Rug operatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sann1992

Rug operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 19:15

Hallo, dit is mijn eerste post dus sorry als het niet in het goede onderwerp staat. :)

Toen ik 7 was ging ik op paardrijden maar moest na 3 jaar stoppen vanwege Scoliose(rugprobleem), nu ben ik in 2010 geopereerd en nu heb ik een ruggengraat wat vol zit met ijzeren staven en schroeven, dat is nu dus 2 jaar geleden en het is goed geheeld.

Nu zit ik er weer aan te denken om te gaan beginnen met paardrijden omdat ik het super erg mis maar ik heb toch wel een beetje de angst om te vallen, wat natuurlijk kan gebeuren.
Ik ken mensen die gewoon weer gingen paardrijden na de operatie, maar het is toch wel mijn lichaam en je hebt maar 1 rug, en van de verhalen die ik hier lees hebben best wel veel mensen een keer iets in hun rug gebroken en dat zou bij mij echt heel erg zijn.

Sowiso ga ik een bodyprotector kopen, een cap heb ik nog, en ik neem prive-les.

Hebben jullie ervaringen met een operatie en daarna weer rijden? Nog tips voor veiligheid enz? :)
Alvast bedankt.

Alicia2u

Re: Rug operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:07

Ga voor advies even langs je huisarts. hij kan je vertellen wat de risico's zijn van het vallen voor je rug. Op zich hoeft scoliose geen beperking te zijn om lekker recreatief paard te rijden. Ik weet niet precies wat ze hebben gedaan bij de operatie? Als je rug vast gezet is, is het wellicht wel lastiger om bewegingen op te vangen.

Als je na je bezoek aan de HA nog steeds wilt paardrijden, dan lijkt het me verstandig dat je op zoek gaat naar een instructeur met een (para)medische achtergrond of iemand die is opgeleid om mensen met een beperking te leren paardrijden. Deze mensen weten wat van je aandoening en kunnen helpen je grenzen te leren kennen.

Alvast heel veel plezier!

Sann1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 20:15

In mijn bericht staat wat ze hebben gedaan met de operatie :) Vol met ijzer.
Ja ben in het verleden al bij de huisarts geweest, het is eigen risico, wel is het zo dat ik ook fanatiek korfbal en dat ik daar ook val en geduwd word.. Zal een brodyprotector mij meer bescherming geven?

Heel vaak lees ik dat mensen zeuren dat ze alsnog iets gekneusd hebben terwijl ze een bp omhadden maar dan denk ik het zou ook kunnen zijn dat je alleen maar iets gekneusd hebt door de bp ipv gebroken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:33

Vol ijzer hoeft niet te betekenen dat het vast staat. Tegenwoordig werken ze steeds vaker met flexibele oplossingen. Wanneer je niet meer kan bewegen in je ruggegraad, is de kans dat je iets breek bij een val groter, omdat je niet kan compenseren.

Ik heb helaas geen ervaring met het gebruik van een bodyprotector na een dergelijke operatie. De huisarts zal je hier waarschijnlijk meer over kunnen vertellen.