problemen met opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djess93

problemen met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:58

ik heb een eigenwijze tinker van net 4 jaar die het allemaal erg leuk vind het rijden. hierdoor word hij ongeduldig als hij het zadel opkrijgt en als ik dan op wil stappen waar dan ook gaat ie rondjes draaien, achterwaads wat dan ook.. hij staat wel even stil maar zodra ik mijn voet in de stijgbeugel heb gaat ie al. als iemand hem vasthoud heeft het geen zin, in de hoek zetten niet. en als ik eenmaal zit gaat hij er als een gek vandoor een paar rondjes en daarna als hij uitgeraast is is hij verder erg braaf. met een krukje opstappen wil ok niet want dan moet ik die elkekeer verplaatsen. als hij uitgeraast is en ik ga eraf en er weer op blijft hij wel braaf staan. Ik kan er nu niet zonder hulp opkomen, dat vind ik erg vervelend. heeft iemand tips???

EllaBellaah

Re: problemen met opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:03

Weet je zeker dat het met enthousiasme temaken heeft? Zou hij geen last hebben van zijn rug? Wat doe je als hij dan zo gaat doen als jij je voet in de beugel wil doen? Als het echt met enthousiasme temaken heeft, zou ik telkens weer wachten tot hij rustig wordt en dan pas verder gaan. Doe jij je voet in de beugel en wordt hij onrustig, weer wachten. Zo ga je door tot je er op zit, dan leert hij na een tijdje vanzelf dat hij toch echt stil moet staan voordat jij er op stapt. Ik zou wel even naar zijn rug laten kijken, als hij al zo gaat doen zodra je het zadel oplegt kan het ook zo zijn dat hij pijn heeft.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:30

daar zat ik ook al aan te denken maar ze hebben al eens aan zijn rug gevoelt, en ook gekeken of het zadel nog goed past, maar dat is het niet.
Als hij druk doet terwijl ik mijn voet erin doe en hij begint te lopen doe ik hem er weer uit en wacht ik weer. anders ben ik bang dat ik achter het zadel terecht kom en dat komt niet goed haha! Ik denk wel dat het echt enthousiasme is en er zijn er meer die dat zeggen. ik heb er ook wel eens anderen eerst opgelaten maar dat doet hij hetzelfde dus het heeft niet met mijzelf temaken denk ik, en het is ook niet dat ik te zwaar ben ofzo. vooral omdat als hij zijn rondjes heeft gelopen en ik ga er daarna af en weer op dan staat hij gewoon stil. als hij alleen in de wei of bak is en ik ga er dan op dan is hij naar mijn gevoel nog drukker of als hij andere paarden ziet draven/galoperen. ik heb ook al geprobeerd dat als hij wegvliegt gewoon laten gaan en als hij moe is dat hij gewoon door moet galloperen maar ik ben bang als ik dat elkekeer doet dat hij denkt Yes ik mag als ik net zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:33

Prik je niet per ongeluk met je voet in zijn buik :) ? Dus bij het opstappen opletten dat je je knie goed tegen het zadel aandrukt?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:33

mijn verzorgpony deed ook altijd heel moeilijk, tot trappen toe. ook nagekeken, alles was goed.

toen ben ik met een krukje gaan opstappen, was meteen een ander paard.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:44

Als je zeker weet dat het niets lichamelijks is (dus echt door een dierenarts na laten kijken) en het niet aan het zadel ligt (echt nalaten kijken door een zadelpasser) dan heeft het in ieder geval te maken met de opvoeding van je pony.

Voordat je dat aangeleerd hebt, heb je al heel wat geduld verbruikt, maar vaak is dat wel de enige manier. Niet meer opstijgen als hij onrustig is, maar wachten. Bij elke stap wachten tot hij rustig is en anders weer opnieuw beginnen.

Dus ook echt al beginnen met oefenen om op te zadelen. Zadel erop. Wachten tot hij rustig is, zadel weer eraf en nog een keer erop. Totdat je het zadel gewoon op kan leggen en vast kan maken zonder dat hij druk wordt.

Onrustig met naar de bak lopen? Dan wachten tot hij rustig is. Desnoods loop je het stukje een aantal keer. Dus naar de bak, klein rondje, weer terug uit de bak en weer opnieuw er naartoe lopen. Totdat het normaal kan.

Elke keer dat jij toch doorgaat als hij niet stilstaat, laat je hem eigenlijk weten dat het wel goed is zoals hij het doet. Dat moet je dus echt doorbreken. Dat kost dus echt veel tijd. Kan best zijn dat je de eerste keer niet eens tot opstijgen komt, omdat je al zoveel tijd en energie kwijt bent met opzadelen naar de rijplaats te lopen. Prima, longeer je even en klaar.

Met opstijgen weer precies hetzelfde. Eerst stil naast je laten staan. Op rustige en duidelijke manier laten weten dat je blijft vragen tot hij doet wat je zegt en dan is hij pas braaf. Zou zelf wel proberen niet boos te doen als hij niet meteen stilstaat. Gewoon weer opnieuw vragen en braaf als hij het wel doet. Dit ook weer herhalen. Het is echt een oefening die je meerdere keren moet doen, voordat hij het echt gaat begrijpen.

Gezien dit nu elke keer zo gegaan is )het onrustig zijn, toch snel erop gaan zitten en laten lopen als je zit, is dit nu het goedgekeurde aangeleerde gedrag. Je zal de pony dus echt moeten heropvoeden om het weer goed te krijgen. Heel veel succes!!!

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:45

@Bizzybijtje: Ook daar heb ik al goed opgelet. maar dat doe ik ook niet.
@PocoGaucha: Als ik met een krukje opstap moet ik elkekeer het krukje verplaatsen omdat hij dan alsnog loopt, erg lastig maar ik kan het wel nog eens een paar keer proberen.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 12:48

@KozieZ: Ik zal het proberen! bedankt voor het advies.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:49

En als je nou in het hoekje een krukje neer zet. Heb je er geen last van tijdens het rijden en kan je makkelijker opstappen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:08

Het is geen eigenwijze tinker die graag rijd, maar denk eerder aan een jong dier dat niet geleerd is te wachten en zijn evenwicht verliest als jij erop gaat zitten, zelf ben ik ook met een jonge tinker bezig en heb hem leren wachten totdat het zadel erop ligt dan totdat ik opstap via een opstap kruk en dan totdat ik helemaal goed zit, ook ben ik van te voren bezig geweets hem aan de hand te trainen zodat hij zijn evenwicht kan houden als ik op hem zit,het probleem ligt dus bij jou zelf, ga eens terug naar het begin en leer het dier stap voor stap wat je van hem verwacht en dat is netjes wachten , ook mag hij niet weg rennen als je erop zit , maar ook dat is een stukje opvoeding en training, verwacht niet zomaar dat hij het kan , leer ook wat meer over zijn instinct dan ga je begrijpen waarom hij wegrent als je op hem gaat zitten of met een zadel aankomt , leer hem de basis dingen eerst voordat je aan het rijden gaat beginnen, geen enkel jong dier gaat er vandoor als hij van te voren geleerd is dat hij moet wachten en dat het allemaal niet eng is , ook het op de rug zitten is een aparte oefening, ga er eerst eens naast staan bij een opstap als hij netjes wacht, ga er niet gelijk op , stop en ga morgen weer verder en als het niet lukt ga je morgen ook weer verder , neem aan dat je de tijd hebt?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:30

vooropgesteld dat het niets lichamelijks is, zou ik zeggen: oefenen!

Sowieso zou ik met krukje opstappen. Dus: krukje ernaast en op het krukje gaan staan. Er weer af en er weer op gaan staan, verder niks. Net zo lang totdat hij stil blijft staan.

De volgende stap is: voet in de beugel en er weer uit, net zolang totdat hij stil blijft staan.

Daarna, druk op de beugel met je voet en je voet er weer uit enzenzenz. totdat hij stil blijft staan. Steeds verder uitbreiden.

Het is nog een jong paard die alles nog moet leren, laat hem vooral niet zijn gang gaan op deze manier, want dan is het einde zoek.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:39

Wij hebben ook een 4 jarige ruin op de manege. Toen hij er net was, ging hij ook met opstappen en het zadel eropleggen, aan de wandel. Met het zadel erop leggen ging hij in zijn voor en achteruit in zn stal, en rondjes draaien. Met opstijgen ging hij in zijn achteruit de hele bak door. Bij dit paard was het het geval dat hij het allemaal nog een beetje spannend en eng vond. Het rijden is dan geen probleem, hartstikke braaf, maar het opstappen was gewoon heel spannend. Bij ons werd hij vast gehouden, ruiter die met 1 been mee hinkeld xD en hem dan rustig met geduld proberen stil te zetten. Staat hij even stil, proberen op te stappen. Het kan lang duren maar met geduld berijk je een hoop. Ik hoop dat je hier wat aan hebt want bij ons op stal gaat het al een stuk beter. Als je alleen probeerd op te stappen gaat hij nog aan de wandel, maar zodra iemand hem vast houd, staat hij enkel op de plaats nog een beetje te stampen met zijn voeten. Het is niet echt dat hij het eng vind, pijn heeft of wat dan ook, maar gewoon een stuk spanning, en die krijg je er enkel uit met geduld. Wat ook kan helpen is hem een extra stukje achteruit te laten lopen. Niet omdat hij het wil, maar omdat jij het zegt. Stopt hij, zeg jij: nee nog een stukje verder. Hoop dat je er wat aan hebt.

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:38

Bedankt voor de tips! ik ga er zeker wat mee doen!

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:43

mischien voor het rijden longeren, dan kan hij zijn dikste energie kwijt en wellicht dat je paard dan rustiger is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:44

ik heb 2 verzorgpaarden met hetzelfde probleem, de een komt door een trauma van vroeger waarschijnlijk en doen we met een krukje en iemand die hem vast heeft en dan nog is t soms spannend...
en de ander is een beetje zoals jij beschrijft, vind rijden onwijs leuk maar heeft gewoon nooit tijd, ze staat stil tot ze t zadel op heeft dan wilt ze gaan.. zodra ze dr bit inheeft is ze een stuk rustiger omdat ze weet dat t nu bijna zover is. Opstappen is echter ook GEEN TIJD DUS LOPEN!
Ze geeft nu wat lekkers (snoepje/wortel) met opstappen en zodra ze zit nog eentje, zo blijft ze staan

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:47

MarimaCarona schreef:
mischien voor het rijden longeren, dan kan hij zijn dikste energie kwijt en wellicht dat je paard dan rustiger is.

Dacht ik ook al aan ;-)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:22

idd het is al gezegt door anderen hier.
Jouw paard heeft heel waarschijnlijk nooit geleerd om stil te blijven staan, dus dit moet je eerst aanleren.
Paard doet niets fout, paard gebruikt de vrijheden die hij krijgt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:01

MarimaCarona schreef:

Zou zeker niet eerst longeren zeker bij een jong dier niet wat zijn concentratie snel kwijt , dan ben je alle aandacht al kwijt met longeren.
Longeren is ook geen oefening om je paard zijn energie kwijt te raken maar juist om hem conditie te geven, en zo maar doelloos aan delonge laten lopen is ook niet echt goed voor het paard , omdat zeker een jong dier in zijn eigen balans gaat lopen en dat wil ej niet als je wil rijden toch?

Denk dat de ruiter gewoon geduld moet hebben en het opstappen oefenen , het paard weet niet beter en is niet anders geleerd dan weglopen bij opstappen en ook niet geleerd stil te staan . Dat zijn toch wel heel belangrijke basis dingen vind ik.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:15

Heb 1 keer een fries gehad die ging gewoon over het hek heen als ik opstapte , later deden we 1 paard met touw door oog aan de muur vasthouden en dan ander opstappen , dit paard was te eigenwijs , had zoiets van als jij niet op me kan komen wordt ik niet moe syndroom?:P

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:20

Na het rijden een aantal keer op- en afstappen. Vaak is het paard dan al meer ontspannen en blijft ie makkelijker stilstaan. Als je dit consequent een paar keer na het rijden doet en goed beloond gaat het ook al een heel stuk vooruit.
Die van mij deed dat eerder met opstappen ook altijd en zo aangeleerd dat ie moet blijven staan. Momenteel wacht ie wel met lopen tot ik mijn voet in de beugel doe en me afzet om op te stijgen, maar dan loopt ie vast vooruit. Moet hem eigenlijk weer even bijbrengen dat hij moet blijven staan tot ik zit, maar daar ben ik nogal laks in, haha! Zolang die maar stil staat tot ik me afzet.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:49

hey,

Ik heb dit probleem ook met mijn paard.
Alleen heb ik het te ver laten komen!!!
Zover dat ik nu niet meer op kan stappen!!!
Ik ben nu ook gestopt met rijden effe zijn eigen laten worden en met hulp van een hele goede NH instructrice weer op aan het bouwen.

Tip blijf niet te lang zelf proberen je gaat toch spanning op bouwen!!!
De gouden tip heb ik niet want bij mij is het nog niet gelukt...

Succes ermee!!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:06

tanjaatjuhh schreef:
Heb 1 keer een fries gehad die ging gewoon over het hek heen als ik opstapte , later deden we 1 paard met touw door oog aan de muur vasthouden en dan ander opstappen , dit paard was te eigenwijs , had zoiets van als jij niet op me kan komen wordt ik niet moe syndroom?:P

Een paard kent dit syndroom niet dat kennen alleen de mensen die niet weten een paard zo te trainen dat hij leert stil staan .
Elk paard kun je leren stilstaan met opstappen als je maar tijd en geduld hebt, maar helaas is dat nog iets wat een mens vaak niet heeft , heel veel mensen met paarden hebben vaak geen tijd en vooral geen geduld.
En dat zijn nou precies de 2 dingen die het allerbelangrijkst zijn als je met dieren bezig ben.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:16

AlexandraM schreef:
Ze geeft nu wat lekkers (snoepje/wortel) met opstappen en zodra ze zit nog eentje, zo blijft ze staan

Ik vind dit niet de meest verstandige manier. Belonen is goed, maar dan door middel van aaien of hals kloppen.
Snoepjes en dergelijke zou ik zo snel mogelijk af bouwen.

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:19

Mijn ervaring is ook tijd en geduld inderdaad en een plan van aanpak. Bij mijn paard heeft het alles met alles 4 jaar geduurd voordat het lukt om via een krukje gewoon op te stappen Hij had altijd spaning in zijn lichaam en hij heeft moeten leren vertrouwen. In het eerste jaar duurde het een dik half uur :o het tweede jaar een kwartier, het derde jaar vijf minuten, tenzij de intstructrice kwam en ik zat nog niet...Dan kon ze weer weglopen, anders kwam ik er niet op en vanaf vorige week, is het op het krukje staan, voet in de beugel en opstappen *\o/* . Een overwinning! Natuurlijk hoeft het zo lang niet te duren. Mijn paard had zijn redenen, maar met geduld en veel oefenen en soms een goed getimed snoepje kom je een heel end.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:05

HolyPope schreef:
AlexandraM schreef:

Ik vind dit niet de meest verstandige manier. Belonen is goed, maar dan door middel van aaien of hals kloppen.
Snoepjes en dergelijke zou ik zo snel mogelijk af bouwen.

Waarom met een snoepje niet verstandig?
Ik heb 10 paarden en sommige train ik juist met een brokje en andere juist niet,
als je het op het juist emoment geeft zal je paard echt niet gaan bedelen ,
Je kan het altijd weer weg houden, maar bij sommige paarden is het soms echt fijn, bij de gene die gestrest zijn kan het helpen de rust terug te krijgen door middel van de kauw beweging , bij andere helpt het om de luiken van hun ogen te openen en weer terug plezier in het werken te gaan krijgen.
Dus een snoepje op het juiste moment kan heel erg helpen in combi met de stem beloning.
Ik heb b.v een paard waar ik mee train die geef ik een opdracht als hij het goed gedaan heeft laat ik hem ook nog targetten/mijn hand aanraken en dan krijgt hij de beloning, soms hou ik het brokje weg en beloon ik met mijn stem, zo blijft het paard op jou gefocust en niet op je broekzak