mijn paard gallopeerd iedere keer aan...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

mijn paard gallopeerd iedere keer aan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:39

sinds enige tijd gallopeerd mijn paard iedere keer aan als ik wil draven. Als ik ga aandraven gaat ze gek doen, met het hoofd schudden, naar boven en beneden en galloppasjes maken. Vooral als ik bv een volte rijd of een slangevolte springt ze aan in gallop. Ik laat haar niet doorgalloperen en neem haar terug in de draf.
Mijn "oplossing" is dan: benen geven, blijven lichtrijden en het aangalloperen negeren en terugnemen naar de draf. Toch blijft ze het doen (iets van de laatste maanden).

Geen idee waarom ze het doet/is gaan doen en wat ik anders kan doen om het probleem op te lossen. Ik heb les en mijn instructrice geeft met het advies om te doen zoals ik doe.

Hebben jullie nog ideeen of tips?

xNadia

Re: mijn paard gallopeerd iedere keer aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:41

ik snap wat je bedoelt, maar vraag me af hoe oud je paardje is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:43

Dit is meestal een lichamelijke kwaal. Het kan zijn dat het bekken scheef is, dan kan hij met een been moeilijk ondertreden en zijn ze eerder geneigd om aan te springen.
Wat helpt is om je paard zo recht mogelijk te houden, en wellicht met contrastelling. Maar als je echt van het probleem af wilt is een osteopaat denk ik een goed idee.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:44

ze is 15, een KWPN merrie

Een tijdje geleden is de "kraker" geweest, ik heb eerlijk gezegd geen verschil gemerkt na de behandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:44

max66 schreef:
ze is 15, een KWPN merrie

Een tijdje geleden is de "kraker" geweest, ik heb eerlijk gezegd geen verschil gemerkt na de behandeling

Dan zou ik eens kijken naar een ander alternatief...

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:49

Ik lees even mee heb hetzelfde probleem. paardlief word 6 jaar.. en is al behandeld maakte wel verschil en doet dit vooral als hij iets moeilijk vind

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:52

Joolien, heb jij het idee dat het echt iets lichamelijks is of zou het ook rijtechnisch kunnen zijn? Ik denk namelijk bij rij-probleempjes altijd direct dat het aan mij ligt, rijtechnisch dus... Ik ben namelijk maar een recreatieve ruiter.
Mijn instructrice heeft namelijk nooit genoemd dat het ook wel eens iets lichamelijks zou kunnen zijn.

@ Zanora: dat zegt mijn instructrice ook, dat de merrie het doet als ze iets moeilijk vindt. Het rare is dat ze dit eerst nooit deed. Misschien omdat ik steeds meer van haar ga vragen? Alhoewel, hoe moeilijk kan een volte zijn?!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:01

Mijn ervaring is dat je de oorzaak vaak moet zoeken in een slecht passend zadel, een rugprobleem of gebitsproblemen. Is je zadel recent nagekeken door een deskundige of haar gebit gecontroleerd cq. behandeld? Je merrie geeft aan ergens last van te hebben. Dan komt de kunst uit te zoeken wat dat is. Een volte is voor een 15 jarige idd niet moeilijk en je schrijft ook dat ze dit niet eerder heeft gedaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:01

Kan imo van alles zijn.
Sommige paarden vinden galop 'makkelijker' en onttrekken zich dus zo aan het 'moeilijke drafwerk'. Dan kan het helpen om juist door te galopperen maar in galop moeilijk werk te doen, dat het voor het paard weer een verademing is als hij mag gaan draven.
Het kan zijn dat het paard gewoon heel fit en vrolijk is en het eens nodig heeft om een eind lekker uit te galopperen.
Het kan zijn dat jij te gespannen bent of te hard/stug in de hand in draf, en dat het paard daarom aanspringt, dan weet je wat je te doen staat :P
En zo zijn er nog legio mogelijkheden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:04

het kan ook gewoon zijn dat hij er achter kruipt, heb je er misschien een filmpje van? dan is er te zien wat er gebeurt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 21:10

pfoe, lastig. Het kan dus heel veel oorzaken hebben, kom daar maar eens achter dan!

Ik sluit wel een aantal dingen uit: kraker en tandarts zijn pas geweest, dus gebits- lichamelijke klachten denk ik niet. Oefeningen in draf te moeilijk sluit ik ook uit (eerst deed ze dit nooit namelijk), ik ben heel zacht met mijn handen, sluit ik ook uit.

Wat misschien wel zou kunnen: ik gallopeer niet zo veel met d'r, misschien heeft ze hier wel behoefte aan... Ze is drachtig, misschien zit het zadel op dit moment niet lekker meer voor d'r, dit zou inderdaad kunnen dan...

Bedankt voor de tips, ik heb het gevoel dat ik iets verder kom zo!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 10:37

max66 schreef:
Alhoewel, hoe moeilijk kan een volte zijn?!

Normaal gesproken niet nee.

Al heb ik een tijd geleden gehad dat mijn (normaal ontzettend werkwillige) paardje ineens volop in de staking ging als ik 'm op een volte/slangevolte vroeg of als ik wat buiging in de hoeken vroeg..
De eerste keer dacht ik aan pubergedrag, de 2e dag kreeg ik toch het idee dat er iets niet in orde was, omdat ie gewoon echt met z'n oren plat onder die buiging uit probeerde te komen.

Heb de staleigenaar erbij gehaald (die geeft me ook les) en die zei dat m'n paard waarschijnlijk gewoon een beetje last had van z'n spieren of wat veranderde in bespiering. Heb toen heel veel voltes en slangevoltes gereden, en steeds iets meer buiging gevraagd. Toen is het staken heel gauw over gegaan en is m'n paard er alleen maar beter op gaan lopen :)

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:56

Ja inderdaad hoe moeilijk is een volte.
Maar problemen heeft mijn paard zeker niet, gebit is recent gedaan. Zadel ook en paard word elke maand behandeld. Dus dat is uitgesloten.
Ik vraag steeds meer van hem, meer oprichting etc. en ik denk dat hij dat heel moeilijk vind en het daarom doet? Overigens zijn het vaak wel fases bij hem..

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:28

doet ze dit ook wanneer ze in de wei loopt?
of als je bijvoorbeeld longeerd. want dat zou kunnen wijzen op dat er iets lichamelijks aan de hand is

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:44

nee, alleen onder het zadel..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:47

Dan klinkt het idd als iets lichamelijks en zou ik eerst uitsluiten.
Steeds terugnemen zou ik niet doen, ik rijd ze juist even goed naar voren en neem ze dan terug, de meeste paarden worden het dan wel beu .
Maar als het iets nieuws is, gok ik op een slecht passend zadel of een rijtechnisch probleem/

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 18:53

lichamelijke oorzaken heb ik al uit kunnen sluiten (zie hierboven).

Ik neem ze terug in draf omdat ik vind dat ze pas mag galloperen als ik daar de hulpen voor geef, maar misschien kan ik inderdaad eens proberen om haar even goed naar voren te rijden. Kijken of het dan beter gaat...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:56

Zanora1 schreef:
Ja inderdaad hoe moeilijk is een volte.
Maar problemen heeft mijn paard zeker niet, gebit is recent gedaan. Zadel ook en paard word elke maand behandeld. Dus dat is uitgesloten.
Ik vraag steeds meer van hem, meer oprichting etc. en ik denk dat hij dat heel moeilijk vind en het daarom doet? Overigens zijn het vaak wel fases bij hem..

Wat zou jij doen, als je de split moet doen? Je wilt je benen spreiden, maar op gegeven moment kun je (meestal) niet verder. Als iemand jou dan omlaag duwt, voelt dat niet zo prettig, dan geef je toch weestand lijkt me?

Zo kun je het bij een paard ook zien. Je wil oprichting, paard probeert maar kan niet verder, jij houd toch aan, paard bied weerstand omdat het niet prettig voelt.

In kleine stapjes steeds ietsje meer vragen, dan train je het lichaam van je paard, zonder in 1x door te duwen, wat niet fijn voelt voor 'm

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:58

dit heb ik ook gehad, mijn pony zat constant in galop terwijl ik draf vroeg. Ze heeft bij mij ook behandelingen gehad bij mij osteopaat geen kraker, maar ik had wel positief effect hierop. Bij mij was het consequentheid want hielp voor het oplossen. Mijn moeder heeft haar door gereden en daarna was het een stuk beter. Dit was na de 3e behandeling van mijn pony met het opnieuw oppaken, volgens mij had ze ook moeite met haar balans en zoeken ze de makkelijkste weg. Het kan dus idd iets rijtechnisch zijn, maar het kan ook zijn dat je paardje moeite heeft door lichamelijk klachten.. Maar zoals je zei is dit uitgesloten, maar kan wel zijn dat ze 'balans' zoekt..
Probeer consequent te blijven, en als je het zelf niet lukt misschien kan iemand anders je helpen om je paardje door te rijden?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 09:52

door te rijden?

Het is een 15 jarige merrie en al minstens 12 jaar onder het zadel, heeft M dressuur gelopen...

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 09:56

doet ze het zonder zadel ook (bv met barebackpad of gewoon met alleen een ruiter op de rug)? Wat doet ze bij iemand anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:00

Ik zou ook zeggen: je hebt de mazzel dat het duidelijke problemen zijn, probeer dezelfde oefeningen eens te vragen zonder zadel (wel er op) om te kijken of ze dan anders reageert ?

Zo ja dan weet je iig. dat het aan het zadel ligt, dat wellicht door de dracht niet fijn meer aanvoelt :)

Zo kun je natuurlijk verschillende mogelijkheden uitsluiten :j

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:01

Als ze al M heeft gelopen weet ze dus wel wat draf, middendraf en uitgestrekte draf is, en weet ze ook echt wel wat een volte is.
Doet ze dit ook met iemand anders op de rug?

Tis erg lastig zo te beoordelen zonder beeldmateriaal ;) Een filmpje kan altijd helpen!

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:21

max66 schreef:
door te rijden?

Het is een 15 jarige merrie en al minstens 12 jaar onder het zadel, heeft M dressuur gelopen...

Mijn pony ook ruim 6 jaar en m² + winst geweest. Maar doorrijden is gewoon in mijn idee dat iemand het paard vraagt wat ie kan en consequent aanpakt. Dat kan ook bij een ouder paard en geld niet alleen voor jongere. Gewoon een x goed doorpakken op het nivo wat ie kan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:46

max66 schreef:
Ik sluit wel een aantal dingen uit: kraker en tandarts zijn pas geweest, dus gebits- lichamelijke klachten denk ik niet. Oefeningen in draf te moeilijk sluit ik ook uit (eerst deed ze dit nooit namelijk), ik ben heel zacht met mijn handen, sluit ik ook uit.

Wat misschien wel zou kunnen: ik gallopeer niet zo veel met d'r, misschien heeft ze hier wel behoefte aan... Ze is drachtig, misschien zit het zadel op dit moment niet lekker meer voor d'r, dit zou inderdaad kunnen dan...

Een makkelijke manier om stress af te vloeien kan het ook zijn.
Kraker ziet lang niet alles, dus sluit ook lang niet alles uit :n . 'Eerst deed ze dit namelijk nooit' is imo geen goed argument. Je krijgt les, gaat vooruit, vraagt meer & dus kan het goed zijn dat je paard iets moeilijk begint te vinden?