Draver problemen, alleen maar hard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lidocartouch

Draver problemen, alleen maar hard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:16

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds kort een draver, tijdens het rijden gaat het in het begin erg goed ze zoekt mijn hand op gebruikt haar achterhand goed en is fijn te rijden.
Maar na een kwartiertje zit er geen rem meer op ze wil alleen maar harder en nog eens harder, ook vind ze de galop nog erg lastig en dat is helemaal in de 7e versnelling.
Hebben jullie tips hoe ik haar het beste terug kan rijden, als ik dit namelijk probeer door voltes zit praten gaat ze over in de telgang...
hoe kan ik de galop goed bevestigen op een rustig tempo?

Alvast bedankt groetjes Lisa

Thenexttry

Re: Draver problemen, alleen maar hard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:20

wat doe je met je teugel druk ? heb jej de teugels strak, heb je constante druk om terug te rijden?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:22

Wat is je reden geweest om een draver aan te schaffen? Heb je een instructeur die ervaring heeft met hem scholen van een draver?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:24

In je profiel staat dat ze nog maar net onder het zadel is? Dan zou ik de galop even laten zitten en eerst zorgen dat je ontspannen kan stappen en draven. Eerst zorgen dat er ontspanning is. Van daaruit kleine stukjes galop, aangalopperen vanuit een rustige draf en niet erin laten 'vallen'. Gebruik de zoekfunctie ook, er staan een hoop topics in dit forum met goede tips :j

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:25

shirleyp schreef:
Wat is je reden geweest om een draver aan te schaffen? Heb je een instructeur die ervaring heeft met hem scholen van een draver?

Wat doet dat er toe? :o?
Alsof je alleen een draver mag kopen als je al ervaring hebt met dravers...

Ik heb ook een draver gekocht met 0% ervaring en zonder begeleiding van draver-ervaren personen, is allemaal goed gekomen!

Ts: ik zou voorlopig de galop nog even achterwege laten. Eerst beginnen met de draf rustig te krijgen onder de man en de galop misschien alleen aan de longeerlijn tot je paard dat al wat beter kan. Als dat goed gaat kan je de galop buiten oefenen, liefst op rechte stukken. Mits je de mogelijkheid om naar buiten te gaan hebt natuurtlijk.
Let op: dit gaat niet zomaar 123, ik ben zelf een jaar bezig geweest voordat het echt serieuzer werd!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:28

Gewoon nog even wachten met de galop, eerst de rest goed voor elkaar krijgen. Je moet een draver leren anders met teugeldruk om te laten gaan, bij een draver wil hard aan de teugels trekken niet altijd 'stop' zijn, dus ga los rijden met korte signalen :)

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:28

omdat ze nog redelijk jong is en vrijwel onbeleerd heb ik een lichte teugeldruk, zodat ze wel een constante druk heeft maar probeer haar voornamelijk op mijn zit terug te rijden wil ze echt niet terug komen vang ik haar met mijn buitenteugel op voor zover dat lukt en dan haar op de volte maar hier knalt ze eigenlijk net zo hard doorheen...

@shirleyp , ik reed hiervoor een tuiger en heb altijd wat met "aparte" paarden gehad, dit paard is bij ons op stal gekomen voor de dochter van de eigenaar, maar zei vond het geen leuk paard en nog veel te onbezonnen. Ik ben er toen een keer opgestapt en helemaal verliefd geworden ik zelf heb alleen nog geen ervaring gehad met dravers ( telgang en tolt)

@ wendyBZ
De galop laat ik ook nog ver achterwegen maar zij vind zelf dat ze mag galoperen, zoals ik al zei er zit geen rem op een normale draf is soms een paar meter en daarna versneld ze weer, zelfs met uitstappen vliegt ze er nog vandoor.
Vandaag had ik haar ruim een uur gereden, door het benauwde weer stond ze redelijk in het zweet dus ik vond het mooi geweest, lekker gaan stappen maar madame was nog flink actief en schoot er dus weer vandoor weer terug naar stap en zij gaat weer draven/galopperen ze is ook niet moe te krijgen, na een kwartier draven is ze nog net zo fit als wanneer we net zijn begonnen..

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:31

@ ruitje, bedankt voor de tip! ik ga zeker morgen dit eens proberen hard handig ben ik van mezelf al niet probeer zo rustig mogelijk te blijven en op mijn benen en zit te blijven rijden. ook al is dit soms best lastig als er niet op gereageerd word. maar met korte singalen ga ik morgen eens proberen dankjewel!

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:31

Delaja schreef:
shirleyp schreef:

Wat doet dat er toe? :o?
Alsof je alleen een draver mag kopen als je al ervaring hebt met dravers...

Helaas, ik heb bruin haar ;)

Dravers (om)scholen is vaak een lastig karwei. Het is fijn om dan een instructeur te hebben die dressuurmatig goed onderlegd is en misschien zelfs wel ervaring heeft met het rijden van dravers. Je rijdt er anders snel fouten in, die je er later moeilijk uit krijgt. Zie het als het opleiden van een jong paard, dat gaat gemakkelijker met de juiste kennis. Deze problemen zijn alleen goed op te lossen met een kundige instructeur.
Daarnaast vraag ik me uit nieuwsgierigheid af waarom er voor een draver is gekozen. Ik hoop dat dit een bewuste keuze is geweest.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:33

Ik heb ook een draver gehad en ik kan maar een ding zeggen: Heb heel veel geduld!
Succes met je draver! :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:33

lidocartouch schreef:
@ wendyBZ
De galop laat ik ook nog ver achterwegen maar zij vind zelf dat ze mag galoperen, zoals ik al zei er zit geen rem op een normale draf is soms een paar meter en daarna versneld ze weer, zelfs met uitstappen vliegt ze er nog vandoor.
Vandaag had ik haar ruim een uur gereden, door het benauwde weer stond ze redelijk in het zweet dus ik vond het mooi geweest, lekker gaan stappen maar madame was nog flink actief en schoot er dus weer vandoor weer terug naar stap en zij gaat weer draven/galopperen ze is ook niet moe te krijgen, na een kwartier draven is ze nog net zo fit als wanneer we net zijn begonnen..

Laten lopen in de hoop dat ze moe worden en langzamer worden is vrij kansloos ja :D Dat werkt gewoon niet. Als zij zelf vindt dat ze mag galopperen is de verkeerde de baas :+ Ik gok erop dat ze nog behoorlijke balansproblemen heeft en in galop komt ze daar onderuit, net als het versnellen. Rustig bezig gaan met spieren opbouwen. Veel overgangen rijden en evt. wat aan de longe trainen.

Citaat:
Daarnaast vraag ik me uit nieuwsgierigheid af waarom er voor een draver is gekozen. Ik hoop dat dit een bewuste keuze is geweest.

Je zal het bijna niet geloven :') Maar Dravers kunnen hele leuke paarden zijn hoor ;)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:34

even inlezen hoe een draver denkt :D , de mijne is net een dieseltje, als ze eenmaal loopt, wil ze vaak wat harder gaan. En hoelang ik ook weg geweest ben met haar, madame denkt dat ze echt nog heel hard kan hoor, ze moet echt beschermt worden tegen haarzelf.
Overgangen rijden werken bij haar echt averechts, ze wordt er alleen maar heter van. Duurde ook even voordat het kwartje gevallen was. Inderdaad wat gezegd wordt, even wachten met de galop en veel rust inbouwen. Ik ging bijvoorbeeld vanuit stap in galop. veel plezier met je draver want het zijn goudeerlijke beestjes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:35

shirleyp, ik heb zelf ook een jonge draver gehad. Dier was beleerd voor de sulky en toen ik haar kocht net een keer of 5 onder het zadel geweest. Ik had ten eerste geen ervaring met het doorrijden van een jong dier en ten tweede niet met dravers, maar met een dosis gezond verstand en begeleiding zie ik echt het probleem niet.

Tips zijn verder al gegeven, succes ;)

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:39

@shirleyp bewust is het zoals je misschien gelezen hebt niet echt gegaan, het was als het ware liefde op het eerste gezicht en voor mij een leuke uitdaging, hiervoor heb ik ook een tinker ingereden en op M2 niveau uitgebracht in de dressuur. Is het dan echt onmogelijk om dit "zelf" met instructie die misschien niet bekend is met dravers op te lossen?

@ boedjang het overgangen rijden heb ik ook gemerkt het liefste maakt ze lange stukken draf achter elkaar elke keer overgangen word ze erg neidig van.
Ik ga de galop inderdaad even achterwege houden en proberen wat rust in te krijgen.

@wendyBZ balans is nog een heel groot probleem, in stap wil ze nog wel eens in de tolt of telgang?! gaan, de draf gaat een stuk beter alleen nog erg aan het zwabberen met haar achterhand in het begin was het een paar passen draf vervolgens weer tolt/telgang dan weer draf enz. dat gaat dan wel weer beter. wat zou een goede manier zijn om haar terug te rijden zonder te veel aan haar mond te komen, merk dat ze daar best fel op is...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:44

lidocartouch schreef:
het was als het ware liefde op het eerste gezicht en voor mij een leuke uitdaging,

+:)+

lidocartouch schreef:
@wendyBZ balans is nog een heel groot probleem, in stap wil ze nog wel eens in de tolt of telgang?! gaan, de draf gaat een stuk beter alleen nog erg aan het zwabberen met haar achterhand in het begin was het een paar passen draf vervolgens weer tolt/telgang dan weer draf enz. dat gaat dan wel weer beter. wat zou een goede manier zijn om haar terug te rijden zonder te veel aan haar mond te komen, merk dat ze daar best fel op is...

Teugels aan de neusriem? Of even helemaal bitloos. Kan net even schelen om ze wat makkelijker terug te rijden en te laten omschakelen als ze kort geleden nog gekoerst hebben. Tölten en telgang erdoor gooien is vaak een teken van onbalans :j Gewoon rustig aan doen, echt alles vanuit ontspanning doen en kleine stukjes steeds verder uitbouwen.

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:45

@ wendyBZ heel erg bedankt, ik ga er zeker mee aan de slag en dat bitloos is helemaal geen slecht idee!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:47

denk dat het best op te lossen is zonder draverinstructrice , maar ik zou me veel inlezen, er zijn ook sites waar je terecht kunt . Leuke uitdaging toch?, ik ben op een gegeven moment grondwerk rechtrichten gaan doen, dat vindt ze echt heel leuk en heeft aardig wat aan haar scheefheid en zwakke achterhand gedaan .
Ik rij ook bitloos trouwens.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:47

Hihi! Ik geloof jullie hoor :D Ook dravers zijn tof! Ik zie helaas nog te vaak dat mensen een draver kopen omdat het een leuke aanbieding was. Ik weet niet of dat een goede reden is om welk paard dan ook aan te schaffen.

Een jong paard inrijden kan natuurlijk ook met een dosis gezond verstand. Helaas bezit niet iedereen die, vandaar mijn scepsis :) Een goede instructeur kan heel veel betekenen en is in mijn ogen eigenlijk noodzakelijk bij het correct opleiden van een paard. Zoals Goof al aangeeft: een gezonde dosis verstand en begeleiding.

Aan de ts, misschien niet zo bewust als ik, maar voor jou was deze keuze bewust genoeg. Ik zeg niet dat je het niet kunt, maar ik probeer je te wijzen op de noodzaak van goede instructie, al dan niet met draverervaring. Misschien is dat in mijn eerste post niet zo overgekomen als bedoeld. Draverervaring vind ik een plus, geen noodzaak.

Edit: Wat zegt je instructeur hiervan?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:50

Goede instructie is altijd belangrijk, maakt niet uit of je op een Draver of op een ander paard zit :) Draverervaring vind ik dan niet zo belangrijk, als ze maar goed kunnen kijken naar het paard en hoe je er het beste mee kan werken.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:53

WendyBZ schreef:
Goede instructie is altijd belangrijk, maakt niet uit of je op een Draver of op een ander paard zit :) Draverervaring vind ik dan niet zo belangrijk, als ze maar goed kunnen kijken naar het paard en hoe je er het beste mee kan werken.

Eens! Dat zei ik hierboven ook :j

shirleyp schreef:
Een goede instructeur kan heel veel betekenen en is in mijn ogen eigenlijk noodzakelijk bij het correct opleiden van een paard.

lidocartouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 22:56

@shirleyp ik snap nu wel wat je bedoeld! en ben momenteel op zoek naar goede begeleiding, nu is de staleigenaresse er vaak bij en helpt waar ze kan ( ik ben pas over gestapt van stal ) het mooie is dat ik nu de instructrice van stal ben en iedereen helpt maar er is niemand die mij kan helpen, op zoek dus naar iemand in de buurt!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:58

Dat probleem had mijn lesgeefster ook.... misschien oproepje doen ergens?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:58

Besef je dat een draver net wat anders gebouwd is dan een standaard rijpaard. Het is niet zozeer dat ze op de baan hebben gelopen dat ze niet willen rijden, maar het is dat ze langer zijn dan andere paarden, en de verhoudingen anders liggen.
Wat heel belangrijk is in mijn oogpunt bij een draver is lang laag rijden, zodat ze lekker de rug gaan gebruiken. De basisgangen er goed inproppen, dit door goed aan het been te rijden, telgang doet mijn draver over het algemeen als hij niet lekker in de draf zit, maar ken ook dravers die het doen omdat ze te ongeduldig zijn in stap. Is het het eerste, rijd dan goed met je been erbij en houd je handen op de plek of geef een halve ophouding. Is het het tweede, dan rijd je je paard met je zit terug.

Belangrijk is dat je een goede instructeur zoekt als je het mij vraagt, eentje die begrijpt waarom je paard anders is, en wat je eraan kunt doen om hem toch zo optimaal mogelijk te benutten. Een draver leuk rijden is wat lastiger dan een ander paard, maar echt niet onmogelijk, iedereen denkt altijd dat je een draver er zo uitpikt met gangen. Laatst ving ik toevallig tijdens mijn les op dat iemand vroeg wat voor paarden er zoal in de bak liepen, waarop mijn instructeur dus o.a. een draver (mijn paard) noemde. De mannen keken allebei verbaasd op, en hadden het echt tot op de galop niet door. (': Het is een geweldig karakter over het algemeen, en ik hoop dat je heel veel plezier van hem mag hebben.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:03

RusselNuwell schreef:
Besef je dat een draver net wat anders gebouwd is dan een standaard rijpaard.

Alleen zien Dravers er onderling ook nogal eens héén verschillend uit > http://www.dravers.nl/HE1.1copy.jpg Langer dan andere paarden gaat dus niet op. De Draver van een vriendin is een stuk langer in de rug, die van mij dus niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:03

Als ik het zo lees gaat het het eerste kwartier keurig en dan wordt ze onrustig?
Ik denk dat ze nog niet sterk genoeg is om het werk langer vol te houden dan het kwartier. Wanneer ze sterker wordt en meer balans kan houden, zal ook het tempo makkelijker laag blijven. Het is een beetje een wisselwerking, dus wel lastig om naar toe te rijden.
Ik zou het eerst bij het kwartier houden en heel langzaam uitbouwen naar langer. Je hebt niets aan een uur rijden in onbalans zonder vooruitgang, kan je beter eerder stoppen en zo rustig aan het lijf sterker laten worden.

Ook met bitloos heb ik hele goede ervaring, wil je dat zeker aanraden. Kan je uiteindelijk weer terug naar een bit, dat heb ik zelf ook gedaan.
Verder gewoon trainen aan de longe en lange of dubbele lijnen. Heel goed de stemhulpen krijgen en heel veel geduld hebben. Succes!