paard maakt koprol

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alnieno

paard maakt koprol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:57

hoi!

beetje een gekke titel, maar onze fries (13 jaar) struikelt wel eens en valt dan op zijn knieen. maar vorige week sloeg hij helemaal over de kop.. gelukkig kon mans er optijd afspringen, maar hij lag dus echt op zijn rug met zijn beetjes omhoog :oo toen hij weer opstond zag je er niks aan, zadel nagekeken en het paard is niet kreupel/stijf oid. maar erg onhandig?? :Y)

wie heeft dit ook meegemaakt? en hoe op te lossen, balkjes oid?

dankjewel!

nynke55

Re: paard maakt koprol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:03

Mijn paard heeft dat ook wel. Vooral in het begin dat ik haar had, struikelde ze regelmatig. Ik ben ook al met haar over de kop gegaan en daarbij mijn sleutelbeen gebroken. Het is beter geworden door haar actief en oplettend te rijden en door te zorgen dat ze niet over haar binnenschouder wegloopt.
Nu is ze wat ouder en ik rijd haar nauwelijks meer, maar bij het loslopen ging ze laatst toch weer over de kop.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:06

Heb je het zadel ook laten nakijken door een zadelmaker? Want als een paard daar vol met z'n rug opvalt lijkt me dat niet bevorderlijk voor de boom hoeft niet direct gebroken te zijn maar dat kan nog wel gebeuren als er een scheur ergens in de boom zit dus ik zou dat toch even laten checken. Verder ook de komende tijd z'n rug in de gaten houden.
Verder is het beste ze gewoon goed voorwaarts te houden paard is waarschijnlijk te lui om z'n benen goed op te tillen. Dus echt goed tempo er in houden.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:09

Vreemd..een paard slaat niet zomaar over de kop. Als de ruiter niets doe om hem zo uit het evenwicht te laten raken zou ik eerder denken aan ataxie. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat een gezond paard , wat gewoon goed voorwaarts gereden wordt, steeds struikelt en zelfs over de kop slaat.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:09

zadelmaker is geweest ja!:) wonder boven wonder niks kapot..was wel op een heel mul ruiterpad, dat heeft de grote klap opgevangen denkik..

en hij is idd erg lui! :Y)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:10

paard is nagekeken met foto's op atrose ed, dat was wel een jaar geleden. toen niks te zien

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:13

Ataxie is is niet op foto's na te gaan, het is een neurologische stoornis.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:16

Mijn paard met ataxtie (toen dat nog niet bekend was) ging ook geregeld onderuit. Nu ze een aantal keren is behandeld door een osteopaat en we weten hoe we haar moeten rijden gaat het goed. Maar een paard valt niet zo maar, een lui paard ook niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:30

Doet hij dat struikelen vaak? In watvoor situatie's? Valt hij echt op beide knieen?
Ik zou iemand met verstand eens naar zijn rug en benen laten kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:33

klinkt niet goed,ik zou hem even goed na laten kijken....voordat er ongelukken gebeuren.
Als het op een mul zandpad is gebeurt kan het hoefkatrolontsteking zijn....hij laat zich niet voor de grap vallen of omdat hij lui is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:35

mirim schreef:
Vreemd..een paard slaat niet zomaar over de kop. Als de ruiter niets doe om hem zo uit het evenwicht te laten raken zou ik eerder denken aan ataxie. Ik kan me niet helemaal voorstellen dat een gezond paard , wat gewoon goed voorwaarts gereden wordt, steeds struikelt en zelfs over de kop slaat.

Daar heb je een punt: als een paard goed voorwaarts word gereden...

Maar dat doe je (ik) niet altijd, lekker rustig, ontspannen drafje, galopje, een bultje in het pad en struikelen maar. De mijne is 2 x over de kop gegaan, 1 x met mij er op en 1 x zonder mij. De keer met mij, waren we beide afgeleid en dan kan zoiets gebeuren.

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:38

dit lijkt me niet goed. zou hem zeker goed na laten kijken. voordat er grote ongelukken gebeuren. een paard laat zich echt niet zomaar vallen.
vriendin van mij heeft het ook gehad. vanuit galop viel het paard. nou dan mag je blij wezen dat alles goed afloopt. beest was 1.80.
helaas was dat paard ook niet goed.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 15:40

ten eerste: bedankt voor de reacties!:D

de ostheo is ook geregeld langs geweest, heeft hem helemaal onderzocht, maar kon niks raars vinden...
ik snap dat hij niet zomaar valt, maar medisch lijkt er weinig aan de hand te zijn.

hij struikelt soms onder het zadel, voor de kar, in de wei, aan de hand\longe, het maakt niet uit wat je doet. hij struikelt niet heel vaak, misschien 1 keer per maand dat hij echt op zijn knieen valt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:40

ik ben het er niet helemaal mee eens dat het zomaar door niet goed opletten kan gebeuren
Natuurlijk heeft het een goede invloed om je paard voorwaarts te rijden, hij is dan oplettend en zal zijn benen benen goed optillen, maar hij hoort hoe dan ook niet zo maar over de kop te slaan. Zelfs niet in het mulle zand. Hij heeft vier benen en als het goed is zal hij ook op alle vier blijven staan, zelfs met een beetje onhandigheid of onoplettendheid..het is geen veulen meer

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:47

Idd, normaal gesproken kan een paard wat stuikelt zichzelf snel genoeg corrigeren, ookal was hij met iets heel anders bezig.
Een paard wat echt op zijn knieen valt is iets mee aan de hand.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:26

Tja, mij paard is nu 20, ik kreeg haar toen ze 6 was, en behalve dat ze een beetje onderstandig is, heeft ze altijd keurig gelopen, behalve dus wat ik al noemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:31

anneliesdj schreef:
Idd, normaal gesproken kan een paard wat stuikelt zichzelf snel genoeg corrigeren, ookal was hij met iets heel anders bezig.

Mijn idee. Een paard hoort niet met regelmaat te struikelen. Jij zegt dat hij het maar 1 keer in de maand doet, maar hij zou het nooit moeten doen...

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:34

anneliesdj schreef:

ja klopt, met mijn hanoveraan ben ik ook over de kop gegaan ,wat bleek hij had zware atrose tot over zijn spronggewricht,we hebben nadat we over de kop gegaan zijn de merrie verder na laten kijken daaruit kwam naar voren die atrosse,ze bleek ook veel pijn te hebben,we hebben haar moeten laten gaan helaas,naar de eeuwige groene weide waar ze nu gelukkig is,ps is al heel tijd geleden.ze ais al meer dan 10 jaar weg.denk nog wel aan der.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:43

paarden die vaak struikelen lopen meestal teveel op de voorhand. Probeer de achterhand er iets meer onder te krijgen...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:48

Het kan goed zijn dat zijn spieren in hals en borst vast zitten.. daar houden ze hun balans mee.. ;)