Paard aan de hand blijft plots stilstaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Paard aan de hand blijft plots stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 16:19

Hoi bokkers,

Ik heb een 3-jarige merrie die ik aan het inrijden ben. Ze is erg gevoelig, maar erg braaf en staat overal voor open. Ik heb alleen een enkel probleem dat zich alleen thuis voordoet. Als ik met haar naar de piste wil stappen, dan blijft ze vaak opeens staan en dan kijkt ze wat rond. Niet dat ze dan schrik heeft of zo, ze staart gewoon wat rond. Ik maak dan wat klikgeluidjes, ga terug naast haar staan en stap weer vooruit. Na een minuutje gaat ze dan wel terug vooruit, maar vaak stopt ze zo 3 keer op 20 meter. :z Vaak denk ik dat ze profiteert, maar mijn lesgever zegt dat ik rustig aan moet doen omdat ze gevoelig en nog jong is.

Wat vinden jullie? Gewoon een tikje geven of zo blijven doordoen?

Brainless

Re: Paard aan de hand blijft plots stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:20

Vaak helpt het om in beweging te blijven, dus bv een rondje (kleine volte) te lopen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:21

Persoonlijk ben ik dan wel voor het tikje. Jij leidt het paard en het paard hoort daar naar te luisteren. Dus meelopen wanneer jij dat wilt. Is het nu een minuutje, straks kan het 2 minuten zijn en meerdere keren. Tot het moment dat ze helemaal niet meer naar de bak wil lopen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:21

Ik zou eens kijken of ze het ook doet als je ergens anders heen stapt, dus niet naar de piste. Als ze het dan niet doet zou ik toch wat meer aandringen.

elodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:24

mijn pony doet dat ook wel eens,
heel vervelend.. hij loopt wel door als ik net doe alsof ik een andere kant op loop,
en als hij dan begint te lopen ga ik snel de kant op waar ik naartoe wil.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:25

Klinkt herkenbaar... Mijn paard had die neiging ook erg sterk.gelukkig nu wat minder. Hij eed het vooral op weg naar de wei, of juist van wei naar stal. Bij hem was het echt baldadigheid/ dominantie. Zo is hij ooit met mijn verzorgster, die echt wat té lief was voor hem, drie kwartier midden in een woonwijk op straat stil blijven staan... Zelfs met twee man kregen ze er geen beweging meer in.
Bij mijn paard was het duidelijk dominantie, nu hij mij meer als leider heeft geaccepteerd loopt hij ook beter door. Een enkele keer nog als hij zijn vijand-paard ziet... :') Dan is hij afgeleid.
Echt tips heb ik niet voor je, uit je verhaal kan ik niet opmaken dat het hier om dominantie gaat. Succes met haar :)
Ik heb mijn paard overigens wel een paar keer goed moeten aanpakken, maar bij een gevoelige merrie is dit wellicht niet de oplossing.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 18:52

Brainless schreef:
Vaak helpt het om in beweging te blijven, dus bv een rondje (kleine volte) te lopen.

Doe ik vaak, maar lost het probleem niet op. Dan blijft ze gewoon weer staan.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 20:20

nynke55 schreef:
Ik zou eens kijken of ze het ook doet als je ergens anders heen stapt, dus niet naar de piste. Als ze het dan niet doet zou ik toch wat meer aandringen.

Dan doet ze het niet, tenzij ze bang is. Maar dan mag ze van mij stilstaan, ik heb liever dat ze blijft staan bij enge dingen en dat ze ze leert kennen dan dat ze er volle gas vandoor gaat :) Maar verder... Nee, dan loopt ze gewoon door.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 20:22

Lon83 schreef:
Klinkt herkenbaar... Mijn paard had die neiging ook erg sterk.gelukkig nu wat minder. Hij eed het vooral op weg naar de wei, of juist van wei naar stal. Bij hem was het echt baldadigheid/ dominantie. Zo is hij ooit met mijn verzorgster, die echt wat té lief was voor hem, drie kwartier midden in een woonwijk op straat stil blijven staan... Zelfs met twee man kregen ze er geen beweging meer in.
Bij mijn paard was het duidelijk dominantie, nu hij mij meer als leider heeft geaccepteerd loopt hij ook beter door. Een enkele keer nog als hij zijn vijand-paard ziet... :') Dan is hij afgeleid.
Echt tips heb ik niet voor je, uit je verhaal kan ik niet opmaken dat het hier om dominantie gaat. Succes met haar :)
Ik heb mijn paard overigens wel een paar keer goed moeten aanpakken, maar bij een gevoelige merrie is dit wellicht niet de oplossing.

Het kán wel dominantie zijn, maar ik durf haar nooit echt aan te pakken omdat ze gevoelig is..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:23

Dit heb ik ook gehad met een jong paard (ook alleen naar de bak) en dit ging van kwaad tot erger.
Ik ben in het begin niet consequent genoeg geweest en dit heb ik geweten ook. Ik zou dus een zweepje meenemen en een klein tikje geven (als die van mij het nu weer een keer probeert is dat ook al genoeg).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:27

Kan je geen dressuurzweep meenemen en haar daar wat mee kietelen om d'r toch voorwaarts te houden. NIET slaan, alleen kietelen of heel licht toucheren op de achterhand.

Je moet nooit bang zijn een paard aan te pakken maar je moet gewoon duidelijk zijn. Als je bang bent ben je ook onduidelijk. Jij moet zekerheid uitstralen en duidelijk zijn in je signalen.

Even kijken mag maar zodra je de uitdrukking iets ziet veranderen loop je resoluut door en tik je heel licht even aan.

midgie

Re: Paard aan de hand blijft plots stilstaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:23

Naar je lesgeefster luisteren zou ik zeggen, een paard doet nooit iest zomaar, miss zou je thuis wat meer los en grond werk kunnen doen zodat ze jou wat meer gaat vertrouwen ook op vreemd terrein.
Je zou haar ls ze blijft staan wat uit balans kunnen halen, ik zou het zeker niet doen met een tik , want dat breekt het vertrouwen vaal weer af.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 19:32

midgie schreef:
Naar je lesgeefster luisteren zou ik zeggen, een paard doet nooit iest zomaar, miss zou je thuis wat meer los en grond werk kunnen doen zodat ze jou wat meer gaat vertrouwen ook op vreemd terrein.
Je zou haar ls ze blijft staan wat uit balans kunnen halen, ik zou het zeker niet doen met een tik , want dat breekt het vertrouwen vaal weer af.

Uit balans halen doe ik wel maar helpt ook maar miniem. Ik denk niet dat het probleem bij vertrouwen ligt, ze blijft alleen staan richting wei, piste en stal. Verder nergens.

Josjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:15

Jaa dat ken ik ook wel hoor! Dan staan ze eventjes stil en kijken even tevreden om zich heen! Ik beschouw dit als tijd rekken voor het rijden of als ze in bad moeten :') ( vinden ze ook niet zo leuk ahahah ) dus ik spoor ze gewoon aan of geef mijn paardje een knuffel om hem gerust te stellen. Onze shetlander doet het bijvoorbeeld heel vaak en als ze dan moet doorlopen dan kan ze wel eens chagrijnig reageren door uit te halen omdat ze gewoon simpelweg geen zin heeft om te werken. En onze KWPN'er doet het ook wel eens maar die loopt dan vervolgens net zo sloom weer door als je hem aanspoort :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:15

Blijven bewegen naar links en rechts naar voren, niet recht voor uit vinden ze vervelend en zijn geneigd teruguit te gaan, doen jonge paarden wel vaker. :(:)

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:06

En als je probeert een paar passen achterwaarts en dan weer lopen? werkt bij mijn fjord altijd ha ha ha is iig diervriendelijk :D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 20:56

Daarnet deed ze het weer, ik heb een tikje met de longe op haar achterwerk gegeven en toen liep ze verder en ze is niet meer blijven staan :D Toen ik terug naar de stal liep bleef ze wel staan, maar er was een buis gesprongen en er spoot water uit, dat vond ze natuurlijk wel eng. Gewoon even laten kijken en toen ze ging weer verder :) Dan snel de staleigenaar bellen want de hele stal naast mijn paard stond al onder water!