Welsh loopt niet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiindsaYxX

Welsh loopt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:29

Hallo,

Een meisje bij mij op stal heeft een welshje gekregen.. maar dat paardje loopt NIET heeft ze nooit echt gedaan ook...
Als er een ander paard voor loopt, buiten enz. loopt ze prima! draaft ze, galloppeerd ze..
Aan de longeerlijn precies t zelfde.. stap, draf, galop gaat prima hoef alleen met de zweep te klapperen en ze loopt al!

Maar zodra er iemand op gaat.. in de bak gaat ze niet vooruit alleen als er iemand naast gaat lopen..

heeft iemand enig idee hoe ze dat ken verhelpen.. vind het zielig voor zowel het meisje als het paardje..
het paardje omdat het meisje haar probeert vooruit te slaan nu :(:) en het meisje omdat die der plezier een beetje kwijt gaat raken nu...

Groetjess

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:30

Misschien heeft ze last van der rug ?

Is ze wel is nagekeken?

mirim

Re: Welsh loopt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:36

Sneu, het klinkt mij al een onzeker paardje en een onzekere ruiter. Als de pony wel loopt als er anderen meegaan is er waarschijnlijk met de pony niet veel mis. Misschien komt ze uit een manege en heeft ze nooit zelfstandig en alleen hoeven te lopen?
Als dat het geval is kan ze beter eerst met iemand anders in de bak rijden en dan steeds meer afstand gaan bewaren, afwenden terwijl het andere paard wel de hoefslag volgt en zo steeds zelfstandiger gaan rijden. Op die manier zou ze kunnen leren om gewoon op zichzelf te lopen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:41

ik ken iemand met een welsh die absoluut Niet loopt
zodra er iemand op zit.. ook zo apart.. die hebben ze als fokmerrie nu

ik ga mee met de mensen boven mij,
Of er is iets mis met de pony, of ze is niet gewend alleen te lopen..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:37

Ik zou denken niet beleerd..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:15

WPC > RT–P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:43

Bij sommige paarden komt de balans van de ruiter heel precies. Als je ook maar een heel klein beetje niet in de beweging mee zit, dan loopt zo'n paard niet. In dat geval is het dus echt gaan lessen tot je wel de beweging van het paard kunt volgen.

Daarnaast vraag ik me af: past het zadel wel goed? Is de ruiter niet te groot/te zwaar voor de pony? Snapt de pony wel wat er gevraagd wordt?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:39

ja, ik ken het! Ik heb ook een welsh voor mijn dochter van 6 jaar.
Het is een schat van een beestje, maar zodra hij ook maar iets moet gaan doen, vertikt hij het gewoon!
Hij gaat als het ware gewoon in staking.
Ik weet niet of de pony waar jij het over hebt hetzelfde doet, maar de mijne heeft gewoon géén zin, om iets te móeten doen....
Streken zeg maar!
Sommige zeggen dat een paard niet denkt, van.. nou, ik ga maar lopen vervelen, omdat ik er geen zin in heb....nou de mijne WEL!
Welshjes kunnen behoorlijk eigenwijs zijn en een eigen willetje hebben... misschien dat die van jouw hetzelfde karaktertje heeft als de mijne!
Oja, weet niet hoe oud het meisje is dat hem rijd, maar misschien ook een idee, om er eens iemand op te zetten, die sterk is en de pony de baas kan zijn.
Mijn dochter is 6 jaar, dus totaal de kracht nog niet, om de pony de baas te zijn...dat weet hij, Helaas! haha

Theemuts_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:53

Is er misschien een optie om er een meer ervaren ruiter(tje) erop te zetten? Misschien kom je er dan achter!

Het is idd wel sneu

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:59

Is het niet uitproberen? Ik heb ook wel eens zulke pony's gezien en daar moest je dan even de hele harde aanpak nemen: erop, zweep erbij, en doortikken totdat het beest loopt. Uiteraard volledig meegaan in beweging, niet aarzelen en zeker zelf niet bang zijn voor flink wat bokkesprongen. Je moet zo'n dier dan dus echt niet hinderen, niet in de mond, niet in de rug, maar je moet duidelijk maken dat er beweging moet komen, hoe maakt eerst niet uit. Vaak was het euvel binnen 10 minuten opgelost en na 2 trainingssessies definitief. En dan heb je een meewerkend dier. Uiteraard daarna niet weer een ruiter erop die het paard weer laat uitproberen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:03

Er is ook een tussenweg van werk aan de hand naar longeren dubbele longe naar lange lijnen (dus paard loopt voorop) naar longeren enkele longe met ruiter en dan de ruiter steeds meer laten overnemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:10

Past het zadel? Klemt het niet? Paard medisch in orde; tanden, rug, etc.?

Dan Paard aan de longe en lekker loswerken, vervolgens opzadelen en nog even longeren. Als alles lekker loopt, ruiter erop en verder longeren terwijl de ruiter niets anders mag doen, dan alleen maar zitten. Zo leren het paard om het gewicht van de ruiter te dragen en in balans te komen. ALs dat goed gaat een week, dan aan het eind het paard los van de longe en ruiter alleen laten uitstappen. Zo verder uitbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:18

En als het meisje er op gaat als hij aan de longe loopt??

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:57

Heb je een filmpje van onder het zadel?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:32

aerdenhout1 schreef:
En als het meisje er op gaat als hij aan de longe loopt??

hier zat ik ook aan te denken, gaat dit goed longeerlijn eraf en opbouwen!

verder kan je altijd kijken of er eventueel niks mis is, je kan beter een extra keer goed kijken dan dat je het niet doet en er iets mis is!

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 09:28

Heey sorry voor de late reacties :)

Het paard is helemaal in orde, vorige maand helemaal nagekeken..
Is ook geen manege pony geweest, heeft wel wat lesjes gelopen, maar dat was altijd zonder andere paarden!
Ik heb Indd vroeger ook een welshje gehad, en die liep tot de hoek van de bak om daar alleen rondjes te lopen, maar die bleek niet goed te zijn,,

Zij is eerst fok merrie geweest en is daarna als les pony gebruikt, voor privé les. maar op t moment gaat t wel redelijk met rijden!
Het meisje is er alleen in t weekend dus in longerersingel haar doordeweeks elke dag.. Maar nu trekt ze heel erg Nasr mij, zodra ik bij de bak ga staan komt ze en stopt ze met lopen en dat is ook niet de bedoeling!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:32

Ik had zo iets met het inrijden van een pony. Is een kwestie van de juiste motivatie die het leuker maakt om te lopen.dan om stil te staan. Maar daar moet je als ruiter wel een portie zelfvertrouwen voor hebben. Misschien dat ze wat lesjes kan doen met de pony?

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:06

misschien kan het meisje ook een betere band met de pony proberen op te gaan bouwen.
want aangezien jij er best veel mee doet trekt de pony helemaal naar jou toe.
misschien als het meisje dit ook doet dat de pony dan wel wil lopen

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:21

meschien eerst wat aan de hand proberen?
ik denk dat ze verkeerd is ingereden zo van : in de bak ,ander paard ervoor en gas
dat is niet goed