Op de achthand of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Op de achthand of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 18:46

Ik vraag me al een tijdje wat dingen af. Ik heb een verzorg paard. Het is een fries met een erg slappe achterhand, zijn knieen knoepen en hij loopt dus erg op de voorhand omdat dat voor hem veel makkelijker is. Daarbij is hij ook scheef, rechts gebogen. Wat is dan het beste om te doen met zo'n paard vraag ik me af? De laatste tijd stap ik veel met een redelijk lange teugel zodat hij op eigen benen loopt en niet aan de teugels hangt. Is het wel goed om van zo'n paard te vragen om zijn achterhand goed onder te laten treden? Ik gok dat het antwoord ja is, maar hoe pak ik dat dan aan? Hij is een jaar of 7 en niet echt intensief gereden. Laatste jaar wel gemiddeld 4x in de week.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:09

Om dit paard sterker te maken en dus van de voorhand af te halen moet je hem rechtrichten. En dat kun je niet alleen, door het lezen hoe je de vragen stelt al niet en zelfs voor een gevorderde ruiter is het beter om adequate begeleiding te vragen. Hoe rechter je paard zal worden, hoe sterker hij zal worden en hoe meer gewicht hij van de voorhand af kan halen. De hoeveelheid van het rijden veranderd niets, dat is enkel goed voor de uithouding. Maar om een echte verandering te zien moet dit paard door een adequate ruiter onder handen genomen worden, en jij als ruiter moet zitlessen gaan nemen om zeker te zijn dat ook jij recht ben en je paard dus niet scheef 'rijdt' en hem kunt begeleiden ipv hinderende passagier spelen. (want die ruiters zijn er veel hoor)

Onder het rijden met dit paard veel op de tweede hoefslag rijden, op eigen benen laten lopen. Probeer eens veel met contrastelling te rijden in beide richtingen, hiermee versterk je de binnenhand, verbeterd de buiging in het lichaam en traint de gehoorzaamheid. Dus alles in contrastelling, voltes, lange zijde, van hand veranderen: afwenden in contrastelling, rechtrichten en weer contrastelling aannemen voor je op de hoefslag aankomt. Veel overgangen op de hand die het paard moeilijk vindt. Laat de voorhand wat het is, als hij maar op eigen benen loopt. Kukelt hij te veel op de voorhand, dan goed vooruit rijden.

Imo het allerbelangrijkste, dit paard vooral op de buitenteugel rijden, dus voor een wending hem niet uit balans trekken met de binnenteugel maar je buitenteugel en buitenkuit gebruiken om te wenden. Laat correcte stelling in voltes nog voor wat het is, ik heb goede ervaring met contrastelling voor het later aannemen van een correcte stelling. In voltes houd je hem dus zo veel mogelijk recht. Voor een scheef paard is dit moeilijker, hij kan namelijk niet lekker inknikken, de hand ontwijken of over de schouder weglopen. Voor dit alles is de buitenteugel de belangrijkste, de leidende teugel.

Hopelijk heb je wat aan mijn post, dus een goede (!) les gaan nemen. Succes.