Goed, afwisselend trainingsschema!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fendt936

Goed, afwisselend trainingsschema!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:07

Hallo,

Ik ben opzoek naar wat advies wat betreft een trainingsschema voor mij en mijn paard.
Ik heb een 14 jarige ruin die ik recreatief rijd/train.

Wij trainen op het moment veel op rechtrichten, stelling en buiging, kortom we zijn bezig met het gymnastiseren van het paard.

We rijden 4-5 keer per week met daarin 1 privé les.

Mijn vraag is wat is nou een goed rijschema voor onze combinatie?
Wat moet je de dag na een zware training juist wel/niet doen?
Wat betreft longeren: Wel/niet met touwtjes? Specifieke oefeningen?

Alvast bedankt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:22

Fendt936 schreef:
Mijn vraag is wat is nou een goed rijschema voor onze combinatie?
Wat moet je de dag na een zware training juist wel/niet doen?
Wat betreft longeren: Wel/niet met touwtjes? Specifieke oefeningen?

- Ik denk dat 4/5 keer in de week trainen prima is. Probeer er vooral afwisseling in te houden, dus neem ook een keer een rijtje balken of een sprongetje mee, maak eens een buitenritje als je de mogelijkheid hebt en af en toe longeren is ook al een afwisseling. Daarnaast kan je ook afwisseling bieden in het dressuurrijden. Werk de ene dag vooral aan je overgangen, doe dan de dag daarna iets anders...Meer draf- of juist eens meer galopwerk, er is meer dan voldoende te doen om het niet saai te maken.
- Na een zware training liever niet helemaal vrij geven. Je zou twintig minuten onder het zadel kunnen werken, alleen loswerken dus. Eventueel zelfs alleen stappen. Laag en niet te strak bijgezet longeren is ook fijn om enkel even de spieren wat los te maken. Of gewoon een buitenritje maken, waarbij je dan wel de eerste 10 minuutjes ofzo je paard lekker voorwaarts neerwaarts laat stappen en evt draven.
- Longeren geheel zonder bijzet is naar mijn mening niet heel zinnig, tenzij het enkel om beweging geven gaat. Ik vind zelf gewone touwtjes altijd handig om bij te zetten (makkelijk te verstellen ook) en je hebt er heel veel mogelijkheden mee. Maar sommige paarden lopen ook heel erg fijn met een pessoa. Nog idealer is dubbele longe, maar daar moet je zelf wat handig in zijn. (doe ik zelf dus alleen met erg brave paarden hihi)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:40

Je moet eigenlijk de fysiologie van jouw paard leren kennen. Dan kan je pas een passend en fijn schema opstellen die werkt voor jullie als combinatie. Het ene paard heeft namelijk meer tijd nodig om te herstellen en op de over compensatie te komen dan een ander paard.

Na een flinke training (zoals bijvoorbeeld een les) de dag er na NOOIT of te nimmer stil zetten, maar altijd licht trainen. Dit kan onder het zadel zijn, maar ook aan de longeerlijn. Zoek hierbij erg naar de ontspanning, rek spieren op en meer niet doen eigenlijk. Of een heerlijke buiten rit.

Longeren zonder bijzetten heeft mijn inziens weinig zin, wel goed voor de band met het paard en lekker wat spelen. Alleen als je een paard maar wat rondjes laat racen aan de lijn, kan je hem veeeeeel beter gewoon lekker los gooien.

Ook is de opbouw van een training erg belangrijk, goed los stappen (wel paard afhankelijk, maar los stappen doe je niet in 5 minuten) en daarna goed los rijden, dus in alle gangen de controle krijgen over het paard en de spieren laten rekken en strekken. Dan kan je beginnen met de training.
Als aller belangrijkste is natuurlijk het uit stappen. Als je het écht goed wilt doen, zou je minstens zo lang moeten stappen als de gehele (piek) training, dus heb je een uur fanatiek gereden zou je een uur moeten stappen. Echter is dat vaak niet haalbaar, maar dat moet toch wel het streven zijn. Verder proberen altijd op het harde uit te stappen. Ga na het rijden bijvoorbeeld een lekker stuk wandelen met het paard over de weg.

Verder is veel afwisseling erg goed, ga 1 keer in de 2 weken eens lekker met balkjes en hindernissen in de weer. Ga dressuren over balken/cavaletti's, lekker een buiten rit maken, longeren met verschillende bijzets, et cetera.

Maar de eerste stap is het belangrijkste, ga uitzoeken hoe de fysiologie van jouw paard in elkaar steekt (hoelang heeft hij nodig om te herstellen in zijn lijf, hoe zit het met spierpijn, is het een paard wat snel moe is (zowel fysiek als geestelijk), heeft het paard veel afwisseling nodig in zijn lijf, enzovoorts)

Beste kan je een week of 4 een soort logboek of dagboek bij houden, waarin je noteert hoe zijn gemoedstoestand op die dag was wanneer je hem/haar op stal ziet, wat je gedaan hebt (rijden/longeren en op welke manier, welke oefeningen), schrijf op hoe jouw paard het werk aan nam (gaf hij duidelijk aan dat hij het leuk vond en enthousiast was, of zag je duidelijk dat hij er moeite mee had of minder leuk), dus alles wat je ziet, doet en merkt aan jouw paard bij houden en ga kijken of je een regelmaat terug vind. Is het paard bijvoorbeeld heel enthousiast na een dag longeren of juist de dag na een buitenrit, merk je dat het paard moe is na de les....

Geryon

Re: Goed, afwisselend trainingsschema!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:25

Een vraagje aan jou, Quir:
Meestal na een fanatieke training rijd ik de volgende dag inderdaad gewoon de spieren los of ik longeer met longeerhulp, gewoon lang en laag, lichte training. Jij zegt of dit, of een buitenrit kan. Wat bedoel je dan precies met een buitenrit? Hoe? Teugels in een boogje of wel nageeflijk? De spieren worden natuurlijk wel anders gebruikt bij een lichte training en een buitenrit waarbij hij zijn hoofd hoog houd, kijkerig is etc. Omdat ik mijn paard heb ingerolen voor mijn oude pony en nu vaker recreatief wil rijden, zou het fijn zijn als een buitenrit ook genoeg is na een intensieve training, dus vandaar de vraag!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:28

Ligt er inderdaad ook aan hoe je een buitenrit ziet, ik rij zelden een buiten rit met alleen een losse teugel. Beter gezegd, het eerste stuk ga ik juist dressuur matig aan de gang. Op de lange paden kan je makkelijk en fijn overgangen en tempo wisselingen rijden. Ook een flinke galop hoort er eigenlijk wel bij.

Op de terug weg mogen ze lekker aan een lange teugel, hals lang en lekker rond kijken.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:26

Ik houd op aanraden van de dierenarts een soort 3-dagenssysteem aan. Nu is mijn paard geblesseerd geweest, maar volgens de behandelende dierenarts zou iedereen, ook met een gezond paard, zo'n schema in grote lijnen aan moeten houden om blessures en verveling te voorkomen. Het schema houdt in:
Dag 1: Opbouwend en intensief, op deze dag plan je je les
Dag 2: Onderhoudend, niet intensief, loswerkend, losrijden, wel gewoon met galop
Dag 3: 'Rust', voornamelijk stapwerk, inbuigen, lang en laag, gehoorzaamheid, stappen op het harde, kleine drafstukjes
Dag 4: eventueel een dag echt vrij

Na een intensieve dag komt dus altijd een dag waarbij je losrijd. Ook heb je op deze manier altijd twee keer in de week een stap/daf-dag waarop je nauwelijks iets van het uithoudingsvermogen van je paard vraagt. Volgens de dierenarts is dit de dag waarop de spieren en pezen optimaal kunnen herstellen.
Je moet alles inderdaad ook afwisselend houden. Dus bakwerk afwisselen met longeren, buitenrijden, balkjes gebruiken, pionnen, dag 3 misschien afwisselen met buiten wandelen, schriktraining enz...

Longeren zonder bijzet kán op zich werken,maar veel mensen lukt dit niet. Ik ben zelf meer voorstander van longeren met dubbele longe, of werken aan de lange lijnen. Longeren met een touwtje of andere bijzet kan inderdaad ook wel eens werken, zeker in combinatie met balkjes kan dit een hele goede training zijn.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:04

Annetje schreef:
Ik houd op aanraden van de dierenarts een soort 3-dagenssysteem aan. Nu is mijn paard geblesseerd geweest, maar volgens de behandelende dierenarts zou iedereen, ook met een gezond paard, zo'n schema in grote lijnen aan moeten houden om blessures en verveling te voorkomen. Het schema houdt in:
Dag 1: Opbouwend en intensief, op deze dag plan je je les
Dag 2: Onderhoudend, niet intensief, loswerkend, losrijden, wel gewoon met galop
Dag 3: 'Rust', voornamelijk stapwerk, inbuigen, lang en laag, gehoorzaamheid, stappen op het harde, kleine drafstukjes
Dag 4: eventueel een dag echt vrij

Na een intensieve dag komt dus altijd een dag waarbij je losrijd. Ook heb je op deze manier altijd twee keer in de week een stap/daf-dag waarop je nauwelijks iets van het uithoudingsvermogen van je paard vraagt. Volgens de dierenarts is dit de dag waarop de spieren en pezen optimaal kunnen herstellen.
Je moet alles inderdaad ook afwisselend houden. Dus bakwerk afwisselen met longeren, buitenrijden, balkjes gebruiken, pionnen, dag 3 misschien afwisselen met buiten wandelen, schriktraining enz...

Longeren zonder bijzet kán op zich werken,maar veel mensen lukt dit niet. Ik ben zelf meer voorstander van longeren met dubbele longe, of werken aan de lange lijnen. Longeren met een touwtje of andere bijzet kan inderdaad ook wel eens werken, zeker in combinatie met balkjes kan dit een hele goede training zijn.

Oké, heel duidelijk! Dankjewel!
Ik ben op het moment gewoon aan het experimenteren wat voor mijn paard nou echt het beste schema is
en dit komt heel erg in de buurt!