paard wil niet verruimen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

paard wil niet verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:00

hey,
aan de longe kan mijn paard erg mooi verruimen in draf en dan gaat hij mooi strekken. op wandeling doet hij dat ook als we naar huis aan het gaan zijn. maar op de piste doet hij dat niet. als wat meer benen geef dan springt hij zo even (1 galopsprong) aan in galop (enkel met zijn voorbenen) en dan gaat hij zelf terug naar draf mar hij verruimt niet.
nu ben ik oefeningen met hem aan het doen: in draf, terug in stap en direct weer in draf en nu luistert hij beter naar mijn been. maar hij wilt nog steeds niet verruimen.
Hoe kan ik hem dan laten verruimen?

ik heb ook nog een tweede vraagje. ik krijg nu wekelijkse les en als ik een overgang van draf naar stap moet maken dan zegt hij dat ik eerst moet gaan doorzitten, maar mijn vorige lesgeefster zei dat ik zo lang mogelijk moest blijven lichtrijden. wat is nu het juiste?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:03

Hoe geef je precies de hulpen? Stel, je wilt op het F-H diagonaal verruimen. Je rijdt nu bij E, hoe en waar geef je welke hulpen om het paard de verruiming op F te vragen?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:07

heel veel schijnovergangen maken langzaam draven richting stap en dan toch ineens wegdraven naar een hoger tempo draf (denk aan je handen dat je meegeeft anders houd je hem alsnog tegen van voor). letter voor letter opbouwen kan ook dus steeds wat harder en dan weer terug zetten naar rustig draf tempo of juist heel langzaam tempo.

Je terug naar stap ga je eerst langzamer lichtrijden (zelf) dan gaat je paard ook terug in tempo en dan rustig doorzitten. Dit doet ook elke instructeur anders hoor is net waar je het zelf en je paard prettig vind

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 11:08

ik geef beenhulpen gewoon aan de plaats van de singel, ik geef hem met mijn handen ook net iets meer teugel om hem meer ruimte te geven om te kunnen verruimen.

s6801881

Re: paard wil niet verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:11

Ik heb zelf het idee dat je je paard overdonderd met het verzoek. Verruimen moet je goed voorbereiden. Door bijvoorbeeld op F ineens veel been te geven en naar voren toe te staan zul je 9 van de 10 keer een paard hebben dat of harder gaat lopen, of gaat galoperen. Dat is geen kwestie van niet aan het been zijn. Daarnaast moet je van voren niet loslaten, maar met toestaande hand opvangen, daar zit een subtiel maar wel degelijk significant verschil tussen.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:13

Ik denk dat je hem toch onbewust uit balans haalt. Misschien geef je hem een tikkie te veel ruimte of misschien houd je zelf niet genoeg balans waardoor hij uit balans raakt. Het kan ook zijn dat je te veel hulp geeft waardoor hij in galop aanspringt (of wil aanspringen). Als ik het goed begrijp is hij wel goed aan het been, gezien hij wel reageert. Alleen geeft hij niet de reactie die je wilt. Let er ook op dat je je paard goed rechtstelt voordat je hem vraagt te verruimen. Dus eerst je wending uitrijden, tussen twee teugels en tussen je benen houden en pas dan je hulp geven.

Lichtrijden in/voor de overgang ligt ook aan de balans. Ik weet niet hoe oud jouw paard is, maar ik rijd er zelf een van net 4 en dan is het inderdaad zo lang mogelijk blijven lichtrijden en de laatste drafpas gaan zitten om de rug te ontlasten en het paard niet uit balans te halen (ook omdat het nog lang kan duren tot het paard in stap overgaat). Als je gaat doorzitten voor je overgang kun je je paard beter vragen om zijn achterhand onder te schuiven in de overgang, waardoor de overgang vloeiender gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:51

Verruimen is niet een een of ander kunstje, verruimen is iets wat door dressuurtraining mogelijk gemaakt wordt doordat het paard zijn zwaartepunt verplaatst naar achter en zo meer gaat dragen in de achterhand en meer ruimte in zijn schouder krijgt waardoor hij zijn voorbeen verder weg kan zetten.
Dus, nog niet verwachten dat jouw paard dat kan, daar gaat langere training aan vooraf. Begin met middendraf, een paar passen, maar ook dan moet je basis goed zijn. :) Verruimen krijg je pas is het M ;)

Toevoeging: Een paard kan dat vaak makkelijker in vrijheid of als ze wat druk zijn, maar onder het zadel is dat heel iets anders.

En over de overgang:
Je kunt de overgang voorbereiden door langzamer te gaan lichtrijden en daarna te gaan doorzitten om hem zo met je hulp terug te laten komen naar de stap. Je kunt juist heel mooi je zit gebruiken om je paard terug te nemen naar stap, daar heb je helemaal geen hand voor nodig. :)

horlynnses

Re: paard wil niet verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:55

je moet dan niet in de teugels gaan knijpen
ik ga eerst de draf verzamelen en dan geef ik hem wat meer vrijheid