rijd. Mocht je ongeduldig zijn dan toch blijven proberen, 100x op dezelfde plek aanspringen en korte stukjes galopperen en weer terugnemen. Maar je moet vooral veel geduld hebben en zorgen dat je haar eerst sterk maakt in stap en draf.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:14

Misschien als je de mogelijkheid hebt om eens op een lang zandpad aan te galopperen en dan lekker rechtuit te gaan

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:27

omdat zenog maar 4 jaar is, heeft ze nog wienig balans en een nog niet zo sterke achterhand.
Dit moet je trainen.... Door te longeren, met bijvoorbeeld pessoa, leert je paard zijn achterhand te gebruiken en word deze sterker.
Onder het zadel begin je voorlopig nog even niet aan de galop.Zorg dat eerst de stap en de draf goed gaan en dat als ze sterker, rechter en meer balans heeft, kun je verder met de galop.
Ze gaat ook zo hard, omdat ze geen balans heeft!
Dus lekker gaan oefenen in stap en draf, veel overgangen, schijnovergangen, schoudervoor, dit onder het zadel en aan het longeren, zodat de achterhand sterker word.

Snow_Feather

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:22

Ik heb bij mij in de les ook een meisje die een fries van 4 heeft gekocht. Zij konden in het begin idd ook nauwelijks galopperen in de 20*40 bak maar nu (na bijna een jaar) gaat dit steeds beter! Het is denk ik gewoon een kwestie van trainen en veel oefenen aan de longeerlijn eventueel de dubbele lijnen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:27

Naomi001 schreef:
Ik heb sinds 3 maanden een eigen fries gekregen. Ze is net 4 geworden en we zijn hard aan het oefenen. Ik heb de hele week les, maar nog steeds na 3 maanden, gaat ze niet naar de galop. Ze springt soms even in een hoek aan en galoppeert een paar meter (in de volte wel iets langer, ongeveer de halve bak.)ze galoppeert heel hard en ongecontrolleerd. Ik ben al lang bezig met longeren met de hoop dat ze iets meer op haar plek galoppeert, maar ook dat helpt niet.
Ik heb dus echt geen idee hoe ik de galop aan haar kan aanleren, want alles wat de instructeur zegt, werkt nauwelijks..
Weet dus iemand hoe ik haar de galop juist kan aanleren?

Nog steeds naar 3 maanden....
Ze is net 4 geworden.
Ik heb de hele week les.

Wat ik hier uit denk is, ahhh, ze is nog maar 4 en je bent nog maar 3 maanden bezig!
Je hebt de hele week les? Hoeveel dagen rij je haar? of longeer je haar?
Het toverwoord, geduld!!!!

Galop is vaak heel moeilijk voor een paard zeker om netjes in balans te blijven onder de ruiter en dan ook nog bochten in de bak.
Dat ze dan hard gaat en wil is niet zo gek, ga maar eens heel langzaam fietsen, dan is het veel moeilijker je evenwicht te bewaren dan als je sneller fietst.
Je instr. zou dat moeten weten en er begrip voor moeten hebben.
Het ene paard is hier nou eenmaal makkelijker in dan het andere.

Ik zou de galop gewoon nog even laten zitten.
Of wat ook kan, is als je daar tenminste de gelegenheid voor hebt, met een ervaren paard lekker het bos in en lange rechte stukken galoperen.
Dat is voor je paard veel makkelijker.

Oukjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:30

Ik heb wel eens gehoord dat paarden pas galopperen als ze er zelf aan toe zijn. Ik zou inderdaad gewoon lekker draven en stappen, galop komt vanzelf :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:32

Wat doet ze met longeren in de galop? Uitzwenken en ongecontroleerd? Helpt het misschien als je haar in een dooie hoek laat aanspringen? Dus niet op een volte waarbij ze echt naar buiten kan vallen aan de longe? Wat jammer dat het niet zo goed gaat.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:58

Niet doen, wachten tot het paard sterk genoeg is, en aan de longe in alle rust kan galloperen. Mijn andalusier (nu 5) gallopeert nu pas echt lekker. Een maand of 9 training aan de longe, en nu pas echt sterk genoeg voor het werk onder het zadel. Dusdanig sterk dat de we overgang stap-galop rijden. Dat geeft veel meer rust als de overgang draf-galop, maar vraagt wel veel kracht in de achterhand.

Mijn paard heeft veel profijt gehad van het werken in de pessoa (longeren), eerst alleen in stap (3 keer in de week ongeveer 15 minuten), na 2 weken ook draf, en maanden later ook in galop. Dat weer een paar maanden gedaan, en nu pas is hij echt sterk genoeg voor een juiste overgang, met daarna dus ook een galop die hij lichamelijk kan volhouden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:21

Ik denk dat je veel te veel doet met een paard van 4. Galloperen is nog helemaal niet aan de orde. Ga eerst zorgen dat je de stap en draf goed onder knie hebt, recht, in aanleuning met gebruik van rug en buikspieren. En begin dan eens met rechtuit galloperen buiten. Als je nu gaat denken van: oh maar ik kan helemaal neit met hem naar buiten, laat staan galloperen buiten dan heb je een paar stappen overgeslagen in de opvoeding en moet je je eerst daar maar eens op gaan richten.
Oh, en neem een andere instructeur die je dit uitlegt wat wij je nu zeggen.

Als je zo doorgaat voorzie ik binnenkort weer een ongelukkig, doorgereden paard. Sorry, maar je moet echt even wakker worden.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 09:23

Waves schreef:
Ik denk dat je veel te veel doet met een paard van 4. Galloperen is nog helemaal niet aan de orde. Ga eerst zorgen dat je de stap en draf goed onder knie hebt, recht, in aanleuning met gebruik van rug en buikspieren. En begin dan eens met rechtuit galloperen buiten. Als je nu gaat denken van: oh maar ik kan helemaal neit met hem naar buiten, laat staan galloperen buiten dan heb je een paar stappen overgeslagen in de opvoeding en moet je je eerst daar maar eens op gaan richten.

Als je zo doorgaat voorzie ik binnenkort weer een ongelukkig, doorgereden paard. Sorry, maar je moet echt even wakker worden.

Sluit ik me bij aan.

En daarbij, je paard geeft aan zelf niet klaar te zijn voor een galop,waarom wil je dan zo graag?

Geduld is een schone kunst ;)

Naomi001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 18:23

Het gaat me er niet om hoe snel het gaat, maar ik ben vooral bang dat ik het haar de galop verkeerd aanleer. Ik richt me tijdens de lessen vooral op draf en stap. Ik krijg nu vooral instructie door veel te zwepen, maar dat is niet wat ik wilde. Daarom vroeg ik of iemand wist hoe ik het haar juist kan aanleren. :) Ik heb vandaag een lang recht stuk gprobeerd en dat ging helemaal goed. Ze bleef inderdaad in de galop. Ik ga na,elijk met haar naar buiten, dus vandaag strand gedaan. Dus bedankt voor je advies :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:01

Instructie "door veel te zwepen"?? Meteen ver weg blijven van die instructie, daar ga je echt helemaal niets aan hebben, en sterker nog: waarschijnlijk boek je daar alleen maar achteruitgang.. Galop is een hulp, waar je eventueel een zweeptikje bij kan gebruiken als extra aanwijzing. Als je paard die hulp niet begrijpt, dan heeft het echt totaal geen zin om je paard de galop " in te slaan". Je wilt de galop als een rustige overgang, niet als iets waar het paard in stress in gevlucht is...

Echt: zoek iemand met verstand van paardrijden om je les te geven.