ik heb een tempramentvolle pony en die vind nieuwe dingen eng en ontwijkt die ook.
nou probeer ik heel vaak met haar te springen of gewoon over balkjes te lopen maar dan gaat ze voor de hindernis via de zijkant ontwijken. zelf krijg ik haar dan niet meer recht voor de hindernis.
als ik haar er recht voor krijg gaat ze er met een hele hoge sprong en heel hard er overheen. en dan is het maar gewoon een balkje die op de grond ligt.
ik heb ook al eens balken aan de zijkant gelegd maar dat helpt niet
hoe kan ik dit aanpakken zodat ze niet meer weigerd en rustig over de balkjes of hindernis gaat?
Lesje pakken met iemand die je kan helpen? Lijkt mij de aangewezen weg.
Compliment
Geplaatst: 06-05-12 19:14
Haar proberen met veel rust en geduld recht op het balkje af te rijden.. Eventueel laten kijken en haar er dan overheen laten gaan. Probeer er voor te zorgen dat die er niet langs kan. Dat de enige manier om aan de andere kant van de bak te komen toch echt over dat ''enge'' balkje moet. Mocht die er heel hoog overheen springen beloon hem hier dan goed voor.. Springt die er overheen en rent die weg, neem hem rustig terug en begin weer opnieuw. Blijf dit meerdere malen herhalen en je zult vanzelf resultaat zien! Zolang je zelf maar rustig blijft!
Bij aankoop van mij ruin kwam die niet eens in de buurt van een balk. 4 maanden later springt hij al 80 cm.. Dit komt echt door alle rust en iedere keer weer opnieuw te proberen.
1 tip wil ik je nog even meegeven. Blijf praten tegen je paard.. door bijvoorbeel ''braaf of goedzo'' en wees niet te overhaast.
Succes!
Compliment
Geplaatst: 06-05-12 19:15
Sjolvir schreef:
Heb optie 4 aangekruist.
Lesje pakken met iemand die je kan helpen? Lijkt mij de aangewezen weg.
En idd! Les hierin is zeker een goede optie! Waarschijnlijk zelfs de beste!
Ga er eens naast lopen en wandel over een balkje, daarna over een kruisje, eerst in stap, daarna in draf. Gewoon even een spelletje van maken, lol met je knol. Snoepjes of brokjes erbij. En als ze dat zonder stress doet onder goede begeleiding opnieuw beginnen met onder het zadel laten springen.
Je rijdt een pony naar een hindernis met overtuiging vanuit jezelf. Begin eerst met een balkje op de grond, deze rij je recht aan. Op beide teugels evenveel druk ( zelfde lengte) en gewoon door draven. Niets anders doen dan gewoon een stukje op de hoefslag draven.
Maar het allerbeste is om springles te nemen.
WAt is je rij niveau? Heb je al eens gesprongen? en wat kent de pony? de 3 punten die jij noemde, daar krijg je een pony niet mee aan het springen.
Heb je het springen al eens geprobeerd? wat ging er mis en wat ging er goed?