S&T probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

S&T probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:48

Ik rij sinds 2 maanden ofzo met mijn paard met s&t, dat gaat goed... Hij neemt alles goed aan enzo.. Sinds kort blokeert hij soms omdat hij rechts niet los is. Nu heb ik hem onlangs zijn tong tussen de trens en de stang zien steken! Ik denk dat het daardoor komt dat hij blokeert. De neusriem is vast genoeg, soms steek ik zo een stukje ''mouche'' tussen, soms niet... Wat zouden jullie daar aandoen?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:53

Laatst bijgewerkt door LucianoS op 06-05-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:53

Neusriem losser doen, kijken of de bitten niet te dik zijn voor zijn mond (is namelijk wel erg vaak zo), heb je een stang met een tong boog? Er zijn nog tig andere redenen, maar dit zijn zo de meest voorkomende

MnPoepiie

Re: S&T probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:55

mijn stang is standaard! Een standaard tongbong, en niet te dik! En hij hangt correct ;) Echt raar en ook best irritant. Misschien is probere om neusriem vaster te doen... Want als ik de neusriem losser doe dan doet hij zijn mond continu open.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:57

heb je misschien teveel ruimte tussen je stang en je trens? als dit zo is is het mogelijk voor je paard om zijn tong ertussen te doen. ook eens kijken naar de dikte van je bitten. mijn paardje heeft namenlijk een laag gehemelte waardoor het al heel snel te dik is met 2 bitten in zijn mond.
gr noortje

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:58

MnPoepiie schreef:
mijn stang is standaard! Een standaard tongbong, en niet te dik! En hij hangt correct ;) Echt raar en ook best irritant. Misschien is probere om neusriem vaster te doen... Want als ik de neusriem losser doe dan doet hij zijn mond continu open.

Dan zit daar dus je echte probleem...Waarom doet hij de mond open? Als je de reden daarvan achterhaalt en oplost, zal je paard ook geen reden meer hebben om met zijn tong te klooien en zo tussen de bitten te komen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:58

Als je hem losser doet en hij doet zijn mond continue open, is of zijn mond te klein voor 2 bitten (of de bitten zijn nog te dik) of hij vind de druk op zijn tong niet fijn (dus een grotere tong boog nodig).

Door hem strakker dicht te snoeren, los je echt niks op. Kans wordt zelfs groter dat hij zijn tong er tussen gaat stoppen om onder de pijn uit te komen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:00

ben het idd wel met Quir eens
en om nu de neusriem zo vast te snoeren lijkt me helemaal niet prettig voor je paard -- want daar is de neusriem niet voor

hoe dik zijn je bitten nu dan TS ?
Laatst bijgewerkt door LucianoS op 06-05-12 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:01

Nja ik zeg het bitten zijn zeker niet te dik! Van de week eens proberen, de neusriem losser te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:01

Laat je tandarts kijken of er überhaupt plaats is voor een bit in de mond.
Mijn merrie heeft EN een te dikke tong, EN losse wangflappen die tussen de laatste kiezen en het bit terecht komen... 2x auw dus.
Soms past het dus gewoon niet.
Zelf, en ik weet best e.e.a., heb ik dat niet kunnen zien en ben blij dat de tandarts dit ontdekt heeft.
Ik rijdt nu dus zonder bit, ambities zijn ondergeschikt aan welzijn.

Tot slot: S&T vind ik feitelijk absurd. Gelukkig zijn er geluiden dat men hier ook iets aan wil doen/ niet meer verplicht stellen. Het is eigenlijk van de gekke om een dier met zo'n zachte mond zo idioot veel ijzer in zijn mond te douwen...... een STANG EN een TRENS.... alleen al het gewicht.... brrrr, ik krijg er de kriebels van!

Succes...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:02

MnPoepiie schreef:
Nja ik zeg het bitten zijn zeker niet te dik! Van de week eens proberen, de neusriem losser te maken.

Neusriem hoort sowieso 'losjes' te zitten..... moet je zonder moeite enkele vingers tussen kunnen steken.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:02

of er schort nog wat aan de basis? de neusriem vaster lijkt me geen oplossing. je paard zal dan echt niet vrolijker worden en meer verzet gaan tonen. mond open en tong over de bitten gooien is in mijn ogen toch vaak verzet. is je aanleuning wel correct? of ben je te hard in je handen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:03

MnPoepiie schreef:

Allicht dat standaard voor jouw paard niet passend is.
Dichtsnoeren van zijn mond heeft geen zin, je probleem zit hem er al in dat hij hem open wil doen.
Er zit dus dan al iets wat niet goed gaat.

Met trens had je die problemen niet?
Terug naar trens een optie? (Ik heb niets tegen s&t, overigens, maar als ie fijner loopt op trens, tja...)
En anders toch eens andere bitten proberen, geen vrienden bij wie je ander type kan uitproberen?
Dunner? meer of minder tongboog? (mijne fjord vind juist tongboog verschikkelijk)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:04

noortjjjj schreef:
of er schort nog wat aan de basis? de neusriem vaster lijkt me geen oplossing. je paard zal dan echt niet vrolijker worden en meer verzet gaan tonen. mond open en tong over de bitten gooien is in mijn ogen toch vaak verzet. is je aanleuning wel correct? of ben je te hard in je handen?

Inderdaad, je paard loopt echt niet voor zijn lol met zijn tong te wringen of zijn mond open te doen hoor....Dat heeft echt, echt een oorzaak. En of die nou in de bitten ligt, in je rijstijl of in je paard zijn mond, dat kan alleen jij uitzoeken ts...

Overigens is wat tegenwoordig onder 'standaard tongboog' valt behoorlijk laag en voor lang niet alle paarden prettig daardoor.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:04

TS gebruik je je stang teugel mischien onbewust te veel waardoor je paard te veel druk in zijn mond krijgt en blokeerd ? en juist op zo'n moment zijn tong ertussen wilt friemelen ?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:06

MnPoepiie schreef:

Je houd wel heel erg vol, maar je paard geeft duidelijk aan dat er iets mis is, ik zou dus alle opties overwegen, dus ook of een vd 2 bitten niet bevalt/te dik is.

Neusriem zeker niet aansnoeren, heeft geen zin en daarmee los je niks op.
Je zegt ook dat ie rechts niet los is, een fysio kan zeer veel helpen daarin, dus dat kan ook wel eens fijn zijn voor je paard.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:08

Jeetje TS, dat je dat überhaupt durft te zeggen. Neusriem dicht snoeren.. Jeetje! Walgelijk..............

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 23:35

MnPoepiie schreef:

Ik zou als ik jou was dan niet met stang en trens rijden, de neusriem strakker niet doen eerder losser, maar denk dat jij nog niet aan stang en trens toe ben, dat het paard de mond open doet zegt als genoeg en dat jij de mond dicht wil snoeren betekent dat je niet weet waar je mee bezig ben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:42

ShauniBef schreef:
Jeetje TS, dat je dat überhaupt durft te zeggen. Neusriem dicht snoeren.. Jeetje! Walgelijk..............

Gelukkig begrijpt ts met dit soort opmerkingen precies de hint :j En zal ze direct proberen tips en advies op te lossen als iemand zulke opmerkingen maakt.. Roepen hoe walgelijk iemand bezig is helpt accuut… :j

Beter nog… leg gewoon netjes uit waarom jij vindt dat een neusriem strakker doen niet de oplossing is, zonder woorden als walgelijk of aso of soortgelijke woorden te gebruiken. Dat is voor alle partijen wel zo fijn ;) We zitten hier immers om van elkaar te leren en elkaar te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:08

Wat ik me afvraag, ben je ook andere oefeningen gaan doen sinds je met S&T rijdt? Ga je daarin niet te snel? Kan je paard het allemaal wel aan?
Aanleuningsproblemen zoals deze los je niet op met het verstellen van een neusriem. Je moet verder gaan kijken, ligt het aan jou, aan je oefeningen? Stel je te hoge eisen, vraag je teveel?

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 17:00

Hey, ik wil niet dat iemand begint te denke dat ik die neusriem wel degelijk dicht ga snoeren. Ik probeer informatie te vinden.

Mijn paard kan alle Z-oefeningen, heb hem die zelf aangeleerd ;) met trens. Met correcte aanleuning, en ontspanning. Maar met s&t kan ik mijn hulpen nog wat verfijnen. Ik kan net 1 vinger tussen de neusriem doen.

Ik ga de tandarts er wel is bijhalen, misschien kan die mij zegge waarom hij het doet ;)

Dank jullie wel voor de uitleg! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:15

Tandarts is inderdaad goed om eens te laten kijken. Een goede tandarts kan ook bepalen of er genoeg ruimte is in zijn mond voor 2 bitten (of voor de bitten die je hebt), zijn tong goed onder de stang past, enzovoorts. Misschien heeft hij nog wolfstandjes (onder t tandvlees)? Met een extra bit kan dat ook vervelend gaan doen, of zijn die verwijderd?

Hoe reageert hij als je eerst alleen op de onderleg trens rijd? Als je daar weer fijn mee kan sturen zonder problemen, hang je de stang er eens bij (teugels in een knoop om zijn hals laten hangen of zelfs er even afhalen) en dan als je weer fijn kan rond sturen de stang er bij pakken.

Zo neem je ook alle tijd om hem te laten wennen, want het geeft voor het paard een erg vreemd gevoel in het begin. Dus ook dat kan het net wat lastiger maken.

Neusriem strakker zal in ieder geval geen oplossing zijn, inderdaad. :)
Succes er mee!

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:18

Sammie schreef:
ShauniBef schreef:

Gelukkig begrijpt ts met dit soort opmerkingen precies de hint :j En zal ze direct proberen tips en advies op te lossen als iemand zulke opmerkingen maakt.. Roepen hoe walgelijk iemand bezig is helpt accuut… :j

Beter nog… leg gewoon netjes uit waarom jij vindt dat een neusriem strakker doen niet de oplossing is, zonder woorden als walgelijk of aso of soortgelijke woorden te gebruiken. Dat is voor alle partijen wel zo fijn ;) We zitten hier immers om van elkaar te leren en elkaar te helpen.

Gelukkig hoef jij mij niet de les te lezen ;)
Advies is al gegeven, en TS had overal een ander smoesje voor.. Misschien dat het met mijn ''walgelijk'' wel tot haar door dringt ;) ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:20

Als je dat als les ziet :D dan zul je nog veel moeten leren :D

Dergelijke opmerkingen ''dringen'' niet door. Dat werkt zelfs tegen en averechts ;) Ik maak je er niet voor niks attent op :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:36

Stang en trens is niet verplicht. Zelfs niet tot op het hoogste niveau. Ik zou als ik jou was je hulpen gewoon op trens verder verfijnen. Daar heb je die twee bitten niet voor nodig en het kost je nu een hoop tijd en terugval in je training. Dat is zonde.