Ik rijd een paardje van 6. Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt/beleerd. Ik ben hier ongeveer in november mee begonnen. Eigenlijk is alles vlekkeloos verlopen en we hebben echt een klik. Ik vind het een geweldig beest! Nu wilde ik afgelopen donderdag opstappen (alleen in de bak). En hij begon bij het opstappen al achteruit te lopen steeds, toen voelde het voor mij al niet goed. Ik ben toch opgestapt, omdat ik hem ook geen "spelletjes" wil aanleren. Voordat ik zat: COMPLETE RODEO. Dus ik lag er af in het hek.. Een aantal dingen zwaar gekneust, maar het geneest al mooi gelukkig.
Nu heb ik er toch geen goed gevoel over. De eigenaar zegt hem al een aantal keren gelongeert te hebben met gewicht(zand in een zak) op zijn rug.. en dan begint hij ook flink te bokken, maar na een tijdje houdt ie dan op. De eigenaar denkt dat het "puberen" is, maar voor mijn gevoel zit er echt iets niet goed en heeft ie ergens last van..
Mensen met dezelfde ervaring misschien? What to do??
FCSA
Geplaatst: 07-05-12 17:40
Als het zo plotseling is ontstaan zou ik inderdaad zijn rug even laten nakijken. En het zadel, want misschien is dat te nauw geworden ivm meer bespiering? Hoe reageert hij als je je vingers over zijn rug en ruggengraat laat gaan?
Bedankt voor je reactie! Na dat ik was gevallen reageerde hij heftig op aanraking op zijn rug. Als je het nu doet legt hij zijn oren in de nek, verder niets. Het zadel ligt nog ruim genoeg, heb het al nagekeken.
Alleen mijn probleem is, hoe moet ik het laten nakijken als de eigenaar denkt dat het niks is?
Dat is lastig inderdaad. Als hij zijn oren plat naar achteren legt wanneer je zijn rug aanraakt, dan is er naar mijn idee zeker iets mis. Misschien kun je dat aan de eigenaar laten zien? Of anders voorstellen om de kosten te delen?
dat denk ik ook dus.. maar hij denkt dat het paard gewoon aan het puberen is.. maar naar mijn idee is er ook iets mis.. ik denk niet dat kosten delen voor mij een optie is, weet niet hoeveel het ongeveer gaat kosten om er iemand naar te laten kijken? weet jij dat?
De goedkoopste osteo's/chiro's zijn rond de 80 euro per behandeling geloof ik. Of paarden uberhaupt puberen wordt over gediscussieerd - sommigen vinden dat het altijd te maken heeft met iets vragen wat het paard lichamelijk of geestelijk nog niet aankan.
Ja, nja ik ben een studente dus ik kan dat echt niet betalen... Nja daar ben ik het dus ook wel mee eens, heb veel jonge paarden gereden en tuurlijk geven ze wel eens een bokje of zijn ze ondeugend. Maar deze keer bokte hij gewoon naar mijn gewicht: hij had gewoon ergens last van. Het was ook totaal out of the blue, de keren daarvoor nog hartstikke braaf...
Narita
Geplaatst: 07-05-12 18:01
Hmm, lastige situatie.. Als je paard zo geïrriteerd reageert als je zijn rug aanraakt zit er zeker iets niet goed. Ik zou de eigenaar duidelijk proberen te maken dat er iets mis is, dat dit geen puberaal gedrag is. Bokken kan puberaal gedrag zijn, maar als je paard geïrriteerd raakt als je alleen zijn rug al aanraakt, is dat een teken dat dit een diepere oorzaak heeft.
ik denk dat het het beste is als je zijn rug laat nakijken.
1 tip. ga met je had over de rug en druk er een paar keer op, op verschillende plaatsen. als hij erop reageert is er iets mis. anders neemt ie gewoon een loopje met je