Friese merrie moet een gespierdere nek ontwikkelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jojodenlai

Friese merrie moet een gespierdere nek ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:07

Hallo iedereen,

Ik rij voor iemand anders een friese merrie, ik heb haar nu sinds februari onder het zadel en pak alles lekker rustig met haar op.
Heb dus eerst grondwerk gedaan, longeren zodat ze goed de stemcommando's kende, ben haar toen zadelmak gaan maken en dat gaat helemaal
super heb ook met haar 1x per week les.

Nu zit ik met het volgende in juni moet ze voor de keuring en de eigenaar van haar die heeft in het verleden al heel wat paarden voor de keuring gehad en
die waren allemaal net geen ster geworden want de spieren in de nek waren niet goed genoeg ontwikkeld, nu zit ik dus in tweestrijd want heb haar nu sinds 2 weken
aan de bijzetteugels tijdens het longeren, maar dan niet te strak, nu wil hij echt kost wat het kost die nek er op krijgen.

Hoe zal ik dit op een paardvriendelijke manier gaan doen, zodat ik straks wel kan zeggen dat ik er alles aan heb gedaan qua training als het niet lukt, maar ook op een manier
die ik niet gruwlijk vind.

wie heeft er goede tips,

edit: vanwege mijn niet goede vraagstelling, wie weet er goede oefeningen hiervoor en dat er in die paar weken echt geen hengstenek op komt dat weet ik, maar heb dan voor mijn eigen gevoel wel alles goed gedaan
Laatst bijgewerkt door jojodenlai op 25-04-12 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_aussi

Re: Friese merrie moet een gespierdere nek ontwikkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:17

Misschien bestaan er voor paarden ook wel eiwitshakes? :|

Ik weet niet goed wat je met dit topic wilt bereiken? Spieren komen echt niet 123 dat heeft tijd nodig.
Ik denk dat je misschien bepaalde oefeningen wilt om de nek gespierder te krijgen?

Ik ben van mening dat je dit niet oplost in een paar weken en dat je zal moeten accepteren dat de nek niet zo gespierd is zoals je had gehoopt.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:17

haha je hebt helemaal gelijk ik wou graag meer tips voor bepaalde oefeningen

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:21

Ik denk niet dat bepaalde oefeningen gaan helpen in die korte tijd... Kijk maar eens naar al die mensen die naar de sportschool gaan, hoe lang het duurt voordat je echt resultaat hebt.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:22

heb mijn topic ook wat aangepast, tuurlijk weet ik dat dat echt niet binnen een paar weken voor elkaar is, maar dan kan ik wel zeggen dat ik mijn best heb gedaan als ik de goede oefeningen gebruik

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:30

Nog even een vraagje,

Wil je dit voor het paard en de eigenaar, of voor jezelf om te laten zien aan de eigenaar dat je je hebt ingezet. Niet aanvallend bedoelt.

Ik krijg alleen de indruk dat je je t.o.v. de eigenaar wilt verantwoorden.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:33

Ik wil het voor het paard heel vriendelijk doen want de eigenaar wil dus de bijzets super strak hebben en daar pas ik voor, dus moet voor t.o.v met oplossingen komen waarin ik me sterk kan maken zodat het ten goede komt van het paard, want anders gaat hij het doen en dat moet dus absoluut niet, snap je wat ik bedoel??

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:35

Ik denk dat ik het snap, je doet het liever zelf en zachtaardig, dan dat hij het doet en er hard in is? :)

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 18:35

Je hebt me helemaal door!!!

Kevin34

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:41

Je zou kunnen proberen een supplement bij te geven zoals bv. Equitop Myoplast of Sanconil voor betere spieropbouw. Maar je moet er dan natuurlijk wel fanatiek mee trainen. Het ene paard heeft natuurlijk meer aanleg voor zo'n hals als het andere paard, als de paarden van deze meneer iedere keer geen premie krijgen of ster worden ivm slecht ontwikkelde halzen kan hij misschien beter een andere fokmerrie aanschaffen :P

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:47

waarom brengt hij het paard niet naar een profesionele stal, daar weten ze precies hoe ze het paard in topvorm gaan krijgen, dan wordt je paard een ster!!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:50

Oke mooi zo! en toch ben ik van mening dat de eigenaar zn verwachtingen moet bijstellen en dat jij gewoon lekker met het paardje aan de slag moet gaan zoals jij denkt dat goed is zonder allerlei poespas.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:49

tja in een hele korte tijd spieren erop trainen gaat niet lukken haha

idd met een pessoa of bijzet longeren -- rijden laag en rond goed over de rug rijden zodat de bovenhalspier /schoftaanzet word gebruikt ,,, bij rustige en regelmatige training komt die spieren er vanzelf op .... je kan echt niet in een paar maanden tijd een nek van een Z paard kweken ...

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:51

@kevin34, zal kijken naar de supplement, even verdere informatie daarover opzoeken, heb haar nu dagelijks in training, (met natuurlijk ook dagen dat we alleen maar lekker spelen) Het punt is dat zijn vader die nu overleden is altijd paarden fokte en dit is de laatste merrie die uit die lijn is overgebleven. En het punt is dat zijn vader het door trainen wel lukte maar bij hem dus niet en nu is hem een paar keer op de keuring gezegd dat dit alleen kan door ze strak in de bijzet te zetten. Nu heb ik hem daarvan af kunnen krijgen, maar ja hij loopt daar steeds over te zeggen dat de nek er meer op moet.

@joyca, Daar is helaas het geld niet voor want wat Brunette ook zegt dat heb je er niet op een paardvriendelijke manier in een paar weken klaar en dan kan het behoorlijk gaan kosten

@_Brunette in je mening kan ik je ook heel goed vinden en zo ben ik ook met haar aan de slag. heb deze topic dus ook eigenlijk zo van als iemand een goede tip heeft dan ben ik daar blij mee maar denk dat ik zelf de goede weg in sla en vind ook dat ik er zelf 100% achter mijn eigen trainig sta dat ik alles er aan heb gedaan, maar goede tips zijn nooit weg :-)

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 20:53

@lucianoS ben ik helemaal met je eens dan had ik haar toch echt veel eerder onder mijn hoede moeten krijgen, qua training ben ik voornamelijk bezig met longeren, en ben het helemaal met je eens een nek van een Z paard gaat het echt niet worden

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 07:26

de ster premie bij friezen hangt niet alleen af op een gespierde nek of te wel de hengstennek.
Het totaal plaatje moet kloppen, wij hebben in het verleden een merrie gehad die had een geweldige hengstennek maar is "afgekeurd" voor ster op niet genoeg knie actie.

Zorg dat je der intensief traint en dan bij voorbaat met een pessoa, zo blijft het plaatje kloppend van achter naar voor en niet enkel met de bijzet van voor in de krul. Het gaat om de ontspanning anders ontwikkeld ze een onderhals in plaats van een mooie kap.
Met rijden veel schakelen in de hals houding, van halsstrekken tot wat dressuur hoog.
Snap dat de merrie kort onder het zadel is maar zo doe je voor de eigenaar er alles aan en blijft het voor het paard vriendelijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:05

DE bekende "kap" is niet alleen spieren.... De bovenkant (manenkam kant) is eigenlijk vooral spek. De onderkant(onderhals) is spier. Het is dus een combi van spek en de onderhals zo trainen dat hij de hals "erop" zet.
Rijtechnisch is het met name bij friezen af te raden om bijzet te gebruiken, maar als het voor de keuring moet kun je beginnen met dubbele longe of touwtjes bijzet(slof werking) en wil je vooral daling icm bolling in rug. Als ze dit goed doet kun je gaan bijzetten met enkele bijzet dit hoef je waarschijnlijk niet zoveel te doen gezien fries vaak van nature al de kop erop zet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:05

De spieren afwisselend strekken en weer verkorten, dus veel afwisseling in laag rijden/longeren en opgericht. Kijk maar eens naar het trainen van bodybuilders ;) Maar juni.. dat is wel erg kort dag hoor... dat red je nooit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:49

KIjk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staat hoe je stap voor stap een paard op de juiste manier zonder hulpmiddelen een mooei bespiering kan laten krijgen, maar het een kan niet zonder het ander, ook zal de ruiter moeten leren onafhankelijk te zitten en hulpen te geven, je kan trainen wat je wil maar als je je paard in de weg zit zul je nooit een goeie mooie bovenlijn krijgen, belangrijk is dat je ook de theorie leert zodat je weet waar je op zit en hoe je paard beweegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:56

In as juni naar de keuring? Dat gaat niet lukken.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:52

Als ie in juni al voor de keuring moet, gaat je dat nite echt lukken denk ik.
in 4-6 wkn heb je niet een super gespierde hals eropzitten.

Bij mijn nu 4jarige is na 6 maand nu wat op vorm kwa hals. Ik voer alleen als supplement Omega 369 mix :).
Vooral longeren met longeerhulp van Masterhorse, daarvan is mijn paard super opgeknapt, goede bespiering op rug/schouders/hals.
Met rijden vooral basis, rechtrijden en ontspanning.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:13

Ik wil wel eens een foto van desbetreffend paard zien.
En als je hem nu wegbrengt om klaar gemaakt te worden voor de keuring in juni is niet te laat. Daar wordt hij niet met dwang getraind. Maar wordt echt gekeken hoe het paard het beste getraind kan worden om goed voor de dag te komen op de keuring.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 17:24

@frieswytske Zal ff kijken of ik van de week foto's kan maken, wanneer we aan de slag zijn. Welke trainingsstal heb je ervaring mee??

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:06

sorry hoor maar zonder het paard te over trainen kan je nooit in juni een mooie kap erop krijgen.