Ongelofelijk traag paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Ongelofelijk traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 16:49

(ik weet niet zeker of dit hier goed staat)
Ik rijd soms op een heel langzaam paard en ik zou graag willen weten wat je kan doen om het paard voorwaartser te rijden (zonder sporen of overmatig gebruik van een zweepje). Op een gegeven moment was het zo erg dat ik hem zelfs niet meer in draf kreeg en dit is altijd als ik op hem rijd zo. Ik heb ook al de been geven, geen reactie, tik-methode geprobeerd maar daardoor werd het paard niet alleen immuun voor het been maar ook nog eens voor de zweep omdat je dan de hele tijd tikken zit uit te delen en daar ben ik sowieso geen voorstander van. Het paard is een paard van de manege en het is rond de 16 jaar oud ong. Hij krijgt hetzelfde voer als alle andere paarden (dus hooi en biks en wat snoepjes van alle kinderen die op de manege rondwandelen) en er is één iemand (bij mijn weet tenminste) die echt op hem kan rijden (ook iemand die dagelijks op de manege rondwandelt en vaak op het paard rijdt) en waarbij hij ook heel erg goed voorwaarts is. Ik heb vaak gekeken wat die persoon dan doet maar ik kan niet echt iets speciaals ontdekken, maar die persoon rijdt niet met sporen en ook niet met zweep maar met heel veel gevoel. Weet iemand hoe ik dit paard toch voorwaartser kan houden, zonder gebruik van sporen en enorm veel zweep?

Air

Re: Ongelofelijk traag paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:51

Wat dacht je van die persoon vragen? :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:52

Aan die persoon vragen hoe hij/zij rijdt.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:44

Aan diegene vragen hoe hij/zij het doet?

Wilette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:49

Misschien ook met 'heel veel gevoel'? hehe
Of gewoon haar vragen inderdaad zoals hierboven al een aantal keer is genoemd! Je moet gewoon vanaf het begin consequent blijven, been is reactie. Heb thuis ook zo'n pony rondlopen die er een handje van heeft :P

juliaxjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:53

ja dat is gek he, ik rijd ook vaak een pony, die bij mij heel voorwaarts is maar bij anderen totaal niet, terwijl ik niets bijzonders doe...

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:27

ja...misschien heel veel ovegangen en schijnovergangen rijden? Daar worden ze wel wat actiever van.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 21:56

Die persoon weet zelf ook niet goed hij hij het doet maar hij heeft een zeer goede band met het paard. En (schijn)overgangen rijden is haast onmogelijk aangezien ik het paard amper of soms zelfs niet in draf krijg...

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:31

Wat zegt je instructice?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 14:04

Zoiets als: 'Zweep erover!' of 'Dat soort tikjes voelt hij niet eens' Al vind ik zelf dat ik al hard sla en nog harder ga ik echt niet doen. Ik denk ook dat als je ene paard zo hard moet slaan om 3 stappen in een normaal tempo te laten lopen dat er ergens iets mis is.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:10

een paard weet goed genoeg wie er op zijn rug zit en wie weet heeft die persoon waarbij het paard wel vlot uit zichzelf loopt, vroeger wel met een zweep gereden.

Alleszins klinkt het voor mij alsof dat het paard donders goed weet dat jij hem net niet kordaat genoeg durft "aanpakken" en vooruit zetten. Beter 1x een serieuze mep, dan 100x opnieuw moeten aantikken en geen reactie krijgen. Zo leer je een paard hulpen negeren.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:12

Het paard is gewoon lui en weet dat hij dit bij jou kan flikken. Ik kan je instructrice dan wel begrijpen, laat hem zien dat hij niet moet gaan luieren, als je hem daar doorheen krijgt zal ie het misschien voortaan goed doen. Je weet dus ook dat het paard heel goed gewoon voorwaarts kan rijden dus is gewoon aanstellerij.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 15:37

Maar het punt is dat hij dit bij iedereen behalve 1 persoon (die het juist zonder sporen en zweep doet) flikt...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:43

Dan toch een keer proberen met een zweepje of sporen?
En 10 keer een zacht tikje of 40 keer een schopje in zijn buik is vele malen erger dan 1 keer flink met resultaat! Want juist het belonen erna is zo belangrijk!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 30-04-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:48

Been geven is reactie, reageert paard niet, iets harder inkomen met je been, reageert ie nog niet, dan een tik. Ik tik dan achter mijn kuit. Hier consequent in zijn helpt bij de meeste paarden prima.
Maar.. Wij hebben ook zo'n Pipo op stal, die kiest gewoon uit of ie voor je aan het werk gaat of niet. Of hij loopt gewoon in zijn eigen tempo zijn eigen figuren en oefeningen, of het is een paard dat erg leuk kan lopen en er echt voor gaat. Gelukkig doet ie bij mij doorgaans dat tweede, nadat ik vanaf stap 1 consequent ben in wat ik van hem wil, vraag en terugverwacht, maar ik zie hem ook regelmatig met bijna een grijns op zijn snuit door de bak hobbelen... :=

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:52

herculesje schreef:
Maar het punt is dat hij dit bij iedereen behalve 1 persoon (die het juist zonder sporen en zweep doet) flikt...

wie zegt dat die het daar vroeger ok niet bij geprobeerd heeft?
en bij zo'n paard moet je juist met heel weinig been rijden en als je been geeft, moet je reactie krijgen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:28

Ik geloof dat er flink wat vergeten dat het hier om een manegepaard gaat wat misschien wel vastgereden is en daarom traag is. Imo moet je dan niet gaan zitten meppen :n

Als die persoon het zelf ook niet weet is het misschien verstandig om eens vaker langs de bakrand te gaan staan wanneer hij aan het rijden is. Kijk daarbij goed wat hij doet, probeer alles te observeren. Van kijken kun je heel veel leren, en misschien kom je er dan achter wat het em doet.

juliaxjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:50

Op onze manege was er n pony, die niet voorwaarts wilde rijden, bij nie-mand. Ik heb m 1 keer kei hard aangepakt, en telkens als ik op m rijd na dat ik hem had aangepakt, loopt hij gewoon voorwaarts. Dus zoals hierboven al vermeld is, zou ik m gewoon 1 keer heel hard aanpakken, zodat hij weet dat hij ook bij jou moet werken. ;)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 20:37

Oké, ik denk dat ik toch nog een keer consequent een tik geef als hij niet op been reageert. Ook zal ik kijken wat die persoon speciaal doet. Bedankt voor de tips allemaal!

walkaway_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:33

ik heb hetzelfde probleem met een 3 jarige hengst die ik aan het inrijden ben. ik weet het klinkt vreemd haha, ik volg dus even (:

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:00

herculesje schreef:
Zoiets als: 'Zweep erover!' of 'Dat soort tikjes voelt hij niet eens' Al vind ik zelf dat ik al hard sla en nog harder ga ik echt niet doen. Ik denk ook dat als je ene paard zo hard moet slaan om 3 stappen in een normaal tempo te laten lopen dat er ergens iets mis is.

IK zou een andere manege kiezen of van iemand anders les vragen , want als ze in de lessen zeggen zweep erover dan hoort dat mens daar in elk geval niet thuis ,
Wat het paard betreft kan dat heel goed zijn dat het een heel eenkennig en baas gericht paard is wat helaas in een manege niet thuis hoort,(eigenlijk geen enkel paard) je zegt dat er een persoon is die een band met hem heeft en waar hij wel voor loopt dat heeft dus al aan dat het dier zich afsluit voor andere en dus traag word wat een normalen natuurlijke reactie is en hoe harder je slaat hoe trager hij zal worden, je kan ook zorgen dat je maatjes gaat worden met het dier en elke dag b.v even langs gaat of een keer vrij rijden met hem??
Of anders gewoon weigeren op het dier te rijden omdat slaan voor jou geen optie is en je wel wil rijden, je betaald tenslotte voor je les.

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 08:35

Misschien helpt het om eens een flinke stem op te zetten tegen het paard. Bij mij op stal staan ook zulke paarden en met been en zweep krijg je ze bijna niet voorwaartser, maar als ik mijn stem ook gebruik dan gaat het al veel beter. Misschien doe je het ook al, maar je schrijft er niks over.

lovefifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:17

goede tips eg heb echt wat opgestken van dit topic bedankt!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:11

Bij een echt flegmatiek paard helpt stem ook niet hoor, daar gaat die van ons iig geen pas harder van lopen. Enige wat werkt is vanaf begin heel consequent zijn, been is reactie, geen reactie is nogmaals been maar harder, nog geen reactie is been met flinke tik. Dat hoef ik met losrijden maar 1 en soms 2 keer te doen, dan is het kwartje gevallen. Daarna ga ik schakelen en (schijn)overgangen rijden om hem scherper aan de hulpen te krijgen. Wel heel belangrijk is om de beenhulp en de tik tegelijk te geven, anders snapt 'ie niet waar de tik voor is. Doe ik het niet dan sukkelt hij een beetje rond en komen we aan echt rijden niet toe.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:37

Stemhulpen geef ik ook wel maar die helpen voor geen meter. Ik rijd ook niet vaak op dit paard dus een echt probleem is het voor mij niet. Ik was alleen zeer benieuwd of andere paarden dit soms ook hebben, en hoe andere mensen hier tegenaan kijken. Maar als ik weer op dit paard rijd zal ik nog consequenter zijn en kijken of het helpt.