Concentratie verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

feliciaa

Concentratie verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 20:07

Ik heb add, gebruik hiervoor geen medicijnen omdat ik vind dat ik in mijn dagelijks leven niet voldoende belemmerd wordt om dagelijks medicijnen te gaan slikken.
Het enige waar ik wel mee zit is dat ik me slecht kan concentreren met rijden. Vooral wanneer er veel gebeurd om of in de bak.
Mijn paard spiegelt mij enorm en kan zich door mij dan ook niet concentreren waardoor het rijden niet helemaal lekker wil.
Hebben jullie tips voor mij om mijn concentratie te verbeteren?

MarlindeRooz

Re: Concentratie verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:08

Je kan ook "kleinere" medicatie nemen die minder lang werkt, je hebt concerta (voor de hele dag) en ritalin ( voor 2 uur oid)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:14

Ik heb geen concrete tips voor het rijden. Wel had mijn zoon (zelfde verhaal als jij) baat erbij als hij geen cola dronk en geen suiker en of snoepgoed nam. Dan voelde hij zich beter en kon zich beter concentreren.
Het enige wat ik je kan zeggen is probeer zoveel mogelijk op je paard te letten en wat deze doet door je als het ware af te sluiten voor je omgeving, maar dat (weet ik) is net zo moeilijk. Je zou denkbeeldig als het ware een plastic bolletje kunnen bedenken om jou en je paard heen. Door dat bolletje kan dan geen geluid enz. komen zodat jij en je paard met zijn tweeën bezig zijn.
De een kan zoiets goed bedenken en dan helpt het de andere heeft er helemaal niets aan.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 20:19

Ik eet op zich niet veel suiker op een dag. Ik eet 's ochtends op mijn brood iets zoets en eet 's middags soms een koek. Verder drink ik bijna geen frisdrank of iets anders met suiker.

@ MarlindeRooz: Ik dacht dat Ritalin ook medicatie was dat je moet blijven gebruiken? Maar ik moet eerlijk toegeven dat toen ik de diagnose kreeg ik direct medicatie heb afgewezen en me daar verder niet meer in heb verdiept.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 05:45

Je kan je concentratie niet van de een op de andere dag 3x sneller verbeteren, dit moet je in kleine stapjes zien.

Het is logisch als je in een bak komt, dat je eerst om je heen kijkt. Maar als je na een half uur, echt aan het werk gaat, dan ben je gewent en heb je alle aandacht voor je paard.
Zie het als een warming up voor je paard, en als trainingsmoment voor jouw.

Je kan het wel met pillen gaan proberen te doen, maar volgens mij, is het ook allemaal te trainen voor jezelf.
Wie weet stap je wel 'chaotisch' op je paard, dan kost het je veel moeite om je kop er bij te houden.
Als je helemaal ontspannen bent, lukt dit vaak al beter.

Kort om: Eerste half uur, bewust worden van je omgeving, en tweede half uur, jezelf afsluiten en lekker trainen.
Succes!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:15

Ik geef mijn neefje met ADD paardrijles, hij heeft ook geen medicatie.
En ik merk ook dat hij heel snel afgeleidt is.

Omdat hij 10 jaar was toen hij weer begon met paardrijden ( van 5 t/m 8jaar heeft hij ook gereden) heb ik hem in alles een vast patroon aangeleerd, dit zorgt voor hem voor veel rust. Wel moet ik hem er in de bak af en toe bijhalen, omdat ik dan zie dat hij niet oplet.

Misschien kun je proberen met een muziekje op te rijden???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:04

Ik heb geen ADD maar heb wel last van omgevingsspanning (bijv. mensen langs de kant waarvan ik dan zeker weet dat ze me uitlachen (alsof die mensen niks beters te doen hebben :+ ) of mentale druk omdat ik vind dat iedereen om me heen veeel beter rijdt dan ik) en ik gebruik het losstappen als tijd om te acclimatiseren. Dat geeft me ook de tijd om te zien dat andere mensen ook problemen hebben en dat mensen langs de kant veel meer bezig zijn met hun eigen combinatie dan met mij. Daarna ga ik 'echt' rijden en probeer ik, net zoals ik een afgeleid paard bezig houd, mezelf bezig te houden met veel oefeningen achter elkaar. Bijv. elke paar passen een overgang, of afwisselend het paard links en rechts buigen, of van schouderbinnen omzetten naar travers, of.. er is genoeg te bedenken. Daarvan kom ik in een soort trance waardoor ik alleen nog maar bewust ben van mijn paard. Als ik zomaar rondjes ga rijden gaat het mis, dan raak ik afgeleid en gespannen en dan neemt mijn paard dat natuurlijk geheid over. Misschien dat je er iets aan hebt, ook al ben ik niet persoonlijk bekend met je problematiek.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 08:05

Omega 3! :) En leren "focussen".

Al weet ik niet of dat met ADD of ADHD nut heeft...

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 16:46

Bedankt voor de tips :) Ik ga het zeker proberen! Ik denk dat ik er wel wat aan heb :)

Ik kan me vooral slecht concentreren als er mensen staan te kijken langs de bakrand, als ik iemand verwacht of als het druk is op het erf of in de bak.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:47

Toevallig zeg... Ik heb ook ADD en moeite met concentreren.
Daardoor heeft mijn paard daar ook moeite mee.
Gevolg was dat we een tijd lang beetje als kip zonder kop de bak door zijn gegaan. Ik deed vanalles wat, maar maakte eigenlijk niks af qua oefening.
Bedacht ik mij een volte in te rijden, was ik na een halve volte al afgeleid en was vergeten dat ik een volte aan het maken was.
Mijn instructrice (sinds 1,5 jaar) die heb ik verteld dat ik ADD heb en me heel lastig kan concentreren.
Wat mij heel erg heeft geholpen is dus les. Iemand die mij constant verteld wat ik moet doen en blijft herhalen, herhalen en herhalen.
Sinds ik met regelmaat weer les heb kan ik mij veel beter concentreren. Heb nu goede handvatten om mijn concentratie er weer bij te kunnen krijgen zodra ik weer afgeleid raak.
Een ADD'er zichzelf laten corrigeren om zich beter te kunnen concentreren is super moeilijk. Mijn instructrice heeft zich verdiept in de ADD om mij beter te kunnen helpen.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:53

Ik heb 1 keer in de 3 weken les. Mijn instructrise is behoorlijk duur per uur dus vaker kan ik me helaas niet veroorloven. De ene keer gaat het bij mij beter dan de andere keer. Het beste is als ik lekker alleen rijd zonder dat er veel mensen op het erf zijn of als ik les heb.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:15

Ik ben met paard in oktober vorig jaar verhuisd van stal met 35 paarden en ongeveer 200 bezoekers per week, naar een privéstal met 4 paarden en altijd de rijbak voor mezelf. Dus geen kijkers bij de bak. Hooguit mijn instructrice waar ik bij op stal sta.
Ik werd knettergestoord van die drukte op mijn vorige stal. Ik besef heel goed dat niet iedereen die luxe heeft om zomaar te kunnen verhuizen naar een rustigere plek. Maar paard is nu veeeeel rustiger geworden en ik ook.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:39

Ik ben ook vorig jaar in het najaar verhuist van een vrij drukke stal naar een rustigere stal. Maar er hoeft maar 1 iemand op het erf bezig te zijn en ik ben al afgeleid :P
Wat ik ook wel eens probeer is mijzelf en mijn paard goed bezig te houden met veel oefeningen achter elkaar of pittige oefeningen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:50

Hey,

Geen ervaringsdeskundige qua rijden, maar wat als je nu eens in ieder geval, in combinatie met jezelf een bepaalde routine aan te leren. (bijv 5 min stap losrijden met afwisselende voltes, dan over gaan in overgangen stap-draf op iedere letter die je tegenkomt, oid) Maar dus echt een vaste routine waar je steun aan hebt voor bijvoorbeeld de eerste tien minuten van het rijden.

En dat je op voorhand, voor je begint met rijden, jezelf al een doel stelt voor die dag?

Dus:

Vandaag ga ik.....

- overgangen draf-galop
- sb
- of wat dan ook waar je mee aan de slag wil gaan

oefenen.

Gelukkig had ik zelf met rijden nooit last. Maar ik heb (denk ik ook add) en ik maak om het mezelf makkelijk te maken wel een dagschema om alles lekker te laten lopen.

Veel rijplezier!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:06

feliciaa schreef:
Ik ben ook vorig jaar in het najaar verhuist van een vrij drukke stal naar een rustigere stal. Maar er hoeft maar 1 iemand op het erf bezig te zijn en ik ben al afgeleid :P
Wat ik ook wel eens probeer is mijzelf en mijn paard goed bezig te houden met veel oefeningen achter elkaar of pittige oefeningen.

Dat heb ik ook hoor. Ik hoef maar iemand te zien of iets te horen en ben weg qua concentratie en daardoor mijn paard ook.
Het maakt mij niet uit hoe ik mijzelf aan het werk zet. Ik raak hoe dan ook afgeleid als er iets gebeurd.
Maar van te voren een plan hebben dat helpt wel!
Heb met mijn instructrice een plan gemaakt voor de komende maanden. Waar wil ik aan werken en wat wil ik bereiken en wat is daarvoor nodig.. Zij hamert er ook echt op dat ik me houd aan dit plan. Heb echt begeleiding nodig, constant.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:12

Echt een vaste routine heb ik niet maar ik doe wel vaak hetzelfde. Mezelf een doel stellen voordat ik ga rijden doe ik ook wel maar mijn ervaring is dat dat niet zo goed werkt. Het rijden gaat beter als ik aan dingen werk die op dat moment niet zo lekker gaan.
Er zijn wel ook dingen waar ik altijd aan werk en die doe ik vaak in dezelfde volgorde. Dus in grote lijnen doe ik wel steeds hetzelfde. Ik moet van mezelf ook altijd hetzelfde op beide kanten doen. Ik ben wat dat betreft een beetje autistisch :-p

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 22:39

ik heb ook geen ADD maar ook ik heb echt mega last van concentratie problemen als het iets te druk word - niet alleen met paardrijden - maar ook gewoon in het dagelijks leven hoor ( supermarkt - gesprekken - verjaardagen)

zo kan ik dus moeilijk met 3 personen in de bak rijden want ik ben iedereen in de gaten aan het houden waar ze rijden en ik zie niet in de weg rijd haha
of als er mensen in de kantine gaan staan kijken

zo ook op wedtrijd kost het me enorm veel moeite om me te foccussen op me paard .

nu heb ik ook een nieuw paard wat erg spooky is dus die houd ook alles in de smiezen het draakje - dit houd mij wel scherp om me aandacht volledig op hem te richten zodat ik heb normaal rondgestuurd krijg :D

ik les sinds kort met headset dit scheelt echt enorm !!! ik hoor me instructrice direct in me oren en hoor niets meer van buitenaf zeg maar . .. zo rijd ik nu dus ook met een mp3 in 1 oor als afleiding en om mezelf rustig te houden en zoals er al is gezegt probeer iedere keer een oefening echt te doen :D hou jezelf ook aan het werk zeg maar -- onderdeel voor onderdeel

mischien helpt dit ook wel bij jou TS ? over medicatie hou ik me mond want dat beslis je zelf

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:55

O ja mijn paard is ook een drakini, dus aandacht erbij houden is wel gewenst ja.
Zodra ik te druk ben in mn hoofd dan wordt mevrouw al heel vervelend. Dat voelt ze echt direct aan.
Niks meer horen van buitenaf vind ik nou ook niet zo ideaal. Dan hoor ik ook niet wat ik evt zou moeten horen voordat paard weg springt van een geluid. Ik ben graag als leider op paard oplettend.

Misschien een idee om een HK te starten over ADD? Zou dit persoonlijk wel leuk idee vinden :)
Ik ken niemand met ADD in mijn directe omgeving.

PinkHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:21

Ik heb ook ADD en rijd ook altijd zonder medicatie ( die van mij is concerta 32MG ). Mij zelf lukt het altijd gewoon en voor een wedstrijd neem ik ze wel en als ik voor een wedstrijd oefen. Maar je kan toch gwn een hele lichte medicatie starten, ik raad je een medicatie aan die meteen werkt en die niet hoeft in te werken ( want die moet je ook tijden de vakantie nemen )

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:46

oordopjes in je oren doen? Dan wordt je al niet afgeleid door het geluid? Of op minder drukke momenten rijden?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:03

TS wilt juist wel horen wat er om haar heen gebeurd i..v.m haar paard --- idd wat hierboven al gezegt word - heb ik ook al gedaan ik kom gewoon als het niet zo druk is dat werkt ook vele malen beter *\o/*

TS als je 1 oortje van je mp3 in doet en je andere oor niet dan hoor je toch wel iets wat er om je heen gebeurd - maar door je andere oor waar je je mp3 zit met muziek ( die ook niet keihard aan hoeft ) heb je toch je rustig makende afleiding zeg maar ;)