Waar is de rem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Waar is de rem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 17:49

Waar vind je een rem? :+

Uiteindelijk stappen we wel, een half rondje later..
Galopperen doen we niet want de rem is soms ver te zoeken..

Paard is bijna 7, ingereden, toen verreden (aldus eigenaresse) en nu ben ik erop aan het sturen

Overgangen rijden word die heel kribbig van en alleen maar boos..

Oedi

Re: Waar is de rem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:45

Is het paard lichamelijk helemaal in orde?
Hoe 'rem' je nu?
Lukt het anderen wel om goed te remmen?
Heb je les?
Allemaal vragen die van belang zijn om een goed antwoord op je vraag te kunnen geven;)

Remmen doe je normaal gesproken met je zit, reageert hij hier niet op dan maak je een ophouding.
Verder kun je veel voltes rijden, over het algemeen remt het paard hier ook van af.

Als ik jou was zou ik echter op zoek gaan naar de oorzaak van dat hij niet wil remmen. Alle lichamelijke dingen uitsluiten en vooral nagaan of jij geen verkeerde hulpen geeft of hem in de weg zit.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:59

oke veel voltes rijden en dan in galop?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:11

hackny schreef:

Nee, ik denk dat je mijn vorige post verkeerd opvat. Voltes alleen gebruiken als je paard bijvoorbeeld een keer te enthousiast wordt en niet goed reageert op je hulpen. Sowieso niks gaan uitlokken als je het nog niet onder controle hebt, dus niet in galop als je je paard in draf niet onder controle hebt!
Eerst de oorzaak onderzoeken.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:16

Jannaa schreef:
hackny schreef:

Nee, ik denk dat je mijn vorige post verkeerd opvat. Voltes alleen gebruiken als je paard bijvoorbeeld een keer te enthousiast wordt en niet goed reageert op je hulpen. Sowieso niks gaan uitlokken als je het nog niet onder controle hebt, dus niet in galop als je je paard in draf niet onder controle hebt!
Eerst de oorzaak onderzoeken.

ooh oke goed dat je dat zegt
ben weer wijzer geworden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:45

Gebruik de bakrand voor je stop. Begin met stap-stop. Op je zit, en alleen op je zit. Stuur op de bakrand, en gebruik die als echt einde. Beloon voor de stop. Als je paard de stop op de zit snapt in stap naar stop, dan ga je over van draf naar stap. Weer op je zit, maar dan met teugel als hulp erbij als er geen reactie op de zit komt.

Wel belangrijk: hoe zeker ben je van je goede stop op je zit? Want bij een verkeerde spanning (stop) trek je jezelf ipv in juist uit het zadel. Wellicht is je hulp tegenstrijdig?? zegt je lijf stap, maar je hand stop? en wordt je paard daarom boos?? Om dat uit te vinden moet je eens een zitles gaan nemen, dan is meteen duidelijk of je op een paard dat kan stoppen op enkel zit, ook echt de goede hulp geeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:56

Heb je geen les?
Miss geef je t eveel druk met je hand en zit zodat het paard juist harder gaat, geef eens teugel en ontspan je zit, haal je zit uit de rug ,
Ik heb er ook zo een die gaat rennen als je te veel zit en te veel druk geeft.zijn hele fijne paarden om mee te werken maar je moet je hulpen heel erg verkleinen en heel erg op je gevoel rijden .

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:55

Ik zit ook met een soortelijk probleem, eigenlijk percies hetzelfde. Dus ga ff meelezen.
De merrie waar ik op rijd is lichamelijk in orde, maar altijd in het tuig gebruikt (friese merrie) en volgens mij met hele harde hand gereden. Ook ligt het tempo altijd veel te hoog bij mij. Wat ik veel doe is de merrie aan het werk zetten door middel van veel volte's, toch proberen veel overgangen te maken, linksom rechtom, eigenlijk geen rondje op de hoefslag. En ik praat veel (mag officieel niet, maar soms remt het wel een beetje af).

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:12

Angela schreef:
Gebruik de bakrand voor je stop. Begin met stap-stop. Op je zit, en alleen op je zit. Stuur op de bakrand, en gebruik die als echt einde. Beloon voor de stop. Als je paard de stop op de zit snapt in stap naar stop, dan ga je over van draf naar stap. Weer op je zit, maar dan met teugel als hulp erbij als er geen reactie op de zit komt.

Wel belangrijk: hoe zeker ben je van je goede stop op je zit? Want bij een verkeerde spanning (stop) trek je jezelf ipv in juist uit het zadel. Wellicht is je hulp tegenstrijdig?? zegt je lijf stap, maar je hand stop? en wordt je paard daarom boos?? Om dat uit te vinden moet je eens een zitles gaan nemen, dan is meteen duidelijk of je op een paard dat kan stoppen op enkel zit, ook echt de goede hulp geeft.

de bakrand is niet een heel goed idee. Misschien moet je je paard voordat je gaat rijden even longeren en laten galopperen, heeft het paard niet gewoon teveel energie?

Daarnaast moet je er zeker van zijn dat het paard niet heeft, het zadel past, de tanden goed zijn.
En ga inderdaad beginnen met overgang stap draf, gaaat het paard in draf te hard neem je hem terug. Nu zeg je dat je geen rem hebt. Hoe doe je dat nu?
Dit is belangrijk om zo te bekijken of de manier die je nu doet wel goed is? Dit kan namelijk ook het rennen uitlokken.

Dus niet vergeten dat je paard wel energie heeft en deze wel kwijt moet kunnen, nu weet ik niet of het paard naar buiten gaat, of wat voor voer die krijgt?

HEb je een filmpje?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:19

Bakrand vind ik ook iet altijd een goed idee.
Ik heb namelijk ooit eens een paard gereden, die er altijd vandoor ging, werd tegen mij gezegd dat mocht hij het doen dat ik hem dan maar tegen de bakrand moest sturen. Hij ging vandoor ik stuur braaf tegen de bakrand aan maar hij sprong er gewoon doodleuk over heen. In mij geval is dit goed gegaan en zijn we niet blijven hangen, maar het kan ook anders.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:26

Er vandoor gaan en de bakrand voor stap-stop gebruiken is natuurlijk wel een enorm verschil....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:32

Bakrand is op zich geen slechte om vanuit stap te doen hoor :)

Verder: paard op de volte sturen als ie te hard gaat! Als hij langzamer gaat (dus het temp dat jij wil) als beloning rechtuit laten gaan.
dit is wel meer geschikt voor tempoproblemen in dezelfde gang zegmaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:37

Ik zou terug gaan naar de basis. Beginnen met stoppen aan het halster. Dan stoppen in stap en stoppen vanuit de draf (vanuit de zit, liefst met zo min mogelijk teugelhulp) als hij stopt belonen met rust en als er echt een mooie stop is: meteen afzadelen en stoppen met trainen (ultieme beloning). Zit de stop erop? Dan beginnen met 'gear changes' (draf-stap) en vervolgens vertragen zonder te schakelen of stoppen in draf en stap. Pas als hij dat allemaal kan ga je naar de galop (tegen die tijd is de balans ook beter)

Ik ga trouwens mee met de mensen die zeggen dat je vooraf best kunt longeren. Vooral als je gaan oefenen met stoppen is het handig als je paard al zin heeft om dat te leren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:39

Mijn post terug lezende begrijp ik wel de verwarring. Ik bedoel dat je voor het aanleren van een stop, altijd met stap-stop gaat beginnen. En voor stap-stop kun de de bakrand als einde gebruiken. Voor draf-stap of galop-draf niet. De draf-stap zou nog kunnen, maar dan wel afwenden voor je daadwerkelijk bij de bakrand bent, je wilt immers draf-stap en niet draf-stop. Daarom gaf ik ook aan dat je daarbij bij geen reactie op je zithulp DAARNA met een teugelhulp kunt komen.

Verder kan het helpen om het paard goed aan de hulpen op de longe te hebben. De longeur geeft dan de hulp voor een gang terug, en de ruiter doet te paard (aan de longe) precies hetzelfde. Als dat goed gaat, dan eerst de ruiter de hulp laten geven, en bij geen reactie de longeur ook laten helpen. Zo leer je het paard wat je bedoelt. Een paard is niet als rijpaard geboren, en je moet dan ook uitleggen wat je van hem/haar wilt.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:10

En wat super helpt is stemcommando's aanleren tijdens het longeren, en dit dan vervolgens met het rijden ook gebruiken.

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:32

Ik heb hier ook een hele tijd last van gehad. Paard rende steeds onder mij uit en wat ik deed was mijn hand vast zetten, waardoor hij alleen maar harder ging.
Intussen heb ik het knopje gevonden. Ik moest juist teugel/ ruimte geven (juist tegen mijn gevoel in). Als je gaat trekken trekt het paard terug en dat ga je niet winnen.

Bij ons is het gelukkig goed gekomen, hopelijk bij jou straks ook met alle tips :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:16

je kunt je ook verdiepen in de one-rein stop als noodrem... daarmee voorkom je ongelukken!