Paard kan niet alleen rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Paard kan niet alleen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 21:02

Hallo bokkers,ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of in ieder geval wat tips kunnen bieden.

Bell is een 10 jarige BWP ruin,schat van een beest.Rijd zo een beginnerles mee,heeft ie vroeger toen ie nog manegepaard was ook regelmatig gedaan.
Voor z'n manege tijdperk was hij een jachtpaard.
Daar wringt het ook,door z'n manegetijd is hij feitelijk té sociaal geworden om het zo maar even te benoemen :+
In de piste rijden met een ander paard gaat goed,soms ligt z'n aandacht teveel bij het andere paard.(tijdens het galoperen trekken om zodicht mogelijk bij het andere paard te kunnen rijden)
Hier kan ik mee (volgens mij toch) goed mee omgaan.

Echter word het in sommige situaties gevaarlijk.
Als we in de weide rijden (hebben een grote crossweide ter beschikking waar we geregeld gebruik van maken) en er rijd een ander paard in dan kan hij ineens doorslaan en regelrecht in rengalop op af denderen. Heb dan helemaal geen stuur of rem meer.
Dat was een week of 2 ook het geval op buitenrit:
Vriendin reed door,ik keerde terug naar huis,Bell slaat door en slaat buiten op hol (met alle plezier van de wereld want de oren staan naar voren gebrand).
Heel gevaarlijk buiten (was gelukkig op een veld) maar het helemaal anders kunnen aflopen.

Buiten alleen toertje blok doen na het rijden gaat bijna niet,ik graak tot het einde van de straat waarna hij ineens van alles verstijft en prompt omdraait en zo snel mogelijk terug naar huis wilt. In groep kan ik tussen auto's,vrachtwagens en landbouwvoertuigen rijden,apart moet hij nog maar een auto zien en hij staat al te briezen en te trippelen.

Heeft iemand enig idee hoe ik hem wat 'zelfstandiger' kan maken?
Aan de hand buiten is hij de chillheid zelf,looptie door,langs en over alles zonder problemen.

max66

Re: Paard kan niet alleen rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:13

het zijn natuurlijk kuddedieren, dus in die zin is het niet raar.
Het lijkt me onzekerheid van het paard dus ik denk dat jij meer een leider voor hem moet zijn. Hij moet op jou vertrouwen en op dit moment lijkt ie dit niet genoeg te doen...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 22:02

Hmjaa,daar kan het aan liggen. Vooral onder het zadel,in de piste en aan de hand op de weg volgt ie mij en blijft ook netjes bij me.
Onder het zadel (buiten,alleen) ik ga niet zeggen dat hij met m'n voeten speelt,maar hij wind zich helemaal op,zet z'n nek op,oren vooruit en voelt aan als een rekkertje dat ieder moment kan wegschieten :=

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:11

Mijn vorige paard had dat ook zo'n beetje. Maar het is vooral jouw leiderschap en controle over je paard. Als jij de controle en leiding hebt dan is het de bedoeling dat hij dus niet zomaar zijn eigen ding gaat doen en ervandoor gaat. Tijdens gewoon rijden in de bak, van die kleine dingetjes als zelf van galop in draf gaan is al een teken dat je net iets meer de leiding moet nemen, ik weet niet of je dat herkent misschien?
Ik weet niet of het helpt, maar misschien kun je na het gewone rijden als z'n energie een beetje op is naar buiten gaan alleen en dan voordat je denkt dat hij gaat rennen zelf omkeren, zo neem jij het initiatief. En als dat goed gaat steeds een stukje verder proberen te komen! Succes :)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 22:19

Vanzelf aangaloperen of aandraven heeft hij nooit echt gehad,maar reageerd wel geiriteerd als ik afdraai van een paard dat voor hem rijd en plakt dan een secondje langer dan nodig bij het afwenden bij het paard waar we achter reden... :=
Rijden in de weide zondar datie er vandoor denderd omdat er een ander paard bijrijd gaat al beter,heb hem ook sneller terug onder controle moest dat wel gebeuren.
Tis vooral buiten op wandelen datie helemaal omslaat :=