Nieuwe bak eng hoeken probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

Nieuwe bak eng hoeken probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 11:57

Als ik met mijn paard in een nieuwe vreemde bak rijd dan zijn de hoeken nogal een probleem.
In het begin is het al lastig om op de hoefslag te blijven, dat gaat op een gegeven moment goed.
Maar dan de hoeken. Al voor de hoek wil hij het liefst omdraaien of naar binnen vallen.
Ik probeer dan om hem op de buiten teugel te houden met stelling naar binnen, maar dan pakt hij denk ik het bit aan binnen kant vast waardoor ik niets meeste zeggen heb en hij dus niet eens richting hoek komt.
Hoe kan ik dit oplossen, weet dat ik niet de binnenteugel extra moet aannemen maar juist los moet laten als hij vastpakt en binnenbeen goed eraan. Maar lukt niet echt, bit vast en niet genoeg reactie op mijn been.

ZivaB

Re: Nieuwe bak eng hoeken probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:06

Misschien kun je een volte maken in het midden en dan goede binnen stelling en hem dan langzaam baar buiten drukken zodat hij misschien toch bij de hoek komt. En anders kun je hem misschien aan de hand er eerst langslopen of dicht achter een ander paard aan ?

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:07

Ik had het toen me fjord op de nieuwe pension kwam. Maar ben in stap naarde hoeken gegaan.. daar laten ruiken daarna was het weg misschien werkt het?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:15

Eerst aan de hand erlangs laten stappen erlangs gaan met longeren, zo deed ik het ook met m'n paard en dat heeft goed geholpen.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:18

Ja dat van die volte dat doe ik ook als het een gewone training is. Maar tijdens een wedstrijd gaat dat natuurlijk niet.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:19

Hoeveel aandacht besteed je eraan? Maak jij je er van te voren ook al druk om?
En neem je stelling naar buiten wanneer je paard er niet langs wil?

Hoe los je het nu op, of wat doe je nu precies?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:22

Ik reed altijd gewoon de hoek even in in stap en ging dan rustig even stilstaan.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:23

Ik maak me niet druk om de hoeken. Op de hoefslag zo ongeveer bij b/e voel ik het al. Ik probeer hem dan op de buiten teugel te houden en alvast licht binnenstelling te vragen. Dan krijg ik wel reactie maar op een gegeven moment pakt hij vast en is controle weg. Hij doet dit trouwens links en rechtsom dus gaat dus echt om de hoeken. Thuis hier problemen mee.
Is pas 5 hoor en de wedstrijden zijn meer om hem zoveel mogelijk te laten zien. Maar vindt het moeilijk om het op te lossen in de proef.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:33

En wat als je eerst aan de hand met 'm er langs loopt?
Zelf aan de binnenkant blijven lopen, en je paard zover mogelijk de enge hoek in.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:38

Hihi ze zien me aankomen op wedstrijd:) maar als we gewoon gaan trainen ergens anders is het ook zo, ook al loop ik eerst door alle hoeken met hem. (dan kijkt hij ook wel hoor maar loopt wel door)

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:53

Hoe moeilijk het ook is, probeer het te nergeren. Hoe lang heb je dit paard al?
Waarschijnlijk heeft het paard tijd nodig om vertrouwen te krijgen.
Maak er geen probleem van, als het paard er niet langs wil. Probeer het gewoon steeds opnieuw.
Verder ga zelf niet al bij B of E denken of help daar komt weer een hoek, dat voelen ze super goed.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 10:17

Probeer toch eens wat stelling te vragen met je binnenteugel en druk hem met je binnenbeen naar de hoek toe. Op die manier wend je zijn zicht van het enge af en kun je hem makkelijker de hoek in drukken met je binnenbeen. Eenmaal in de hoek merkt hij dat er niks aan de hand is en kun je hand en been ontspannen. Rij evt enkele voltes in de hoeken om hem te laten wennen, denk er wel aan steeds weer te ontspannen na een stukje aanspanning. Op deze manier laat je merken dat jij de hoek niet spannend vind door een klein stukje overtuigingskracht, gevolgd door ontspanning. Het lijkt namelijk ook een beetje gewoonte voor hem geworden.

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:58

Hoihoi,

Ik ken je probleem hoor! Mijn paard vind ook alles eng op wedstrijden!
Ik probeer altijd als ik de bak in kom en de jury nog niet klaar is even rustig een rondje te stappen met bijna geen druk op de teugels en voorderest niks te doen. Zo kan mijn paard even rustig kijken wat er allemaal is en moet ze zelf op der eigen benen de ring doorlopen.

Wanneer ik dan een rondje door de bak ben geweest teugels op maat, been eraan en gewoon rond stappen tot ik moet beginnen.

En veel de andere kant alvast op kijken niet naar je paard of naar de grond.
Zo blijf jij ook gefocust op andere dingen en gaat je paard daar ook op letten!

Misschien werkt het ook bij jou?!

Groetjes Laura

xLunalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:45

ik zou hem even los in de bak gooien en hem er aan laten wennen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:50

Op wedstrijd los gooien van te voren in de bak?? :?

Wel een lastig probleem inderdaad. Rijd je verder wel eens vaker in een vreemde bak op andere terrein? Misschien helpt het om dat eens vaker te doen?

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:27

ik zou hem gewoon even bij di ehoek laten kijken, rondjes stappen, en dan als hij nergens meer van opkijkt, weer verder stappen.
als hij dan weer bij dezelfde hoek raar doet, het weer herhalen

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:55

Mijn oude paard deed dit ook vaak een hoek eng of een deur eng of iets anders in de bak als de hindenissen weer anders stonden ofzo. Hij sprong dan ook opzij en ging langzamer lopen of harder dit zit gewoon in zijn karakter ook nu wil die wel schrikken, vooral als hij alleen is wat ik probeer is om hem op te sluiten tussen mijn hand en been, niet bang worden want ze doen niet wild ze zijn eigenlijk ongehoorzaam. Dan voorwaards erlangs rijden eventueel met het zweepje erbij. Het verschild echt per paard want mijn jonge paard kan ik zo in alle bakken rijden alleen betrap ik mezelf erop dat ik ga denken o de deur is open etc. maar dat moet je dus niet doen gewoon op gas en met lef rijden dat helpt het beste.

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:26

Ostra schreef:
Mijn oude paard deed dit ook vaak een hoek eng of een deur eng of iets anders in de bak als de hindenissen weer anders stonden ofzo. Hij sprong dan ook opzij en ging langzamer lopen of harder dit zit gewoon in zijn karakter ook nu wil die wel schrikken, vooral als hij alleen is wat ik probeer is om hem op te sluiten tussen mijn hand en been, niet bang worden want ze doen niet wild ze zijn eigenlijk ongehoorzaam. Dan voorwaards erlangs rijden eventueel met het zweepje erbij. Het verschild echt per paard want mijn jonge paard kan ik zo in alle bakken rijden alleen betrap ik mezelf erop dat ik ga denken o de deur is open etc. maar dat moet je dus niet doen gewoon op gas en met lef rijden dat helpt het beste.

precies! je moet gewoon zelf niet denken oh hier is die enge hoek weer, je moet gewoon net doen alsof er helemaal niks engs is. zo van 'wat boeit mij die hoek nou weer'

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:47

Gewoon in het begin zijn gang een beetje laten gaan en steeds een klein beetje meer naar de hoeken toe en vooral het gedrag gewoon negeren