Wat doe ik nou toch verkeerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ariana2007

Wat doe ik nou toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 16:52

Ohw, soms vraag ik me wel eens af waarom ik voor deze hobby heb gekozen!

Ik heb een 7 jarig painted black merrie. Met mij erop gaat het zo bagger! Vrijdag heeft ze me er weer af gegooid en goed ook! Moest met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht worden! Gelukkig viel alles mee en heb ik alleen zwaar gekneusde ribben en gekneusde ingewanden! Nu rijd iemand haar voor mij, en ze is zo braaf! Ze zet geen stap verkeerd! Loopt netjes aan de teugel, reageert netjes zonder weg te vliegen! En bij mij gaat ze alleen maar in protest!
Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Groeten Kari-Janne

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:58

Hallo,

Heeft het misschien te maken met leiderschap?
Dat je haar ten eerste niet de baas bent en niet duidelijk tegenover haar bent?
Ik zeg niet dat het zo is, maar dit is het eerste wat in me opkomt.
In ieder geval veel sterkte en beterschap.
Heel vervelend allemaal.

Dav

Re: Wat doe ik nou toch verkeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:03

Je doet in ieder geval de goeie opleiding.. :o ;) (Sorry heel flauw) Gekneusde ingewanden,voorlopig niet rijden zeker?

Ben je ook bang als je erop stapt?
Heb je spanning?
Is ze vaker jolig of springerig in het begin?
Hoe rij je? Niemand die vind dat bv ze zelf de sporen er teveel inzetten of teveel aan de teugels trekken maar miss doe je dat onderbewust wel en reageert ze daar heftig op.

Was er een aanleiding dat ze jou eraf heeft geworpen?

Vanachter een beeldscherm is het heel moeilijk om zulke dingen in te schatten.
Heb je ook les van iemand die gecertificeerd is?

(ohja en dan nog de tig x standaard vragen of je zadel goed ligt,bit,tanden etc etc) ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:03

Waarschijnlijk doe je inderdaad iets fout, of heb je dat in het verleden gedaan waardoor het niet klikt met je paard. Wij kunnen echter niet zo weten hoe jij je paard rijd en hoe je bijrijder dat doet, dus via internet ga je zo geen hulp vinden.
Wellicht kun je het eens goed bespreken met je bijrijder en je instructrice?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:31

Tja, als ze dit vooral bij jou doet weet je in elk geval zeker dat het aan jou ligt en niet aan het paard. Ik zou vooral les nemen en als je dit al hebt een keer bij een ander gaat 'shoppen'. Elk paard heeft een andere aanpak nodig, sommige juist wat duidelijker en wat harder en anderen weer wat langzamer en geduldiger. Aan jouw de schone, maar wel moeilijke, taak om haar (van jouw paard dus) methode te vinden en de instructeur die daar het beste bij past.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:53

Vervelend! Heb je misschien een wat onstabielere zit waardoor je haar steeds aandrijft of met het zweepje aantikt? Dit heb je zelf vaak niet door, maar het paard des te meer. Hoe is ze qua omgang met jou en anderen? Gewoon op stal, met poetsen, wandelen enz.. Zolang ze zo onstuimig is, is een bodyprotector wel aan te raden, dan bespaar je jezelf deze ellende!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 18:49

Wanneer gooit ze je eraf? Wat gebeurd er dan?
Is het uit het niets of? krijg je zelf ook les en begeleiding bij je paard?

Wat doe jij? stap je al gespannen/onzeker op? Ben je bang voor iets? Is ze rillerig of gespannen en hoe reageer jij op haar?
Een bodyprotector is mss ind geen gek idee :).

Sterkte met je ribben.. gekneusde ribben zijn echt geen pretje!

Ik weet hoe lastig het kan zijn jonge paarden, maar doe wel voorzichtig! Je valt zomaar in een domme hoek en straks zit je netzoals ik met een gebroken arm! Of iets anders kapot!

juud37

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:38

sterkte met je ribben !! (ik ben der 3 maanden zoet mee geweest)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:54

Heb je ook les?

Ariana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 07:21

Ik krijg 3 keer in de week les! Ongeveer 20 min! Ze gooit me er elke keer links om af! En eigelijk alleen als ze in de gallop zit. Het paard is heeeeeel sensibel. En heel erg gauw afgeleid. Ik ben niet bang, altans was niet bang! Want nu er iemand anders op rijd is echt super lief. Ze loopt heel erg netjes en beheerst! Dus ze zal toch iets van onzekerheid voelen bij mij denk ik! Maar ja hoe zet ik die knop uit?
In ieder geval heel erg bedankt!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:28

Anders kan je je misschien een keer laten filmen? Dan kan je zelf zien hoe je rijdt als er weer iets gebeurd. ;)

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:41

Zo te horen heb je idd een heel sensibel paard. Hoe moeilijk ook maar zolang jij niet ontspannen bent/rijdt zal zij zich ook niet ontspannen. Onbewust ben je nu teveel aan het denken aan alles wat er kan gebeuren en dat voelt ze. Persoonlijk denk ik dat je eerst dingen met haar moet gaan doen waarin je je zeker voelt. Grondwerk kan je heel goed helpen hierin.

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:03

Ik zou van jou zelf en van de andere persoon het filmen en dan deze vervolgens naast elkaar bekijken.
dan zullen er snel genoeg verschillen zichtbaar zijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:11

Ariana2007 schreef:
Ik krijg 3 keer in de week les! Ongeveer 20 min! Ze gooit me er elke keer links om af! En eigelijk alleen als ze in de gallop zit. Het paard is heeeeeel sensibel. En heel erg gauw afgeleid. Ik ben niet bang, altans was niet bang! Want nu er iemand anders op rijd is echt super lief. Ze loopt heel erg netjes en beheerst! Dus ze zal toch iets van onzekerheid voelen bij mij denk ik! Maar ja hoe zet ik die knop uit?
In ieder geval heel erg bedankt!

Wij kunnen vanachter een scherm niet zien waar het mis gaat. Heb geen idee hoe je rijdt en hoe je met je paard om gaat.

Tips geven die concreet zijn wordt zo wel erg lastig.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:22

Ik zie dat je haar al te koop hebt staan. Jammer!

Ariana2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 06:52

Ja, ik durf er niet meer op te stappen! Ik ben zo bang geworden! Ik Durfde zelf niet meer op een oud en mak paard te rijden! Ze is gewoon te hoog gegrepen voor mij! Ik ben te onervaren! Vind het zelf ook heel erg jammer! Ben al zo veel verder met haar gekomen. Maar ik moet ook om me zelf denken en het moet ook leuk blijven!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:42

Beter verkopen en dat ze bij iemand terecht komt die haar aankan en die wel haar dat kan geven wat jij (nu nog) niet kan dan door modderen en wie weet wat er dan gebeurt.

Heel verstandig van je hoe zwaar de beslissing ook is.

Blijf je wel rijden? of ga je eerst verder op een manege paard oid?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:25

Ja ik zeg ook niet dat ze haar moet houden, maar een onbeleerde volbloed kan je er op wachten dat die pittig zijn. Ook aangezien haar papier.. Mja blijft ook sneu voor jou :)

Ik hoop voor je dat je straks weer relaxed kan paardrijden en daarna een passend paardje voorjezelf zoekt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:51

Ik bedoelde het ook niet aanvallend ;) Zie dat het ook op die manier naar jou toe gelezen kan worden,dat was niet de bedoeling,was echt puur naar de ts toe.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:50

Oh ok haha!