Hoe lengtebuiging verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Hoe lengtebuiging verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:17

Beste allemaal,

Graag ontvang ik tips van jullie om de lengtebuiging van mijn pony te verbeteren.

Het gaat om een 7-jarige NRPS e-pony waarmee ik nu M1+7 start tussen de paarden. Alle "kunstjes" kunnen we wel, maar de lengtebuiging blijft een beetje een probleem. Met name tijdens SB en bijvoorbeeld door een S van handveranderen.

Ik rijd hem nu lang en laag los, veel tempowisselingen, volte openen en sluiten en wat overdreven stelling vragen. Maar wat kan ik nogmeer nog? Misschien ook vanaf de grond?

Ik hoor graag van jullie.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:23

Hoe werk je hier nu aan? Veel kleine volte's, wijken op de volte, slangenvolte's etc. helpen erg goed. Maar soms is het ook gewoon een reactie op je been die mist. Denk aan je been eens aanleggen en pas loslaten als je paard inbuigt, en langzaam steeds meer verwachten.

Theeglas

Re: Hoe lengtebuiging verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:27

Hij is heel erg goed aan het been dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Wat ik nu vooral doe is volte openen-sluiten (dan inderdaad wijkend openen) en voltes 10 meter. Slangenvoltes doe ik inderdaad te weinig, die kan ik er wel weer bij pakken!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:38

Ik heb zelf enorm veel baad gehad met been aanleggen (spanning), en pas loslaten bij juiste reactie (ontspanning) heel snel veel progressie geboekt. Ik rij wel zonder sporen dan natuurlijk, en ik bedoel verder met een acceptabele druk aanleggen, geen rare pijnlijke fratsen.
Ze gaan er echt van meedenken.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:00

Oke, dan ga ik dat deze week eens proberen. Dank je wel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:41

Misschien kun je ook werken met het wisselen van buiging, dan kun je effectief controleren of hij wel reageert op je been. Denk aan het kort op elkaar wisselen tussen schouderbinnen, travers en renvers of wisselen tussen appuyeren en wijken. Als hij niet snel genoeg wisselt voor je, weet je dus dat er werk is aan de reactie op de eenzijdige kuitdruk. Dat de reactie op het been voorwaarts goed is, wil niet zeggen dat die er eenzijdig ook is. Daarnaast wil loperig niet zeggen dat hij ook aan het been is ;)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 18:32

Ik begrijp hem helemaal Urielle, bedankt voor je bijdrage!!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:31

helemaal waar Urielle. Ik heb zelf een paard dat ontzettend snel en heet is, maar af en toe is ze compleet tegen het been. Heel irritant natuurlijk, want dan moet je eerst je hete paard weer aan het been maken, telkens opvangen, weer opnieuw op je kuitdruk laten afbuigen in de hals en dan weer van voor af aan. Maar het gaat de laatste tijd wel beter.

De tip die gegeven wordt door Pentax is ook eentje die wij gebruiken. Ik zou haast willen zeggen, succes gegarandeerd. Mijn paard van 23 is er ontzettend veel beter van geworden!