Paard brengt zijn been iets te ver naar binnen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Paard brengt zijn been iets te ver naar binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:42

Hallo allemaal!
Ik ben een weekje gelden naar een paard wezen kijken die zijn rechterachter voet soms iets te ver naar binnnen zet daarom is hij bij de vorige eigenaar (dus niet de verkoper) röntgen gekeurd (mochten wij ook zien) om te kijken of het iets hinderde voor de sport en het zou niets hinderen. Nou is het niet dat ik de verkoper niet geloof maar na een paar keer goed opgelicht te zijn wil ik toch graag weten hoe jullie hier over denken en wat er erg aan zou zijn als het voetje te ver naar binnen wordt geplaatst. Het paard lijkt me wel wat maar aangezien ik dus al een paar keer de mist in ben gegaan wil ik graag jullie mening weten!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 05:27

Wat bedoel je precies met naar binnen? Naar de binnenhoefslag, dus onder de massa van het paard vandaan?
Of juist naar de binnenkant van het paard, juist extra onder de massa van het paard?

In het eerste geval onttrekt het been zich van het gewicht van het paard, wil het niet dragen. En als je het tweede bedoelt, ben ik wel benieuwd wat dan het andere been doet.

Lijkt me iig een scheef, niet rechtgericht paard.

driebergen

Re: Paard brengt zijn been iets te ver naar binnen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 05:55

Soms kan dit in de bouw gewoon aanwezig zijn.
Ik neem aan dat het paard 1 van zijn benen onder de massa plaatst?
Als een paard zijn been scheef neerzet, kan je je voorstellen dat de belasting aan de binnenzijde en de buitenzijde niet gelijk is. de kant waar de meeste belasting is, zal mogelijk eerder slijtage veroorzaken.
Kijk maar eens of de andere benen goed onder geplaatst worden. en is de beenas gelijk met de as van de hoef? (dus als je een lijn recht door het been zou trekken, van boven naar beneden, staat zo'n zelfde lijn die je door de hoef kan trekken, er dan recht op?)

en tja... het is minder mooi. het hoeft alleen niks te zeggen over hoe lang het paard mee gaat. het kan dat ie over een half jaar kreupel wordt, kan ook zijn dat paard er 30 mee wordt...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:48

IK heb ook een paard die doet dit met beide achterbenen, in het werken krijg ik de benen beter geplaast waardoor hij ook in vrije beweging sterker word , ik ben erg aan de gang gegaan met de zijgangen eerst aan de hand zodat je kan zien waar het been heen gaat en hoe je dit dan op kan lossen met meer of minder stelling en buiging,.
Zegt idd niet veel over of hij kreupel word, je kan een gezond paard aan een verkeerde ruiter geven en die loopt na een jaar ook kreupel en al sje dit paard op de juiste manier traint en zijn spieren de kans geeft te ontwikkelen zonder te veel druk erop dan kan hij idd nog 30 jaar mee zonder problemen,

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:09

De mijne doet het ook al jaren. Ze loopt nooit kreupel.